2021-10-04, 02:10
Medlem
deodorants avatar
Jag behöver palla upp bilen ganska högt med pallbockar och har funderat rätt mycket på en mekanisk domkraft (farmardomkraft). Dessa används inom många områden och är inget ovanligt redskap för offroadbilar och jag undrar om det skulle gå bra att använda denna för en vanlig personbil också. Jag har försökt hitta information om detta, om någon annan har gjort detta eller om det är en idiotidé. Hittar inga diskussioner över huvud taget.

Varför skulle det inte gå? Repar man lacken? Borde ju enkelt kunna lösas med en filt mellan domkraft och plåt. Hjälp mig förstå. Är det ingen som har tänkt på detta?
Citera
2021-10-04, 02:28
Medlem
Strychnos avatar
Stökigt att använda en sådan på vanliga bilar, när man hissat upp den någon halvmeter lutar domkraften rejält, och risken är stor att den tappar fästet, och gör den det blir det garanterat repor, bucklor och eventuellt krossad ruta.
Men visst, går gör det, bara man är jävligt försiktig och är noga med att se till att den inte lutar för mycket åt något håll, och har nog förstånd att se och avbryta innan det blir en olycka.

Bättre att du köper en rejält tilltagen garagedomkraft, och om den inte kan lyfta högt nog får du lyfta så högt den kan, palla upp bilen i den höjden och sedan palla upp domkraften med något(brädstumpar, plywood, etc) och göra omtag tills du fått den höjd du behöver.
Citera
2021-10-04, 02:32
Medlem
Facades avatar
Vad ska du göra?
Jag bygger bilar m, byter växellådor, bygger avgassystem osv på helt vanliga mindre pallbockar. Inte optimalt men det går.
Har en liten skit Jula domkraft som jag lyfter med träklossar emellan.
Citera
2021-10-04, 03:13
Medlem
deodorants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Stökigt att använda en sådan på vanliga bilar, när man hissat upp den någon halvmeter lutar domkraften rejält, och risken är stor att den tappar fästet, och gör den det blir det garanterat repor, bucklor och eventuellt krossad ruta.
Men visst, går gör det, bara man är jävligt försiktig och är noga med att se till att den inte lutar för mycket åt något håll, och har nog förstånd att se och avbryta innan det blir en olycka.

Bättre att du köper en rejält tilltagen garagedomkraft, och om den inte kan lyfta högt nog får du lyfta så högt den kan, palla upp bilen i den höjden och sedan palla upp domkraften med något(brädstumpar, plywood, etc) och göra omtag tills du fått den höjd du behöver.

Tycker inte det ser så stökigt ut när man ser hur de används på offroadbilar, men det är väl förstås mindre risk att slå ut en ruta på en sådan bil. Det ser ganska stadigt ut också, men å andra sidan lutar ju inte offroadbilarna lika mycket pga högre frigångshöjd.

Jag förstår. Tack för din visdom.

Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Vad ska du göra?
Jag bygger bilar m, byter växellådor, bygger avgassystem osv på helt vanliga mindre pallbockar. Inte optimalt men det går.
Har en liten skit Jula domkraft som jag lyfter med träklossar emellan.

Byta avgassystem och lite annat jox. Jag har också en liten sådan från Jula, maxhöjd typ 35cm. Jag får väl fortsätta med den tillsvidare. Jag funderar dock att köpa mig en sådan här: https://www.autoliftproduction.com/en/up-down3000
Citera
2021-10-04, 04:08
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deodorant
Byta avgassystem och lite annat jox. Jag har också en liten sådan från Jula, maxhöjd typ 35cm. Jag får väl fortsätta med den tillsvidare. Jag funderar dock att köpa mig en sådan här: https://www.autoliftproduction.com/en/up-down3000
har du testat att googla på "höglyftande domkraft"?

