2021-10-02, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Lite över 180 cm anges här.
(FB) Göteborg: explosion i flerbostadshus Övre Husargatan (2021-09-28)

Tack!
Orsaken till att jag undrade är att jag såg en förut som kanske kunde vara han, gömd i uppdragen huva. Han gav ett långt intryck. Men antagligen var det inte han. Det är nog rätt lätt nu att tycka sig se honom lite varstans. Han vandrar nog inte planlöst omkting på Göteborgs gator, om än med huva...
Citera
2021-10-02, 16:46
Medlem
ViaGettys avatar
Ett spår som dykt upp men inte utretts särskilt noga det som gör gällande att flykten gått över Svinesundsbron. Hur ser det ut med Corona-restriktioner för resenärer där nu för tiden? Kan man tänka sig att bombmannen hade blivit stoppad om han hade Covid i blodet? Visst fanns det fram tills nyligen särskilda regler för inresa till Norge för boende i Västra Götaland?
Citera
2021-10-02, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
Nu börjar det ösregna här i Göteborg. Nu ger han upp.

Vi såg en man som liknande MGM på vår promenad i ösregnet precis. Mannen betedde sig underligt, eventuellt drogpåverkad eller psykotisk. Vi ringde 112, men de hade inga lediga bilar. Följde efter en stund men fick släppa det efter 20 minuter pga genomblöt. Mannen skrapade av posters från elskåp med någon form av skrapa. Kan ha varit någon annan, men signalementet stämde med bilderna någorlunda. Medelålders, smal, underlig man, lite småleende liksom, mörka jeans och jacka, joggingskor. Verkade allmänt förvirrad och knäpp. Denna man var dock snaggad med flint. Vi får se om det var rätt person vi såg. Oavsett behövde mannen komma in till psyket tror jag. Polisen var väl upptagna. Många som ringer nu kan man tänka sig.
Citera
2021-10-02, 16:50
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Se min tidigare post - det är inte helt enkelt att ta sig till Polen utan att det dokumenteras.

Vilka som flyger loggas extremt noga. Hade han flugit dit så hade det varit känt nu. Likaså måste alla som går på en färja till Polen dokumentera sig. Hade han gått på någon av färjorna från östkusten till Polen så hade de hittat det vid det här laget.

Även om han har ett polskt pass (osäkert) så är ju namnet tillräckligt likt att de ändå skulle kunna se att det var han, med hans polska pass - som vi inte ens vet om han har.

Det var ju en rysk snubbe vars barn var omhändertagna av Socialen, som hämtade barnen från fosterhem och hoppade på en färja till Polen. När färjan la till i Gdansk stod polska polisen och väntade på honom (polackerna bedömde senare att han hade rätt till sina egna barn och släppte honom för vidare resa till Ryssland).

Det är alltså väldigt enkelt att kolla om någon rest "normala" sätt till Polen från Sverige. Hade han gjort det så skulle det vara känt. Ska man "smita" till Polen så måste man göra det via Danmark och på något sätt ta sig till Danmark utan att det registreras någonstans. Inte alls omöjligt - men kräver säkert planering, kontakter eller lojala vänner.

Hade jag planerat detta så hade jag köpt en biljett med Öresundståget till Köpenhamn dagen innan. Det hade jag gjort med kontanter nere på Resecentrum. Efter att ha tuttat på huset så hinner jag perfekt ned till Centralstationen för att ta tåget 05.40. Eftersom Polisen inledningsvis går på linjen med gängkriminella, så är det ingen som tittar åt mitt håll när jag kliver av på Hovedbangården klockan 09.29.

För att undvika kameror och annat, så går jag ned till de lite mer shady växlingskontoren på Istedgade för att växla till mig euro. På en av de små resebyråerna köper jag dessutom en biljett för sträckan Köpenhamn-Stettin. Det gör jag för att slippa behöva legitimera mig.

Det tåg jag siktat in mig på avgår 12.50 från Köpenhamn och ankommer till Fredricia 14.38. Turligt nog var det ingen som fordrade att titta på platsbiljetten när jag satt i restaurangvagnen. I Fredricia byter jag till Intercitytåget till Hamburg. Det avgår klockan 14.45 och här kommer platsbiljetterna kollas. Men turligt nog går det ju till Tyskland. Detta land fordrar att man ska kunna använda kontanter överallt. Jag löser alltså platsbiljett ombord och betalar kontant. Ingen frågar efter mitt pass. Några timmar senare passerar vi gränsen vid Flensborg. Ingen passkontroll där heller. Det är ju aldrig någon som bryr sig om de som korsar gränsen åt det hållet! Jag tar en tupplur innan vi är framme 18.03.

18.20 avgår Intercity Express till Berlin. Jag har valt denna sträckning eftersom den inte fordrar platsbiljett. Perfekt! Vi är framme 20.56. Vi närmar oss Polen. I Berlin tar jag inte någon av de reservationspliktiga expresstågen till Warszawa, istället tar jag regionaltåget till Angermünde. Det avgår 21.35 och är framme klockan 22.35. Nu har jag tio minuter på mig att passa Regionahlbahn mot Stettin på polska sidan. Även på detta tåg slipper man platsbiljett. Polsk passpolis tittar förbi, men eftersom jag sitter involverad i samspråk med mina polska medresenärer på mitt klingande modersmål, så går bryr de inte sig om oss - vi är ju landsmän!

