Citat:
Ursprungligen postat av
PeterNoster
Jag använde två original saxdomkrafter och två staplar med plankstumpar från "veboa" på var sida.
Lossade motorfästena och lyfte karossen steg för steg tills jag kunde rulla ut hela drivpaketet med hjul och allt.
Nu när man tänker efter så, vad fan höll man på med.
Har jag också använt dubbla saxdomkrafter för att lyfta ner växellåda från redan pallad bil.
Kollade på skroten och fann att Hondas saxdomkrafter verkade mest stabila.(minst vingliga)
Svetsade en liten "korg" på en platta upptill på översta domkraften och bultade ihop saxdomkrafterna samt bultade en större platta längst ner som stöd mot garagegolvet.
Gjorde även ett försök med att montera små länkrullar under - men det "sket sig" = domkrafterna tippade.
När jag vill demontera den stora skyddsplåten under bilen är det smidigt med de sammankopplade saxdomkrafterna.
Man stöder med domkrafterna, lossar alla skruvförband, sänker domkrafterna och rullar undan bilen så man kan kolla nivåer i huvudväxellåda och tillsatsväxellåda.
Men lyfta bil med de sammankopplade saxdomkrafterna skulle jag ALDRIG försöka mig på.
När det gäller höglyftande domkrafter finns det i huvudsak 2 fabrikat: Farmjack och HighLift.
Skiljer mycket i pris.
Har ägt 2 st av vardera.
Farmjack vill jag varna för.
Den är ett dåligt plagiat på HighLift.
Farmjack har gjutna delar med mycket mycket dålig precision och kvalitet.
Har varit med om att såväl gjuten toppögla som gjuten fot brustit.
Kan inte hända på HighLift:s stålplåtsdelar.
Härutöver är Farmjack otroligt instabil när man ska sänka domkraften.
Annan nackdel med Farmjack är att rörhandtaget är fastsvetsat.
På HighLift går rörhandtaget att lösgöra.
Ovärderligt när det är trångt, t ex i ett garage, när utrymme inte finns för det långa rörhandtaget.
Då sätter man en kortare rörstump i HighLift:en medans man "pumpar upp" den.
Till en del bilar, bl a Land Rover, äldre G-Klass, vissa Suzuki m fl, finns bilmärkesanpassade adapter som gör att HighLift i kombination med adapter passar i förberedda hål i stötfångare eller ramar.
De flesta eftermarknadsstötfångare av metall, s k bumpers, brukar ha hål för HighLift.
Men det är inte riskfritt att använda HighLift.
Lyfter man bak i draganordningen, eller fram i stötfångaren så kan den upplyfta bilen lätt lätt sidotippa i det kritiska momentet när man placerar eller avlägsnar pallbockarna, eller när man ute i "spenaten" tvingas byta hjul av någon anledning.
Gäller det att palla under ett hjul som sjunkit i dy, lera eller sand har jag vid flertal använt kortare stropp mellan fälgen och domkraften och sålunda lyft hjulet.
Har flera gånger undkommit utan skador när höglyftande domkraft fått bil att sidotippa.
Så man måsta vara på sin vakt vid användning av höglyftande domkraft.
Har flera gånger varit med om att Farmjack "rusat" ner okontrollerat vid sänkning, och DÅ gäller det verkligen att passa sig så man inte skadas av det långa rörhandtaget.
Har även bevittnat att den gjutna toppöglan på FarmJack brustit vid användning av domkraften "omvänt" - d v s som winsch.
I garaget har jag 2 stabila garagedomkrafter.
En äldre NIKE som tyvärr lider av invändig läckage och sjunker, samt en relativt nyinköpt Biltema racingdomkraft av aluminium.
Den senare perfekt att kunna lyfta i och ur bilen när man behöver hjälpa släkt och vänner som har "moderna" bilar = saknar reservhjul, domkraft och hjulbytesverktyg.
Vill på det bestämdaste varna för "varuhusgaragedomkrafter" med tätsittande plasthjul och vinglig lyftkonstruktion.
Ja det var några synpunkter på domkrafter.