2021-10-04, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Då har jag goda nyheter att ge dig;
"I studien har även SARS-CoV-2 screening genomförts, där 340 deltagare med antikroppar testats en gång i veckan under en 10-veckorsperiod. Virus kunde påvisas hos mindre än 1% av deltagarna, vilket talar för en låg risk för återinfektion.

Genom att undersöka flera komponenter av immunförsvaret nio månader efter genomgången infektion, kan vi se att även milda symptom ger ett långvarigt och brett immunförsvar. En osäkerhet har varit om en individ med antikroppar kan bära på viruset och föra smittan vidare utan att själv ha några symptom, men den risken verkar vara mycket liten."
https://communitystudien.com/information-om-fas-3/

Vad gäller vaccinerade dock tycker jag att man redan nu kan konstatera att det fungerar annorlunda. Vi ser ju tydligt en ökad smittspridning även bland vaccinerade redan inom ett halvår efter vaccinationen. Att Agnes Wold ser erhållet T-cellsminne som någonting positivt i det sammanhanget är lite märkligt, då det kvarstår att se hur det här skyddet utvecklas. Dessutom pågår studierna kring minnet fortfarande.

En farhåga jag har är att vaccinerade får ett permanent skydd i form av T-cellsminne och snabbt sjunkande antikroppsnivåer efter infektion. Detta skulle pga massvaccineringen innebära att flockimmunitet som skydd för sköra är omöjliggjort.

1% drabbas av återinfektion på 10 veckor? Låter ungefär som sifforna för vaccinerade som drabbas av genombrottsinfektion.

Tror det är 1,5% risk för genombrottsinfektion för vaccinerade på 6 månader.
Citera
2021-10-04, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Har du någon länk till något som visar att 60 % av Indiens befolkning smittats?

Edit
Jag frågar eftersom det du påstår inte alls är i närheten av vad man kan läsa om tex. här, https://www.covid19india.org/
30 miljoner smittade och inte över 800 miljoner som du påstår.
https://www.google.com/amp/s/amp.theguardian.com/world/2021/jul/21/covid-19-antibodies-detected-in-67-of-indias-population

Lite pinsamt av dig att påstå att bara runt 2% i Indien smittats!
Citera
2021-10-04, 09:52
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Så här skrev Agnes Wold i sin senaste chatt. Läs och häpna:
Inte alls. Vaccinerna ger en förträfflig T-cellsimmunitet, det är det som är så lysande med dem. Alla tjatar om antikroppar, men det är bara för att de är så lätta att mäta. Den stora revolutionen med dessa mRNA-vacciner är att de ger upphov till cytotoxiska T-celler precis som vid en naturlig infektion. Det beror väl förmodligen på att vaccinen mycket troget efterliknar en virusinfektion, som ju går ut på att ett virus sprutar in sitt RNA i dina celler som tvingas bilda virusproteiner. Just så sker många gånger om året när du får en virusinfektion och just samma sak sker när du får ett mRNA-virus.

Innan vi fick dessa mirakulösa mRNA-vacciner så kunde man bara få fram cytotoxiska T-celler vid vaccination om man hade så kallat "levande försvagat vaccin". Då måste man odla ett virus i många år och selektera fram svagare virusvarianter som man gjort med mässlingsvaccin. Problemet är att det fortfarande är ett intakt virus, så personer med nedsatt immunförsvar kan fortfarande bli dödligt sjuka av ett "levande försvagat" vaccin.

"Avdödat" vaccin, till exempel det vanliga influensavaccinet, kan inte ge upphov till cytotoxiska T-celler och är, som alla vet, ett synnerligen mediokert vaccin med begränsad skyddseffekt.

Men mRNA kombinerar fördelarna med ett "levande" vaccin, fast det inte innehåller några aktiva viruspartiklar och därför aldrig kan ge någon infektion.

Nobelpris!
Det här är alltså en människa som för ett år sen sa att "ingen under 30 år behöver vaccinera sig".

Nu låter hon som att tagit nattvarden och smakat Kristi lekamen för första gången, och fått en uppenbarelse. Hennes nya kall i livet är att som Jesu lärjunge övertyga så många som möjligt att passera samma ritual som frälste henne. Smaka Kristi lekamen, och kom in i värmen.

