2021-10-02, 13:16
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurkarn
Jag har haft anhöriga och bekantas anhöriga på ett flertal boenden, och jag upplever det precis som du.

Skriv en bok om det. Eller starta en tråd för alla som har upplevt hur det är att jobba inom omsorgen. Misstänker att boksläpp kan vara en dålig idé.
Men håll dig gärna till ämnet för tråden, här.

Värme, vatten skadat i hela fastigheten (nr 8-24?) Ser ju sådär ut på plats - med stöttor här och där - medan teknisk undersökning pågår.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/ingen-inflyttning-i-sikte-efter-explosionen.mVYfNF2cB

.
Senast redigerad av Xedome 2021-10-02 kl. 13:33.
Citera
2021-10-02, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sabisabi
Bengt? Är det en bror till Mark?
Måste väl vara pappa?
Citera
2021-10-02, 13:21
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Nu värderar jag om möjligt ditt förstånd ännu lägre..

Du svarar inte alls på mina resonemang om att det är sinnessjukt att andra anhöriga skulle offra sina äldre föräldrar till covid-döden, för att en enda person (MGM) ska kunna springa in och ut genom en svängdörr, på ett äldreboende…

Väldigt talande, att du inte svarar på det. Ditt tänkande verkar ju rätt så lika hur MGM:s tankar säkerligen kan ha gått. Kanske därför du sympatiserar så mkt med honom. Det tänkandet verkar endast innehålla: Jag jag jag… Utan en tanke på hur ens egna handlingar drabbar kringstående. Typ: Strunt i om andra dör, liksom. Bara mitt behov blir tillgodosett.

Tragiskt. 😱 Och dysfunktionellt, om man nu valt att leva i ett samhälle, tillsammans med andra oskyldiga människor.

Tycker jag svarade men om du inte ser svaret är det upp till dig. Det är inte att skydda - det är att beröva det mest basala. Tror du vårdpersonalen avstod från sociala sammankomster etc. Hur många anhöriga gjorde det då rimligen är i en åldersgrupp som redan gör att de har få sociala kontakter.
Du har rätt i att Marks tankegångar att få träffa sin mor helt backas upp av mig. Välj att leva 4 månader med din familj - eller 1,5 år utan. För mig är valet givet. Du väljer uppenbart sistnämnda. OM det ens ökat smittan med anhöriga. Troligtvis inte - det har personalen som smittade pga att de hade snoriga barn och åkte kollektivt
Citera
2021-10-02, 13:22
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurkarn
Ta bara en sån sak som att använda skoskydd, 99 fall av hundra på vårdcentralen när dom får säga till någon att det är OBLIGATORISKT att ta på sig skoskydd (trots tydliga skyltar på flera språk) är det utlandsfödda eller barn till utlandsfödda

- Dags att logga ut och skaffa dig en dagbok?

Eller kanske rentav en anteckningsbok för skoskydd, hade passat dig bättre.

Även om skoskydd säkert är superintressant för vissa specifika individer, har jag för egen del svårt att knyta det till ämnet..?

OnT:

Undrar fortfarande om polisen ens sneglar på en gärningsmannaprofil, på MGM (?)

En av de första sakerna polisen borde gjort (utifrån FUP) - är att lägga sig i bakhåll - innan han bombhotat vårdcentralen med allmänläkaren knuten till mamman.

.
Senast redigerad av Xedome 2021-10-02 kl. 13:37.
Citera
2021-10-02, 13:23
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Kan även förklara varför äldre utlandsfödda blev smittade och dog, att annhöriga bryr och besöker sina släktingar. 🤔

