2021-10-04, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrZoidberg.
Skador på mittenräcket etc?

Risken att bilen skulle lyckas med att träffa en skada på mitträcket med tanke på att bilen rör sig 31 meter/sekund om dom höll 110 km/h eller 41 meter/sekund om dom gasat på i 150 km/h är minimal.

Dessutom lyckas med detta exakt samtidigt som lastbilen kommer i mötande riktning.
Citera
2021-10-04, 01:47
Medlem
Med tanke på hur våldsam olyckan förefaller ha varit verkar det rört sig om mycket höga hastigheter. Kan de ha varit jagade och utsatta för angrepp? Lämnat vart de nu varit så snabbt som möjligt efter tips om hot?

Efterföljande polisbil lär kunna ge en del svar på frågorna.

Känns overkligt att Lars Vilks är borta, och på det här sättet.

Så många politiker som svek honom. Det enda han gjorde var att helt oskyldigt stå upp för yttrandefriheten och dessa monster som ville döda honom för detta får sista skrattet. De borde inte ens få leva i vår vackra demokrati. Vilken oerhörd skam!!

Skäms på er alla fega kräk till politiker. Igen har ni svikigt oss alla.
Citera
2021-10-04, 01:49
Medlem
kungenslillapigas avatar
Vägen ska vara avstängd till kl. 03.00 inatt/idag. Det blir 11 timmars avstängning från "olyckan" inträffade.
Tyder inte det på att man inte är helt säker på att det kan vara andra faktorer som orsakat dödskrachen?
Att det måste göras omfattande brottsutredning på platsen?

Hur kunde följebilen hinna bromsa in, för den måste ju också haft hög hasttighet? Att den inte gick samma öde till mötes?
Var det den kvinnliga polisen som körde bilen?
Det är otroligt mycket svart rök på bilderna, blev det en explosion eller hur fattade bilarna eld?
Frågor frågor, man känner sig alldeles förvirrad över allt som händer i lilla Sverige!

Känns sorligt att Lars Vilks har lämnat oss, i en tid då yttrandefriheten måste värnas.
Vila i frid Lars Vilks och vila i frid de poliser som är satta att värna om oss.
Senast redigerad av kungenslillapiga 2021-10-04 kl. 01:53.
Citera
2021-10-04, 01:49
Medlem
Hur kommer man över på fel sida på en tvåfilig motorväg med gräs och (lågt) mitträcke mitt på dagen på torr vägbana (samt ett par meter vägren och förmodligen sidolinjer som "bullrar" när man råkar köra på dem)?

1. Någon form av attack tvingar polisen att ta stora risker. Ingenting som framkommit hittills pekar i den riktningen. Det fanns väl gott om medtrafikanter runtomkring som borde sett ev bomb, beskjutning, prejning eller vad det kan handla om. Detta borde medierna ha fått nys på vid det här laget.

2. Vansinneskörning.

3. Trött förare som somnar. Notera dock att det var två poliser i den olycksdrabbade bilen och två (?) till i en följebil. Om någon började känna sig lite dåsig bör det ha funnits gott om folk som kunde byta av.

Jag kan inte se något sannolikt fjärde alternativ. Det finns osannolika, typ hjärnblödning hos föraren eller sabotage/tekniskt fel på bilen (Men jag har råkat ut för att ett däck exploderat i 140 km/h på autobahn - bilen, en vanlig personbil, fortsatte rakt fram och det var inga problem att bromsa och styra åt sidan. Om föraren i en bil bakom mig satt och sov hade det kanske kunnat smällt, men det skulle i så fall i alla fall inte berott på det trasiga däcket. Min poäng är att även om man tappar ett däck går det inte åt helvete så sabotage framstår som osannolikt.)

Om det är någon variant på 2 och/eller 3 är det fan fullkomligt oacceptabelt. Svensk polis har alltså haft ihjäl den de är satta att skydda pga några idiotiska macho-beteenden. Jävla nollor.
Citera
2021-10-04, 01:54
Medlem
Enligt nyheterna så har polisbilen färdats i fel riktning och olyckan har inträffat på E4 någonsrans mellan trafikplats Markaryd Norra och Södra. På bilder från olycksplatsen syns branden på en vägsträcka med en svag kurva, där branden befinner sig i den yttre körbanan av kurvan. Det syns även finnas väldigt höga och raka träd förhållandevis nära vägen.

Det enda del på sträckan mellan dessa trafikplatser som verkar stämma överrens med övrig kännetecken är den sträcka som finns inom rödmarkerat område (se bild i slutet av inlägget).

Då olyckan inträffade på lastbilens körfält I och branden syns vara på kurvans yttre körbana, så borde lastbilen ha färdats i norrgående riktning.

Polisbilen som färdades i motsatt riktning borde därför antingen ha korsat över mitträcket någonstans inom det gulmarkerade området eller genom att ha tagit fel påfart vid blåmarkerat område.

https://i.imgur.com/5m3yJhZ.jpg
Citera
2021-10-04, 01:54
Medlem
toblemonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag har letat frenetiskt efter bilder där man kan se om mitträcket är intakt eller inte, men det verkar vara omöjligt att finna.
Om mitträcket forcerats måste väl för sjutton någon ha lyckats fånga det på bild?
Enligt denna artikel har bilen kört genom mitträcket. “Polisfordonet har enligt Expressens uppgifter kommit över i det mötande körfältet och hamnat under en lastbil. Där har den kilats fast och fattat eld. Bilen förstördes i den våldsamma krocken, enligt uppgifter från platsen”. https://www.expressen.se/kvallsposten/en-till-sjukhus-pa-e4-fordon-fattade-eld/
Citera
2021-10-04, 01:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Vägen ska vara avstängd till kl. 03.00 inatt/idag. Det blir 11 timmars avstängning från "olyckan" inträffade.
Tyder inte det på att man inte är helt säker på att det kan vara andra faktorer som orsakat dödskrachen?
Att det måste göras omfattande brottsutredning på platsen?