Hon kallar mRNA-vaccinet för "mirakulöst", och undrar varför folk "tjatar om antikroppar". Hon går till attack mot traditionella vaccin, och kallar dem för "mediokra".

Hon behöver ingen booster. Hon behöver en exorcist.
Är det inte rimligt att kunna ändra sig när omvärlden och det vetenskapliga läget förändras?

Jag ser ett större problem med personer som först bestämmer sig vad de ska tycka och sedan letar "fakta" som styrker det de bestämt sig för är "rätt".
Citera
2021-10-04, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edirtrm
Problemet är väl egentligen inte det totala antalet inläggningar utom att kohortvården delar på arbetslagen. Personal som är allokerade till vård av covid patienter kan inte bara byta lag utefter behov I en handvändning, så det beror nog på hur trycket ser ut. Vissa sjukhus blir i princip aldrig överbelagda medan andra hela tiden haft problem med överbeläggning, speciellt södersjukhuset är återkommande varje år vilket inte är speciellt konstigt med tanke på läget och begränsade faciliteter.

Vi får se hur det blir, förhoppningsvis blåser vintern förbi utan några problem. Är mest orolig för att folk ska vaggas in i en överdriven känsla av säkerhet och vi får en utveckling som I England där vaccinationsgraden är ungefär likadan fast smittan ungefär lika hög som förra säsongen. Vi har ju tur att vi är relativt glesbefolkade(med vissa undantag).

Ja, absolut. De faktorer du tar upp är såklart viktiga, speciellt det faktum att trycket ser väldigt olika ut beroende på vilken region det är frågan om. Det kan säkert finnas en poäng att vara lite försiktig under hösten/vintern även om restriktioner inte finns för tillfället. Vi får hoppas på det bästa.
Citera
2021-10-04, 09:54
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
1% drabbas av återinfektion på 10 veckor? Låter ungefär som sifforna för vaccinerade som drabbas av genombrottsinfektion.

Tror det är 1,5% risk för genombrottsinfektion för vaccinerade på 6 månader.
Det är någonting annat. Det som uppmättes här var alltså påträffande av virus, dvs risken att sprida smitta trots symtomfrihet, efter 9 månader. Idag ser vi fortfarande höga antikroppsnivåer efter 16 månader

Detta ses inte hos vaccinerade, där vi börjar kunna konstatera att dessa blir smittspridare tämligen omgående helt enkelt genom att smittspridningen ökar i fullvaccinerade länder. Möjligen är saken helt kopplad till antikroppsnivåer, som ju är konstaterat kvarvara längre tid efter naturlig infektion, men jag skulle inte ta det för givet då indikationer finns på att T-cellsminne utan antikroppar efter infektion ger ett gott skydd även mot att sprida smitta.

6 månader räcker alltså inte för flockimmunitet, varpå boosters nu rekommenderas på många håll. Man får anta att det är desperata försök att få en tillräcklig andel av befolkningen med tillräckliga antikroppsnivåer för att få tillfällig flockimmunitet och trycka ned smittan, men då tiden är så kort för återsmitta lär det behövas boostas under ett par år och det är inte helt oproblematiskt.
Citera
2021-10-04, 10:08
Medlem
Citat:
Det är någonting annat. Det som uppmättes här var alltså påträffande av virus, dvs risken att sprida smitta trots symtomfrihet, efter 9 månader. Idag ser vi fortfarande höga antikroppsnivåer efter 16 månader

Detta ses inte hos vaccinerade, där vi börjar kunna konstatera att dessa blir smittspridare tämligen omgående helt enkelt genom att smittspridningen ökar i fullvaccinerade länder. Möjligen är saken helt kopplad till antikroppsnivåer, som ju är konstaterat kvarvara längre tid efter naturlig infektion, men jag skulle inte ta det för givet då indikationer finns på att T-cellsminne utan antikroppar efter infektion ger ett gott skydd även mot att sprida smitta.

6 månader räcker alltså inte för flockimmunitet, varpå boosters nu rekommenderas på många håll. Man får anta att det är desperata försök att få en tillräcklig andel av befolkningen med tillräckliga antikroppsnivåer för att få tillfällig flockimmunitet och trycka ned smittan, men då tiden är så kort för återsmitta lär det behövas boostas under ett par år och det är inte helt oproblematiskt.

