2021-10-02, 23:34
Medlem
Någon som vågar sig på en gissning hur utfallet blir i TR? Livstid för mord, som kanske en av dem eller båda egentligen ska ha, lär ju inte bli aktuellt såvida Rosanna inte får härdsmälta i rättssalen.
Citera
2021-10-03, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Någon som vågar sig på en gissning hur utfallet blir i TR? Livstid för mord, som kanske en av dem eller båda egentligen ska ha, lär ju inte bli aktuellt såvida Rosanna inte får härdsmälta i rättssalen.
Jag tror att Rosanna kommer lindrigare undan än honom men de kommer få kännbara straff. Kännbara nog finns inte på straffskalan enligt mig.
Citera
2021-10-03, 08:51
Medlem
TortyrMickes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Livstid för honom och 16-18 för henne, om hon inte får livstid också.
Men egentligen kanske de skulle ha psykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning? Och att de får vård i ca 40-50 år då?
Citera
2021-10-03, 10:06
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TortyrMicke
Men egentligen kanske de skulle ha psykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning? Och att de får vård i ca 40-50 år då?

Varför vård? De har visserligen psykisk ohälsa och M är utvecklingsstörd men ingen av dem har en allvarlig psykisk störning, vad jag sett.
Citera
2021-10-03, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TortyrMicke
Livstid för honom och 16-18 för henne, om hon inte får livstid också.

Citat:
Ursprungligen postat av HemligaBrev
Varför vård? De har visserligen psykisk ohälsa och M är utvecklingsstörd men ingen av dem har en allvarlig psykisk störning, vad jag sett.
De är båda i stort behov av psykiatrisk behandling det tror jag nog vi kan vara överens om, men rättspsykiatrisk vård är knappast aktuellt för någon av dem. De var mycket väl medvetna om vad de gjorde.
Citera
2021-10-03, 10:14
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murvelkott
De är båda i stort behov av psykiatrisk behandling det tror jag nog vi kan vara överens om, men rättspsykiatrisk vård är knappast aktuellt för någon av dem. De var mycket väl medvetna om vad de gjorde.

Ja, precis, att ha behov av psykiatrisk vård och att bedömas ha en allvarlig psykisk störning som utesluter att dömas till fängelse är ju två olika saker.
Citera
2021-10-03, 13:10
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Jag tror att Rosanna kommer lindrigare undan än honom men de kommer få kännbara straff. Kännbara nog finns inte på straffskalan enligt mig.

Varför skulle R få mildare straff? Hon har varit med under hela gärningen och har varit drivande i viktiga moment, och om vi ska tro att M varit utslagen under del av morgonen så måste hon ha varit helt själv under en del av gärningen. Om det är så att M varit borta från huset då BO tog tabletter och drack sprit för att sedan däcka, så måste ju någon ha förmått henne att göra det? Om det dessutom är så att Rosanna ljugit om sitt tablettintag, så framstår det ju som att hon manipulerat BO. Att BO blivit supen under bordet och "ilurad" narki i tron att hon var bland vänner är ju uppenbart.

Tillägg: Jag vill också tro att det finns andra/fler motiv än pillerburken. R svartsjuka mot BO måste ha spelat in, och eventuellt andra motiv också, möjligtvis ekonomiska eller sociala. Det borde ju ha funnits en uppfattning om att BO kanske ska dö ganska tidigt under kvällen.
Senast redigerad av judenheten 2021-10-03 kl. 13:14.
Citera
2021-10-03, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av judenheten
Varför skulle R få mildare straff? Hon har varit med under hela gärningen och har varit drivande i viktiga moment, och om vi ska tro att M varit utslagen under del av morgonen så måste hon ha varit helt själv under en del av gärningen. Om det är så att M varit borta från huset då BO tog tabletter och drack sprit för att sedan däcka, så måste ju någon ha förmått henne att göra det? Om det dessutom är så att Rosanna ljugit om sitt tablettintag, så framstår det ju som att hon manipulerat BO. Att BO blivit supen under bordet och "ilurad" narki i tron att hon var bland vänner är ju uppenbart.

Tillägg: Jag vill också tro att det finns andra/fler motiv än pillerburken. R svartsjuka mot BO måste ha spelat in, och eventuellt andra motiv också, möjligtvis ekonomiska eller sociala. Det borde ju ha funnits en uppfattning om att BO kanske ska dö ganska tidigt under kvällen.

Jag tänker lite på Magnus Natschki och hur gärningsmännen dömdes där. Han som dödade honom sa ju att han blev tvingad till det typ och han dömdes hårdast. Tror det kommer vara samma sak här.
Sen är jag enig med dig, det var fler motiv än enbart pillerburken. Tror absolut hennes avundsjuka har spelat stor roll.

