Citat:
Ursprungligen postat av
dannbaggen
Min fråga var egentligen bara, hade Flashback gråtit så mycket sympatitårar om bombmannen hade varit svartmuskige Abdulla Achmed, som hade sprängt bort ett lägenhetskvarter och gjort hundratals hemlösa och dussintals brännskadade?
Bara för att Mark Lorentzon är en bitter vit man med rasitiska tendenser och tänker "bättre förr" så blir han lite av en hjälte här?
Har invändningar mot din hypotes! Om folk hade dött skulle graden av "sympatitårar" krympt. Det är ändå ett fruktansvärt dåd, även utan dödsfall. Folk har blivit mycket illa skadade, hemlösa, och att det som hänt är jävligt är ett faktum. Att ingen dog är nästan ett mirakel, ändå är just den lyckliga slumpen avgörande i synen på gm: om någon hade avlidit skulle ord som "monster" och "avskum" om gm legat nära.
Tonen skulle ha varit en annan.
Jag gråter inte en tår över den där gärningsmannen. Men jag har läst mig till bakgrunden, upptakten, förstår sas ingredienserna i den cocktail som gör att det slagit slint.
-När barn sprängts till döds tidigare i Göteborg (Torslanda, Biskopsgården) har vi ingen info om gärningsmannen, så hur skulle vi kunna gråta sympatitårar?
-Upptakten och gm:s omständigheter i det här fallet tycks väldigt sorgliga. Han hade i mina ögon helt rätt i att vara kritisk till besöksförbud för anhöriga under pandemin. Allt var så fel. Varför fick han inte sitta på sin mammas rum? Han hade rätt i det. Att det sedan ledde till vräkning var också diskutabelt.
Sympatin ligger enbart i att hans öde är den lilla människan mot systemet/byråkratin/fyrkantigheten, där åtminstone jag inte håller på den senare.
Om han bara hade stannat vid att driva ärenden i text...
(Och eftersom du undrar varför man inte har samma sympati för gängkriminella är det för att färre människor kan följa med i hedersresonemang, revirtänkande eller maktpositionering mellan två lika parter. Här är det mannen vs systemet. GM riktar inte sin bomb mot grannen som stirrade surt efter honom. Eller sin pistol mot grannen som lagt beslag på hans syster.
GM:s hataktion - hur jävla skev den än är - är riktad mot hyresvärden framförallt.
Jag kan inte se att han var ute efter sona grannar personligen. Men han var villig att offra deras liv för sin poäng. Där är han nog i psyket mest lik en religiös bombare, för vilken det slår slint. Och tro mig, det finns många "sympatitårar" över unga män som plötsligt blivit fundamentalistiska terrorister. Många förklaringsmodeller.)
Måtte han spärras in snart, och måtte det bli en rättegång!