2021-10-03, 15:09
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alfa.beta.omega
Om ubåten trodde att den befann sig inne i den fjärden vid samma tidpunkt och med given hastighet och riktning skulle den ju kört rakt upp på land där också.

Grundproblemet som jag ser det är att hela närvaron och uppträdandet är så orealistiskt från en spionage-synvinkel.

Det är precis det som den inte skulle ha gjort. Kört upp på land i Kållefjärden alltså.
Citera
2021-10-03, 16:30
Medlem
alfa.beta.omegas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det är precis det som den inte skulle ha gjort. Kört upp på land i Kållefjärden alltså.

Om den skulle befunnit sig i Kållefjärden, på samma tidpunkt, på samma nordsydlig position, och med samma hastighet och riktning, skulle den kört in i land cirka hundra meter längre fram? Kan du visa närmare var du tänker att den skulle tagit vägen?
Citera
2021-10-03, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen

Om vi antar att mannen ifråga inte är mytoman - vilket Marinen inte verkade tro utan drog igång en kostsam operation med de knappa resurser som finns - vilka alternativa förklaringar har du till den observationen, som gjordes på mycket nära håll?

Var det ett sjöodjur? Eller någon slags radiostyrd boj, försedd med ballasttankar och propellrar så att den kunde vrida sig och sedan sjunka rakt ned på under 10 sekunder?

Formulera gärna också vilka beviskrav du skulle vilja ställa upp för att acceptera att medvetna kränktningar skett? Som inte medför att vi avslöjar hemligheter t ex våra sensorers förmåga?
Ett fotografi som utesluter allt annat än ubåt, en del av en farkost eller varför inte en sänkt farkost, en död besättningsman m.m.
Inget av detta har presenterats eftersom det inte existerar, vittnesmål från personer som marinen bedömer som kunniga och trovärdiga är inga bevis, jag har träffat åtskilligt marinfolk i mina dagar, farsgubben var marinofficer under kriget och sedan yrkesverksam sjökapten som bl.a lots i Roslagen, marinfolk är vanliga skithögar som begår misstag precis som alla andra.

Själv är jag 50+ och mer eller mindre uppvuxen i Stockholms skärgård.
Senast redigerad av kroppskultur 2021-10-03 kl. 16:41.
Citera
2021-10-03, 16:50
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Ett fotografi som utesluter allt annat än ubåt, en del av en farkost eller varför inte en sänkt farkost, en död besättningsman m.m.
Inget av detta har presenterats eftersom det inte existerar, vittnesmål från personer som marinen bedömer som kunniga och trovärdiga är inga bevis, jag har träffat åtskilligt marinfolk i mina dagar, farsgubben var marinofficer under kriget och sedan yrkesverksam sjökapten som bl.a lots i Roslagen, marinfolk är vanliga skithögar som begår misstag precis som alla andra.

Själv är jag 50+ och mer eller mindre uppvuxen i Stockholms skärgård.
Vad har din bakgrund med ubåtsjakterna att göra? På vilket sätt ger det dig någon särskild insikt?
Enda likheten mellan när din far tjänstgjorde och 70/80/90 tal var att samma sjunkbomb användes.
Kan du inte berätta om de regler som vapeninsats vid kränkning innebär?
Citera
2021-10-03, 16:54
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Så efter att ha spanat på ubåtar i södra Östersjön skulle man spana på en torpedövning med den utrustning som fanns tillgänglig på fartyget och uppdraget skulle innebära en s.k saxvändning i Gåsefjärden.

Denna order fanns sannolikt på ett kuvert som skulle öppnas efter en radiosignal?

Nej men det menar du inte?
Varför skulle man inte kunna spana på en torpedövning med en Whiskyubåt tänkte du? Vad i ubåtens utrustning gjorde den oanvändbar för den uppgiften? Låt höra?
Citera
2021-10-03, 16:58
Medlem
alfa.beta.omegas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Varför skulle man inte kunna spana på en torpedövning med en Whiskyubåt tänkte du?

Kan du ge några bra tips på HUR man skulle kunna "spana" på en torpedövning genom att åka förbi den på långt avstånd i ytläge och med bullrande dieselmotorer?

En övning som för övrigt pågått under två veckors tid, medan U-137 kryssade runt på helt andra platser i Östersjön. Vad finns det ens som tyder på att det har med varandra att göra överhuvudtaget?
Citera
2021-10-03, 17:06
Medlem
Citat:
Vad har din bakgrund med ubåtsjakterna att göra? På vilket sätt ger det dig någon särskild insikt?
Enda likheten mellan när din far tjänstgjorde och 70/80/90 tal var att samma sjunkbomb användes.
Kan du inte berätta om de regler som vapeninsats vid kränkning innebär?
Jag ville bara belysa att en del här verkar tro att marinofficerare är övermänniskor, så är det inte.

