2021-10-04, 13:07
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pistje
Dom kör range Rover autography, uppgraderade till max…

Jag har sett partiledare i vad som ser ut som vanliga svarta S70/S90. Utan feta däck som tyder på tung bepansring. Finns säkert allt möjligt i flottan.
Citera
2021-10-04, 13:07
Medlem
***s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberollaren
Då är det statistiskt dags att det händer. Det är inte första gången livvakter kör ihjäl sina skyddspersoner. (Diana om ni minns). Om jag skulle köra in i en lastbil med flit skulle jag hitta en vägsträcka utan vajrar. Man vill inte försämra oddsen för att lyckas.
Med den skillnaden att då fanns det ett känt motiv för att köra fort. Det fanns det inte här vad vi vet ännu.

Kan vara så enkelt att de fick punktering på vänster fram, skar ner i vägkanten och kastades över i motsatt fil. Eller så är det något annat mer komplicerat.
Citera
2021-10-04, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuthus
Jag får det inte att gå ihop. Om de nu kört i 160 i tidigare raksträcka och upptäcker svängen för sent borde väl det röra sig om en längre sträcka sargade vajerräcken? Här har alltså en mindre sträcka vajerräcken trasats sönder vilket logiskt borde tyda på att man girat kraftigt över in på fel körbana?

Om ett däck smäller av okänd anledning och bilen tappar kontroll är det väl inte helt osannolikt. En medveten styrning in på fel körfält går heller inte att utesluta.

Det kan ha hänt något oförutsett strax innan katastrofen. Tänk dig någon som utan att se sig för har påbörjat en omkörning och gett sig ut i vänsterfilen. Problemet var att denne någon kanske hade en hastighet på 100 km/h och plötsligt dyker det upp en bil i vänsterfilen som håller 160 km/h. Den snabbare bilen hinner inte ens bromsa utan försöker ge sig ut halvers i väggrenen för att rädda det hela.
Då händer katastrofen. Den snabbare bilen kanske skär ner sig lite i diket och blir okontrollerbar med riktning mot vajerräcket och därefter mot den norrgående körbanan.

Jag har kört en hel del i Tyskland och där är det än viktigare att hålla koll på ytterfilen. Ska du ge dig ut i den yttersta filen får du vara beredd på att det kan dyka upp en kraftfull Mercedes i 180-190 km/h jagandes av en stor Audi som i sin tur är jagad av en BMW i den mer potenta klassen.
Citera
2021-10-04, 13:09
Medlem
PBS247 verkar ha besiktigats enligt biluppgifter.se den 2021-09-15.

https://biluppgifter.se/fordon/PBS247#historik

Om vi utesluter att föraren gjorde en vansinnesmanöver kanske någon utifrån hade möjlighet att mixtra med bilen under besiktningen....Enbart spekulationer.
Citera
2021-10-04, 13:10
Medlem
virrpottas avatar
E4:an mellan Jönköping och Markaryd är Sveriges i särklass tråkigaste sträcka att köra. Väldigt bred och rak väg med (oftast) lite trafik. Inget att titta på... bara skog, skog, skog. Det t.o.m ryktas att konstverken vid Vaggeryd är till för att "väcka" förarna. För att snabbt ta sig igenom helveteskapet så trycker man gasen i botten, 150 km/h är verkligen ingen ovanlig fart på denna sträcka!

Det kan inte bara vara jag som kämpar med att hålla mig vaken mellan Markaryd och Jönköping! Jag tror helt enkelt att föraren nickade till och i den farten är det lätt att tappa kontrollen över bilen.
Citera
2021-10-04, 13:10
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Lösa bultar på ett hjul kan nog utsätta ett däck för ganska hårt yttre tryck i 160 i en kurva.

Men här vilar en gravad rondellhund, den saken är klar.
Då brukar det väsnas en hel del, så i en välservad polisbil som är förhållandevis ny så borde det kännas och man hinner sakta ned och stanna.
Citera
2021-10-04, 13:11
Medlem
Lite intressant information om punkteringsfria däck. Dock tror jag att dom som satt på livvaktsbilen är än mer uppgraderade för sitt uppdrag.

Det känns som att däcksexplosion ligger långt från händelseförloppet, då just dessa däck ska förhindra just däcksexplosion.

Läser flera seriösa inlägg här kring möjligheten till attentat. Jag läste även att bilen strax innan olyckan körde under en korsande bro. Kan någon stått där med skåpbil, öppen sidodörr och gevär med pansarbrytande ammunition?

