2021-10-03, 17:21
Medlem
Sonnenwendes avatar
kroppskultur|77464492]
Så länge ingen kränkning är bevisad är det just så. [quote]
Citat:

Hur skulle de utöva spionaget från U137?
Du menar att inspelade sonarkontakter med främmande ubåtar inte är bevis på en kränkning?
Kan du berätta vad de sonarkontakterna var?
Du vet rimligen då du åker båt i skärgården på sommaren? Det ger dig en särskild insikt!
Citera
2021-10-03, 17:24
Medlem
[quote=Sonnenwende|77464573]
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Du menar att inspelade sonarkontakter med främmande ubåtar inte är bevis på en kränkning?
Kan du berätta vad de sonarkontakterna var?
Du vet rimligen då du åker båt i skärgården på sommaren? Det ger dig en särskild insikt!
jag har inte påstått att min bakgrund ger mig mer insikt i vad som sker under vattnet, däremot hur olika yrkesgrupper är som människor.

Vad finns det för fakta om dessa sonarkontakter, hur tillförlitliga är dom?

Edit.

Citat:
I mars 1983 sammanfattade Kent Pejdell, chef för röjdykardivisionen, resultatet av bottenundersökningarna i och omkring Hårsfjärden. I denna rapport, handlagd även av Marina analysgruppens Nils-Ove Jansson, är vissa delar fortfarande maskade av Försvarsmaktens jurist. Icke desto mindre framgår här att röjdykarna fann minst fem vrak i området – två »motorbåtar« i Djupviken samt tre vrak på andra platser – som rimligen förklarade flertalet av de sonarobservationer av bottenliggande objekt som lett till sjunkbombsinsatser under ubåtsjakten. Rapporten nämner också de oljefat marinen själv dumpat i Djupviken, och som torde ligga bakom de oljefläckar som flöt upp under bombardemanget där.

Inget tyder på att innehållet i denna rapport nådde politikerna i Ubåtsskyddskommissionen.

Dykrapport från Hårsfjärden.

https://magasinetfilter.se/granskning/undervattenslage/
Senast redigerad av kroppskultur 2021-10-03 kl. 17:29.
Citera
2021-10-03, 17:28
Medlem
alfa.beta.omegas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nyss gick aldrig ubåtar in i trånga och även grunda farvatten där de kunde ”fångas”,

Du är verkligen närmast sjuklig i din oförmåga att tala sanning, här börjar du ljuga redan i första stycket. Visa var jag sagt detta?

Citat:
när jag visade att det skett konternueligt i en rad olika flottor både före och under kalla kriget så blev det helt plötsligt bara intressant att prata om att ubåten gick på grund.

Nej, du har självklart inte visat att ubåtar kontinuerligt gör spionuppdrag i ytläge, dieseldrift och hög fart. Däremot har jag efterfrågat konkretisering av dina påståenden, men som du tyvärr missat att svara på.

Citat:
Operationer likt Gåsefjärden har skett och sker löpande, det är exakt en av de saker ubåtar använda till, underrättelseinhämtning.

Du känner förstås till på vilken sida om vattenytan en ubåt är tänkt att bedriva underrättelseinhämtning?

Citat:
Hur vet du att U137 gick i ytläge flera mil ut?

Det framgår av en mängd rapporter, t.ex. SOU 1995-135 och 2001:85. Den åkte fullt synlig i ungefär två timmar innan den kraschade rakt upp på grundet.

Citat:
Nej det var inte en ren slump annat i ditt konstanta ljugande,

Förutom det lätt tragikomiska i detta påstående så är det obegripligt vad du menar. Försök igen och förtydliga.

Citat:
Militära skyddsområden bevakades sporadiskt och med radar, någon dygnet eller ens veckovis bevakning av hela området fanns inte.
Om fjärden var tom vid intrånget så var chansen minimal att svensk militär skulle dyka upp mitt i natten.

Du saknar uppenbarligen grundläggande kunskaper om hur militära förband agerar och inte minst ubåtar. Om man har ett helt hav att vara i, där risken för upptäckt just är minimal, vad finns det för anledning att exponera sig i ytläge i flera timmar och braka in i grund fjärd där man inte kan dölja sig på något vis? Detta saknar all form av logisk förklaring.

