2021-10-04, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goelen
Vanliga vajerräcken är testade för att klara 1,5 ton i 110 km/h i en viss påkörningsvinkel. Vanligtvis klara dem mer än så förstås. Min gissning är både att vikten och hastigheten var högre än nämnda siffror, eller att dem kört igenom i en lucka i räcket, varför dem nu skulle göra det.

Ok, den dynamiska energimängden ska absorberas av vajerräcken. Med en fordonsvikt på c:a 4.5 ton och en fart på 160 km/h får vi en c:a 6 ggr större energimängd. Sedan beror det givetvis på påkörningsvinkeln.
Citera
2021-10-04, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Ja det är samma som jag tänkte skriva. Klockan var ganska sent på kvällen och de var på väg till Stockholm, Vilks hade ett privat ärende i Stockholm. Alla vet att det är lätt gasa på lite extra om resan är lång och det är sent.

Jag är också skeptisk till polisens utbildning på fordonet. Kunde de verkligen framföra den 4.5 ton tunga bilen i hög hastighet? För hög hastighet, alltså handhavandefel tror jag var orsaken.

Vadå sent på kvällen, olyckan skedde runt 15.30.
Citera
Medlem
Moruroas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Vänta nu här. Ser man på bromsspår och hur vajern ligger så kom ju bilen FRÅN fel sida av vägen. Bromsspår ligger ju på samma sida som olycksplatsen.

De bromsspår som finns är från lastbilen, som försökte väja.
Citera
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Och det är du säker på??? De är vanliga civila polisbilar de kör omkring våra politiker med. Men hur många förstärkta skyddsbilar tror du de har? Om de bara har en enda Range Rover för att skydda just Vilks så är det inte allmän information ens inom poliskåren.

VolvoXC90 har surroundkamerasystem. Molnlagring för vissa funktioner, vad jag kan förstå.
Citera
2021-10-04, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Ser inte alls ut som om polisbilen kört emot färdriktningen, snarare plötsligt girat rakt över vägen.

Bild.

Den kurvan såg rätt tvär ut.... Helt plötsligt kan jag förstå hur bilen for rätt igenom vajerräcket.

Kan det inte vara så enkelt att vägen svängde men inte bilen?
Citera
2021-10-04, 12:35
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av What-The-Fuck
I filmen VG har lagt ut:

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/wOKpoM/kunstneren-lars-vilks-75-doede-i-ulykke

Så ser man 20 sekunder in i filmen en svart Range-Rover i södergående körfält med blåljus i fronten...

- Om det inte är följebilen skall jag äta upp min "Foliehatt".

/WTF
Hur kan det komma sig att VG har bättre info än EX o AF?
Citera
2021-10-04, 12:36
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Ja, Vilks bil har mer eller mindre fortsatt rakt fram där i kurvan, kört igenom räcket, sen antagligen girat kraftigt åt höger och smällt ihop med lastbilen ungefär där man ser skrothögen ligga.

Det som ser ut som hjulspår, från räcket och åt vänster, är i själva verket jord som sprutats åt det hållet i samband med att bilen köre igenom räcket.
Det är ingen kraftig kurva, perspektivet är hoptryckt av teleobjektivet.
Hur långt är det mellan stolparna i räcket? Det är ett antal som är nedrivna, så bilen har nog inte gått rakt igenom utan kört ner en bra bit räcke innan den kommit över på fel sida.
Citera
2021-10-04, 12:38
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fri123
Den kurvan såg rätt tvär ut.... Helt plötsligt kan jag förstå hur bilen for rätt igenom vajerräcket.

Kan det inte vara så enkelt att vägen svängde men inte bilen?

Bilden är tagen på mycket långt avstånd vilket gör att kurvan ser mycket mer tvär ut än den är.
Citera
2021-10-04, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Och det är du säker på??? De är vanliga civila polisbilar de kör omkring våra politiker med. Men hur många förstärkta skyddsbilar tror du de har? Om de bara har en enda Range Rover för att skydda just Vilks så är det inte allmän information ens inom poliskåren.

Dom kör range Rover autography, uppgraderade till max…
Citera
2021-10-04, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Hur kan det komma sig att VG har bättre info än EX o AF?

De bryr sig inte om svenska regler att inte publicera.
Citera
2021-10-04, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Skulle tro att teleobjektivet "trycker ihop" bilden så att kurvan ser skarpare ut.
Ja så kan det vara
Citera
2021-10-04, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rytve
Jag va nyligen uppe på Stortorget i Malmö och tittade på den tysta minuten. Livvakterna va där med två bilar. Runt 8 livvakter åkte i bilarna. Nästan allihop va yngre killar, någon äldre välklädd herre. Dom lämna Stortorget med blåljus för att hedra sina kollegor.

Det verkar vara PBS247 som är olycksbilen då deras andra Range Rover va på plats (följebilen).

https://imgur.com/a/iKMhidg
Tackar för uppdateringen uppskattar dina uppgifter, redigerar mitt inlägg registreringsnummer blir i rätt ordning.
Senast redigerad av Jahvet 2021-10-04 kl. 12:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in