2021-10-03, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Du undviker också steg 1: den skadade bottenplåten.

Sedan kan man spekulera bästa man vill och i hur många steg som helst.

Steg 1 som sagt: den skadade bottenplåten. Explosion som KÅ hävdar, med stöd av experter?
Du skrev:
Citat:
Steg 1 är här att titta på bottenplåten
Min reflektionen därav löd:
"Varför har han (LÅ) inte lagt ut 3D-bilden till betraktande eller åtminstone högupplösta bilder ur olika vinklar?
Tekniska hinder eller bristande transparens?"
Citera
2021-10-03, 14:05
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Att LÅ är konspirationsteoretiker och folihatt, det stämmer. Det framgår av sättet han argumenterar på, hur han bortser från allt som talar mot hans egen hypotes, och iden om att svenska myndigheter och universitet inte är att lita på (trots att han själv fått undersöka både bogvisir och ta med sig gamla prover från Karlskrona!).

Men han behöver givetvis inte ha fel för det. Det kan bara slås fast genom att undersöka just bogvisiret som du säger. Detta har bevisligen granskats i varje upptänklig detalj av GGE 1997-1999 som gjorde allt för att hitta alternativa förklaringar till JAIC. De hade också metallurgisk expertis. Att de drar slutsatsen att bogvisirets skador kommer från kollision med förpiken borde stämma till eftertanke hos dem (du också?) som köper LÅs teori om explosion. Likaså borde det faktum att LÅ uppenbart felaktigt påstår att ”ingen undersökt botten på bogvisiret sedan 1994” få varningsklockor att ringa.

Till sist skriver du att ”jag hoppar över steget att titta på bottenplåten”. Oklart vad du menar med detta; jag befinner mig inte på Muskö så jag får förlita mig på att någon annan gör just det. Jag skulle bli mycket förvånad om inte SHK tar nya prover från denna del av visiret, någon skrev att de redan gjort så 28/9.

Jag tycker över lag att du håller en bra ton i dina inlägg och tycker därför att du kan undvika att låtsas misstolka det jag skriver till att du ska bege dig till Muskö.

Du har sett LÅ:s inslag om bogvisiret filmat på Muskö och kommenterat det. I stort har du bara skrivit att LÅ är en foliehatt. Ok. Men titta på hans bilder och bemöt påståendet att skadorna är orsakade av en explosion. Detta glider du över. Du undviker också att JAIC:s inte ägnade något åt detta.

Haveritet? Jag har gått på de förklaringar vi fått genom åren. Det mesta fick vi ju tämligen fort med detta bogvisir som lossnat. Att det idag finns flera olika teorier- eller konspirationsteorier som du så säkert hävdar att allt är- gör det värt att studera detta i detalj. Men du slår bara ifrån dig. Detta är märkligt. Ditt agerande väcker misstankar.

Steg 1- skadorna på bottenplåten. Du är pigg på att kommentera det mesta vi kan se bild-filmledes utan att vara på plats på Muskö eller i vattnet runt vraket.
Citera
2021-10-03, 14:08
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Du skrev:

Min reflektionen därav löd:
"Varför har han (LÅ) inte lagt ut 3D-bilden till betraktande eller åtminstone högupplösta bilder ur olika vinklar?
Tekniska hinder eller bristande transparens?"

OK. jag lägger undan dig. Du vill inte studera eller kommentera bottenplåten LÅ visar.
Citera
2021-10-03, 14:11
Medlem
staticages avatar
Nya utredningen är ett skämt,bränna upp pengar för fler rökridåer.
Sammanställningen kommer vara detta.
Hål/hålen har tillkommit när båten slagit i botten.Alternativ av berg i dagen.

Alla rökridåer som lagts ut under alla år är så många och osannolika att man mer eller mindre på grund av detta erkännt den riktiga orsaken.

För att dölja sanningen så har man och använder sej av de stackare som följde med ned i djupet med Estonia.Gravfriden/Sekretessen med hänvisning till offrena/ GTFO alla vet vilka som åkte båten.