https://www.google.com/search?q=h%C3%B6glyftande+domkraft&client=firefox-b-d&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjqu9f21a_zA hWFqaQKHemhAJgQ_AUoAXoECAEQAw&biw=1373&bih=952&dpr =1.25
Citera
2021-10-04, 04:36
Medlem
killawifes avatar
Jag hade nog inte chansat. En bekant till mig använde en gång en mindre sådan som var med som originaldomkraft till hennes bil. Givetvis välte den och repade hela bakdörren på bilen. Det känns smidigare att bara köpa en vanlig som lyfter typ 500 mm. Det räcker gott. Jag har nån gång fuskat genom att lyfta upp bilen, ställa den på en fälg med ett däck på under varje hjul, sen lyft igen med stenplattor under och fått upp den ännu en fälg högt och har man bara bra höga pallbockar så är det ok och man kan få upp bilen högt med även en lägre domkraft. Lite jobb med det bara, både att få upp och sen få ner bilen.
Citera
2021-10-04, 04:49
Medlem
deodorants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
har du testat att googla på "höglyftande domkraft"?

https://www.google.com/search?q=h%C3%B6glyftande+domkraft&client=firefox-b-d&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjqu9f21a_zA hWFqaQKHemhAJgQ_AUoAXoECAEQAw&biw=1373&bih=952&dpr =1.25

O ja! Det har jag. Fler än ett par gånger. Bör nämnas att jag inte har rum för en ordentlig garagedomkraft på 50 kilo då det skulle innebära att jag behöver transportera den en längre sträcka fram och tillbaka varje gång jag behöver den. Ut ur förråd, in i bil, ut ur bil och vice versa. Även såna där lättare varianter väger ju rätt så mycket mer i jämförelse med den lilla domkraften jag redan har. Så det är inte tyvärr inte ett realistiskt alternativ som det är nu tyvärr.

Farmardomkraften kändes därför som ett bra och billigt alternativ
Citera
2021-10-04, 05:09
Medlem
deodorants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Jag hade nog inte chansat. En bekant till mig använde en gång en mindre sådan som var med som originaldomkraft till hennes bil. Givetvis välte den och repade hela bakdörren på bilen. Det känns smidigare att bara köpa en vanlig som lyfter typ 500 mm. Det räcker gott. Jag har nån gång fuskat genom att lyfta upp bilen, ställa den på en fälg med ett däck på under varje hjul, sen lyft igen med stenplattor under och fått upp den ännu en fälg högt och har man bara bra höga pallbockar så är det ok och man kan få upp bilen högt med även en lägre domkraft. Lite jobb med det bara, både att få upp och sen få ner bilen.

Jag kan inte hitta någon domkraft som väger max 15kg med maxhöjd på 50cm. Den jag har väger typ 8kg och lyfter till 35cm. Alla över denna höjd både väger och kostar minst 3 gånger så mycket.

Fälgar var ju smart. Jag har dock inget sådant garage att jag kan ha grejer i det utan potentiell risk att folk stjäl av mig. Trångt är det också. Mina vinterdäck ligger i förrådet en stunds bilkörning från garaget. Ska till byggmax i veckan och kolla om de har nå överblivna träklossar eller nåt jag kan få ta/köpa för att göra nåt vettigt av. Det enda jag har är två små vedklabbar jag kanske kan förlänga domkraften med.
Citera
2021-10-04, 13:30
Medlem
PeterNosters avatar
Jag använde två original saxdomkrafter och två staplar med plankstumpar från "veboa" på var sida.
Lossade motorfästena och lyfte karossen steg för steg tills jag kunde rulla ut hela drivpaketet med hjul och allt.

Nu när man tänker efter så, vad fan höll man på med.
Senast redigerad av PeterNoster 2021-10-04 kl. 13:32.
Citera
2021-10-04, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Jag använde två original saxdomkrafter och två staplar med plankstumpar från "veboa" på var sida.
Lossade motorfästena och lyfte karossen steg för steg tills jag kunde rulla ut hela drivpaketet med hjul och allt.

Nu när man tänker efter så, vad fan höll man på med.
Har jag också använt dubbla saxdomkrafter för att lyfta ner växellåda från redan pallad bil.
Kollade på skroten och fann att Hondas saxdomkrafter verkade mest stabila.(minst vingliga)
Svetsade en liten "korg" på en platta upptill på översta domkraften och bultade ihop saxdomkrafterna samt bultade en större platta längst ner som stöd mot garagegolvet.
Gjorde även ett försök med att montera små länkrullar under - men det "sket sig" = domkrafterna tippade.
När jag vill demontera den stora skyddsplåten under bilen är det smidigt med de sammankopplade saxdomkrafterna.
Man stöder med domkrafterna, lossar alla skruvförband, sänker domkrafterna och rullar undan bilen så man kan kolla nivåer i huvudväxellåda och tillsatsväxellåda.
Men lyfta bil med de sammankopplade saxdomkrafterna skulle jag ALDRIG försöka mig på.