Citat:
Du vet inte hur en ubåt arbetar men du vet att dylika spaningsuppdrag inte sker?
Troll.

Du är tyvärr sorgligt dum och/eller okunnig. Jag vet mycket väl hur en ubåt arbetar, men du ger intryck av att sakna ens de mest basala insikter om ubåtsoperationer.

Citat:
Att avlyssna kommunikation, mäta prestanda, signalsignaturer och hur torpeden arbetar och vilka frekevenser den använder när den söker mål är alla saker en ubåt kan göra.

Ja, det stämmer! Jätteduktigt. Berätta nu hur man gör dessa saker från en ubåt när man kör i ytläge med bullrande dieselmotorer?
Citera
2021-10-03, 17:29
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ett fotografi som utesluter allt annat än ubåt, en del av en farkost eller varför inte en sänkt farkost, en död besättningsman m.m.
Inget av detta har presenterats eftersom det inte existerar, vittnesmål från personer som marinen bedömer som kunniga och trovärdiga är inga bevis, jag har träffat åtskilligt marinfolk i mina dagar, farsgubben var marinofficer under kriget och sedan yrkesverksam sjökapten som bl.a lots i Roslagen, marinfolk är vanliga skithögar som begår misstag precis som alla andra.

Själv är jag 50+ och mer eller mindre uppvuxen i Stockholms skärgård.

Nej, ingen sänkt ubåt. Men en oförstörd ubåt i form av S-363 har presenterats. Men det verkade inte duga det heller? De klantiga ryssarna råkade förstås åka 16 NM in på svenskt vatten av misstag.

Och du besvarade inte min första fråga.
Citera
2021-10-03, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Nej, ingen sänkt ubåt. Men en oförstörd ubåt i form av S-363 har presenterats. Men det verkade inte duga det heller? De klantiga ryssarna råkade förstås åka 16 NM in på svenskt vatten av misstag.

Och du besvarade inte min första fråga.
Jag kommer tyvärr inte ihåg, kan du ta den igen?

U137 var utom allt rimligt tvivel en felnavigering.

Edit.
Ska tillägga att jag är allt annat Putinanhängare och jag är av åsikten att Sverige ska stärka försvaret, men jag är också stor anhängare av sanningen och jag måste tyvärr konstatera att delar av det svenska försvaret inte är det.
Senast redigerad av kroppskultur 2021-10-03 kl. 17:56. Anledning: la till lite
Citera
2021-10-03, 18:27
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Jag kommer tyvärr inte ihåg, kan du ta den igen?

U137 var utom allt rimligt tvivel en felnavigering.

Vi drar ett streck i diskussionen här. För antingen spelar du korkad, eller så är du det på riktigt. Något givande utbyte blir det, oberoende av vilket, inte.
Senast redigerad av Frontlinjen 2021-10-03 kl. 19:18.
Citera
2021-10-04, 07:51
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alfa.beta.omega
Du är verkligen närmast sjuklig i din oförmåga att tala sanning, här börjar du ljuga redan i första stycket. Visa var jag sagt detta?

Nej, du har självklart inte visat att ubåtar kontinuerligt gör spionuppdrag i ytläge, dieseldrift och hög fart. Däremot har jag efterfrågat konkretisering av dina påståenden, men som du tyvärr missat att svara på.

Du känner förstås till på vilken sida om vattenytan en ubåt är tänkt att bedriva underrättelseinhämtning?

Det framgår av en mängd rapporter, t.ex. SOU 1995-135 och 2001:85. Den åkte fullt synlig i ungefär två timmar innan den kraschade rakt upp på grundet.

Förutom det lätt tragikomiska i detta påstående så är det obegripligt vad du menar. Försök igen och förtydliga.

Du saknar uppenbarligen grundläggande kunskaper om hur militära förband agerar och inte minst ubåtar. Om man har ett helt hav att vara i, där risken för upptäckt just är minimal, vad finns det för anledning att exponera sig i ytläge i flera timmar och braka in i grund fjärd där man inte kan dölja sig på något vis? Detta saknar all form av logisk förklaring.

