Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Att LÅ är konspirationsteoretiker och folihatt, det stämmer. Det framgår av sättet han argumenterar på, hur han bortser från allt som talar mot hans egen hypotes, och iden om att svenska myndigheter och universitet inte är att lita på (trots att han själv fått undersöka både bogvisir och ta med sig gamla prover från Karlskrona!).
Men han behöver givetvis inte ha fel för det. Det kan bara slås fast genom att undersöka just bogvisiret som du säger. Detta har bevisligen granskats i varje upptänklig detalj av GGE 1997-1999 som gjorde allt för att hitta alternativa förklaringar till JAIC. De hade också metallurgisk expertis. Att de drar slutsatsen att bogvisirets skador kommer från kollision med förpiken borde stämma till eftertanke hos dem (du också?) som köper LÅs teori om explosion. Likaså borde det faktum att LÅ uppenbart felaktigt påstår att ”ingen undersökt botten på bogvisiret sedan 1994” få varningsklockor att ringa.
Till sist skriver du att ”jag hoppar över steget att titta på bottenplåten”. Oklart vad du menar med detta; jag befinner mig inte på Muskö så jag får förlita mig på att någon annan gör just det. Jag skulle bli mycket förvånad om inte SHK tar nya prover från denna del av visiret, någon skrev att de redan gjort så 28/9.
Jag tycker över lag att du håller en bra ton i dina inlägg och tycker därför att du kan undvika att låtsas misstolka det jag skriver till att du ska bege dig till Muskö.
Du har sett LÅ:s inslag om bogvisiret filmat på Muskö och kommenterat det. I stort har du bara skrivit att LÅ är en foliehatt. Ok. Men titta på hans bilder och bemöt påståendet att skadorna är orsakade av en explosion. Detta glider du över. Du undviker också att JAIC:s inte ägnade något åt detta.
Haveritet? Jag har gått på de förklaringar vi fått genom åren. Det mesta fick vi ju tämligen fort med detta bogvisir som lossnat. Att det idag finns flera olika teorier- eller konspirationsteorier som du så säkert hävdar att allt är- gör det värt att studera detta i detalj. Men du slår bara ifrån dig. Detta är märkligt. Ditt agerande väcker misstankar.
Steg 1- skadorna på bottenplåten. Du är pigg på att kommentera det mesta vi kan se bild-filmledes utan att vara på plats på Muskö eller i vattnet runt vraket.