2021-10-02, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scientology
Mycket tyder på att det ligger omtanke och planering bakom detta dåd. Annars skulle han inte fått den effekten. Det är alltså en väl planerad handling.
Mannen har tidigare betalat skulder till nära anhöriga och verkar ha betalat vräkningen på sitt egna sätt. Mycket tänkbart att de smärre utbetalningarna vilka skett till andra länder kan höra samman med detta mönster - Att göra upp räkningen.
Den som tar sig tid att planera ett bombdåd av denna kalibern har förmodligen tänkt lite längre på vad han ska ta sig för i nästa steg också. Rimligen berör hans planer på något vis det han älskar mest i denna världen dvs han egna mamma.

Om transaktionerna utomlands inte rör sig om återbetalande av skulder torde de rimligen ha att göra med bombtillverkning eller andra planer han haft i närtid. Dessa betalningar borde kunna säga något, tyvärr har jag inte en aning om vad det handlar om.

Nya övervakningsbilder på Mark Lorentzon
https://www.expressen.se/gt/uppgifter-mark-lorentzon--kan-vara-utomlands/
ser betydligt blondare ut, blivit vithårig.
Viktigt att få tag i honom -oavsett skuld eller ingen skuld.
Citera
2021-10-02, 18:16
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Men han överger ju morsan
Jo det gör han. Men han tänker att han gjort allt han kan för hennes välmående på boendet och kan inte göra mer där, hon är där hon är och har sagt adjö.

Så nu handlar allt om honom, han har sprängt sitt hus, fört över pengar till flera olika länder och tänker aldrig komma tillbaka till Sverige. Han har gjort sitt här - han har bråkat färdigt med myndigheter, hyresvärden, vårdcentralen och chefen på äldreboendet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evaeva
Tror han tagit sitt liv. Känns så när han sagt adjö till vänner å betala en skuld.

Håller med men polisen har tydligen fått livstecken: "Enligt uppgifter till Expressen tror sig polisen under helgen fått ett livstecken av den misstänkte bombmannen. "
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Min fråga var egentligen bara, hade Flashback gråtit så mycket sympatitårar om bombmannen hade varit svartmuskige Abdulla Achmed, som hade sprängt bort ett lägenhetskvarter och gjort hundratals hemlösa och dussintals brännskadade?

Bara för att Mark Lorentzon är en bitter vit man med rasitiska tendenser och tänker "bättre förr" så blir han lite av en hjälte här?

Har invändningar mot din hypotes! Om folk hade dött skulle graden av "sympatitårar" krympt. Det är ändå ett fruktansvärt dåd, även utan dödsfall. Folk har blivit mycket illa skadade, hemlösa, och att det som hänt är jävligt är ett faktum. Att ingen dog är nästan ett mirakel, ändå är just den lyckliga slumpen avgörande i synen på gm: om någon hade avlidit skulle ord som "monster" och "avskum" om gm legat nära.
Tonen skulle ha varit en annan.

Jag gråter inte en tår över den där gärningsmannen. Men jag har läst mig till bakgrunden, upptakten, förstår sas ingredienserna i den cocktail som gör att det slagit slint.

-När barn sprängts till döds tidigare i Göteborg (Torslanda, Biskopsgården) har vi ingen info om gärningsmannen, så hur skulle vi kunna gråta sympatitårar?

-Upptakten och gm:s omständigheter i det här fallet tycks väldigt sorgliga. Han hade i mina ögon helt rätt i att vara kritisk till besöksförbud för anhöriga under pandemin. Allt var så fel. Varför fick han inte sitta på sin mammas rum? Han hade rätt i det. Att det sedan ledde till vräkning var också diskutabelt.

Sympatin ligger enbart i att hans öde är den lilla människan mot systemet/byråkratin/fyrkantigheten, där åtminstone jag inte håller på den senare.
Om han bara hade stannat vid att driva ärenden i text...

(Och eftersom du undrar varför man inte har samma sympati för gängkriminella är det för att färre människor kan följa med i hedersresonemang, revirtänkande eller maktpositionering mellan två lika parter. Här är det mannen vs systemet. GM riktar inte sin bomb mot grannen som stirrade surt efter honom. Eller sin pistol mot grannen som lagt beslag på hans syster.
GM:s hataktion - hur jävla skev den än är - är riktad mot hyresvärden framförallt.
Jag kan inte se att han var ute efter sona grannar personligen. Men han var villig att offra deras liv för sin poäng. Där är han nog i psyket mest lik en religiös bombare, för vilken det slår slint. Och tro mig, det finns många "sympatitårar" över unga män som plötsligt blivit fundamentalistiska terrorister. Många förklaringsmodeller.)