Jösses vad jag önskar att kalla fakta kan göra en dokumentär av detta likt ”mytomanen” som de gjort. Hade varit intressant att få se förhören. Som jag förstår det vände Rosanna efter ett tag och gick från trevlig och tillmötesgående till dryg och hånfull typ

Avslutar med en gammal favorit;
https://youtu.be/pO4I6g6i9DM

Tycker det är så sjukt roligt att man hör henne snarka i bakgrunden 😂
Citera
2021-10-03, 16:11
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmiasma
Jag tänker lite på Magnus Natschki och hur gärningsmännen dömdes där. Han som dödade honom sa ju att han blev tvingad till det typ och han dömdes hårdast. Tror det kommer vara samma sak här. Sen är jag enig med dig, det var fler motiv än enbart pillerburken. Tror absolut hennes avundsjuka har spelat stor roll.

Jösses vad jag önskar att kalla fakta kan göra en dokumentär av detta likt ”mytomanen” som de gjort. Hade varit intressant att få se förhören. Som jag förstår det vände Rosanna efter ett tag och gick från trevlig och tillmötesgående till dryg och hånfull typ

Konstaterade inte rättsläkaren att såren i armen och såren i huvudet kan leda till döden var och för sig? Har M erkänt att det är han som yxat BO i huvudet, eller är han tekniskt överbevisad om det? För jag tänker att om R skurit BO i handlederna och M huggit henne i huvudet så borde båda få samma straff.

Vad gäller jämförelsen med Natschki så förstår jag hur du tänker, men jag håller inte helt med. R är mycket mer delaktig i dödandet av T än de övrig var i Magnus död.
Citera
2021-10-03, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av judenheten
Konstaterade inte rättsläkaren att såren i armen och såren i huvudet kan leda till döden var och för sig? Har M erkänt att det är han som yxat BO i huvudet, eller är han tekniskt överbevisad om det? För jag tänker att om R skurit BO i handlederna och M huggit henne i huvudet så borde båda få samma straff.
Ingen har erkänt nån yxning, men Rosanna verkar åtminstone vara medveten om att den hänt medan Mattias inte minns så mycket alls. Kommer bli oerhört svårt, om inte omöjligt, att binda någon utav dem till det momentet.
Citera
2021-10-03, 19:13
Medlem
Pandalina4s avatar
§ 7 utredning är gjord på båda. Det framkom under häktningsförhandlingen den 30 juli att Rosanna varit på Rågården under en period och att hon inte mår bra.
Undrar vad de kom fram till i § 7 utredningarna?

Tittar man på bilderna i bilaga 109 framgår det att det är 1,5 meter till marken från altanen. Altanen verkar sitta ihop med entrén. Rosannas snack om att hon skulle bli instängd om hon flydde till altanen förstår jag inte.
Får en känsla av att Rosanna är lika skyldig hon. Hon har tvättat och duschat efter dådet och planerat hur hon skall klara sig ur detta.

Inga vittnen, inga bevis på vem som gjort vad finns. DNA i detta fall är ju irrelevant då alla 3 bott tillsammans i huset senaste veckan. Ord mot ord. Förutom att M fingeravtryck satta i T blod finns på yxan.
Rosanna säger i sina sista förhör att hon inte kommer svara på fler frågor men berätta mer på rättegången. Åtalet baseras på i samförstånd vilket möjliggör att döma båda för mord och få livstid. Dock finns ett alternativt yrkade på Rosanna, medhjälp.

Blir en intressant rättegång. Hoppas någon besöker den och kan rapportera i tråden.
Inte säker på att det håller i hovrätten för fällande dom. Deras delvis erkännanden gör att de kan dömas, men tar de tillbaka det så…
Senast redigerad av Pandalina4 2021-10-03 kl. 19:17.
Citera
2021-10-04, 09:13
Medlem
Kan man inte nuförtiden begära ut ljudfiler från förhör och rättegången?

Jag tror R åker på detta hårdast, hon är inte så påverkad som M och kan inte ge en röd tråd i händelseförloppet. Hon blir irriterad vid ifrågasättande och har en taskig attityd och visar inte mycket ånger.

M däremot har en röd tråd i sin berättelse, även om det finns minnesluckor. Han har ett begåvningshandikapp och är ett offer för grupptryck och låter mer ödmjuk i sina förhör.

Vilket gäng för övrigt 😑
Jag har svårt att förstå hur R kunde riskera sina barn för denna M och när hon väl gjorde det, inte såg till att dumpa M och såg till att sköta sig. Hoppas att barnen har det bra där dom är och får chans att växa upp under normala omständigheter i ett kärleksfullt hem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in