2021-10-02, 15:47
Medlem
ViaGettys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Är MGM inte ens efterlyst utomlands, kan det ju vara Ystad, Svinesundsbron, eller vart fan som helst.
Svinesundsbron känns spontant inte troligt då han flydde till sitt hemland. Möjligtvis om han tog sig vidare till Polen därifrån. Hur ser det ut med avgångar under veckan för sträckningen Kristiansand-Gdynia?
Citera
2021-10-02, 15:48
Medlem
ViaGettys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Är han i Polen?
Det finns uppgifter i utredningen som tyder på det, ja.
Citera
2021-10-02, 15:48
Medlem
Negerhjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollsvans
Det är väl ett ganska genomtänkt uttalande?

Är han dum nog så sväljer han det betet.
Han anser sig garanterat vara smartare än rättsväsendet.
Det är nog ganska jobbigt att hålla sig undan.

Sår man ett litet frö att han kan neka och att det vore det normala om han är oskyldig, så kanske han väljer att krypa fram.
Inte fan håller sig en oskyldig person borta.

Om det finns omständigheter som pekar på att du är skyldig, och du dessutom inte litar ett skit på myndigheter och företrädare för myndigheter, så är jag inte så säker på att alla i det läget känner nån större lust att kontakta nån polis, även om personen ifråga är oskyldig. Vem vill riskera att 30 lågintelligenta, nervösa poliser gör en "Eric Torell" på dig...?
Citera
2021-10-02, 15:49
Avstängd
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViaGetty
Vilken färjeterminal talar vi om? Den i hamnen i Nynäs? Karlskrona?

plus ystad, trelleborg. borde inte vara en övermäktig uppgift att kolla kameror i och i anslutning till färjorna.
Citera
2021-10-02, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ny-ans
Ett pass kostar 400 kr (höjdes fr 350 kr/förra året)… tar det möjligen 7-14 dagar att få det?

Ett giltigt pass har man väl normalt alltid, jag tror inte det har gått mer än några månade jag har varit utan giltigt pass i hela mitt vuxna liv.
Citera
2021-10-02, 15:50
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Svinesundsbron känns spontant inte troligt då han flydde till sitt hemland. Möjligtvis om han tog sig vidare till Polen därifrån. Hur ser det ut med avgångar under veckan för sträckningen Kristiansand-Gdynia?

Såg ut som avgångar med ett par dagars uppehåll. De hade ingen regelrätt tabell på hemsidan, så jag lade ner det.
Verkar inte varit något polisen intresserat sig för heller, tyvärr (iom att han inte är lyst utomlands enl. åklagaren)..

.
Citera
2021-10-02, 15:50
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negerhjon
Om det finns omständigheter som pekar på att du är skyldig, och du dessutom inte litar ett skit på myndigheter och företrädare för myndigheter, så är jag inte så säker på att alla i det läget känner nån större lust att kontakta nån polis, även om personen ifråga är oskyldig. Vem vill riskera att 30 lågintelligenta, nervösa poliser gör en "Eric Torell" på dig...?

Där har du ju däremot rätt.
Senast redigerad av kajus333 2021-10-02 kl. 15:52.
Citera
2021-10-02, 15:52
Medlem
gullfias avatar
Om man ska ta färjan från Sverige till t.ex. Tyskland, Danmark, Polen, Baltikum osv ... så måste man väl identifiera sig? Eller hur? (Efter Estonia blev det lag på att alla som går på en färja ska identifiera sig,),.
]Utgår från att de kollat efter hans namn på alla utgående färjor.

Åkte han direkt till Landvetter och hoppade på ett flyg så skulle det vara känt vid det här laget.

För att köpa tåg- eller bussbiljett till Danmark gissar jag att man måste betala med kort. Utgår ifrån att SÄPO osv har något sätt att kolla om en eftersökt person betalar med kort. Eller?

Bilar som kör ut på Öresundsbron blir väl automatiskt loggade - åkte han där med egen bil skulle det också kunna bekräftas.

Nu under Corona är det väl också ganska ordentliga koller vid inresa till Danmark. Jag utgår från att polisen hört med danskarna om han passerat. De loggar väl alla som kommer eller?

Att åka till Norge är väl något av en återvändsgränd. För det första sticker han ut som svensk. För det andra är det precis lika svårt att ta sig vidare någon annanstans från Norge, som det är från Sverige. Detsamma gäller Finland.

Om han skulle tagit sig till Finland
så är det svårt att resa vidare. Han sticker ut som svensk och kan inte ta sig vidare varken till Estland med färjan, eller Ryssland eftersom hans pass är spärrat.

Det mest troliga är väl att han gömmer sig i en stuga någonstans och ligger lågt. T.ex. någon sommarstuga han känner till, som inte används så ofta.

Eller också har han på något sätt tagit sig till Danmark - sen vidare till Polen där han sannolikt kan smälta in
eftersom han talar infödd (?) polska. Dessutom är det billigt att leva där - så det vore ett optimalt ställe för honom att ligga lågt i några år.

Om han har kvar sitt polska medborgarskap och Sverige inte har efterlyst honom så är det ju bara att börja på ny kula där, även om det säkert blir några tuffa år först.-
Senast redigerad av gullfia 2021-10-02 kl. 15:54.
Citera
2021-10-02, 15:53
Medlem
Negerhjons avatar
Citat:

Om.snubben har jobbat inom sjöfarten så åker han knappast reguljärt om han har hela Sveriges polisstyrka efter sig... Han kan mycket väl ha tagit sig ur landet via polsk/baltisk trålare eller mindre fraktfartyg...
Citera
2021-10-02, 15:56
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negerhjon
Om.snubben har jobbat inom sjöfarten så åker han knappast reguljärt om han har hela Sveriges polisstyrka efter sig... Han kan mycket väl ha tagit sig ur landet via polsk/baltisk trålare eller mindre fraktfartyg...
Se min post ett par kommentarer upp.
Just det ja - det är väldigt svårt att ta sig ut ur Sverige, eller i alla fall Norden, utan att någon märker.
Återstår väl om man kan få lift med någon på ett helt informellt sätt precis som du skriver.
Citera
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn
Jag känner på mig att det kommer bli en 180 graders sväng i denna historia innan dramat till slut får sin upplösning. Först var det bruschor i det klankriminella komplexet som fick skulden. Nu pekar man finger på en polsk-judisk transvestit som likt Rambo ligger och trycker djupt inne i tallskogen med pilbågen i högsta hugg.

Tänk om vi får se en filmsekvens där TV4 intervjuar en allvarlig Fuxborg framför det sprängda huset och Herr Lorenzon vinglar ur en taxi i bakgrunden med plastpåsar från Silja Line i nävarna och storögt ställer sig och tittar på huset och sedan knallar fram till Fuxborg och frågar vad fan som har hänt.

Skulle inte det vara en oväntad vändning i dramat, så säg?

Exakt. Bortsett från att jag inte tror att den karln ( ML ) - som jag tror är oskyldig till det här - dricker en droppe. Om han drack skulle han få nervsammanbrott.
Citera
Medlem
Steff83s avatar
Dom som kände honom som media pratat med sa väl att dom trodde på att gan tagit sig till Polen. Det kan han ju mycket väl ha hunnit göra om han förberett det innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in