Måtte han spärras in snart, och måtte det bli en rättegång!
Citera
Medlem
Negerhjons avatar
Jag är fortfarande inte 100% på att polacken är gärningsmannen.. När snuten blev skjuten på hisingen så sade ju Fuxborg och Nord saker som "han blev skjuten av misstag" och "han var inte målet" och liknande... Trots att snubben hade 3 skott i bröstet och ett i halsen va det va?

Vad jag menar är att det finns fortfarande en chans att snuten var målet... Nord och Fuxborg verkar ju inte dra sig för att ljuga om så krävs. Det sista de vill är väl att det börjar avrättas snutar, och speciellt snutar som ska vittna i rättegångar.. Det kan ju lätt bli vardagsmat i Göteborg att nån snut eller två stryker med nån gång i månaden... Araber och negrer är ju egentligen inte bra på nånting, mer än att kopiera tidigare våldsdåd, sprängningar och mord... Ahh likvidera snut tänker Abdi och Alis få hjärnceller . Vilken bra idé.. Så är ruljangsen igång..
Citera
2021-10-02, 18:17
Medlem
Trollsvanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scientology

Nya övervakningsbilder på Mark Lorentzon
https://www.expressen.se/gt/uppgifter-mark-lorentzon--kan-vara-utomlands/

Jag ångar mig. Skrev tidigare att mannen bakom reportern i ett klipp inte var Lorentzon.
Efter att ha sett de nya bilderna så tar jag tillbaka det.
Det var mycket likt skulle jag säga nu.
Citera
2021-10-02, 18:19
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Det har du helt rätt i men det ligger utanför möjligheternas gräns just nu och den tanken kanske han har förlikat sig med och söker ett annat alternativ.
Undra hur gammal mamman är och om hon är dement, frisk eller nära döden? Sådana faktorer avgör såklart vilka beslut han fattar. Om han gissar att hon lever 5-10 år till kanske han är beredd att ta ett straff (om ingen avlider, vilket han vet om några dygn) för allmän ödeläggelse?

Det fetade: säg inte det, han är lurig, smal och vig - förvånar mig inte om han grips i äldreboendet ventilationssystem
Citera
2021-10-02, 18:19
Medlem
ML:s kompis Lennart som intervjuades av Expressen känns som en sån där gubbe som sitter och drar några stora stark på kinesrestaurangen.

För övrigt, varför tror ni han åkt utomlands? Han verkar inte ha några pengar utan har till och med lånat 540 kr av en vän. Hur skulle han ha råd att resa utomlands och sen klara sig där?
Citera
2021-10-02, 18:20
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Ja och så är det hyckleri när det gäller pandemin. ML fick inte hälsa på sin morsa men idag får ovaccinerad personal jobba där .
Men tokfan har ju sprängt folk i luften.
Du tycker inte det övertrumfar diskussionen om ovaccinerad personal.
Det får du väl ta upp i en annan tråd!
Eller menar du att det rättfärdigar hans handlingar?
Du och han verkar ju ungefär lika balanserade.
Citera
2021-10-02, 18:20
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Jo det gör han. Men han tänker att han gjort allt han kan för hennes välmående på boendet och kan inte göra mer där, hon är där hon är och har sagt adjö.

Så nu handlar allt om honom, han har sprängt sitt hus, fört över pengar till flera olika länder och tänker aldrig komma tillbaka till Sverige. Han har gjort sitt här - han har bråkat färdigt med myndigheter, hyresvärden, vårdcentralen och chefen på äldreboendet.

Det låter som manus till en bra film den har allt . Moderskänslor, dumma myndigheter, bomber, pengar och flykt.
Citera
2021-10-02, 18:21
Medlem
Scientologys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Fast jag tror han vill vara med sin mamma - tror inte han tar sig själv av daga utan att han tar sin mamma med sig. Jag förutsätter att polisen har vak/span på äldreboendet...

På något sätt är det nog så, just så. Han kommer definitivt att göra det han kan.
Det är inget roligt scenario och han skämtar inte.
Citera
2021-10-02, 18:26
Medlem
activateds avatar
Citat:
Det låter som manus till en bra film den har allt . Moderskänslor, dumma myndigheter, bomber, pengar och flykt.

Håller med. Det skulle kunna bli en bra film eller miniserie av detta i framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in