2021-10-04, 12:12
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Förvånansvärt många frågor om attentat från den samlade journalistkåren.

Det punkteringssäkra däcket kan alltså ha exploderat. Ska det kunna göra det? Hur ofta åker man åt helvete vid en punktering?? Vi talar trots allt om specialutbildade poliser.

Illa att följebilen åkte så långt efter Vilks att de poliserna inte såg olyckan.

Fabrikationsfel är väl alltid möjligt oavsett däcktyp.
Citera
2021-10-04, 12:12
Medlem
What-The-Fucks avatar
Godmiddag alla med Doktorshattar & Foliehattar och Kepsen Bak & Fram...

Jag körde i trakterna igår strax innan olyckan inträffade, så att vädret skulle haft någon inverkan kan jag utesluta.

Lastbilen kom körandes i norrgående körriktning medans polisen i söder dito när Vilks följe av ännu okänd anledning for över vajerräcket och och frontalkrockade med lastbilen. - Att lastbilen medvetet skulle ha något med detta att göra kan man enligt min logik utesluta...

Såvitt jag förstår det färdades Vilks i en Range Rover Sentinel (4,5 ton). På filmen som VG har lagt ut står en svart Range Rover och blinkar med blåljus i fronten i södergående körfält, i rätt körfält. - Det är enligt all logik följebilen eftersom det knappast lär finns fler som kunde vara på plats vid olyckstillfället.

- Run-Flat däck brukar vara gjorda för att framföras i en maxhastighet på 80 km/timmen om punktering skulle inträffa. - Vad som händer om man kommer farande i 160 km och får punktering har jag ingen erfarenhet av, men det kan inte vara behagligt...

- Att föraren av polisbilen medvetet skulle ha kört över i motsatt körfält har jag svårt att tro. - Om de har kört från Stockholm i fyra timmar... Varför skulle han då göra det på en plats där det finns vajer-räcke. - Han har haft otaliga tillfällen att göra det tidigare där det inte finns vajerräcken?

Jag antar i den typen av bilar kan finnas förstärkningsvapen, automatvapen med ammunition som gör det viktigt att säkra omgivningen, speciellt om det brinner.

- Strax innan olycksplatsen finns en vägviadukt, kanske det finns folk som tycker om att kasta ner saker på svarta Range-Rovers precis som det finns folk som tycker om att kasta saker på danska bilar i Skåne...

- Men jag undrar varför i h-vete följebilen körde så långt bakom så att de inte såg objektet de skulle skydda? - Vad är då poängen med följebil. - Låter som grovt tjänstefel enligt mig...

Jag lutar åt att det var en Freak-accident, men man kan ju aldrig veta...

Som någon påpekade sköts Bandidos-presidenten i ryggen strax söder om olycksplatsen. En elbel fick spel och for rakt igenom en rondell, tvärs över en vägbank och igenom en restaurang några hundra meter söderut för två månader sedan och nu Lars Vilks kompetenta polischaufförer som hamnar på fel vägbana... - Ingenting än så länge uppklarat.

Kanske det är vägarnas "Bermuda Triangel"...

/WTF
Citera
2021-10-04, 12:13
Medlem
För oss som varit med ett tag så kanske vi minns stuntmannen Johan Thorén som provade vad som händer vid däckexplosion i hög fart när man sköt sönder ett framhjul. Detta var med i nån tv-produktion och var vad som kallas ”dålig tv” eftersom det inte hände nånting alls.

Det enda som kommit från det var en duktig skytt.

Nu var det en normal personbil i motorvägsfart som jag minns det. Kanske annat med skalskyddad suv i 150?

En annan orsak till däckexplosion skulle kunna vara lågt lufttryck, men alla lite bättre bilar har väl däcktrycksövervakning sedan flera år? Hur skulle man då missat detta? Det larmas ju till föraren som väl sänker farten och meddelar följebilen. Eller inte?
Citera
2021-10-04, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Vänta nu här. Ser man på bromsspår och hur vajern ligger så kom ju bilen FRÅN fel sida av vägen. Bromsspår ligger ju på samma sida som olycksplatsen.