Kanske, eller så var de på hem med större brister i hygien och tex större personalomsättning. Marks mamma är troligtvis inte på det mest attraktiva boendet i Gbg
Citera
2021-10-02, 13:26
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xxxmandolin
Angående att han inte kunnat betala hyra; det är 5 personer skrivna på lägenheten. Han gick på soc. Normalt sätt får man till hyra från soc, men är det flera skrivna på adressen så får man inte hela summan. Mark har troligen bara fått 1/5 av hyran från soc pga personerna som ser ut att vara/är inneboende. Kanske betalar de bara för adressen? Bomb mot socialkontor nästa?
Han var och är skriven på fel lägenhet av någon anledning. Hos den tidigt omtalade polisen med familj.
Citera
2021-10-02, 13:26
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Det var möjligtvis inte på casckada i Stettin eller viking bar i Gedansk på den gamla goda tiden och bakom muren du träffade Max.
När du nämner opolitiskt hobby.
Hahaha, nej. Det var något elektronikrelaterat.
Citera
2021-10-02, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valkyriann
Måste väl vara pappa?
Nån bengt lorentzon på FB jobbar på SVT Är det han hm?
Citera
2021-10-02, 13:31
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madeinflen
Tycker jag svarade men om du inte ser svaret är det upp till dig. Det är inte att skydda - det är att beröva det mest basala. Tror du vårdpersonalen avstod från sociala sammankomster etc. Hur många anhöriga gjorde det då rimligen är i en åldersgrupp som redan gör att de har få sociala kontakter.
Du har rätt i att Marks tankegångar att få träffa sin mor helt backas upp av mig. Välj att leva 4 månader med din familj - eller 1,5 år utan. För mig är valet givet. Du väljer uppenbart sistnämnda. OM det ens ökat smittan med anhöriga. Troligtvis inte - det har personalen som smittade pga att de hade snoriga barn och åkte kollektivt

Du förstår inte hur många gånger man än förklarar.

I korthet: det är varken din, eller MGM:s rättighet att bestämma över hur mycket ni vill riskera till exempel min mammas liv, på ett äldreboende.

Om man tycker annorlunda som du och till synes MGM, så får man bosätta sig i vildmarken med sin egen mamma och vårda henne själv. Man kan inte bo i ett samhälle, om man är så otroligt vårdslös med andras liv.

Uppenbarligen var MGM ju då exakt lika vårdslös med andras liv i själva bombdådet, (om han nu är rätt person).

Jag blir helt jävla mörkrädd när jag läser dina verklighetsfrånvända inlägg.
Du tänker exakt som en gärningsman av farliga brott. Huvaligen! Hoppas inte du också har bensin och grejer i källarn… 😱
Citera
2021-10-02, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Måste det verkligen ha varit ett så dåligt boende? Det kan alltså inte ha haft med MGM:s eget ev. psykiska dåliga mående att göra, detta att han ”oroade sig” osv?

Du tänker inte till där, att det kanske inte är ”superfriskt” beteende, att ringa till äldreboendet 10 ggr per dag och försöka klättra in till sin anhörige osv?

I din värld kanske det låter helt normalt och sånt som man som anhörig gör, dagligdags…

I min värld blir det bara ännu en bit i pusslet av ”profileringen” av en GM. En instabil person med sannolikt ohälsosam, symbiotisk knytning till sin mor. Och nu sviktade tydligen även moderns hälsa, enligt uppgifter i tråden.

Kan vara del i förklaring/motivbild, just oron att förlora mamman, som varit allt. Samt bostaden. De två sista spärrarna som försvinner, i en redan instabil GMs psyke.

Såna svårigheter är förvisso tuffa men många folk går igenom dem varje dag, utan att spränga saker för det. Så det är nog GMs psyke som är nyckeln i detta.

Rena spekulationer förstås men ganska rimliga utifrån hela bilden, kan jag tycka.

Däremot att boendet var jättedåligt tänker jag inte alls, det är för mig en extremt märklig tolkning, av all fakta vi har.. 🤔 Finns väl i princip inget alls som pekar på det.

Vi vet inte ett skit! Inte du och inte jag. Du tror att du vet! Men det gör du inte oavsett hur duktig du tror att du är. Man måste kunna tänka åt flera håll. Man får inte vara naiv och enkelspårig. Du tycker att jag tolkar konstigt? Med det sagt så förstår jag att du har en väldigt dålig livserfarenhet.
Citera
2021-10-02, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madeinflen
Kanske, eller så var de på hem med större brister i hygien och tex större personalomsättning. Marks mamma är troligtvis inte på det mest attraktiva boendet i Gbg

Tror att det boeendet har hög beläggning av "ursvenskar" därför detta bråk, hade det varit ett boeende i förorten kanske dom låtit honom få träffa sin mor och det här fruktansvärda dådet aldrig hänt.

Bara en tanke.
Citera
2021-10-02, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Är lika tyst från alla partier.. Pinsamt tyst. Är dom måntro.

Jag inkluderar även dem i det här. Främst högerkonservativa, kissekatten busch thor, liberalerna som i samma veva som de gapar om medmänsklighet stötar brott mot mänskligheten och behöver jag nämna gubben i fickformat, uffe. Läskig tystnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in