2021-10-04, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Det kan ha hänt något oförutsett strax innan katastrofen. Tänk dig någon som utan att se sig för har påbörjat en omkörning och gett sig ut i vänsterfilen. Problemet var att denne någon kanske hade en hastighet på 100 km/h och plötsligt dyker det upp en bil i vänsterfilen som håller 160 km/h. Den snabbare bilen hinner inte ens bromsa utan försöker ge sig ut halvers i väggrenen för att rädda det hela.
Då händer katastrofen. Den snabbare bilen kanske skär ner sig lite i diket och blir okontrollerbar med riktning mot vajerräcket och därefter mot den norrgående körbanan.

Jag har kört en hel del i Tyskland och där är det än viktigare att hålla koll på ytterfilen. Ska du ge dig ut i den yttersta filen får du vara beredd på att det kan dyka upp en kraftfull Mercedes i 180-190 km/h jagandes av en stor Audi som i sin tur är jagad av en BMW i den mer potenta klassen.
Och du tror inte att vittnet skulle ha informerat polisen om det?
Citera
2021-10-04, 13:16
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PDetective
Det finns personskyddsgrupper hos "vanliga" polisen. Har lärt mig att SÄPO ansvarar för skydd av statsledning och liknande, och vanliga polisens personskydd för ansvarar för skydd av "vanliga" medborgare med hotbild. I Vilks fall alltså Skånepolisens personskydd.

Ja vet att den kan ta åt sig inom polisen, men eftersom han ändå har en så stor hotbild borde de ligga hos säpo. Men mycket möjligt som du säger.
Citera
2021-10-04, 13:18
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Det kan ha hänt något oförutsett strax innan katastrofen. Tänk dig någon som utan att se sig för har påbörjat en omkörning och gett sig ut i vänsterfilen. Problemet var att denne någon kanske hade en hastighet på 100 km/h och plötsligt dyker det upp en bil i vänsterfilen som håller 160 km/h. Den snabbare bilen hinner inte ens bromsa utan försöker ge sig ut halvers i väggrenen för att rädda det hela.
Då händer katastrofen. Den snabbare bilen kanske skär ner sig lite i diket och blir okontrollerbar med riktning mot vajerräcket och därefter mot den norrgående körbanan.

Jag har kört en hel del i Tyskland och där är det än viktigare att hålla koll på ytterfilen. Ska du ge dig ut i den yttersta filen får du vara beredd på att det kan dyka upp en kraftfull Mercedes i 180-190 km/h jagandes av en stor Audi som i sin tur är jagad av en BMW i den mer potenta klassen.

Detta är nog den mest trovärdiga orsaken, jag hade just detta uppe tidigare eftersom det florerar rykten om en skadad 45-åring som inte har bäring till lastbilen, men det finns ingen info om ett 3:e fordon som då ev kan förklara de 3 smällarna. Till detta kan adderas att solen låg i exakt samma vinkel som E4: söderut i denna kurva, bränner man då 160 och någon framför som byter fil och har solen rätt i ansiktet, är det en klassiker på motorvägs-olyckor. Jag har också kört på Autobahn och intygar att backspegel är livsviktig där.

Solens vinkel i kurvan: https://ibb.co/Gd84ZN2 (förutsatt att det var molngluggar)
Senast redigerad av vittne-x 2021-10-04 kl. 13:22.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belyst
Och du tror inte att vittnet skulle ha informerat polisen om det?

Det kanske vittnet har gjort? Vet du hur det ligger till?
Citera
Medlem
HRTs avatar
Har helt missat pressmötet, vad kom man fram till?
Sitter på jobbet o kunde inte följa pressträffen
En olycka som jag sa eller? Med oansvarig förare?
Citera
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rytve
Jag ville inte ta några bilder när livvakterna gick in i bilarna. Men för att stilla folks undran såg allihopa ut att vara etniska svenskar, om det nu spelar så stor roll. Där va enbart en man som va som va 40+ och han va väldigt välklädd. Resten såg ut att vara 27-35+. Dörrarna och rutorna är ordentligt tjocka, man kan se på bilen att den väger mycket. Jag kunde inte se någon kamera i bilen, men kunde se i bakluckan att dom förvarade automatvapen i den.

Tack för info. Känns udda säkerhetsmässigt att de använder samma bilar som går att spåra med hjälp av regnummer.
Citera
2021-10-04, 13:19
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:

Tror mer på din teori än en däckexplosion.
Har själv varit "den snabbare bilen" i en sådan situation men som tur var hann jag tvärnita.
Folk som skall köra om i 115-120 struntar förvånansvärt ofta i att titta i backspegeln eller för den delen blinka...
Citera
2021-10-04, 13:19
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det är inte jämförbart med vanliga däck.
Förstärkta däck på sådan tung bil (bepansrad) har i regel ett mkt högre lufttryck. Ett högre lufttryck innebär ökad risk för däckexplosion vid läckage, då trycket expanderar läckan.
Tänk - En upplåst ballong smäller. En halvt upplåst ballong pyser.
De är punkteringsfria och skall gå att köra med utan luft.
Citera
2021-10-04, 13:27
Medlem
Pandalina4s avatar
Särbon är arg på polisen.
Citat:
Det jag känner nu är en ilska över situationen och hur vi blivit behandlade. De gjorde oss så illa. Polisen gjorde allt för att sära på oss. Det är klart att det väller ut en massa hat nu.
https://www.expressen.se/kvallsposten/lars-vilks-sarbo-efter-kraschen-ar-forbannad/
Citera
2021-10-04, 13:29
Medlem
Soterns avatar
Var är den exakta platsen på Google-kartan?
På bilder ser det ut att ha varit en skarp kurva.
Citera
2021-10-04, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Ja vet att den kan ta åt sig inom polisen, men eftersom han ändå har en så stor hotbild borde de ligga hos säpo. Men mycket möjligt som du säger.

Varför skulle det ligga hos Säpo? Dessa poliser har precis samma utbildning som livvakter hos Säpo. Det har skjutits till mycket pengar för fordon, utrustning och personal som enbart skyddar Vilks. Om jag inte minns fel hade dom redan förra året en jobbannons ute som livvakt på Personskyddet i Syd. Jag skulle tippa på att gruppen är uppemot 20 personer för att täcka alla dagar året om.
Citera
2021-10-04, 13:30
Medlem
svampsubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarmaAndEffect
Vittnen säger att bilen färdades i hög hastighet, tappade kontrollen och kom över i motsatt körfält.

Men fortsätt spekulera ni.

Helt rätt, bilen är också utrustad med däck som en original Range Rover fastän den skyddsutrustade bilen väger dubbelt så mycket, man har istället begränsat toppfarten till 177 km/h. Företaget som byggde bilen gjorde det enkelt för sig, men säkerhetsmässigt var det inget bra beslut.
Källa Biluppgifter.se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in