Citat:
Poängen med att kasta tillbaka anklagelsen på dig, och spekulera i om du är en snuskgubbe, är att pedagogiskt visa dig att vem som helst kan anklagas för det när som helst av vem som helst på vilka grunder som helst.Det verkar vara en naturlag att alla HB-apologeter måste haka upp sig på två saker:
1. Att det inte är "olagligt" att flörta med eller vilja ha sex med tonåringar
2. Att JAG skulle vara snuskig
Jag har ju aldrig hävdat att det är olagligt, bara att det är olämpligt. Och det håller ju alla med om, det är ju till exempel därför som han fått sparken och därför som han hela tiden påstår att han inte alls var intresserad.
1. Att det inte är "olagligt" att flörta med eller vilja ha sex med tonåringar
2. Att JAG skulle vara snuskig
Jag har ju aldrig hävdat att det är olagligt, bara att det är olämpligt. Och det håller ju alla med om, det är ju till exempel därför som han fått sparken och därför som han hela tiden påstår att han inte alls var intresserad.
Vi lever i ett rättssamhälle. Politiker som dömts för brott skall givetvis avgå från sina uppdrag. Men att försöka bena ut vilka som beter sig "olämpligt" gör att all politisk debatttid kommer att upptas av anklagelser och personangrepp till höger och vänster. Kanske borde Kristersson avgå för att jag tror att han tar sin fru i tvåan? Kanske borde Annie Lööf avgå för att jag tycker hon ser ut som hon gillar att bli bunden och piskad? Det blir ju löjligt att hålla på så. Alla dras ned i ett träsk av anklagelser och motanklagelser.
Framkommer det att Hanif Bali gjort något olagligt så skall han lämna sina uppdrag. Att vara en "snuskgubbe", enligt någons godtyckliga personliga moraluppfattning, är inte olagligt. Vi har inte tankelagar. Det finns däremot "snuskgubbe-handlingar" som är olagliga, men såvitt framkommit hittills har Bali inte gjort sig skyldig till någon sådan handling. Därför skall han bedömas utifrån sina politiska åsikter och ingenting annat.