• 1
  • 2
2021-10-01, 02:12
Medlem
auruns avatar
Nr jag gr p bttre restauranger kan jag ofta bestlla brd med sardeller/sardinel, som serveras i aluminiumburk. De r alltid extremt goda och salta. Jag undrar var jag kan kpa hem det i stllet? Jag har testat allt p typ hemkp/ica (inte allt men ni fattar) men kommer inte ens i nrheten i smak.

Vad serverar krogen? Var kan jag kpa riktigt jvla god och salt sardeller och sardiner p burk i butik? Mrke?
Citera
2021-10-01, 06:04
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Knepig frga Kung Gustavs sardiner gillar jag fast det r tydligen inte sardiner utan skarpsill vilket r fisken man gr sardeller av. S Kung Gustavs sardiner r vl egentligen sardeller?

Frga p restaurangen nsta gng s lr du f svar.
Citera
2021-10-01, 07:59
Medlem
Med stor sannolikhet r det delikatessen "Acnhoas Nardin" du njutit av.

Har du en saluhall i nrheten av dr du bor kan du skert kpa ver disk dr.
Citera
2021-10-01, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Knepig frga Kung Gustavs sardiner gillar jag fast det r tydligen inte sardiner utan skarpsill vilket r fisken man gr sardeller av. S Kung Gustavs sardiner r vl egentligen sardeller?

Frga p restaurangen nsta gng s lr du f svar.

Sardell r det svenska namnet p fisken ansjovis (vetenskapligt namn Engraulis encrasicholus) efter att den lagts in i en inlggning av vanligtvis vegetabilisk olja och koksalt. Inlggningen r vanlig runt Medelhavet och ibland tillstts ven kryddor, till exempel kapris.

Fransmnnen kallar dem anchois, engelsmnnen anchovies. I Sverige r inlggningen ibland benmnd "kta ansjovis".

Sardeller r mycket salta och smakrika varfr de passar utmrkt som slta och smakgivare i olika matrtter, till exempel sallader, wienerschnitzel och sser.

Observera att sardeller inte ska frvxlas med den svenska inlggningen av skarpsill (vetenskapligt namn Sprattus sprattus) med sandelolja och kryddor, som frvillande nog gr under handelsnamnet ansjovis (allts ej fiskarten ansjovis).
Citera
2021-10-02, 00:16
Medlem
Bertil85s avatar
Du borde kunna ge skillnad p Svenska eller Italienska.
Lttast s. Du sger ansjovis ellet sardin fr den svenska sorten fisk och sardeller fr den italienska sorten.
Citera
2021-10-02, 11:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Du borde kunna ge skillnad p Svenska eller Italienska.
Lttast s. Du sger ansjovis ellet sardin fr den svenska sorten fisk och sardeller fr den italienska sorten.

Inte alls.
Ansjovis heter acciuga p italienska.

Annars kan du bara lsa i trden s vet du snart vad ansjovis, sardiner och sardeller r.

S slipper du svara galet, menar jag.
Citera
2021-10-02, 15:17
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Inte alls.
Ansjovis heter acciuga p italienska.

Annars kan du bara lsa i trden s vet du snart vad ansjovis, sardiner och sardeller r.

S slipper du svara galet, menar jag.

Skriver och pratar svenska, vad r det du inte frstod?

Italienska r annorlunda du vet vll det...
Citera
2021-10-02, 15:25
Bannlyst
Citat:
Skriver och pratar svenska, vad r det du inte frstod?

Italienska r annorlunda du vet vll det...

Men sardeller r ju inte den italienska sorten.
Citera
2021-10-02, 15:32
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Men sardeller r ju inte den italienska sorten.

Jo p stt och vis, den kallas p "svenska" sardeller, dessa som i mataruhandeln kallas sardeller r frn Italien.

Gr du in i en svensk matvarubutik s hittar du ansjovis och sardiner. Detta r skarpsill. Frn Sverige.

Kper du sardeller ifrn en matbutik i Sverige och det r den italienska fisken du kper, kallas dem sardeller.
Citera
2021-10-02, 16:13
Bannlyst
Citat:
Jo p stt och vis, den kallas p "svenska" sardeller, dessa som i mataruhandeln kallas sardeller r frn Italien.

Gr du in i en svensk matvarubutik s hittar du ansjovis och sardiner. Detta r skarpsill. Frn Sverige.

Kper du sardeller ifrn en matbutik i Sverige och det r den italienska fisken du kper, kallas dem sardeller.

Varfr snar du in p Italien?
Det finns ansjovis i olja frn flera lnder.
Citera
2021-10-02, 16:15
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Varfr snar du in p Italien?
Det finns ansjovis i olja frn flera lnder.

Sg det d sardiner p burk.
Citera
2021-10-02, 16:42
Bannlyst
Citat:
Sg det d sardiner p burk.

Nej, sardeller.
Ansjovis i olja allts, dessa finns frn flera lnder, inte bara Italien.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in