2021-10-04, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Expressen är den tidning som går längst med att berätta hur olyckan gått till. Vi vet ännu inte om uppgifterna stämmer, att civilpolisbilen som Vilks färdades i kom över på fel sida av vajerräcket. Om jag förstått saken rätt så är det motorväg på platsen så det hela förefaller helt obegripligt.
"Enligt uppgifter till Expressen körde bilen där Vilks satt i hög fart före olyckan. Efter bilen körde en efterföljande polisbil, enligt uppgifterna."
Nu kan jag väldigt lite om hur polisen hanterar säkerheten för "skyddsobjekt", men i min värld låter det inte riktigt klokt att ligga i hög hastighet ens på motorväg. Det är farligt, det drar ögonen till sig och dessutom verkar det funnits en målad polisbil bakom. Polisen ska skydda sina skyddsobjekt, inte köra ihjäl dem. Men det kanske finns en mer naturlig förklaring som kommer fram senare.
Nu vet jag inte hur fort de körde men någon skrev tidigare att det hjälper för att se om någon följer efter, vilket lät rimligt. Men det beror ju så klart på hur fort.
Citera
2021-10-04, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkwotz
Med tanke på hur våldsam olyckan förefaller ha varit verkar det rört sig om mycket höga hastigheter. Kan de ha varit jagade och utsatta för angrepp? Lämnat vart de nu varit så snabbt som möjligt efter tips om hot?

Efterföljande polisbil lär kunna ge en del svar på frågorna.

Känns overkligt att Lars Vilks är borta, och på det här sättet.

Så många politiker som svek honom. Det enda han gjorde var att helt oskyldigt stå upp för yttrandefriheten och dessa monster som ville döda honom för detta får sista skrattet. De borde inte ens få leva i vår vackra demokrati. Vilken oerhörd skam!!

Skäms på er alla fega kräk till politiker. Igen har ni svikigt oss alla.

Troligtvis har de blivit försenade p.g.a. alla vägarbeten mellan Jönköping och Ljungby. Under en ca 3 mil lång sträcka är det enfiligt, med tillfälliga, krokiga vägar där det kan stå helt stilla om det är mycket trafik. Trafikverket har satt upp skyltar där det står att man får räkna med längre restider.

Olycksplatsen ligger ca 5 mil söderut. Noterbart är att just den sträckan där olyckan verkar inträffat (E4 Markaryd-Ljungby) har en mörk historia med svåra dödsolyckor. När jag var ung kallades den för Dödens väg.
Citera
2021-10-04, 02:51
Medlem
Seemves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erskungligahoghet
Nu vet jag inte hur fort de körde men någon skrev tidigare att det hjälper för att se om någon följer efter, vilket lät rimligt. Men det beror ju så klart på hur fort.

Där finns alltid folk som gasar på själva när bilen framför gör det. Rimligen borde man väl ta en liten detour, av och på närmsta avfart eller liknande tycker jag?
Citera
2021-10-04, 02:51
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amanojaku91
Troligtvis har de blivit försenade p.g.a. alla vägarbeten mellan Jönköping och Ljungby. Under en ca 3 mil lång sträcka är det enfiligt, med tillfälliga, krokiga vägar där det kan stå helt stilla om det är mycket trafik. Trafikverket har satt upp skyltar där det står att man får räkna med längre restider.

Olycksplatsen ligger ca 5 mil söderut. Noterbart är att just den sträckan där olyckan verkar inträffat (E4 Markaryd-Ljungby) har en mörk historia med svåra dödsolyckor. När jag var ung kallades den för Dödens väg.

Låg inte Dödens Väg mellan Jönköping och Borås? Visst var det olyckor förr vid Ljungby Markaryd men senaste 20 åren är väl allt gammalt i stort sett nytt? Tidigare åkte man väl igenom massa småsamhällen och det var 70 och 90 sträckor på landsväg med mötande trafik?
Citera
2021-10-04, 02:54
Medlem
Cyrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicie
Det har redan kommit fram.

Närmaste passagen som jag hittade via Google Maps är 2,5 km bort. Har det redan kommit fram att polisbilen körde över till mötande trafik här, samtidigt som följebilen stannade kvar på rätt sida?

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Ja. Dessa spår skulle kunna vara från lastbilen som försökt väja för Vilks bil.

Mer troligt att de tillhör BMW:n eller den vita skåpbilen som står vid vägrenen.
Citera
2021-10-04, 02:54
Medlem
Fattar inte hur en eventuellt tyngre suv eller vad för typ av civilpolisbil har kunnat flyga över räcket? Måste väl sjunka ner direkt ner i diket när man kommer körandes? Isf så kan man ha tappat kontrollen och räcket inte höll..... annars så måste de väl va nån form av skrapskador inunder fordonet?
Citera
2021-10-04, 03:00
Avslutad
Citat:
– Jag kan inte säga i nuläget om det finns några brottsmisstankar, säger polisens presstalesperson Rickard Lundqvist.
https://www.expressen.se/kvallsposten/en-till-sjukhus-pa-e4-fordon-fattade-eld/

Vilket betyder att dörren hålls öppen för att det kan handla om ett brott och ej en olycka.
Citera
2021-10-04, 03:05
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyron
Närmaste passagen som jag hittade via Google Maps är 2,5 km bort. Har det redan kommit fram att polisbilen körde över till mötande trafik här, samtidigt som följebilen stannade kvar på rätt sida?

Mer troligt att de tillhör BMW:n eller den vita skåpbilen som står vid vägrenen.

Nu har jag noll utbildning i persontransport men jag kan inte föreställa mig något rimligt scenario där en persontransport väljer att köra flera kilometer i motsatt riktning på E4an vid Lungby med LV i bilen. Hade det varit Statsministern eller Kungen så öppnar det upp för helt andra hotbilder och alternativa lösningar, men att dra med LV i mötande trafik som kör i 110 km/h känns osannolikt. Är det en infiltrerad livvakt som ska begå utökat självmord så kan han ju lika gärna ta tjänstevapnet och skjuta LV.

Vi får väl se vad LV antagonister skriver och om någon tar på sig ett dåd.
Citera
2021-10-04, 03:12
Medlem
jjagares avatar
Att en suv välter över räcket är inget konstigt, det finns massa test filmer på youtube.

De har fått punka på vä framdäck och flippat över räcket blivit liggandes på sidan och kanat in i lastbilen som höll på att köra om ett fordon

Behöver ej vara så komplicerat
Citera
2021-10-04, 03:22
Medlem
Soterns avatar
Skulle inte förvåna mig om de blev prejade av muslimjävlar. Men det kommer väl aldrig fram i så fall.
Citera
2021-10-04, 03:23
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rsahemlig
Nu är jag verkligen ingen expert på trafikolyckor, men känns ju som att detta skulle generera mer än ett sjukhusbesök:

https://images.aftonbladet-cdn.se/v2/images/0de2fc68-3ab1-488d-9964-1d45ff534ab6?fit=crop&format=auto&h=383&q=50&w=680 &2b5822cf

Bilden funkar inte.
Citera
2021-10-04, 03:34
Medlem
toblemonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Att en suv välter över räcket är inget konstigt, det finns massa test filmer på youtube.

De har fått punka på vä framdäck och flippat över räcket blivit liggandes på sidan och kanat in i lastbilen som höll på att köra om ett fordon

Behöver ej vara så komplicerat
Någon skrev tidigare i tråden att civila polisbilar har runflat-däck. En punktering är nog utesluten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in