Klockan 00.44 rullar tåget in på Stettin Glowny. Det är sent, men jag är i säkerhet! Jag kliver av, sveper rocken omkring mig, fattar min duffelbag från tiden som skeppsmäklare i Norge - och försvinner ut i den disiga polska natten.
Citera
2021-10-02, 16:50
Medlem
ViaGettys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaninenKaninen
Vi såg en man som liknande MGM på vår promenad i ösregnet precis. Mannen betedde sig underligt, eventuellt drogpåverkad eller psykotisk. Vi ringde 112, men de hade inga lediga bilar. Följde efter en stund men fick släppa det efter 20 minuter pga genomblöt. Mannen skrapade av posters från elskåp med någon form av skrapa. Kan ha varit någon annan, men signalementet stämde med bilderna någorlunda. Medelålders, smal, underlig man, lite småleende liksom, mörka jeans och jacka, joggingskor. Verkade allmänt förvirrad och knäpp. Denna man var dock snaggad med flint. Vi får se om det var rätt person vi såg. Oavsett behövde mannen komma in till psyket tror jag. Polisen var väl upptagna. Många som ringer nu kan man tänka sig.
Låter som en klockren träff, tycker jag. Var någonstans såg ni Mark Lorentzon?
Citera
2021-10-02, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinter-natt7
Tack!
Orsaken till att jag undrade är att jag såg en förut som kanske kunde vara han, gömd i uppdragen huva. Han gav ett långt intryck. Men antagligen var det inte han. Det är nog rätt lätt nu att tycka sig se honom lite varstans. Han vandrar nog inte planlöst omkting på Göteborgs gator, om än med huva...

Förmodligen så festar han med någon lika udda polare någonstans, Någon som kanske inte kollar media så ofta och inte ens har internet hemma.

Denna vän visste redan om att han skulle flytta så dom var redan innan överens om att han kunde bo där ett tag men GM har inte nämn det för någon annan att han skulle bo där då han knappt har några nära vänner som han sanckar med.
Citera
2021-10-02, 16:53
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Följde efter en stund men fick släppa det efter 20 minuter pga genomblöt.

Ni kan för fan inte ge upp så lätt. Det hade ju varit en livstid av fame and glory om ni varit de som tog fast den polska kameleonten!
Citera
2021-10-02, 16:55
Medlem
Citat:

Det låter relativt trovärdigt. Det stod något om att han kan ha ändrat utseende så det är ju tänkbart att han har rakat skallen.
Men varför skulle han ha tagit bort posters? Var det något speciellt motiv på dem?
Citera
2021-10-02, 16:59
Medlem
ViaGettys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Men varför skulle han ha tagit bort posters? Var det något speciellt motiv på dem?
Har sett en del affischer på på elskåp och liknande med hans porträtt och texten EFTERLYST! och ett telefonnummer till polisen under. Det kan ha varit sådana han tagit bort, för att göra allmänheten mindre uppmärksam på honom.
Citera
2021-10-02, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moruroa
Han måste ha samlat på sig en ansenlig mängd vätska/gas för att få till en sådan sprängkraft. Han måste ha planerat detta en längre tid. Grannarna har ju också varit oroliga och anmält konstiga lukter.
många svenskar uppfattar mal-kulor som eventuell brandfarliga.De vet knappt vad mal-kulor är.
I förråd brukar vissa äldre använda just-malkulor vilket skapat oro hos yngre.
Läste att det fanns inplastade saker kläder? i källaren
vilket tyder på att han o hans mamma försökt hålla kläderna fria från ja fuktlukt,källar-lukt el mal.
Det kan även ha funnits sprayburkar med Radar el kvitt som ger lukt o så klart kan burken ge explosioner.
Vet ju inte hur den här branden uppstått
men den där grannen han bestämde sig direkt för att den eftersökte var den skyldige bombmannen.
Behöver inte vara så, men han blev utpekad av grannen direkt och ja han kan vara skyldig eller kanske inte.
Folk kan ha mkt explosiva attiraljer i sina förråd.
Lampolja, fotogen osv. men inte har förstått att det kan börja brinna även med korken på.
Senast redigerad av moshes 2021-10-02 kl. 17:03.
Citera
2021-10-02, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViaGetty
Låter som en klockren träff, tycker jag. Var någonstans såg ni Mark Lorentzon?

Vasastan: Vasagatan, Viktoriagatan, Storgatan...

Jag såg inte vad det var för posters han skrapade ner, kan det varit någon som satt upp en bild på MGM? Gick från elskåp till elskåp och tappade hela tiden de avrivna bitarna som han samlade upp i händerna.

Som sagt jag är inte säker, kan ha varit en förvirrad män som liknande ML. Hoppas verkligen detta löser sig snart. Av filmerna att döma - när Mark L desperat hoppar utanför sin mammas fönster balanserande på någon stol - så är han ju en väldigt förvirrad människa som behöver sitta på rättspsyk alternativt psyk (om han inte är skyldig).
Citera
2021-10-02, 17:02
Medlem
Telestos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViaGetty
Ett spår som dykt upp men inte utretts särskilt noga det som gör gällande att flykten gått över Svinesundsbron. Hur ser det ut med Corona-restriktioner för resenärer där nu för tiden? Kan man tänka sig att bombmannen hade blivit stoppad om han hade Covid i blodet? Visst fanns det fram tills nyligen särskilda regler för inresa till Norge för boende i Västra Götaland?
Svinesundsbron är öppen. Men kanske du måste visa covidpass för att passera utan att genomgå snabbtest.

Gamla Svinesundsbron är öppen för dagpendlare, covidpassförsedda och några till. Slumpmässig kontroll.

Så med bil funkar ju den vägen. Vet man bilnummer torde det dock bli svårt - kameror i Göteborg och massor med automatiska kameror i Norge för "bomavgift".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in