Citat:
Ursprungligen postat av
zuppja0
Nackdel: Du är begränsad att spendera pengar vitt, om man överhuvud taget kan förutom för husrum och stjärt.
Tyvärr så är skuldsanering väldigt "omodern" då det inte spelar någon roll om du jobbar eller inte. Skillnaden är att du får dra av på din lön eller få existensminimum som bidrag. Tjänar du 150k får du pröjsa 130k i månaden, om du tjänar 50k -> 30k etc, tjänar du inget alls kommer du ändå få 20k i månaden i bidrag, varpå många som har skuldsanering söker sig till att jobba svart.
Ps: Jobbar inom kfm verksamheten (dock ej som handläggare)
Får man ha skuldsanering och bidrag? Jag fick utmätning av lön en period av min lön för 5 år sedan ca, blev sedan sjukskriven utan sjukpenning, men nekades ändå försörjningsstöd med hänvisning till att jag hade utmätning och man inte kan få försörjningsstöd då. (Det var csn som strulade till det för mig, genom att skita i att skicka min avbetalningsplan som planerat, och skickade mig utan förvarning till kronofogden istället. Som tur var löste en släkting skulden åt mig.)
Jag ser inte många fördelar med skuldsanering och utmätning, mer än att man blir av med skulder.