2021-10-03, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceBase
I sånna fall har han allt han behöver redan gömt där sen innan.

Han borde hunnit till stena line terminalen på cykel på 45min ganska säkert. Vet inte om det gick någon färja lägligt vid den tidpunkten men. Tågstationen borde han också kunna ha nått på 45min ganska enkelt med cykel.
Alla kameror på vagnar och bussar vid tidpunkten borde gett något vid det här laget nu. Dom verkar ju leta lite hej vilt överallt polisen just nu. Han är spårlöst borta ju.
På Stena Line måste du ha pass för att åka med. Min dotter åker idag till Fredrikshamn och hon var tvungen att skaffa nytt pass eftersom det gamla gått ut.
Citera
2021-10-03, 08:36
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graesklipparen
Han är ju en "haverist" eller t.om. "rättshaverist" vad fan det ordet egentligen har för innebörd. Fäst vid sin mor som bokstavligen fanns ca. 50 meter bort och utom sig, då uppvisar man tydligen "haveristiska" tecken. Har fortfarande inte hittat det engelska ordet för detta unikt svenska pejorativa uttycket.. Nåt man ofta får kastat på sig kombinerat med att man är psykiskt sjuk, men saken är väl den att någon man verkligen tror är det säger man edt rimtligtvis inte till.
Man kallar det helt enkelt för querulant
Citera
2021-10-03, 08:37
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
Vet du eller någon annan om MGM har syskon?

Har inte skrivits något om syskon i tråden utan MGM ska ha varit ensambarn som kom till Sverige från Polen med sina föräldrar, sex år gammal.
Eftersom föräldrarna skilde sig är det väl inte otänkbart att pappan skulle skaffat fler barn med någon annan. Har dock ingen uppgift om detta.
Citera
2021-10-03, 08:38
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Var väl nån för något år sen som sålde men i stort så säger jag spontant lycka till med att hitta någon som är villig att sälja civilt sprängämne till t.ex. någon som ser ut som Buffalo Bill. Känns som att det är en ganska seriös form av människa som håller på med den typen av saker.

Minns att min morfar ville ha bort en stubbe och han ringde till "sprängaren" som kom med dynamit. Sprängaren hade egen firma och var den alla på orten anlitade.

Uppgifterna om att dynamit läcker från byggföretag kommer från media, DN tror jag skrivit om det i tidigare i år i samband med andra sprängningar.

Jag väljer ett misstänksamt antagande i stället för ett typiskt svenskt naivt förhållningssätt.
Citera
2021-10-03, 08:39
Medlem
Soterns avatar
Det här är inget försvar för bombmannen, men en rättshaverist behöver väl inte nödvändigtvis ha fel i sak?
Citera
2021-10-03, 08:40
Medlem
Trollsvanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Vid det här laget borde man väl veta vad för slags ämnen som använts vid explosionen som slog in dörrar men lämnade fönsterrutor intakta?
Hemlighåller man det och i så fall varför?

Kraften har väl inte varit så stark mot ytterväggarna där fönstren sitter utan mer på insidan av huskroppen.
Citera
2021-10-03, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Bryta sig in på bondgårdar är lönlöst. Tror inte de tillhandahåller ammoniumnitrat av tillräcklig koncentration i Sverige. Bättre att bryta sig in på ett gruvbolag med det är antagligen inte enkelt de vaktar som hökar på allt explosivt.

Lokala småfirmor med licens att köpa dynamit är säkert det naturliga läckaget till kriminella i vårt land. Om de planerar att spränga med 10 kg och i stället bara använder 8 kg så har de smusslat undan 2 kilo. Går sedan att sälja till kriminella för kanske 1000:- per kg.

Kontrollapparat saknas! Sverige ger alltid upp när det börjar bli dyrt och jobbigt med säkerhet.