Citat:
Varför skulle man inte kunna spana på en torpedövning med en Whiskyubåt tänkte du? Vad i ubåtens utrustning gjorde den oanvändbar för den uppgiften? Låt höra?
Jag är själv inte insatt i hur besättningen från U137 skulle spana på torpedövningen och få användbar data, därför frågar jag.
Citera
2021-10-03, 17:08
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Varför ljuger du hela tiden? Det är både ohederligt och får dig att se dum ut när du inte är särskilt bra på det. När har jag skrivit att det är "omöjligt" att åka in i Gåsefjärden? Det vore ju ganska märkligt eftersom ubåten bevisligen gjorde det, och med högst förväntat resultat.

Den gick ju till ytläge flera mil ut. Att man "nogsamt" följt en led inne i Gåsefjärden är ren spekulation. Och om ubåten skulle gjort det, varför hålla sådan hög hastighet att minsta misstag slutar i katastrof?

Ja, det gjorde det ju. Men enbart av ren tur. Det var ju flera civila som hörde oväsen under natten, men att det inte rapporterades/kontrollerades förrän på morgonen var ju ren slump.

Tror du på riktigt att militära operationer bygger på en serie i högsta grad vansinniga risktaganden som detta?

Åter igen dessa dumma lögner. När har jag skrivit det?

Det går inte att förstå vad du skriver här. Kan du förtydliga?

Det är ju jättegulligt när du ljuger närmast maniskt och sedan försöker projicera det på andra. Men svara gärna på alla de frågor jag ställt om dina olika påståenden.
Nyss gick aldrig ubåtar in i trånga och även grunda farvatten där de kunde ”fångas”, när jag visade att det skett konternueligt i en rad olika flottor både före och under kalla kriget så blev det helt plötsligt bara intressant att prata om att ubåten gick på grund.
Operationer likt Gåsefjärden har skett och sker löpande, det är exakt en av de saker ubåtar använda till, underrättelseinhämtning.

Hur vet du att U137 gick i ytläge flera mil ut?

Nej det var inte en ren slump annat i ditt konstanta ljugande, Militära skyddsområden bevakades sporadiskt och med radar, någon dygnet eller ens veckovis bevakning av hela området fanns inte.
Om fjärden var tom vid intrånget så var chansen minimal att svensk militär skulle dyka upp mitt i natten. Dessutom hade inte KA full koll på var svenska ubåtar befann sig av naturliga skäl, så ens om ubåten skulle upptäckas gick det inte att utesluta att det var en svensk ubåt före man kontrollerar med flottan.
Om ubåten skulle upptäckas så skulle det ske med en lätt beväpnad bevakningsbåt som de facto saknade förmåga att sänka och ens stoppa en ubåt som ville ta sig ut.
Så risken var liten.
Citera
2021-10-03, 17:12
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jag ville bara belysa att en del här verkar tro att marinofficerare är övermänniskor, så är det inte.

Jag är själv inte insatt i hur besättningen från U137 skulle spana på torpedövningen och få användbar data, därför frågar jag.
Har någon påstått att marinofficerare är övermänniskor, däremot har marinofficerare som ägnar sig åt ubåtstjänst, ubåtsjakt, sjöstrid etc antagligen betydligt större möjligheter att bedöma vad som är en trolig kränkning än vad du har.

Så det finns således inget som motsäger att U137 var i området för att bla spana på de svenska torpedproven?
Citera
2021-10-03, 17:15
Medlem
[quote]
Citat:
Har någon påstått att marinofficerare är övermänniskor, däremot har marinofficerare som ägnar sig åt ubåtstjänst, ubåtsjakt, sjöstrid etc antagligen betydligt större möjligheter att bedöma vad som är en trolig kränkning än vad du har.
Så länge ingen kränkning är bevisad är det just så.

Citat:
Så det finns således inget som motsäger att U137 var i området för att bla spana på de svenska torpedproven?
Hur skulle de utöva spionaget från U137?
Citera
2021-10-03, 17:18
Medlem
[quote]
Citat:
Nyss gick aldrig ubåtar in i trånga och även grunda farvatten där de kunde ”fångas”, när jag visade att det skett konternueligt i en rad olika flottor både före och under kalla kriget så blev det helt plötsligt bara intressant att prata om att ubåten gick på grund.
Operationer likt Gåsefjärden har skett och sker löpande, det är exakt en av de saker ubåtar använda till, underrättelseinhämtning.
Finns det några kända fall i fredstid som liknar intrånget i Gåsefjärden?
Citera
2021-10-03, 17:19
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Kan du ge några bra tips på HUR man skulle kunna "spana" på en torpedövning genom att åka förbi den på långt avstånd i ytläge och med bullrande dieselmotorer?

En övning som för övrigt pågått under två veckors tid, medan U-137 kryssade runt på helt andra platser i Östersjön. Vad finns det ens som tyder på att det har med varandra att göra överhuvudtaget?
Du vet inte hur en ubåt arbetar men du vet att dylika spaningsuppdrag inte sker?
Troll.

Att avlyssna kommunikation, mäta prestanda, signalsignaturer och hur torpeden arbetar och vilka frekevenser den använder när den söker mål är alla saker en ubåt kan göra.
Så en ubåt är antagligen det mest effektiva sättet att hämta info om en torped som finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in