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/wr/mm7034e4.htm

De testar alltså löpande - även utan symtom.

2,976 vaccinerade - December till Augusti.

34 genombrottsinfektioner (varav 18 skedde efter mer än 150 dagar efter vaccination).

Citat:
During December 14, 2020–April 10, 2021, data from the HEROES-RECOVER Cohorts,* a network of prospective cohorts among frontline workers, showed that the Pfizer-BioNTech and Moderna mRNA COVID-19 vaccines were approximately 90% effective in preventing symptomatic and asymptomatic infection with SARS-CoV-2, the virus that causes COVID-19, in real-world conditions (1,2). This report updates vaccine effectiveness (VE) estimates including all COVID-19 vaccines available through August 14, 2021, and examines whether VE differs for adults with increasing time since completion of all recommended vaccine doses. VE before and during SARS-CoV-2 B.1.617.2 (Delta) variant predominance, which coincided with an increase in reported COVID-19 vaccine breakthrough infections, were compared (3,4).

Det blir runt 1% som drabbas av genombrottsinfektioner på mer än 6 månader.

Dessa vaccinerade var också såna som inte haft Covid 19 innan.
Citera
2021-10-04, 10:12
Medlem
Citat:
Då har jag goda nyheter att ge dig;
"I studien har även SARS-CoV-2 screening genomförts, där 340 deltagare med antikroppar testats en gång i veckan under en 10-veckorsperiod. Virus kunde påvisas hos mindre än 1% av deltagarna, vilket talar för en låg risk för återinfektion.

Genom att undersöka flera komponenter av immunförsvaret nio månader efter genomgången infektion, kan vi se att även milda symptom ger ett långvarigt och brett immunförsvar. En osäkerhet har varit om en individ med antikroppar kan bära på viruset och föra smittan vidare utan att själv ha några symptom, men den risken verkar vara mycket liten."
https://communitystudien.com/information-om-fas-3/

Vad gäller vaccinerade dock tycker jag att man redan nu kan konstatera att det fungerar annorlunda. Vi ser ju tydligt en ökad smittspridning även bland vaccinerade redan inom ett halvår efter vaccinationen. Att Agnes Wold ser erhållet T-cellsminne som någonting positivt i det sammanhanget är lite märkligt, då det kvarstår att se hur det här skyddet utvecklas. Dessutom pågår studierna kring minnet fortfarande.

En farhåga jag har är att vaccinerade får ett permanent skydd i form av T-cellsminne och snabbt sjunkande antikroppsnivåer efter infektion. Detta skulle pga massvaccineringen innebära att flockimmunitet som skydd för sköra är omöjliggjort.
Jag vet inte om jag tänker fel, men jag tycker inte att det här låter ett dugg bra? Här är studien:

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/joim.13387

Man PCR-testade alltså 340 vårdanställda med antikroppar under 12 veckor (7 dec 2020 till 26 februari 2021). Under den korta tiden fick hela 1% av dem corona. Det är inte alls särskilt lite, sett till att man bara samplade en kortare period, och i runda slängar 5-10% av befolkningen kan antas ha fått corona under samma tid.

I deras lilla kontrollgrupp utan antikroppar var det hela 23% som fick corona under den här korta 12-veckorsperioden. Det är ju helt bisarrt många! Den här gruppen som jobbar i sjukvården är uppenbarligen exponerade för corona i extremt stor utsträckning. Mycket mer än vanliga människor.

Sveriges andra våg startade redan långt innan den 7 december. Om det är så här exponerade måste många av de vårdanställda rimligtvis ha exponerats för corona redan innan 7 december, när testningen drogs igång. Hur vet man att de här personerna inte redan har haft sin breakthrough infection, som skyddar dem under testperioden?

Man måste dessutom utgå ifrån att många inom sjukvården kan ha exponerats för corona upprepade gånger redan under den första vågen, om det är så här illa att de nästan badar i covid. I så fall har de ett mycket starkare skydd än den som bara utsatts vid något enstaka tillfälle i samhället.

En ytterligare aspekt. Man testade bara en gång i veckan. Hur många fler kan man ha missat i testgruppen jämfört med kontrollgruppen, p.g.a. av att man får kortare sjukdomsförlopp andra gången?