Militär sekretess (LOL) vem som helst fattar att det var militärt stöldgods ombord på båten.
Citera
2021-10-03, 14:16
Medlem
dacks avatar
Citat:
JAIC kap. 3, 8 och 15 är väl bra för visir och lås. HSVA har planritningar över bildäck. Kehrens avhandling har ritningar över ventilationen.
Ok tack skall försöka att leta upp dem du hänvisar till vid tid.
Lite för att uppdatera mig det var ju längesedan jag såg dessa gångjärnen på fördäck som var utnötta efter 1000 tals öppningar och stängningar och där de även har försökt att lyfta visiret mot stängda eller inte fullt öppna lås vilket då orsakat en enorm kraft mot de rörliga delarna lås hydralik gångjärn och dess bussningar.
Vet i fan om de ens hade indikatorer till bryggan som indikerar att visiret är rickigt stängt eller öppet som fungerade utan de kollade nog bara visuellt på låsen.
Och det är dessa sprickorna i gångjärnen som esterna bara fuskade i hop för att de var fattiga och hade inte råd att ta henne ur drift.
Citera
2021-10-03, 14:17
Medlem
Krakems avatar
Full damage control pågår. Byråkraten med näsa för att bränna upp komprometterande material dammas plötsligt av för att försvara sin egen mörkläggning:

https://sverigesradio.se/avsnitt/joh...chfeldt-jurist

De är för gulliga journalejerna i bananmonarkin. Man kör tysta leken tillräckligt länge i hopp om att det skall blåsa över men när det brinner mer och mer i arslet så vips får någon gammal mörkläggare chansen att försvara sig liksom bara.

Leve Mona Sahlin och svenska politiker. Experter på sjöfart, metallurgi och de sju haven.
Citera
2021-10-03, 14:33
Medlem
Citat:
När det gäller Linde tycker jag man skall komma ihåg ett par saker:
[\LIST][*]Han är regelbundet ute vid WT-laddaren, förmodligen minst två ggr per pass. Ibland tittar han kanske mot bogen, ibland inte.[*]Han säget inte att han blev ombedd eller medvetet kontrollerade bogvisirets status, utan detta kan antas var just en allmän iakttagelse av den typ vi alla gör kontinuerligt.[*]Allt Linde säger om olycksnatten måste ses i ljuset av att han de facto är den som var ansvarig för att rutinmässigt kontrollera visiret, och dessutom redan hade blivit ombedd att kontrollera det igen. Vidare tyder åtskilligt på att han ägnade tiden efter 01:00 främst åt sin egen säkerhet (tänker då på att han dyker upp tidigt vid livbåtarna i överlevnadsdräkt (?)).[list]
Jag påstår att oavsett vad man tror är orsaken till förlisningen så kan man hitta något i Lindes vittnesmål som talar för eller emot, och man bör därför vara lite försiktig med att tolka honom i någon riktning.

Man kan också tänka på att innan kl. 01, närmare bestämt vid 00:45, befann sig Linde i baren för att flörta med en tjej där. Det är tveksamt om han ens gick sin vaktrunda, han har själv erkänt att han ljög/avvek från rutten:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...knarksmuggling
Citera
2021-10-03, 14:38
Medlem
Citat:
OK. jag lägger undan dig. Du vill inte studera eller kommentera bottenplåten LÅ visar.
Jag flikade in med en reflektion kring att LÅ inte visat mer än en bild på visirbotten trots att han säger sig ha gjort en hel 3D-skanning.
Att du inte är intresserad av att LÅ visar fler bilder på visirbotten och ur fler vinklar kan inte jag hjälpa, men personligen skulle jag vilja se en högupplöst och vridbar 3D-bild eller åtminstone högupplösta bilder ur flera vinklar.

