2021-10-02, 15:58
Medlem
ViaGettys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negerhjon
Om.snubben har jobbat inom sjöfarten så åker han knappast reguljärt om han har hela Sveriges polisstyrka efter sig... Han kan mycket väl ha tagit sig ur landet via polsk/baltisk trålare eller mindre fraktfartyg...
Bra tänkt! Kanske läge att kolla https://www.marinetraffic.com efter misstänkta fartyg som han kan ha flytt med.
Citera
2021-10-02, 16:00
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Jag är säker på att jag såg den här efterlysta snubben idag på ett torg här där jag bor, han satt på en parkbänk och drack öl och såg lite sliten ut. Kan han leva som uteliggare nu tro? Han var väldigt lik den efterlysta som det visats bild på i tidningen .
Citera
2021-10-02, 16:02
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Dom som kände honom som media pratat med sa väl att dom trodde på att gan tagit sig till Polen. Det kan han ju mycket väl ha hunnit göra om han förberett det innan.
Se min tidigare post - det är inte helt enkelt att ta sig till Polen utan att det dokumenteras.

Vilka som flyger loggas extremt noga. Hade han flugit dit så hade det varit känt nu. Likaså måste alla som går på en färja till Polen dokumentera sig. Hade han gått på någon av färjorna från östkusten till Polen så hade de hittat det vid det här laget.

Även om han har ett polskt pass (osäkert) så är ju namnet tillräckligt likt att de ändå skulle kunna se att det var han, med hans polska pass - som vi inte ens vet om han har.

Det var ju en rysk snubbe vars barn var omhändertagna av Socialen, som hämtade barnen från fosterhem och hoppade på en färja till Polen. När färjan la till i Gdansk stod polska polisen och väntade på honom (polackerna bedömde senare att han hade rätt till sina egna barn och släppte honom för vidare resa till Ryssland).

Det är alltså väldigt enkelt att kolla om någon rest "normala" sätt till Polen från Sverige. Hade han gjort det så skulle det vara känt. Ska man "smita" till Polen så måste man göra det via Danmark och på något sätt ta sig till Danmark utan att det registreras någonstans. Inte alls omöjligt - men kräver säkert planering, kontakter eller lojala vänner.
Citera
2021-10-02, 16:03
Medlem
ViaGettys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Jag är säker på att jag såg den här efterlysta snubben idag på ett torg här där jag bor, han satt på en parkbänk och drack öl och såg lite sliten ut. Kan han leva som uteliggare nu tro? Han var väldigt lik den efterlysta som det visats bild på i tidningen .
Var såg du honom? Vilket torg? Sådana här upplysningar kan vara livsavgörande i ett mordfall som detta. Kan vara en idé att tipsa polisen.
Citera
2021-10-02, 16:03
Medlem
Citat:
Ring polisen då, din fåne.
Citera
2021-10-02, 16:06
Medlem
ViaGettys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Ska man "smita" till Polen så måste man göra det via Danmark och på något sätt ta sig till Danmark utan att det registreras någonstans. Inte alls omöjligt - men kräver säkert planering, kontakter eller lojala vänner.
Förmodligen är det då "Lennart" som är den lojale vännen som hjälpte honom att fly genom Danmark till Polen.
Citera
2021-10-02, 16:17
Medlem
Citat:
Bli dagens hero ring polisen
Citera
2021-10-02, 16:19
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vargis
Och alla ”svenskar” kan svenska… dra den med Rödluvan också snälla..

Du begriper väl ändå att polska varit modersmål i hemmet under hela uppväxten och kanske även fram till dags dato. Polacker kan polska.
Citera
2021-10-02, 16:20
Medlem
skulle Mark vara oskyldig (vilket jag egentligen inte tror) så med rätt medicinering och lite uppbackning blir han sommarpratare och lets dance deltagare nästa år

så funkar Sverige
Citera
2021-10-02, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Vanligare än man tror, att anhöriga länsar gamla förälderns konton. Jobbar inte utan lever på sin gamla förälders pension. Den gamle får snåla in på allt. Ofta är den gamla föräldern också rädd för sonen/dottern som parasiterar. Risk för misshandel men svårt att bevisa då föräldrar sällan anmäler sina barn!
Tack och lov finns det gode män!

Finns ju en del gode män som fastnat med fingrarna i syltburken oxå så det är ingen garanti!
Citera
2021-10-02, 16:33
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViaGetty
Var såg du honom? Vilket torg? Sådana här upplysningar kan vara livsavgörande i ett mordfall som detta. Kan vara en idé att tipsa polisen.

”Mordfall” är det väl ändå inte 🤔?
Men jag håller såklart med dig om att vederbörande självklart borde kontakta polisen och hoppas hen så gjort!
Citera
2021-10-02, 16:40
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
Ringer polisen.

Hoppas att polisen hinner utreda alla andra spår först. Det lär nog ta sin tid..

.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in