Du är tyvärr sorgligt dum och/eller okunnig. Jag vet mycket väl hur en ubåt arbetar, men du ger intryck av att sakna ens de mest basala insikter om ubåtsoperationer.

Ja, det stämmer! Jätteduktigt. Berätta nu hur man gör dessa saker från en ubåt när man kör i ytläge med bullrande dieselmotorer?
Då är vi där igen, helt plötsligt trollar du fram detaljer som måste vara uppfyllda för att ett spionuppdrag skall kunna ske.
U137 gick i undervattensläge enligt sin egen loggbok. Några radarbilder av U137 ute på öppet hav ett par timmar före kollisionen existerar inte.
Däremot finns Rolf Ekeues minst sagt märkliga hopkok till utredning där det ljugs ihop om sökflyg utanför Bornholm trots att varken dansk eller svensk radar sett något sådant.
Men använder man Ola Tunanders fantasialster som fakta så hamnar man lika snett som U137.

U137 gick i uläge genomförde kursändringar samt gick upp i ytläge för att ta sig in i fjärden, det som ledde till grundstötning var ett rasat ensmärke.
Navigationsutrustning fungerade utmärkt samt man hade detaljerat sjökort över vattnen.
Fördelen att ligga i Gåsefjärden nattetid var att risken för upptäckt var minimal till obefintlig.
Med laddade batterier så kunde man sedan gå ut och genomföra nya spaningsuppdrag i uläge.

Uppenbarligen är min kunskap om hur militära förband agerar och hur bevakningen såg ut av militära skyddsområden betydligt mer omfattande än dina trollkunskaper.

Då som nu var det huvudsakliga skyddet en förbudsskylt samt sporadisk fysisk bevakning.
Citera
2021-10-04, 08:07
Medlem
Sonnenwendes avatar
[quote=kroppskultur|77464612]
Citat:
jag har inte påstått att min bakgrund ger mig mer insikt i vad som sker under vattnet, däremot hur olika yrkesgrupper är som människor.

Vad finns det för fakta om dessa sonarkontakter, hur tillförlitliga är dom?

Edit.

https://magasinetfilter.se/granskning/undervattenslage/

Det genomfördes insatser mot ubåtar både på 60 tal och 70 tal av svenska jagare och fregatter samt hkp vid ett flertal tillfällen. Så ubåtsjakterna på 80 talet var inget nytt fenomen.
Det finns inspelade sonarkontaker där föremålet rör på sig, har du med din gedigna kunskap om skärgården uppgifter om vrak som åker omkring?
Det finns gott om både visuella och tekniska indikationer sen att en del av dessa är felaktiga och kan förklaras är en annan femma.

Tidningen filter jobbar som SVT’s program, dvs man fokuserar på några indikationer som visar sig felaktiga för att sedan låtsas som att det gäller alla indikationer och sonarkontakter.
Citera
2021-10-04, 08:28
Medlem
alfa.beta.omegas avatar
Citat:
Då är vi där igen, helt plötsligt trollar du fram detaljer som måste vara uppfyllda för att ett spionuppdrag skall kunna ske.

Jag vet att du inte förstår något alls, men bara för diskussionens skull: kan du konkretisera vad du menar?

Det är liksom inte jag som har uppfunnit konceptet ubåt och hur de agerar i främmande makts vatten.

Och bara för att se om du har basala kunskaper kring ubåtar: kan du med någon mening förklara relationen mellan en ubåts dieselmotor och underrättelseinhämtning? Det borde vara jättelätt.

Citat:
U137 gick i undervattensläge enligt sin egen loggbok.

Nu ljuger du igen. Förstår du verkligen inte hur dum du låter när du gör det konstant och dessutom så oskickligt.

Citat:
Några radarbilder av U137 ute på öppet hav ett par timmar före kollisionen existerar inte.

Nähä? Och vem har påstått det? Men en fin halmgubbe ändå.

