2021-10-04, 11:28
Medlem
Punkteringsfria däck är en sanning med modifikation, på denna typ av bil sitter det en plast ring runt fälgen och sedan är det ett tjockare däck med ca 2cm gummi i övrigt pumpas det med luft som vilket annat däck så en punktering kan ske men tanken är att kunna kör ändå men inte i 160km/h
Citera
2021-10-04, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DVM
I 150 knyck så färdas man 300 meter på två sekunder. De kanske vill leta däckrester och andra ledtrådar. Alltså utökar man avspärrningen.
Eh... nej.
Citera
2021-10-04, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Menar du att utredningen kommer att hemligstämplas? Vore fullständigt vansinne med tanke på att denna typ av utredningar i regel är offentliga och då Sverige lär koka över av konspirationsteorier. Dessutom ska båda poliserna vara unga och de lär ha vänner och sociala medier. Det brukar inte ta så lång stund innan såna uppgifter sprids.

Om den brottsmisstänkte är avliden väcks inget åtal. FUP kommer alltså inte offentliggöras. Den information som släpps framöver kommer dvs vara det som polisen godtyckligt väljer att publicera.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kollegah1
Sätter mina pengar på en plötslig uppkommen sjukdomsfall på föraren alt telefonfylla alt fel på bilen. Bilden kommer klarna inom 72 h när vittnen inkl följebilen är avtankade på information.

.... bäst dom kollar vilken vägkrog dom stannade till för att käka/fika, "Ali" som jobbar på en av de mest frekvent besökande har fått tips från cellen i Sthlm att Vilks lämnat på väg söderut, äntligen måste jag vara beredd att agera, att dagen D är idag tänker han, och ja han får fint besök...... pulver smugglas in i förtäringen.....

lite långsökt men underskatta aldrig fienden!
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Ett vajerräcke är bra för att hindra många olyckor men inte alla.
Om en stor och tung bil träffar en stolpe som böjs så kan nog en bil åka över räcket.
Jag har åkt förbi olycksplats där bilen åkt över räcket och det var endast en vanlig Volvo kombi.
Om man ser bilder på olycksplatsen så finns det anledning att misstänka att bilen kört i högfart med fronten mot räcket.
https://images.aftonbladet-cdn.se/v2/images/0694a859-ddab-4e98-9acc-ac9f7bc3fbff?fit=crop&format=auto&h=1267&q=50&w=19 00&a7ca6b9d

Såg bilden nu och man ser inte någon tendens alls till något bromsspår på någon sida av vägen. Sånt brukar ju komma reflexmässigt att man tvärnitar
Citera
Medlem
CalzoneItalias avatar
Statsminister Stefan Löfven skriver i en kommentar till Expressen angående Lars Vilks död:

"Det är med stor sorg jag i går mottog beskedet att Lars Vilks och två poliser omkommit i en bilolycka. Vilks har sedan 2010 tvingats leva i ofrihet på grund av att han nyttjade sin yttrandefrihet och poliserna jobbade för att skydda honom. Mina tankar finns hos de anhöriga, vänner och kollegor."
Citera
2021-10-04, 11:31
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PDetective
Det var ju en bepansrad personskyddsbil, som säkert har speciella däck också. Låter märkligt att däcket skulle explodera.

De har förstärkta däck som går att köra även med punktering. Tror dock inte att man klarar att hålla 160 km/h dock.

Jag är tveksam till däckexplosions-teorin.
Citera
2021-10-04, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Då bilen väger 4ton kan det inte uteslutas att däckets sidor havererar, däcket viker sig in under fälgen. Men kurvan är inte så skarp endå. 🤔

Skulle det hända så blir det minst sagt otrevligt att ratta kärran.

Till tyngre personbilar finns det speciella däck som ska användas för att förhindra liknande.

C-däck för att nämna ett.

Lågt däcktryck förvärrar just detta.

Det skulle ju vara frapperande för säkerhetspolisen om det kommer fram att man slarvat med rutiner kring säkerheten för sitt mest påpassade skyddsobjekt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immunologiker
Snarare ca 83 meter.
Ja jävlar vad jag tänkte fel där 😂
Men mitt argument står fast. Man utökar för att kunna leta bevis 👍
Citera
Medlem
Jag är inne på den teorin att föraren gjorde detta avsiktligt.
Citera
2021-10-04, 11:34
Medlem
Vattenplaning kan nog uteslutas då Markaryd rapporterade 1,0mm nederbörd under hela gårdagsdygnet.
Citera
2021-10-04, 11:34
Medlem
någon som vet vad Vilks och poliserna färdades i för bil? Läste någonstans om 4 ton tung? Vad är det för bil undrar jag? Hummer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in