När det gäller höglyftande domkrafter finns det i huvudsak 2 fabrikat: Farmjack och HighLift.
Skiljer mycket i pris.
Har ägt 2 st av vardera.
Farmjack vill jag varna för.
Den är ett dåligt plagiat på HighLift.
Farmjack har gjutna delar med mycket mycket dålig precision och kvalitet.
Har varit med om att såväl gjuten toppögla som gjuten fot brustit.
Kan inte hända på HighLift:s stålplåtsdelar.
Härutöver är Farmjack otroligt instabil när man ska sänka domkraften.
Annan nackdel med Farmjack är att rörhandtaget är fastsvetsat.
På HighLift går rörhandtaget att lösgöra.
Ovärderligt när det är trångt, t ex i ett garage, när utrymme inte finns för det långa rörhandtaget.
Då sätter man en kortare rörstump i HighLift:en medans man "pumpar upp" den.

Till en del bilar, bl a Land Rover, äldre G-Klass, vissa Suzuki m fl, finns bilmärkesanpassade adapter som gör att HighLift i kombination med adapter passar i förberedda hål i stötfångare eller ramar.
De flesta eftermarknadsstötfångare av metall, s k bumpers, brukar ha hål för HighLift.

Men det är inte riskfritt att använda HighLift.
Lyfter man bak i draganordningen, eller fram i stötfångaren så kan den upplyfta bilen lätt lätt sidotippa i det kritiska momentet när man placerar eller avlägsnar pallbockarna, eller när man ute i "spenaten" tvingas byta hjul av någon anledning.
Gäller det att palla under ett hjul som sjunkit i dy, lera eller sand har jag vid flertal använt kortare stropp mellan fälgen och domkraften och sålunda lyft hjulet.

Har flera gånger undkommit utan skador när höglyftande domkraft fått bil att sidotippa.
Så man måsta vara på sin vakt vid användning av höglyftande domkraft.

Har flera gånger varit med om att Farmjack "rusat" ner okontrollerat vid sänkning, och DÅ gäller det verkligen att passa sig så man inte skadas av det långa rörhandtaget.

Har även bevittnat att den gjutna toppöglan på FarmJack brustit vid användning av domkraften "omvänt" - d v s som winsch.

I garaget har jag 2 stabila garagedomkrafter.
En äldre NIKE som tyvärr lider av invändig läckage och sjunker, samt en relativt nyinköpt Biltema racingdomkraft av aluminium.
Den senare perfekt att kunna lyfta i och ur bilen när man behöver hjälpa släkt och vänner som har "moderna" bilar = saknar reservhjul, domkraft och hjulbytesverktyg.

Vill på det bestämdaste varna för "varuhusgaragedomkrafter" med tätsittande plasthjul och vinglig lyftkonstruktion.

Ja det var några synpunkter på domkrafter.
Citera
2021-10-04, 17:53
Medlem
Låter som att det kan vara värt att titta på kompressordriven saxlyft?

Kostar en del, men jag skulle själv definitivt vilja ha en, gör mekarlivet betydligt enklare.
Citera
2021-10-04, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deodorant
Jag behöver palla upp bilen ganska högt med pallbockar och har funderat rätt mycket på en mekanisk domkraft (farmardomkraft). Dessa används inom många områden och är inget ovanligt redskap för offroadbilar och jag undrar om det skulle gå bra att använda denna för en vanlig personbil också. Jag har försökt hitta information om detta, om någon annan har gjort detta eller om det är en idiotidé. Hittar inga diskussioner över huvud taget.

Varför skulle det inte gå? Repar man lacken? Borde ju enkelt kunna lösas med en filt mellan domkraft och plåt. Hjälp mig förstå. Är det ingen som har tänkt på detta?
Varför behöver du palla upp bilen ganska högt?
Kan bilen stå på hjulen under arbetet?
Vad för arbete under bilen tänker du göra?
Räcker det inte med att palla upp ena sidan?
I s f kan du kanske köra upp ena sidan på lastpallar.
Gjorde jag en gång då jag behövde fritt neråt för att demontera vissa saker på en bil, men inte hade tillgång till billyft eller kunde palla tillräckligt högt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in