Citat:
Däremot finns Rolf Ekeues minst sagt märkliga hopkok till utredning där det ljugs ihop om sökflyg utanför Bornholm trots att varken dansk eller svensk radar sett något sådant.

Det var ju istället så att FRA sett dessa sökflyg och instruktionerna till dessa, men att dessa uppgifter aldrig tagits med i någon officiell information förrän 2001, gissningsvis för att det försvagade "caset".

Citat:
U137 gick i uläge genomförde kursändringar samt gick upp i ytläge för att ta sig in i fjärden, det som ledde till grundstötning var ett rasat ensmärke.

Du har ju lite rätt i att den gick i undervattensläge ute till havs, men steg till ytan två timmar innan kollisionen. Den gjorde också en kursändring ute till havs som den följde länge, inklusive att dundra in bland trånga öar i högfart och sedan spikrakt upp på grundet. Hade den missat just det grundet hade den ju ändå kört fast lite längre fram, så det gjorde kanske av eller till.

Citat:
Navigationsutrustning fungerade utmärkt samt man hade detaljerat sjökort över vattnen.

Jag håller med dig om att det känns väldigt tveksamt om det som ryssarna säger om sin navigationsutrustning var sant.

Citat:
Fördelen att ligga i Gåsefjärden nattetid var att risken för upptäckt var minimal till obefintlig.

Självklart inte. Det är helt vansinnigt dumt. Och de blev upptäckta redan under natten, men av ren tur blev det inte rapporterat förrän på morgonen.
Citera
2021-10-04, 08:48
Medlem
Citat:

Det genomfördes insatser mot ubåtar både på 60 tal och 70 tal av svenska jagare och fregatter samt hkp vid ett flertal tillfällen. Så ubåtsjakterna på 80 talet var inget nytt fenomen.
Det finns inspelade sonarkontaker där föremålet rör på sig, har du med din gedigna kunskap om skärgården uppgifter om vrak som åker omkring?
Det finns gott om både visuella och tekniska indikationer sen att en del av dessa är felaktiga och kan förklaras är en annan femma.

Tidningen filter jobbar som SVT’s program, dvs man fokuserar på några indikationer som visar sig felaktiga för att sedan låtsas som att det gäller alla indikationer och sonarkontakter.
Att det smög sig in ubåtar på svenskt territorialvatten är en annan sak än minifarkoster som opererar långt in i skärgården.
Senast redigerad av kroppskultur 2021-10-04 kl. 08:57.
Citera
2021-10-04, 08:54
Medlem
Citat:

Med laddade batterier så kunde man sedan gå ut och genomföra nya spaningsuppdrag i uläge.
Problemet kan ha uppstått då man gick 2,5 knop på 40 meters djup, då är missvisningar ett problem.
Man kan mycket väl navigera fel med fungerande utrustning.

Att ryssarna ljög inte är inte konstigt.

Edit
Ryssarna åkte konstant omkring i Östersjön, att det förr eller senare uppstod misstag är inte konstigt eller osannolikt alls.
Senast redigerad av kroppskultur 2021-10-04 kl. 09:13.
Citera
2021-10-04, 09:11
Medlem
  • Sug i er det här.

Citat:
Ubåtsutredaren Rolf Ekéus har hittat tidigare okända svenska uppgifter som tyder på att den sovjetiska ubåten U137 inte avsiktligt kränkte svenskt farvatten.
Uppgifterna ingår i den utredning som Ekéus överlämnade till regeringen på torsdagen. Timmarna efter grundstötningen i Karlskrona skärgård 1981 började sovjetiska räddningsfartyg och flygplan leta efter ubåten öster om Bornholm, 120 kilometer söder om Karlskrona. Den svenska signalspaningen tyder på att U 137 hade en felaktig uppfattning om sin position, eller att något annat fel uppstod i kontakterna med den sovjetiska hemmabasen. Rolf Ekéus anser att det är märkligt att svenska myndigheter hemlighållit uppgifterna om den sovjetiska räddningsinsatsen vid Bornholm.

https://sverigesradio.se/artikel/23956
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in