2021-10-02, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Tillräcklig inkomst finns inte. Ju mer man tjänar ju mer gör man av med, det bara är så.

Inte för alla min lön har gått från 10k/månad till idag snittar jag in 25-30k o jag spenderar samma som när jag tjänade 10k.

Men förstår cad du menar livstilsinflation händer de flesta
Vid lönehöjning tänker man att nä nu förtjänar jag denna bil etc
Citera
2021-10-02, 09:45
Medlem
Hackenbush55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Inte för alla min lön har gått från 10k/månad till idag snittar jag in 25-30k o jag spenderar samma som när jag tjänade 10k.

Men förstår cad du menar livstilsinflation händer de flesta
Vid lönehöjning tänker man att nä nu förtjänar jag denna bil etc

Efter statens höjning på pensionen ca 200 varav det mesta går i skatt så förtjänar jag kanske en kaka till kaffet
Citera
2021-10-02, 10:06
Medlem
Du är nöjd med tillvaron för att du inte vet bättre eller för att du är en tråkig människa. Jag har aldrig tjänat så bra och haft så mycket som jag har just nu och ändå har jag aldrig känt mig så fattig som jag gör just nu.
Senast redigerad av Frankybody 2021-10-02 kl. 10:08.
Citera
2021-10-02, 10:29
Medlem
AberNeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utmarkslallaren

Så hur ser ni på detta? Vad är tillräckligt för att ni skulle kunna leva era liv på ett behagligt vis? Vad är självändamålet med mycket kapital för er?
Allt gott

Det är väl sunt att kunna nöja sig med att leva på lite. 10-20tkr duger långsiktigt för min del beroende på boendesituation (bostadsrätt eller villa påverkar) även om mer alltid är trevligt.
Vissa människor hittar alltid sätt att spendera hela sin inkomst och det gäller oavsett om den är 20tkr i månaden eller 200tkr.

Ändamålet med mycket kapital för min del är främst att kunna få dessa pengar utan att behöva jobba för dem.
Dvs. att jaga inkomstökningar är inte för att kunna konsumera så mycket som möjligt och höja levnadsstandarden utan snarare att bibehålla levnadsstandarden utan att behöva arbeta.
Det görs genom att investera överskotten.

I ditt fall hade jag ändå jagat pengar i någon utsträckning för att kunna köpa mig mer tid i framtiden.
Senast redigerad av AberNein 2021-10-02 kl. 11:13.
Citera
2021-10-02, 10:50
Medlem
Jag och sambon har 25 tkr var netto. Så på 50 tkr klarar vi oss utan problem med 2 vuxna och 2 barn. Gör av med kanske 25 tkr i månaden och sparar resten.

Var jag singel skulle jag känna mig komfortabel med 30 tkr netto.
Citera
2021-10-02, 11:53
Medlem
10 kr per dag
Citera
2021-10-02, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror

Men man kan aldrig ha förmycket pengar. Det är bara loser som säger så något dumt.

Det är iof sant, men det som skiljer mellan olika individer i tråden är hur mycket man vill jaga de här höga inkomsterna.

Om jag vann 100 miljoner skulle jag naturligtvis inte tackat nej till det, och skulle unnat mig en hel del, men jag hade inte slutat jobba för det.

Men jag skulle inte ta ett jobb som betalade 4 ggr i lön mot dubbelt så mycket arbete, högre stress osv, för det är inte värt det helt enkelt.

Sen finns det ju alltid glidarjobb som ger en riktigt hög lön med ganska liten arbetsinsats, bara att gratulera dem som sitter på ett sånt.
Citera
2021-10-02, 12:11
Medlem
Cameltotems avatar
Har ut 34k i netto och är under 30 så rent statistiskt sätt så är jag väldigt nöjd.

Däremot tror jag aldrig man blir blir nöjd, man vill alltid ha mer och mer.

Får bara sätta det i perspektiv om hur lycklig lottad man är som är frisk och född i Sverige.

Finns de som vaknar upp i en svettig och smutsig trälåda i Bangladesh och behöver jobba 16 timmar om dagen för ha råd att äta någon liten räka.
Senast redigerad av Cameltotem 2021-10-02 kl. 12:13.
Citera
2021-10-02, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utmarkslallaren
Så hur ser ni på detta? Vad är tillräckligt för att ni skulle kunna leva era liv på ett behagligt vis? Vad är självändamålet med mycket kapital för er?

Personligen känner jag att mer lön inte betyder lika mycket för mig längre. Jag föredrar att fortsätta arbeta deltid (vilket jag gör nu). Jag har tackat nej till erbjudanden med högre lön som innebär en längre arbetstid. Det ger mig helt enkelt mer tillfredsställelse att spendera mer tid med familjen än på jobbet.

Nu ligger jag över 50k per månad (och bonus utöver det) så vi ligger över 100k in per månad i familjen. Och dessutom en hel del kapital sparat i olika former. Jag skulle dock gärna vilja äga vårt boende helt och håller vilket vi inte gör (än).
Citera
2021-10-02, 12:22
Medlem
EndGames avatar
Jag får ut ca 26 i månaden.
De senaste åren har mina påslag varit otroligt modesta men jag bryr mig inte särskilt mycket.
Okey jag blev irriterad när chefen hävdade att han inte kunde ge mer och jag gick veta att hans påläggskalv fått 4 ggr mer. Den irritationen bottnar ju inte i absoluta tal direkt.

Nåja åter till trådstarten, jag bor i en storstad mina fasta utgifter landar på 13 k give or take
Sen sparar jag mellan 5-7 k

Jag lever inte som en munk men slösar inte heller. Så jag skulle i princip kunna ligga kvar här resten av yrkeslivet och ha det helt ok.
Citera
2021-10-02, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Tillräcklig inkomst finns inte. Ju mer man tjänar ju mer gör man av med, det bara är så.

Jag har planat ut gällande utgifter. alla extrapengar som kommer in, och ökad lön när det sker hamnar på sparkontot. Har tom minskat mina utgifter de senaste åren.
Citera
2021-10-02, 12:37
Medlem
Hade förra året ca 100k netto vardera utomlands. I år har vi en lön på 45 netto och det funkar faktiskt utan problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in