• 1
  • 2
2021-10-02, 23:43
Medlem
Jag har sedan en månad tillbaka fått oxascand 10mg utskrivit efter ångest som eskalerat dom två senaste åren.
Ångesten grundar sig i social ångest och då jag studerar för tillfället behöver jag bara ta tabletterna när jag går till skolan vilket inneburit kanske 2-3 ggr i veckan.
Det som oroar mig och gör att jag funderar på att inte ta oxascand mer är att jag upplever en mycket högre nivå av ångest än tidigare dom dagarna jag inte tar min medicin. Jag tycker det är synd då jag ändå tycker oxascand hjälper mig mycket när jag tar den.
Min fråga är om jag fått högre nivå av ångest pgr av oxascand eller om ångesten troligtvis eskalerat ”av sig självt”?
Citera
2021-10-03, 00:23
Medlem
Clay Allisons avatar
Tag dig samman och skärp dig. Släpp den där ångesten och ta ocascanden i berusningssyfte i stället.

Du kommer att tacka mig senare om du följer detta råd
Citera
2021-10-03, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Tag dig samman och skärp dig. Släpp den där ångesten och ta ocascanden i berusningssyfte i stället.

Gå vidare till drogdelen av forumet. Är inte intresserad av berusning överhuvud taget
Citera
2021-10-03, 00:29
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forbjudenmark
Jag har sedan en månad tillbaka fått oxascand 10mg utskrivit efter ångest som eskalerat dom två senaste åren.
Ångesten grundar sig i social ångest och då jag studerar för tillfället behöver jag bara ta tabletterna när jag går till skolan vilket inneburit kanske 2-3 ggr i veckan.
Det som oroar mig och gör att jag funderar på att inte ta oxascand mer är att jag upplever en mycket högre nivå av ångest än tidigare dom dagarna jag inte tar min medicin. Jag tycker det är synd då jag ändå tycker oxascand hjälper mig mycket när jag tar den.
Min fråga är om jag fått högre nivå av ångest pgr av oxascand eller om ångesten troligtvis eskalerat ”av sig självt”?

Bra fråga.. men för mig så upplever jag ingen ökad ångest när oxascand slutar verka. Den återgår så att säga till normal nivå, eller kanske tom till en bättre nivå då jag vet att det den finns där OM jag behöver den.
Citera
2021-10-03, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilog-80
Bra fråga.. men för mig så upplever jag ingen ökad ångest när oxascand slutar verka. Den återgår så att säga till normal nivå, eller kanske tom till en bättre nivå då jag vet att det den finns där OM jag behöver den.

Ja det är det jag borde känna med. Känns skönt att veta att man har en back up om det skulle behövas.
Men ändå upplever jag ångesten som mer påtaglig just nu. Vet inte om det har att göra med studierna nu. Mycket nya kontakter på universitetet samt mer osäker vardag då jag inte vet var jag hamnar på VFU osv.
Samtidigt har jag mer lugna stunder nu än tidigare då jag sitter hemma och pluggar själv. Ändå är ångesten mer påtaglig
Citera
2021-10-03, 00:53
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Ja det är det jag borde känna med. Känns skönt att veta att man har en back up om det skulle behövas.
Men ändå upplever jag ångesten som mer påtaglig just nu. Vet inte om det har att göra med studierna nu. Mycket nya kontakter på universitetet samt mer osäker vardag då jag inte vet var jag hamnar på VFU osv.
Samtidigt har jag mer lugna stunder nu än tidigare då jag sitter hemma och pluggar själv. Ändå är ångesten mer påtaglig

Kanske blir lite rundgång.. typ oxascand hjälper dig att göra saker du inte kan annars, och sen blir resultatet av det ännu mer stress och press (och då går du inte på oxascand).
Du kanske behöver funderar på om du har gjort rätt val i livet med studier och annat? En sak vet jag dock.. man dör inte av ångest alena, även om det är obehagligt att ha den. Dö ska vi alla ändå, förr eller senare. Slappna av och njut. (Ett bra råd jag borde lyssna på själv, men vet hur jävla svårt det är..)
Citera
2021-10-03, 02:26
Studera på benso ja.. Fast social ångest tjänar du inget på att känna. Var dig själv, passar inte det så får det ju vara som det vill skulle jag påstå. Att göra sitt bästa är det som räknas.

Ta bara när du måste sova. Du ska ju inte knarka dom.
Citera
2021-10-03, 05:16
Medlem
zuppja0s avatar
Tråkigaste svaret men oftast närmast sanningen:
1: Rör på dig (promenad räcker)
2: Sov tillräckligt
3: Dra ner på sociala medier

Du vet oftast innerst inne vad som får dig att må dåligt.

Tränar du?
Träffar du folk fysikt på regular basis?
Sover du hyffsat ok?
Har någon nära dött?

Spotta lite svar om du vill ha hjälp här, annars kommer du bara få knarksvar dvs (oftast) undanflykter
Citera
2021-10-03, 07:48
Medlem
Citat:

Beklagar, men det är exakt så det funkar med alla benzo inklusive oxascand.

När den slutar verka så får du mer ångest än du hade från början. Och snart behöver du öka dosen för att uppnå samma ångestdämpning. Och snart behöver du nåt starkare piller.

Sluta medan du kan är ett väldigt bra tips. Benzo är som att betala skulder med sms-lån.
Citera
2021-10-03, 07:49
Medlem
Homofants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison

LOL
Citera
2021-10-03, 10:36
Medlem
Larasofts avatar
Citat:

Om du bara tar oxascand 10 mg två till tre gånger i veckan rör det sig knappast om abstinens. Kan det vara så att du nu känner skillnaden mellan ångest och ångestfri och därmed lider mer av grundångesten? I så fall är KBT bättre än att ta oxascand mer frekvent.
Citera
2021-10-03, 10:38
Medlem
BIB3ls avatar
Piller bygger ibland upp en falsk känsla.

Försök att klara dig utan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in