2021-10-03, 20:30
Medlem
SittFints avatar
Jag noterade att en användare formaterar många av sina inlägg för att maximera exponering, på bekostnad av utrymme på sidan. Observera att det bara är för att hora uppmärksamhet och inte för att göra en bra och tydlig trådstart. Exempel:

Citat:
Ursprungligen postat av BlobLobb
'

Jag tänker INTE ta ett vaccin som aldrig testats fullt ut på människor !

'

Citat:
'

Det saknas "normala" pilska kvinnor i Sverige !
De har konditionerats till manshatande vänsterpuckon som ingen riktig man vill ha!

'

Citat:
'

Tror gör man i kyrkan !

Typisk Vänstermupp som TROR att MA per automatik blir Statsminister !

En totalt inkompetent idiot ersätts nu av en dryg pillerknarkande alkoholist !
Det blir säker bra ! - NOT !

Lite stilstudier:

https://youtu.be/jx9M5bpQl8M

https://youtu.be/7p1zDzeY1Dw

'

Regel 0.03 för OT motiveras ofta med att det hindrar yttrandefriheten om man dränker en diskussion med ovidkommande saker, även om det faktiskt går att fortsätta diskutera huvudfrågan trots att många går OT i tråden. Jag tycker det här är lite åt samma håll. BlobLobb verkar anse att hens åiskter är viktigare än andras och att de därför ska synas mest.

Jag kan ju rapportera dessa inlägg, men jag skulle vilja fråga om det skulle leda till någonting. Och om detta nu är tillåtet så skulle jag vilja diskutera lite var gränsen går för missbrukande av formatering.
Senast redigerad av SittFint 2021-10-03 kl. 20:43.
Citera
2021-10-03, 20:36
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Jag noterade att en användare formaterar många av sina inlägg för att maximera exponering, på bekostnad av utrymme på sidan. Exempel:

Regel 0.03 för OT motiveras ofta med att det hindrar yttrandefriheten om man dränker en diskussion med ovidkommande saker, även om det faktiskt går att fortsätta diskutera huvudfrågan trots att många går OT i tråden. Jag tycker det här är lite åt samma håll. BlobLobb verkar anse att hens åiskter är viktigare än andras och att de därför ska synas mest.

Jag kan ju rapportera dessa inlägg, men jag skulle vilja fråga om det skulle leda till någonting. Och om detta nu är tillåtet så skulle jag vilja diskutera lite var gränsen går för missbrukande av formatering.

Jag tycker absolut du ska RP:a. Sabla otyg att störa diskussionerna med sånt trams. Jag gav för övrigt just varning till en tramsröv som tyckte det skulle vara kul att göra så i denna tråden.
Citera
2021-10-03, 20:39
Medlem
BigFatCones avatar
Vi har inga regler mot det och personligen så tror jag att det är kontraproduktivt. Jag blev direkt sugen på att bara skrolla vidare.

Edit: Mjaha. Där tyckte min kollega att det var ett jävla sätt, jag antar att han menar om man gör det till en grej.

För jag tycker att det är ganska självklart att man ska få använda dom verktyg som forumet tillhandahåller för att komponera sitt inlägg. Men det är ju viss skillnad på att göra en snygg och bra trådstart, och på att göra det i varje inlägg för att hora uppmärksamhet.
Senast redigerad av BigFatCone 2021-10-03 kl. 20:41.
Citera
2021-10-03, 20:58
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Jag tycker absolut du ska RP:a. Sabla otyg att störa diskussionerna med sånt trams. Jag gav för övrigt just varning till en tramsröv som tyckte det skulle vara kul att göra så i denna tråden.
Är det 0.03 man ska välja i så fall? Tänkte att inläggen hör ju faktiskt till topic och är inte tramsartade rent innehållsmässigt.
Citera
2021-10-03, 21:03
Medlem
najass avatar
Citat:
Är det 0.03 man ska välja i så fall? Tänkte att inläggen hör ju faktiskt till topic och är inte tramsartade rent innehållsmässigt.

Ja, trams-delen av 0.03 tycker jag det faller under.

Ska dock lyfta det internt eftersom det kanske inte var så självklart som jag först tyckte med tanke på BFCs kommentar. Men RP:a kan du alltid göra.
Citera
2021-10-03, 21:53
Medlem
RedForces avatar
Det borde vara automatiskt att det bara borde vara tillåtet med två rader white space. Programmeringskoden borde styra upp det vid rendering av inlägget hos klienten.

En rad är normalt och två rader kan man tillåta för att vara öppen för att vissa kan få anpassa sina inlägg om de vill nå ut med extra läsbarhet (eller nåt).

Men 3 rader white space eller fler finns ingen nytta med.
Citera
2021-10-03, 22:01
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedForce
Det borde vara automatiskt att det bara borde vara tillåtet med två rader white space. Programmeringskoden borde styra upp det vid rendering av inlägget hos klienten.

En rad är normalt och två rader kan man tillåta för att vara öppen för att vissa kan få anpassa sina inlägg om de vill nå ut med extra läsbarhet (eller nåt).

Men 3 rader white space eller fler finns ingen nytta med.
Kan faktiskt hålla med här, och det finns ju redan liknande saker i koden här. Jag började exempelvis denna rad med några mellanslag.

Och denna rad börjar med några tabbar bara för att testa. Och här gjorde jag några tabbar i mitten av en rad, men flera tabbar i rad konverteras tydligen till ett mellanslag. Samma sak med flera mellanslag. De blir också bara ett mellanslag.