Det var någon vän till honom som i intervju m kvällstidning sa att den inte trott att han skulle kunna få till en så kraftig bomb. Min känsla är att det trodde han nog inte själv heller och kanske var det inte så mycket sprängmedel/explosivt mtrl, utan mer placeringen som gjorde åverkan? Det lär väl utredningen visa.
Citera
2021-10-03, 08:45
Medlem
Wettextrasans avatar
”Alla boende i huset klarade sig” är inte 100% sant. Undrar hur läget är för den skadade kvinnan som vårdas på intensiven i Linköping. En flytt till Linköping från Sahlgrenska brukar innebära _svåra brännskador_ :-(
Citera
2021-10-03, 08:48
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
Rättshaverist är, om jag inte missminner mig, någon som är inriktad på att ha ( hava) rätt.

Rättshaverist är en person som inte fått rätt , förlorat i rättssystemet oavsett om denne haft rätt eller inte. Men strider vidare i en hopplös kamp för sin rättvisa.

Läs inte wiki dom verkar vilja förenkla tolkningen till att bara handlar om de som med en dåres envishet strider vidare i en hopplös kamp.

Viktigt att påpeka att en rättshaverist kan ha rätt men ändå få systemet emot sig.
Citera
2021-10-03, 08:49
Medlem
Graesklipparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Vid det här laget borde man väl veta vad för slags ämnen som använts vid explosionen som slog in dörrar men lämnade fönsterrutor intakta?
Hemlighåller man det och i så fall varför?

Jag bor relativt nära och är relativt lättväckt men vaknade inte av någon smäll. Men samtidigt skal det ha varit någon form av hål från källaren samt en tryckvåg som flyttat väggar etc. .

Bra fråga, är dock en lekman i versaler men spontant känns det som någon form av gas som har utvecklat en kraftig eld med tanke på att det mera såg ut som en "vanlig" brand där någon t.ex. råkat somna med en cigarett i truten efter en grabbkväll på stan.

Men googlade lite hastigt och se nedan länk:-

https://www.theguardian.com/science/2001/jan/18/technology2

" A thermobaric weapon may be able to break through a brick wall. It may not need to: the cloud from a fuel-air weapon will permeate open windows and doors, and the blast inside a closed space is greatly magnified. The only real defence is a hermetically sealed bunker."

Tittade bara lite snabbt men fönster, beroende på sort verkar klara sig då energin tränger igenom glaset då det är poröst.
Citera
2021-10-03, 08:58
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Det var någon vän till honom som i intervju m kvällstidning sa att den inte trott att han skulle kunna få till en så kraftig bomb. Min känsla är att det trodde han nog inte själv heller och kanske var det inte så mycket sprängmedel/explosivt mtrl, utan mer placeringen som gjorde åverkan? Det lär väl utredningen visa.

Antagligen har han under lång tid samlat på sig allt han kommit över och ställt in i sitt förråd. Det kan alltså ha varit många olika ämnen explosiva liksom brandfarliga. Och vännen visste nog inte allt han samlat på sig med bidrag från andra vänner och bekanta. Kan vara många som åker dit nu för medhjälp.

Bombgruppen letar säkert febrilt efter spårämnen men vi får kanske aldrig veta allt vad man tror fanns där eller mängden.
Citera
2021-10-03, 09:01
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Jodå, att det är någon som anser att systemet har fel är jag med på men det är väldigt diffust. I övriga delar av världen så brukar man istället separera och peka på främst två grupper. Den ena är kverulanten som fått en p-bot som utan tvekan är rätt utfärdat men denne kan inte ta det utan drar igång en apparat.

Den andra sorten är någon som faktiskt har blivit illa behandlad och sedan står på sig för och har fräckheten att tro att den har rätt.

I Sverige är tydligen staten ofelbar, det räcker att man säger minsta kritiska om t.ex. när Sverige körde någon form av modern variant av Aktion T4 och massavlivade våra äldre bla. genom att läkare godkände morfin i sådan mängd att det innebar en dödskyss via telefon.

En liten detalj är att det faktiskt går att få rätt om man verkligen står på sig men det är process som är minst sag kostsam och långtifrån är säker att ro iland.

Ja, här i Sverige är ordet synonymt med en löjlig figur, som något automatiskt nedsättande. Men om man har rätt, är det väl inte konstigt att man står på sig och envist kämpar för sin rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in