2021-10-04, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Expressen är den tidning som går längst med att berätta hur olyckan gått till. Vi vet ännu inte om uppgifterna stämmer, att civilpolisbilen som Vilks färdades i kom över på fel sida av vajerräcket. Om jag förstått saken rätt så är det motorväg på platsen så det hela förefaller helt obegripligt.
"Enligt uppgifter till Expressen körde bilen där Vilks satt i hög fart före olyckan. Efter bilen körde en efterföljande polisbil, enligt uppgifterna."
Nu kan jag väldigt lite om hur polisen hanterar säkerheten för "skyddsobjekt", men i min värld låter det inte riktigt klokt att ligga i hög hastighet ens på motorväg. Det är farligt, det drar ögonen till sig och dessutom verkar det funnits en målad polisbil bakom. Polisen ska skydda sina skyddsobjekt, inte köra ihjäl dem. Men det kanske finns en mer naturlig förklaring som kommer fram senare.

Tänk om den målade polisbilen bakom inte var en polisbil, utan terrorister ute efter att mörda Vilks?
Citera
2021-10-04, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyron
Det är inte högst sannolikt att ett fordon bara glider över vajerräcket.

Det är faktiskt ganska otänkbart att lyckas ta sig över till andra sidan om du inte kraftigt girar och i princip styr rakt mot räcket och dessförinnan kör på något föremål som gör att du får upp bilen i luften. Det bör vara en ganska svår manöver om hastigheten är över 150 km/h. Då är nog risken större att du voltar och då borde det bli ännu svårare att ta sig över till högra körfältet i motsatt riktning.

Och 4 ton är knappt nånting att få stopp på. Räcket ska klara vikter till runt 40 ton i en vinkel på 20 grader.
Jag tycker mig se däckspår i marken i de videos som ligger ute, ser utkom det har skurit ner i vänsterkanten och därefter vinglar bilen till pga överkorrigering och voltar över mot lastbilen.
Citera
2021-10-04, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Expressen är den tidning som går längst med att berätta hur olyckan gått till. Vi vet ännu inte om uppgifterna stämmer, att civilpolisbilen som Vilks färdades i kom över på fel sida av vajerräcket. Om jag förstått saken rätt så är det motorväg på platsen så det hela förefaller helt obegripligt.
"Enligt uppgifter till Expressen körde bilen där Vilks satt i hög fart före olyckan. Efter bilen körde en efterföljande polisbil, enligt uppgifterna."
Nu kan jag väldigt lite om hur polisen hanterar säkerheten för "skyddsobjekt", men i min värld låter det inte riktigt klokt att ligga i hög hastighet ens på motorväg. Det är farligt, det drar ögonen till sig och dessutom verkar det funnits en målad polisbil bakom. Polisen ska skydda sina skyddsobjekt, inte köra ihjäl dem. Men det kanske finns en mer naturlig förklaring som kommer fram senare.

Troligtvis har någonting hänt som fått poliserna att svänga över vid en ”utrycknings ficka” i vajerräcket och börjat köra mot färdriktningen. Eventuellt nån bil i samma färdrikting som börjat bete sig märkligt och man ville säkra Vilks. De gör de allt i sin makt för att göra just det.
Citera
2021-10-04, 02:32
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlphaHannen
Det mest sannolika är väl att föraren begick självmord, och drog med sig Lars Vilks in i döden. Något annat låter inte rimligt.

Aha, precis som vakten på Sagerska palatset 2012 och chefen för KSI 2012. Andra märkliga dödsfall är ju Rapport-journalisten Cats Falck 1984, statsminister Palme 1986, konteramiral tillika krigsmaterielinspektör Carl-Fredrik Algernon 1987, utrikesminister Anna Lindh 2003, SÄPO-chefen Klas Bergenstrand 2007.

Nu tror jag inte LV spelar i samma liga som ovannämnda personer, men det är egendomligt med dessa "ovanliga olyckor". Det är nästan som om det finns en främmande makt som visar att de kan komma åt vem som helst och att de inte är rädda för att visa det. Det finns så klart fler dödsfall och omständigheter som stinker - Ivar Kreuger 1932, Gustaf Adolf 1947, Folke Bernadotte 1948, Dag Hammarskjöld 1961 för att nämna några.

Att LV med livvakter skulle råka ut för någon händelse med bilen kan man kanske inte utesluta. Ibland sker sådant. Att den skulle korsa över vajerräcke låter inte särskilt troligt. Att det just då på millisekunden skulle komma ett annat fordon känns också det inte särskilt troligt. Att just det andra fordonet skulle vara en stor jävla lastbil känns definitivt inte troligt. Att allt detta skulle inträffa samtidigt låter mer och mer helt uteslutet. Några var inne på spion-iraniern som jobbade på SÄPO, kanske är detta ett sätt att få bort LV från kartan.

Edit: Kan ju lägga till Bechir Rabani 2017 också på listan över märkliga och osannolika dödsfall med kända personer.
Senast redigerad av RudyardKipling 2021-10-04 kl. 02:46.
Citera
2021-10-04, 02:33
Medlem
Cyrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicie
En u-sväng vid en av ”utrycknings passage” tar dig garanterat över till andra körbanan och frontalkollision kan ske direkt vid u-sväng men det verkar inte vara utrycknings passage vid olycksplatsen. Det talar mer att de tagit en tidigare passage och börjat köra mot färdriktningen en bit innan olyckan för att komma undan. Troligtvis poliser med tråkig vardag som ville ha lite action och överreagerade på något och drog på allt de hade.