Gällande visirbottens utseende kommenterade jag det alldeles nyss:
(FB) Nya uppgifter om Estonia - hål midskepps. (2020-09-24)

och för några dagar sedan:
(FB) Nya uppgifter om Estonia - hål midskepps. (2020-09-24)
Senast redigerad av Prudent 2021-10-03 kl. 14:45.
Citera
2021-10-03, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Ok tack skall försöka att leta upp dem du hänvisar till vid tid.
Lite för att uppdatera mig det var ju längesedan jag såg dessa gångjärnen på fördäck som var utnötta efter 1000 tals öppningar och stängningar och där de även har försökt att lyfta visiret mot stängda eller inte fullt öppna lås vilket då orsakat en enorm kraft mot de rörliga delarna lås hydralik gångjärn och dess bussningar.
Vet i fan om de ens hade indikatorer till bryggan som indikerar att visiret är rickigt stängt eller öppet som fungerade utan de kollade nog bara visuellt på låsen.
Och det är dessa sprickorna i gångjärnen som esterna bara fuskade i hop för att de var fattiga och hade inte råd att ta henne ur drift.

Indikatorpanelen på bryggan beskrivs i JAIC 13.4 (sid 180) samt 3.3.5 (sid 41-42).
https://riksarkivet.se/Media/pdf-fil...erirapport.pdf
Senast redigerad av Gafflaren 2021-10-03 kl. 14:58. Anledning: Lade till parantes
Citera
2021-10-03, 15:04
Medlem
Citat:
Citat:
Rimlig synpunkt.

Men notera att jag inte vet om just denna monitor är den kritiska, det kan ju vara för övervakning av annat. Att JAIC markerat den tyder iofs att den är väsentlig. Någon borde dock ha rett ut detta, så vi får leta vidare…
Citat:
Ursprungligen postat av Gafflaren
I texten beskrivs monitorn som för ”det interna TV-övervakningssystemet” och vidare ”Bilden på skärmen kunde inte ses från manöverstationen.”

Jag noterar att bryggan byggts om i januari -94. Kanske hade monitorn tidigare en mer central placering och 3M Treu inte tänkt på detta?

https://riksarkivet.se/Media/pdf-fil...erirapport.pdf (Sid.34)
Fyller i.

JAIC 13.4 sid. 180:
Fyra TV-kameror övervakade bildäck
med monitorer på bryggan och i ma-
skinkontrollrummet. Monitorerna valde
bilder manuellt eller automatiskt från de
fyra kamerorna. En kamera visade om-
rådet innanför den förliga rampen. Moni-
torn på bryggan var uppsatt vid ingång-
en till karthytten med skärmen vänd åt
styrbord. Den kunde inte observeras från
manöverplatsen
Allt tyder på att monitorn i karthytten var enda bildskärm på bryggan som visade övervakningskameran vid rampen och skärmen var vänd åt styrbord.

(För de som inte sett i JAIC)
Karthytten är rummet baktill på höger sida om mitten.
TV-monitorn är markerat som tredje (eller fjärde) fyrkanten på karthyttens vänsta vägg:
https://riksarkivet.se/media/bilder/...icon_small.gif
Senast redigerad av Prudent 2021-10-03 kl. 15:07.
Citera
2021-10-03, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
Det kan man undra över.
Jag gjorde ju en jämförelse mellan en bild/porträtt av Avo Piht och en person som blev räddad den natten och som syntes på TV4s nyhetssändningar, och åtminstone jag tyckte att det fanns likheter mellan dem. Samma läppar och samma frisyr och samma grop i hakan, och med tanke på att någon har skrivit Avo Piht i de listor där de räddade fick skriva in sina namn så är det förstås ännu mer en ”konstig tillfällighet” att TV4 lyckades att filma en livs levande Avo Piht kopia!

Jämförelse Avo Piht VS räddad man från TV4 nyheter
https://www.bildtagg.se/file/br18puiuu0vynzuvgiryws

räddad man från TV4 nyheterna
https://youtu.be/zJP1JHpW57k?t=474

Listan med överlevande, där någon skrivit Avo Piht,, eller AAVO PIHT som det faktiskt står.
http://estline.ee/images/stories/par...ov%C3%A4li.jpg
OBS. på samma lista ser man också namnet " Karl-Erik Reintam", om nu någon känner igen det namnet?

Karl-Erik Reintam står faktiskt med 2 gånger på samma lista?🤷‍♂️
Citera
2021-10-03, 15:09
Medlem
otellos avatar
Om det skulle visa sig att Estonia sjönk till följd av någonting annat än ett tappat bogvisir, vad är den största potentiella skandalen? Rysk ubåt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in