2021-10-04, 11:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
I teorin är visserligen nästan allting möjligt men det låter en aning långsökt i mina öron. Om jag vore den polisen skulle jag nog föredra att välja ett scenario där jag själv överlever.

...absolut, men vi känner inte till ev kravspec i en teori likt denna eller för den delen huruvida någon utsatta för detta känner sig oförmögen att leva med konsekvenserna av sina ev beslut. Jag tror inte att detta är ett huvudspår men ännu skall inga potentiella scenarier uteslutas utan alla stenar lyftas. Det var trots allt den enda svensk som det lagts en muslimsk fatwa på och som levde under ständigt dödshot, och tillika ett flertal attentatsförsök riktats mot inkl de få medier som vågat publicera. Något gnager avseende sannolikhet här då bilolyckor med så fatal utgång där polis med denna träning och dessa fordon i princip aldrig är involverade i olyckor annat än vid just attentat...
Citera
2021-10-04, 11:06
Medlem
Om man nu vill skjuta på den bilen så är ju däcken den enda platsen där man kan göra någon skada.
Citera
2021-10-04, 11:07
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Krångla inte till det. Poliser kör mycket bil och är i praktiken fredad från att få fortkörningsböter/indraget körkort. Poliserna var halvless på att skjutsa runt Vilks och ville gärna komma fram tidigt. Dessutom är det roligt att köra fort. Föraren körde därför helt enkelt för fort. Pga något, mobilen, kaffekopp eller trötthet missade han att vägen svände och körde in i, och över i vajerräcket och sen in i lastbilen. Förödande för Vilks och poliserna själva. Grov vårdslöshet i trafik och vållande till annans död. Tyvärr är poliser inte bättre än oss andra. Nollvisionen åt helvete.

Ja det är samma som jag tänkte skriva. Klockan var ganska sent på kvällen och de var på väg till Stockholm, Vilks hade ett privat ärende i Stockholm. Alla vet att det är lätt gasa på lite extra om resan är lång och det är sent.

Jag är också skeptisk till polisens utbildning på fordonet. Kunde de verkligen framföra den 4.5 ton tunga bilen i hög hastighet? För hög hastighet, alltså handhavandefel tror jag var orsaken.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Om så vore fallet varför inte bara ta upp tjänstevapnet och skjuta Vilks?

För att så att säga komma undan eftermälet med "hedern" i behåll i en simulerad olycka... återstår att se vad som är orsak här och det finns sannolikt mer rimliga teorier men inget är ännu uteslutet.
Citera
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Om så vore fallet varför inte bara ta upp tjänstevapnet och skjuta Vilks?

Då kan ju den andra livvakten ta upp sitt vapen och skjuta terroristen istället?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DrKrispo
Om man nu vill skjuta på den bilen så är ju däcken den enda platsen där man kan göra någon skada.

Du har en jävligt bra poäng, dom sköt klart sönder däcket efter att ha blivit jagade i 150 knyck.
Citera
2021-10-04, 11:08
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Lars Vilks dör alltså invid Skultpörvägen.......snacka om ironi.
Går rykten om en skadad 45 åring i tråden (?) som inte platsar lastbils-chaffisen.
En Flashbackare här hörde 3st stora smällar.
Många vittnar om hög hastighet runt 150-160 km/tim, men ingen nämner något om blåljus-blinkande.

Teori:
För att få detta pussel att gå ihop, pekar det då på att snuten bränner i omkörningsfilen och ska passera okänd bili högerfältet, som i sin tur inte ser Rovern i backspegeln, påbörjar en omkörning där då snutens Range Rover smäller in i den okända bilens bakre vänstersida, framvagnen på Rovern får kast vänster och Rover far in i räcket-går över roterar 90* i längdriktningen och kasar på sidan rätt in i fronten på mötande lastbil med släp.

Om nu Rover enbart gått genom räcket utan kollison innan får jag det bara till 2 smällar.
Att sen medierna tagit bort foton på olycksplatsen, ger mycket dåliga vibbar.
Den bild som nu AB publicerat på olycksområdet stör också om man ser till räckets skador, och hur jorden fläkts åt fel håll, men här kan det vara räddningstjänsten som släpat bort delar.

Har sparat bilden separat eftersom bilder "försvinner"...
https://ibb.co/NLTjJNc
Går avsluten av vajerräckena omlott eller är det en glugg emellan?
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Någon kanske sköt sönder däcken, bilen kör i hög fart för att komma undan en förföljare ?
Vore ett ganska logiskt scenario.
Att däcket sprängs sönder utan anledning känns inte logiskt även om det händer.
Det märkliga är om bilen lyckats köra flera kilometer med trasigt däck på fel vägbana, varför försöka man inte bromsa för?

Skulle tro att däcken är punkteringssäkra med förstärkta däckssidor. Finns det några rapporter om att de ska ha varit förföljda?
Citera
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Leif GW brukar säga att han inte tror på slumpen.

En person som Vilks med hotbild och livvaktsskydd omkommer genom att den bepansrade bil han färdas i kommer över på fel sida/körriktning på motorväg med vajerräcke (vilket fysiskt inte ska gå), omkommer sedan då de frontalkrockar med en långtradare. Har lite svårt att köpa det faktiskt.

Bomb under bilen är en möjlighet. En annan är att föraren till bilen genomfört självmordsuppdrag. Har svårt att köpa slumpen och olycka som förklaring till det här.

Håller med. Om det visar sig vara ”slumpen” så får jag nästan ge muslimerna att det verkar som om deras gud haft ett finger med i spelet. Mycket märkligt alltihop.
Citera
2021-10-04, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
HUr som helst så borde flera människor veta om vilksbilen hade kamera

Nja, så många har nog inte kännedom om det. Men givetvis de som utreder.
Citera
2021-10-04, 11:10
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Skulle tro att däcken är punkteringssäkra med förstärkta däckssidor. Finns det några rapporter om att de ska ha varit förföljda?

Och även fönsterrutor är pansarglas det går nog inte att skjuta igenom dom. Dom här bilarna är väl samma som amerikanska presidenter färdas i när dom är på statsbesök?
Citera
2021-10-04, 11:11
Medlem
För flera år sen, innan dessa Range Rovers kom in i flottan såg jag Lars Vilks och hans livvakter besöka polishuset i Helsingborg. Kanske för att förnya sitt pass, vad vet jag. Iallafall så åkte han vid den tiden i en BMW 5-serie som tidigare gått hos Säpo, hans följebil va en BMW X5 och en vanlig V70. När dom lämnade och körde ut på Ängelholmsleden körde dom mycket aggressivt och fort. Dom låg lätt i 140 på Ängelholmsleden. Hastigheten är förmodligen en del av taktiken för att se om någon hakar efter. Jag märkte att följebilen hade koll på mig när jag accelerera upp på Ängelholmsleden. Att bilen har kört fort på E4an behöver inte alls betyda att dom va jagade eller liknande. Det verkar tillhöra taktiken när dom transporterar sin skyddsperson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in