• 1
  • 2
2021-10-03, 03:15
Medlem
zilog-80s avatar
Tjipp, finns det fördelar med att de facto leva på existensminimum med utmätning på lönen?
(första trådstarten, inväntar första varningen =)
Citera
2021-10-03, 03:25
Medlem
Kongruensbojds avatar
Man köper bara det nödvändigaste och inte en massa skit man egentligen inte behöver? Därmed lösgör man sig sakteliga den konsumtionshets och ytlighet. När man väl är fri flyttar man långt bort från civilisationen.
Citera
2021-10-03, 03:29
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Man köper bara det nödvändigaste och inte en massa skit man egentligen inte behöver? Därmed lösgör man sig sakteliga den konsumtionshets och ytlighet. När man väl är fri flyttar man långt bort från civilisationen.

Man blir ju Ekonomiskt oberoende till viss del... behöver inte oroa sig för hyresökningar, böter etc. Tandläkarräkningar etc betalas ju av det utmätta.
Citera
2021-10-03, 03:46
Medlem
Ja, du kan skita i allt utom hyran, elräkningen och mat .. bara skyffla upp räkningar och jävelskap som samlas på hallgolvet och släng ut genom fönstret..
Citera
2021-10-03, 04:53
Medlem
zuppja0s avatar
Nackdel: Du är begränsad att spendera pengar vitt, om man överhuvud taget kan förutom för husrum och stjärt.

Tyvärr så är skuldsanering väldigt "omodern" då det inte spelar någon roll om du jobbar eller inte. Skillnaden är att du får dra av på din lön eller få existensminimum som bidrag. Tjänar du 150k får du pröjsa 130k i månaden, om du tjänar 50k -> 30k etc, tjänar du inget alls kommer du ändå få 20k i månaden i bidrag, varpå många som har skuldsanering söker sig till att jobba svart.

Ps: Jobbar inom kfm verksamheten (dock ej som handläggare)
Citera
2021-10-03, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zuppja0
Nackdel: Du är begränsad att spendera pengar vitt, om man överhuvud taget kan förutom för husrum och stjärt.

Tyvärr så är skuldsanering väldigt "omodern" då det inte spelar någon roll om du jobbar eller inte. Skillnaden är att du får dra av på din lön eller få existensminimum som bidrag. Tjänar du 150k får du pröjsa 130k i månaden, om du tjänar 50k -> 30k etc, tjänar du inget alls kommer du ändå få 20k i månaden i bidrag, varpå många som har skuldsanering söker sig till att jobba svart.

Säger detta någonting om vilka som också drar på sig störst skuldbörda? Svenskens dumhet vet inga gränser. Alla som sysslar med narkotikahandel och annan brottslighet där pengar måste tvättas, fattar ju att det är bäst att ’skuldoptimera’ och passa över skitpåsen (skulderna) på samhället. Samtidigt sitter svenne svensson på KFM eller Försäkringskassan som handläggare och tänker ”Jag gör bara mitt jobb”. Svenne Svenssons chef i sin tur tänker ”Vadå? Jag känner inte till någonting om klaner och systematiskt utnyttjande av svenska system”.
Citera
2021-10-03, 07:24
Medlem
Duerfs avatar
Att ta hand om sina problem är något som bygger karaktär och disciplin. Den som har skuldsanering kommer, i de flesta fallen, ha nytta av det i framtiden och undvika det beteende som satte dem i knipa till att börja med.
Citera
2021-10-03, 08:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zilog-80
Tjipp, finns det fördelar med att de facto leva på existensminimum med utmätning på lönen?

Man lär sej leva ekonomisk och hur man tjäna svarta pengar som inte syns.
Citera
2021-10-03, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilog-80

Du lär dig hur lite pengar man faktiskt behöver för att överleva. När löneutmätningen är över är det ju bra om du fortsätter leva på så lite som möjligt och faktiskt sparar/investerar överskottet. Du lär dig också att spara ihop till saker istället för lån.
Citera
2021-10-03, 10:42
Medlem
Citat:

När låg existensminimum på 20000?
Citera
2021-10-03, 11:13
Medlem
Diablo1118s avatar
Rubrik redigerad! /Moderator
Citera
2021-10-03, 11:23
Medlem
f30malmos avatar
Citat:

Får man ha skuldsanering och bidrag? Jag fick utmätning av lön en period av min lön för 5 år sedan ca, blev sedan sjukskriven utan sjukpenning, men nekades ändå försörjningsstöd med hänvisning till att jag hade utmätning och man inte kan få försörjningsstöd då. (Det var csn som strulade till det för mig, genom att skita i att skicka min avbetalningsplan som planerat, och skickade mig utan förvarning till kronofogden istället. Som tur var löste en släkting skulden åt mig.)

Jag ser inte många fördelar med skuldsanering och utmätning, mer än att man blir av med skulder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in