Att polisen nu stänger denna möjlighet för frågor, men inte utesluter någonting kan tolkas som att man inte vill avslöja att man inte kan skydda sin objekt. Det kan dessutom få politiska följder i framtiden om man förstår att möjligheten att utföra attentat mot politiskt kontroversiella personer i framtiden.

Om detta är fallet är det en oerhört allvarlig spricka i polisens arbete framöver. Därför vill man inte avslöja huruvida det varit ett attentat. Givetvis spekulation, men det måste tillåtas i ett läge som detta utan att det upprör.

Vilks levde trots allt under hot under flera år, och flera misslyckade attentat har skett.

Skulle vara intressant att vidareutveckla resonemanget om bron, ev. vid vägkanten, om det inte tidigare gjorts i tråden. Har inte hunnit läsa igenom allt.

https://www.autodoc.se/dack/runflat
Citera
2021-10-04, 13:12
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Det kan ha hänt något oförutsett strax innan katastrofen. Tänk dig någon som utan att se sig för har påbörjat en omkörning och gett sig ut i vänsterfilen. Problemet var att denne någon kanske hade en hastighet på 100 km/h och plötsligt dyker det upp en bil i vänsterfilen som håller 160 km/h. Den snabbare bilen hinner inte ens bromsa utan försöker ge sig ut halvers i väggrenen för att rädda det hela.
Då händer katastrofen. Den snabbare bilen kanske skär ner sig lite i diket och blir okontrollerbar med riktning mot vajerräcket och därefter mot den norrgående körbanan.

Jag har kört en hel del i Tyskland och där är det än viktigare att hålla koll på ytterfilen. Ska du ge dig ut i den yttersta filen får du vara beredd på att det kan dyka upp en kraftfull Mercedes i 180-190 km/h jagandes av en stor Audi som i sin tur är jagad av en BMW i den mer potenta klassen.
Jag tror med att det är den troligaste förklaringen och en orsak varför man inte skall tokköra om det är hyfsat med trafik på vägen.
Citera
2021-10-04, 13:13
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JingJingLi
Vet FB namnet på de två omkomna poliserna? Oändligt många inlägg, ngn länk?

Fruar som blir änkor, barn som förlora sin fäder? Vi vet inte, men tragiken är stor även utan Vilks.
Citera
Medlem
lindblomsgröns avatar
Vilken är den exakta platsen?
Citera
Medlem
What-The-Fucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virrpotta
E4:an mellan Jönköping och Markaryd är Sveriges i särklass tråkigaste sträcka att köra. Väldigt bred och rak väg med (oftast) lite trafik. Inget att titta på... bara skog, skog, skog. Det t.o.m ryktas att konstverken vid Vaggeryd är till för att "väcka" förarna. För att snabbt ta sig igenom helveteskapet så trycker man gasen i botten, 150 km/h är verkligen ingen ovanlig fart på denna sträcka!

Det kan inte bara vara jag som kämpar med att hålla mig vaken mellan Markaryd och Jönköping! Jag tror helt enkelt att föraren nickade till och i den farten är det lätt att tappa kontrollen över bilen.

Vad det gäller din uppfattning om om vägen och dess omgivningar kan jag bara hålla med. - Bättre sömnpiller finns inte. - Men trafikintensiviteten varierar.

/WTF
Citera
2021-10-04, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rytve
Jag ville inte ta några bilder när livvakterna gick in i bilarna. Men för att stilla folks undran såg allihopa ut att vara etniska svenskar, om det nu spelar så stor roll. Där va enbart en man som va som va 40+ och han va väldigt välklädd. Resten såg ut att vara 27-35+. Dörrarna och rutorna är ordentligt tjocka, man kan se på bilen att den väger mycket. Jag kunde inte se någon kamera i bilen, men kunde se i bakluckan att dom förvarade automatvapen i den.
Personskydd kräver erfarna poliser som först jobbat i yttre tjänst och därefter vidareutbildat sig för personskydd så kan man troligtvis utesluta att poliserna skulle vara inblandade i en konspiration.
Personskydd är en tät grupp som lever ihop med skyddsobjekt och varandra där fungerar det inte som i andra områden inom polisen.
Jag kan tycka att de borde ha kameror men de behöver inte vara synliga det vanligt med kameror i polisfordon.
Förstärkningsvapen bör finnas i personskyddsbilar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in