Det säger man ju redan nu bland annat i sändningen på expressen. Att vad man vet just nu tror man på olycka, men man är i ett tidigt skede och detta måste utredas noggrant den närmaste tiden.
Citera
2021-10-04, 01:58
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toblemona
Enligt denna artikel har bilen kört genom mitträcket. “Polisfordonet har enligt Expressens uppgifter kommit över i det mötande körfältet och hamnat under en lastbil. Där har den kilats fast och fattat eld. Bilen förstördes i den våldsamma krocken, enligt uppgifter från platsen”. https://www.expressen.se/kvallsposten/en-till-sjukhus-pa-e4-fordon-fattade-eld/
Jo, det skriver ju alla.
Jag är inte alls säker på hur mycket dessa vajer-räcken tål, men en lastbil verkar åtminstone kunna demolera dem på ett effektivt sätt.
Se bilden i denna artikel: https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/trafikolycka-pa-e4-vid-skulesjon
Citera
2021-10-04, 02:00
Medlem
Knappast att det var en olycka med tanke på det antalet dödshot och mordförsök som Lars Vilks har fått stå ut med. Antigen så tappade polisbilen styrförmågan pga sabotage eller så var det någon som slet tag i ratten. Det var ju mycket pengar som utlovades för hans huvud och nu har dårarna fått vad de ville.
Citera
2021-10-04, 02:03
Medlem
Cyrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Jo, men om du kollar på bilderna så ser du att det är nivåskillnader mellan vägbanorna, och jag är tveksam till om någon lastbil stoppas av det räcket eftersom det är så lågt placerat. Men nu var det än SUV med hög markfrigång och hög tyngdpunkt så det är högst sannolikt att den bara gled över räcket, möjligen voltade över räcket

Det är inte högst sannolikt att ett fordon bara glider över vajerräcket.

Det är faktiskt ganska otänkbart att lyckas ta sig över till andra sidan om du inte kraftigt girar och i princip styr rakt mot räcket och dessförinnan kör på något föremål som gör att du får upp bilen i luften. Det bör vara en ganska svår manöver om hastigheten är över 150 km/h. Då är nog risken större att du voltar och då borde det bli ännu svårare att ta sig över till högra körfältet i motsatt riktning.

Och 4 ton är knappt nånting att få stopp på. Räcket ska klara vikter till runt 40 ton i en vinkel på 20 grader.
Citera
2021-10-04, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wienerdog
Hur kommer man över på fel sida på en tvåfilig motorväg med gräs och (lågt) mitträcke mitt på dagen på torr vägbana (samt ett par meter vägren och förmodligen sidolinjer som "bullrar" när man råkar köra på dem)?

1. Någon form av attack tvingar polisen att ta stora risker. Ingenting som framkommit hittills pekar i den riktningen. Det fanns väl gott om medtrafikanter runtomkring som borde sett ev bomb, beskjutning, prejning eller vad det kan handla om. Detta borde medierna ha fått nys på vid det här laget.

2. Vansinneskörning.

3. Trött förare som somnar. Notera dock att det var två poliser i den olycksdrabbade bilen och två (?) till i en följebil. Om någon började känna sig lite dåsig bör det ha funnits gott om folk som kunde byta av.

Jag kan inte se något sannolikt fjärde alternativ. Det finns osannolika, typ hjärnblödning hos föraren eller sabotage/tekniskt fel på bilen (Men jag har råkat ut för att ett däck exploderat i 140 km/h på autobahn - bilen, en vanlig personbil, fortsatte rakt fram och det var inga problem att bromsa och styra åt sidan. Om föraren i en bil bakom mig satt och sov hade det kanske kunnat smällt, men det skulle i så fall i alla fall inte berott på det trasiga däcket. Min poäng är att även om man tappar ett däck går det inte åt helvete så sabotage framstår som osannolikt.)

Om det är någon variant på 2 och/eller 3 är det fan fullkomligt oacceptabelt. Svensk polis har alltså haft ihjäl den de är satta att skydda pga några idiotiska macho-beteenden. Jävla nollor.

Någonting händer och poliserna uppfattar det som ett hot eller eventuellt att en attack är på väg att ske. Mest troligt en annan bil i samma färdriktning som olycks-bilen som börjat bete sig konstigt. Poliserna gör nu allt för att komma undan och säkra Vilks och de svänger över till andra vägbanan på en av ”utrycknings passagerna” som finns i mitträcket och börjar eventuellt köra mot trafiken eller försöker göra en U-sväng. Mest troliga är att de att de började köra mot färdriktningen då det inte verkar finnas några ”utrycknings passager” i närheten av olycksplatsen. Case closed.
Citera
2021-10-04, 02:09
Medlem
AlphaHannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wienerdog

2. Vansinneskörning.

Det mest sannolika är väl att föraren begick självmord, och drog med sig Lars Vilks in i döden. Något annat låter inte rimligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in