2021-10-02, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Bomben verkar ha varit stor? Sa inte polisen att det nog inte var en traditionell bomb? Han kanske inte kunde flytta den till lgh ens än mindre till hyresvärden eller kronofogden.

Att han skulle sprängt sig själv är logiskt på ett sätt, han var vid vägs ände men lämna sin mor? Han verkar ju besatt av sin morsa.
Totalt besatt. Men dom har ju troligtvis vart inne i hans lägenhet och kollat. I källaren är dom ju hela tiden så där är han ju inte. Plus att vittnen sett honom utanför efter sprängningen
Citera
2021-10-02, 09:49
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Eller så är det du som är ett typiskt fb-troll som inte klarar av att ha två tankar i huvudet samtidigt.... 😁 Det kan vara synd om två drabbade parter samtidigt. Men den tanken har förstås aldrig slagit dig i din enögda föreställningsvärld.

Min fråga var egentligen bara, hade Flashback gråtit så mycket sympatitårar om bombmannen hade varit svartmuskige Abdulla Achmed, som hade sprängt bort ett lägenhetskvarter och gjort hundratals hemlösa och dussintals brännskadade?

Bara för att Mark Lorentzon är en bitter vit man med rasitiska tendenser och tänker "bättre förr" så blir han lite av en hjälte här?
Citera
2021-10-02, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Men hur tänker du här? Du tror på vittnet som sett honom EFTER att bombem briserat och sedan tror du ändå han blivit ihjälsprängd av explosionen...

Jag tänker som så att man måste hålla öppet för att vittnet har fel och även om där inte finns någon uppenbar anledning att misstro vittnet så ska man inte tro på vittnet helt blint och agera enbart efter vittnets påstående att mannen synts till efter bombdådet.

Just att han är spårlöst försvunnen gör att det vore naturligt att även börja leta efter mannen i spillrorna av bombdådet.

Jag antar att polisen har redan tänkt på det här. Det vore ju annars lite snopet om det dröjer flera veckor till man hittar mannen när man börjar röja upp i huset och göra det beboeligt igen eller om det visar sig att man 25 år senare fortfarande inte hittat några spår efter mannen.

Det enda jag menar är att man ska inte gå 100% efter vittnet som sagt mannen levde efter bombdådet och sedan fortsätta leta och leta och leta och kanske glömma att kolla om bomben förintade mannen.
Citera
2021-10-02, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Det förstod de nog. Problemet med typen som Mark verkar vara är att de skjuter sig själva i foten med sitt rättshaveristiska beteende. Hans kontakt med mamman hade antagligen kunnat vara bra mycket stabilare om han accepterat och följt de regler som hemmet hade. Han har helt enkelt gjort sig totalt omöjlig. Jag kan inte se någonstans att hemmet har gjort något fel egentligen utifrån det som framkommit.
Självklart hade det vart bättre om han ställt sig i ledet.
Så det är helt rätt att en sån här galning inte fått någon typ av psykhjälp? Jag kanske är naiv, men vad har vi psykvård för om inte för en sån här?
Citera
2021-10-02, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Min fråga var egentligen bara, hade Flashback gråtit så mycket sympatitårar om bombmannen hade varit svartmuskige Abdulla Achmed, som hade sprängt bort ett lägenhetskvarter och gjort hundratals hemlösa och dussintals brännskadade?

Bara för att Mark Lorentzon är en bitter vit man med rasitiska tendenser och tänker "bättre förr" så blir han lite av en hjälte här?

Jag tror att en del här i forumet är i nästan samma situation som Mark, dvs man har haft svårt att få ett jobb, lever på socialbidrag och har kanske egna erfarenheter av att blivit vräkt.

Det går ganska fort utför om man är arbetslös och vi har alla känslan att man kan hamna på gatan ifall man har otur. Så händelseförloppet är helt enkelt lite för bekant för många.
Citera
2021-10-02, 09:53
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:

Vad är det för rasistiska tendenser han har?
Citera
2021-10-02, 09:54
Medlem
VoktorDodkas avatar
Jag är övertygad om att han varit död ända sedan någon timme efter explosionen, planerad plats och metod i förväg. Bomben var hans endgame.

Ända sedan första beskrivningarna har jag fått Bad Boy Bubby-vibbar av Mark.
Citera
2021-10-02, 09:55
Medlem
Jag börjar luta åt att sprängningen gick snett, då han knappast var kunnig i kemi. Han hade kanske tänkt att spränga "lite grann" och när han insåg att huset blev obeboeligt, så fick han en impuls och tog sig av daga, vilket inte alls ingick i den ursprungliga planen
Citera
2021-10-02, 09:55
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Med tanke på att tre portingångar på gatunivå fortfarande är helt stängda, samt att så många människor (140 lägenheter) inte fått komma tillbaka hem, så är väl källaren mest trolig.
En sådan där sammanbindande labyrintliknande källargång som grenar av sig till flera delar av hela huset, och där en kraftigare bomb förvandlar källaren till en slags expansionskammare som trycker på upp genom varenda kanal uppåt/utåt.

Lär få veta tids nog. Tror även bilder kommer uppvisas, men jag tror definitivt att det briserat något större i källargångarna.
Jo, alla verkar "resonera tids nog"..
Jag förstår inte hur dörrar blev intryckta på våningar uppåt (4.e Vån?), enligt tidigare boendes påståenden?!
Inte en chans att en explosion i en källare/garage kan påverka den skadan.
Citera
2021-10-02, 09:56
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexkl87
Självklart hade det vart bättre om han ställt sig i ledet.
Så det är helt rätt att en sån här galning inte fått någon typ av psykhjälp? Jag kanske är naiv, men vad har vi psykvård för om inte för en sån här?

Nej han hade absolut behövt någon typ av hjälp. Vet ej om det framkommit om han varit i kontakt med psykvården. Skulle förvåna mig om så icke var fallet. Sen är givetvis inte detta någon garanti att han fått det stöd han hade behövt.
Citera
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:

skulle inte du lämna tråden om det visat sig att vår invandrade MGM inte ansett att morsan hade tolkbehov? du har redan gjort bort dig tillräckligt
Citera
Medlem
Citat:

Om han hade vart lika besatt av sin mamma, skulle vräkas och hade exakt samma historia så ja. Då hade han fått samma reaktion från mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in