1. Det finns ingen passage i närheten av olycksplatsen, så att en U-sväng med direktkolliskon är uteslutet.

2. Polisen kör givetvis inte över i motsatt färdriktning i flera kilometer om de dessutom har en efterföljande polisbil - inte om syftet är att undkomma fara. Om polisen skulle kört i motsatt färdriktning så hade det säkerligen kommit fram redan.
Citera
2021-10-04, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlphaHannen
Det mest sannolika är väl att föraren begick självmord, och drog med sig Lars Vilks in i döden. Något annat låter inte rimligt.
Låter helknasigt, även om självmord sker så örtrostad allt det mest sannolika en för hög hastighet med undanmanöver som gör att bilen voltar över räcket.
Citera
2021-10-04, 02:36
Medlem
Citat:
1. Det finns ingen passage i närheten av olycksplatsen, så att en U-sväng med direktkolliskon är uteslutet.

2. Polisen kör givetvis inte över i motsatt färdriktning i flera kilometer om de dessutom har en efterföljande polisbil - inte om syftet är att undkomma fara. Om polisen skulle kört i motsatt färdriktning så hade det säkerligen kommit fram redan.
Det har redan kommit fram.
Citera
2021-10-04, 02:37
Medlem
AlphaHannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Aha, precis som vakten på Sagerska palatset 2012 och chefen för KSI 2012. Andra märkliga dödsfall är ju Rapport-journalisten Cats Falck 1984, statsminister Palme 1986, konteramiral tillika krigsmaterielinspektör Carl-Fredrik Algernon 1987, utrikesminister Anna Lindh 2003, SÄPO-chefen Klas Bergenstrand 2007.

Nu tror jag inte LV spelar i samma liga som ovannämnda personer, men det är egendomligt med dessa "ovanliga olyckor". Det är nästan som om det finns en främmande makt som visar att de kan komma åt vem som helst och att de inte är rädda för att visa det. Det finns så klart fler dödsfall och omständigheter som stinker - Ivar Kreuger 1932, Gustaf Adolf 1947, Folke Bernadotte 1948, Dag Hammarskjöld 1961 för att nämna några.

Att LV med livvakter skulle råka ut för någon händelse med bilen kan man kanske inte utesluta. Ibland sker sådant. Att den skulle korsa över vajerräcke låter inte särskilt troligt. Att det just då på millisekunden skulle komma ett annat fordon känns också det inte särskilt troligt. Att just det andra fordonet skulle vara en stor jävla lastbil känns definitivt inte troligt. Att allt detta skulle inträffa samtidigt låter mer och mer helt uteslutet. Några var inne på spion-iraniern som jobbade på SÄPO, kanske är detta ett sätt att få bort LV från kartan.

Det finns många intressanta paralleller i ditt inlägg. Vi har att göra med en MYCKET hatad person inom kretsar där självmord används som modus operandi. En naturlig bilolycka sker inte på det sätt som framgått hittills.
Citera
2021-10-04, 02:37
Medlem
Cyrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Jag tycker mig se däckspår i marken i de videos som ligger ute, ser utkom det har skurit ner i vänsterkanten och därefter vinglar bilen till pga överkorrigering och voltar över mot lastbilen.

Om du menar bromsspåren som syns i videon som VG publicerat så är det i norrgående färdriktning och tillhör därmed trafiken som körde mot polisbilen/olycksplatsen.
Citera
2021-10-04, 02:39
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Skulle bli EXTREMT förvånad om polisen säger på presskonferensen imorgon att de misstänker att det var ett "inside job" i det egna ledet imorgon. Det skulle i så fall ta hus i helvete över hela Sverige.

Det kan jag inte heller föreställa mig.

Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Du ser inte skillnad på vanliga däck och runflat-däck. Liksom du med ett otränat öga inte ser skillnad på ett bepansrat fordon och ett vanligt fordon. Exempelvis så hade alla amazon-polisbilar formgjutna plattor inuti dörrarna som vägde drygt 20kg. De var skottsäkra så in i märgen, men det syns inte.

Jag har inga tränade ögon, men om jag minns rätt så var den bilen de satte sig i en lite sunkig bil av japanskt märke, typ Mazda 626 eller liknande. Detta var som sagt många många år sedan.

Jag blev omkörd av två radiobilar och en civil polis i södra Stockholm för många herrans år sedan. Precis som med MB-transporten jag beskrev i ett annat inlägg gick det fort som satan och de höll ett par meters avstånd. Den civila polisen var en "sliten" BMW och den var snarare en STCC-bil än en sliten BMW.
Citera
2021-10-04, 02:39
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Om du menar bromsspåren som syns i videon som VG publicerat så är det i norrgående färdriktning och tillhör därmed trafiken som körde mot polisbilen/olycksplatsen.
Ja. Dessa spår skulle kunna vara från lastbilen som försökt väja för Vilks bil.
Citera
2021-10-04, 02:42
Medlem
AlphaHannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Låter helknasigt, även om självmord sker så örtrostad allt det mest sannolika en för hög hastighet med undanmanöver som gör att bilen voltar över räcket.

Fast då glömmer du de signifikanta bivillkoren i just fallet Lars Vilks. På högre nivå så måste även politiska aspekter som självmordsaktioner inkluderas. Det är ju ingen vanlig bonnläpp som avrättats här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in