Citat:
Ursprungligen postat av
Konrad
Det kan ha hänt något oförutsett strax innan katastrofen. Tänk dig någon som utan att se sig för har påbörjat en omkörning och gett sig ut i vänsterfilen. Problemet var att denne någon kanske hade en hastighet på 100 km/h och plötsligt dyker det upp en bil i vänsterfilen som håller 160 km/h. Den snabbare bilen hinner inte ens bromsa utan försöker ge sig ut halvers i väggrenen för att rädda det hela.
Då händer katastrofen. Den snabbare bilen kanske skär ner sig lite i diket och blir okontrollerbar med riktning mot vajerräcket och därefter mot den norrgående körbanan.
Jag har kört en hel del i Tyskland och där är det än viktigare att hålla koll på ytterfilen. Ska du ge dig ut i den yttersta filen får du vara beredd på att det kan dyka upp en kraftfull Mercedes i 180-190 km/h jagandes av en stor Audi som i sin tur är jagad av en BMW i den mer potenta klassen.
Detta är nog den mest trovärdiga orsaken, jag hade just detta uppe tidigare eftersom det florerar rykten om en skadad 45-åring som inte har bäring till lastbilen, men det finns ingen info om ett 3:e fordon som då ev kan förklara de 3 smällarna. Till detta kan adderas att solen låg i exakt samma vinkel som E4: söderut i denna kurva, bränner man då 160 och någon framför som byter fil och har solen rätt i ansiktet, är det en klassiker på motorvägs-olyckor. Jag har också kört på Autobahn och intygar att backspegel är livsviktig där.
Solens vinkel i kurvan:
https://ibb.co/Gd84ZN2 (förutsatt att det var molngluggar)