Som om bilen kört från fel sida och över till rätt sida igen. Kolla hur varjern isåfall har lagt sig EMOT bilen
Det är inte bromsspår utan jord och en hög med gräs du ser i den riktningen.
Citera
2021-10-04, 12:15
Medlem
UACs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulRonge
Ett fordon på 4.500kilo ”hoppar” inte över några räcken!
Jag har sett en olycka där en kranbil lyckades med det.
Citera
2021-10-04, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Någon kanske sköt sönder däcken, bilen kör i hög fart för att komma undan en förföljare ?
Vore ett ganska logiskt scenario.
Att däcket sprängs sönder utan anledning känns inte logiskt även om det händer.
Det märkliga är om bilen lyckats köra flera kilometer med trasigt däck på fel vägbana, varför försöka man inte bromsa för?

Var får du det ifrån att de körde flera km på fel sida?
Tittar man på bilder från olyckan så ser man att de kom över på fel sida precis innan olyckan. Och nej det finns inga stag där som om vajern är nerkörde. Utan vajerändarna går ner i marken.
Det märkliga är att man ser att det är en lucka på ca 5-10 meter mellan en vajer börjar och en vajer slutar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DVM
I 150 knyck så färdas man 300 meter på två sekunder. De kanske vill leta däckrester och andra ledtrådar. Alltså utökar man avspärrningen.

Nä så fort färdas man inte.
Räkna om
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Den förtryckarregim vi lever under befinner sig i maskopi med muslimerna så de har antagligen nått en förhandlingslösning där Vilks elimineras i utbyte mot något annat.

Att det skulle vara en vanlig olycka kan man ju bara glömma. Sannolikheten att specialtränade poliser med livvaktsuppdrag brakar rakt in i en lastbil är löjligt låg.

Förtryckarregim?? Åk till Nordkorea så får du se vad det är!
Lars Vilks var en av världens viktigaste personer som stått upp för yttrandefriheten!
Och det var bara möjligt med en demokrati i ryggen!

Tron som vissa har här, att det ska mörkas osv, ser jag som konspirations teorier. Många bittra människors åsikter.
Har fullt förtroende för att utredningen kommer ta med alla aspekter, inklusive attentat.
Bilen vägde 4,5 ton, alltså ingen vanlig personbil och den måste ha flugit över vajrarna, annars måste de ju gått av.
Vägsträckan är fortfarande avstängd då allt måste göras extra grundligt.

Olyckor kan tyvärr ingen till 100% skyddas ifrån och kanske gäller detsamma för terrordåd.

R. I. P Lars Vilks
R. I. P Två poliser
Citera
2021-10-04, 12:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Brotherofthe
Polisens personskyddsgrupp kör Volvo,Audi eller BMW inga Range Rovers

Uppenbarligen har du fel, då det är bekräftat att dessa personskyddspoliser körde i bepansrade Land Rovers.
Citera
2021-10-04, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goelen
Vanliga vajerräcken är testade för att klara 1,5 ton i 110 km/h i en viss påkörningsvinkel. Vanligtvis klara dem mer än så förstås. Min gissning är både att vikten och hastigheten var högre än nämnda siffror, eller att dem kört igenom i en lucka i räcket, varför dem nu skulle göra det.

Ja vinkeln och markfrigången är lite intressant. Om föraren kör på enkelfilen och slumrar till, vänster framhjul slår in i vajern. Skrap skrap, pang stopp.
Om du har en högre markfrigång, 22 cm och stora hjul skulle du kunna forcera vajern genom att köra över den i hög fart utan att kofångaren kör fast i räcket, om bilen är förberedd för terrängkörning. Men det kräver nästan en medveten stuntmanöver i den högre skolan.
Citera
2021-10-04, 12:20
Medlem
Kan nästan svära på att jag hört en intervju med honom där han tycker att saker och ting ska gå fort. "Jag vill ha fart" något i den stilen och fart fick han
Citera
2021-10-04, 12:20
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Skulle tro att teleobjektivet "trycker ihop" bilden så att kurvan ser skarpare ut.

Det intressanta är alla vittnen som säger att dom brände fram i runt 150-160, men ingen har vittnat om något påslaget blåljus. Som bäddat för trubbel med andra trafikanter. Sen har E4:an vid olycksplatsen nära vinkel sydväst med nedåtgående sol, så om det fanns en glugg i molnen och solen tittade fram finns även möjligheten att föraren ett kort tag blev bländad av solen och tangerade vägrenen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in