Som sagt, jag tycker inte alls att det här låter särskilt bra. Att man får någon form av skydd är uppenbart, men i vilken grad det håller över tid, och i vilken utsträckning det stoppar smittspridning, det tycker jag är högst oklart.
Citera
2021-10-04, 10:17
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
https://www.google.com/amp/s/amp.theguardian.com/world/2021/jul/21/covid-19-antibodies-detected-in-67-of-indias-population

Lite pinsamt av dig att påstå att bara runt 2% i Indien smittats!
Bra att du kunde länka.

Det är inte jag som påstår något utan jag undrade om du hade en länk eftersom skillnaden var välldigt stor mellan 30 miljoner enligt statistik och över 800 miljoner enligt dig.

Jag tror absolut inte att statistiken är helt korrekt, men det är förvånande att det är 3000 % fler insjuknade jämflrt med verkligheten.
Citera
2021-10-04, 10:22
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/wr/mm7034e4.htm

De testar alltså löpande - även utan symtom.

2,976 vaccinerade - December till Augusti.

34 genombrottsinfektioner (varav 18 skedde efter mer än 150 dagar efter vaccination).

Det blir runt 1% som drabbas av genombrottsinfektioner på mer än 6 månader.

Dessa vaccinerade var också såna som inte haft Covid 19 innan.
I GB ser smittspridningen ut så här;
https://coronavirus.data.gov.uk/details/cases

Vaccination nivån är denna;
https://coronavirus.data.gov.uk/
Total befolkning är ca 68 miljoner människor.

Även i Sverige har vi sett kluster med smittspridning bland vaccinerade. Men jag upprepar att studier fortfarande pågår. Indikationer saknas dock inte.
Citera
2021-10-04, 10:25
Medlem
Citat:
Bra att du kunde länka.

Det är inte jag som påstår något utan jag undrade om du hade en länk eftersom skillnaden var välldigt stor mellan 30 miljoner enligt statistik och över 800 miljoner enligt dig.

Jag tror absolut inte att statistiken är helt korrekt, men det är förvånande att det är 3000 % fler insjuknade jämflrt med verkligheten.

Det blir lite lek med siffror då siffran 800 miljoner med antikroppar inkluderar de som fått antikroppar genom vaccinering.

Citat:
India’s fourth national sero-survey, which examines the prevalence of Covid-19 antibodies either through infection or vaccination, found that 67.6% of the population of more than 1.3 billion has coronavirus antibodies.

Samtidigt så sägs också följande:

Citat:
The survey also demonstrated the slow pace of India’s vaccination programme. Of those surveyed, 62.2% had not been vaccinated, 24.8% had taken one dose and 13% were fully vaccinated.

Det enda som med säkerhet kan sägas är att siffran på antalet som haft Covid 19 i Indien är högre än 30 miljoner och lägre än 800 miljoner.

Edit:

Citat:
The survey result marks a significant rise from the last such survey which was conducted in December and January and found that just 24% of the population had antibodies. This recent survey was carried out in the final weeks of June and beginning of July, just as the second wave had abated, interviewing almost 29,000 people across India.

24% hade antikroppar i December och Januari. Med tanke på att knappt inga hade vaccinerats vid denna tid så tyder det på att till Januari så hade minst 330 miljoner haft det redan då.

Indian sägs ju ha väldigt stora mörkersiffror för antal döda så antalet smittade lider nog av samma sak men kanske ännu värre.
Senast redigerad av Kalmar2004 2021-10-04 kl. 10:31.
Citera
2021-10-04, 10:30
Medlem
Citat:
Är det inte rimligt att kunna ändra sig när omvärlden och det vetenskapliga läget förändras?

Jag ser ett större problem med personer som först bestämmer sig vad de ska tycka och sedan letar "fakta" som styrker det de bestämt sig för är "rätt".
Nä, det tycker jag faktiskt inte. Poängen med att ha en plan är att man gör den i förväg.

Det finns inget beundransvärt med personer som byter ben mitt i en kris, och går en väg som ansågs vara hål i huvudet bara några månader tidigare. Då är man bara en vindflöjel.
Citera
2021-10-04, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nä, det tycker jag faktiskt inte. Poängen med att ha en plan är att man gör den i förväg.
Ingen plan överlever den första kontakten med fienden. Planer är fint, förmågan att anpassa sig till verkligheten är finare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in