Ovanstående, fast inkom kod-taggar:

Kod:
    Kan faktiskt hålla med här, och det finns ju redan liknande saker i koden här. Jag började exempelvis denna rad med några mellanslag.

Och denna rad börjar med några tabbar bara för att testa. 			Och här gjorde jag några tabbar i mitten av en rad, men flera tabbar i rad konverteras tydligen till ett mellanslag.         Samma sak med flera mellanslag. De blir också bara ett mellanslag.

Däremot brukar jag vara lite försiktig med att bara anta att det inte finns någon nytta med en viss sak bara för att jag aldrig sett någon eller kan föreställa mig det.

Men det låter ändå som en rimlig grej. Max två blanka rader i rad. Och kanske även att ta bort alla blankrader i början och slutet av ett inlägg.
Senast redigerad av SittFint 2021-10-03 kl. 22:25.
Citera
2021-10-04, 10:07
Administrator
admins avatar
Citat:
Jag noterade att en användare formaterar många av sina inlägg för att maximera exponering, på bekostnad av utrymme på sidan. Observera att det bara är för att hora uppmärksamhet och inte för att göra en bra och tydlig trådstart.

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Vi har inga regler mot det och personligen så tror jag att det är kontraproduktivt. Jag blev direkt sugen på att bara skrolla vidare.

Edit: Mjaha. Där tyckte min kollega att det var ett jävla sätt, jag antar att han menar om man gör det till en grej.

För jag tycker att det är ganska självklart att man ska få använda dom verktyg som forumet tillhandahåller för att komponera sitt inlägg. Men det är ju viss skillnad på att göra en snygg och bra trådstart, och på att göra det i varje inlägg för att hora uppmärksamhet.

Citat:
Ja, trams-delen av 0.03 tycker jag det faller under.

Ska dock lyfta det internt eftersom det kanske inte var så självklart som jag först tyckte med tanke på BFCs kommentar. Men RP:a kan du alltid göra.

Inlägg som dessa upplevs för de flesta som forumförstörande, och kan därför raderas med stöd av 0.03.
De förstör läsbarheten i trådarna, och är att betrakta som trams.
Jag låter det vara osagt om det finns undantag, tillfällen när sådana inlägg kan tillföra något. Om någon ser ett sådant inlägg, och stör sig på det, så skulle jag rapportera det.

admin
Citera
2022-09-02, 14:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Inlägg som dessa upplevs för de flesta som forumförstörande, och kan därför raderas med stöd av 0.03.
De förstör läsbarheten i trådarna, och är att betrakta som trams.
Jag låter det vara osagt om det finns undantag, tillfällen när sådana inlägg kan tillföra något. Om någon ser ett sådant inlägg, och stör sig på det, så skulle jag rapportera det.

admin
Hur ser ni på den här användaren?

Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Jo, så länge barnet tagit skydd i livmodern!

Citat:
Jo, din mamma hade en skyldighet att föda fram dig, eftersom hon lockade till sig dig till livmodern!

Citat:
Därför att det kunde ha varit Du eller Jag!

Citat:
Mitt karma ville, tack och lov, annat!

Citat:
Det är stor skillnad, när man inte ens tillåts att, till att börja med födas!

Jag använder mig av "Död o återfödd", för att få folk att förstå att reinkarnation är ett faktum, så ett filosofiskt grepp!

Citat:
Hon har gått i det starkt kristna, fundamentalistiska, Livets Ords skola!
Det är väl inte direkt så att det är lika störande som tidigare exempel i tråden, men det är ändå ganska överdrivet med fet stil i nästan varenda inlägg. DoÅ:s trådstart är inga större problem, men fet stil i en massa oneliners ger mest intrycket av "mina inlägg är viktigare än dina"
Citera
2022-09-02, 15:12
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Hur ser ni på den här användaren?

Död o återfödd

Det är väl inte direkt så att det är lika störande som tidigare exempel i tråden, men det är ändå ganska överdrivet med fet stil i nästan varenda inlägg. DoÅ:s trådstart är inga större problem, men fet stil i en massa oneliners ger mest intrycket av "mina inlägg är viktigare än dina"

1. Fetstil använder jag mig ENDAST av för att göra inläggen läsarvänligare, dvs att betona de viktigaste styckena, dvs jag gör läsarna en stor tjänst, att kunna äsa igenom inläggen snabbare och lättare!

2. Exemplen du visade, så fetstilade jag bara enstaka meningar, och därefter om jag skrev mer, med normal stil!

3. Inte viktigare inlägg, utan klarare inlägg!

GÖR MAN INLÄGGEN MED STIL, SÅ ÄR DET BARA ETT + FÖR INLÄGGEN
Senast redigerad av Död o återfödd 2022-09-02 kl. 15:38.
Citera
2022-09-02, 15:15
Avslutad
Citat:
1. Fetstil använder jag mig ENDAST av för att göra inläggen läsarvänligare, dvs att betona de viktigaste styckena, dvs jag gör läsarna en stor tjänst, att lkunna äsa igenom inläggen snabbare och lättare!

2. Exemplen du visade, så fetstilade jag bara enstaka meningar!

3.Inte viktigare inlägg, utan klarare inlägg!
I de inlägg jag citerade så har jag citerat hela inläggen. I alla av dem utom ett har du fetstilat HELA inlägget.
Citera
2022-09-02, 15:18
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
I de inlägg jag citerade så har jag citerat hela inläggen. I alla av dem utom ett har du fetstilat HELA inlägget.

Så vad är problemet med att fetstila one-liners, såsom exempelvis denna?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in