2021-10-02, 12:12
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Det var ju det jag skrev, om åklagaren hade trott att det kunde bli fällande dom ska hon åtala men nu blev inte ens Bali misstänkt. Det är alltså inget gränsfall.

Ska du backa om din förra lögn som jag motbevisade eller ska du fortsätta ducka för den?

Om bilderna inte utgör sexuell posering finns det ju ingen anledning att delge HB misstanke. Man döms ju inte för gränsfall. Man kan endast dömas för om man passerat gränsen för vad som är lagligt.

Jag förklarade just att det enda brott som utreddes gällde utnyttjande av barn för sexuell posering. Något som föranlett att öppna en utredning gällande något annat finns inte. Jag har inte ljugit.
Citera
2021-10-02, 12:12
Medlem
Insyn5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Åklagaren bedömer om det rör sig om sexuell posering. Inte om bilden är av sexuell karaktär.

Flickan kan mycket väl upplevt bilden och situationen som ”sexuell”, och på den grunden anmält honom. Det går alltså inte att slå fast att anklagelserna var falska.

Fast då glömmer du den "lilla" men grundläggande detaljen, att det måste styrkas att Bali bett/pressat flickan att skicka dessa bilder.
Citera
2021-10-02, 12:13
Medlem
Troians avatar
Citat:
https://www.aklagare.se/globalassets/dokument/ovriga-dokument/am-132330-21_bea_33_1_1.pdf

Informationen i media kommer från hennes berättelse och enligt åklagaren så påstods det att det var nakenbilder som hade skickats men åklagaren säger att det inte alls var några nakenbilder.

I det dokumentet påstås inte att hon säger att hon förmåtts skicka nakenbilder. Inte heller i media har hon påstått det.
Citera
2021-10-02, 12:14
Medlem
Citat:
Om anklagelserna ur hennes perspektiv var ogrundade vet vi inte. Beror på bilderna och sammanhang. Men det utgjorde med all säkerhet inte sexuell posering.

Det vi vet är att det har ödelagt den anklagades politiska liv inom M.

Det vi vet är att anklagelsen lades fram precis innan provvalen i M

Det vi vet är att tjejen diskuterat detta med en "juridikstudent" som också hotat Bali under lång tid innan provvalet att detta skulle "komma ut"

Vi kan väl säga att bildernas innehåll var helt oväsentligt för utgången.

Precis som jag skrev hör första dan så spelar det ingen som helst roll om allt var ett påhitt (vilket det visade sig vara) eller inte,

Hans karriär tog slut i samma sekund som anmälan inkom.
Citera
2021-10-02, 12:15
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Om bilderna inte utgör sexuell posering finns det ju ingen anledning att delge HB misstanke. Man döms ju inte för gränsfall. Man kan endast dömas för om man passerat gränsen för vad som är lagligt.

Jag förklarade just att det enda brott som utreddes gällde utnyttjande av barn för sexuell posering. Något som föranlett att öppna en utredning gällande något annat finns inte. Jag har inte ljugit.

Du har återkommande totalt fel, tar du inte in någon information om fallet alls trots att du gapar så mycket? Bali delgavs aldrig någon misstanke om något eftersom åklagaren aldrig misstänkte honom för något.
Citera
2021-10-02, 12:17
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insyn5
Fast då glömmer du den "lilla" men grundläggande detaljen, att det måste styrkas att Bali bett/pressat flickan att skicka dessa bilder.

Nej det är inget jag glömmer. Det är ju så att säga nästa fråga i det rättsliga, som åklagaren inte behöver ställa. I och med att bilderna inte utgör sexuell posering i juridisk bemärkelse så spelar det ingen roll om han bett eller pressat henne att skicka dem. Det spelar överhuvudtaget ingen roll om hon skickat dem.
Citera
2021-10-02, 12:19
Medlem
Troians avatar
Citat:
Du har återkommande totalt fel, tar du inte in någon information om fallet alls trots att du gapar så mycket? Bali delgavs aldrig någon misstanke om något eftersom åklagaren aldrig misstänkte honom för något.

Nej, då bilderna inte utgör sexuell posering så är det klart att han inte delges misstanke för brott relaterat till det. Jag har inte påstått något annat.
Citera
2021-10-02, 12:27
Medlem
Citat:
Nej det är inget jag glömmer. Det är ju så att säga nästa fråga i det rättsliga, som åklagaren inte behöver ställa. I och med att bilderna inte utgör sexuell posering i juridisk bemärkelse så spelar det ingen roll om han bett eller pressat henne att skicka dem. Det spelar överhuvudtaget ingen roll om hon skickat dem.

Nja, det är ju egentligen det viktigaste. Om Bali pressat henne att skicka bilder av sexuell natur och hon sedan inte gjorde det så är det (väl?) fortfarande straffbart.
På samma sätt kan det rimligtvis inte vara straffbart om hon hade skickat nakenbilder utan att han alls bett om det.

"Samtliga uppgifter som målsäganden har lämnat under polisförhör har prövats straffrättsligt. Det betyder att åklagaren även prövat om någon annan omständighet i målsägandens uppgifter kan utgöra brott. Åklagaren har inte funnit att så är fallet."

Hade de tolkat det som att han pressade henne på nakenbilder borde de rimligtvis tagit det vidare.
Citera
2021-10-02, 12:31
Medlem
Citat:

Nu fick dom ju tyvärr trissvinsten ändå.

Hanif kansiderar inte till valet 2022.
Citera
2021-10-02, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starstuck55
Nja, det är ju egentligen det viktigaste. Om Bali pressat henne att skicka bilder av sexuell natur och hon sedan inte gjorde det så är det (väl?) fortfarande straffbart.
På samma sätt kan det rimligtvis inte vara straffbart om hon hade skickat nakenbilder utan att han alls bett om det.

"Samtliga uppgifter som målsäganden har lämnat under polisförhör har prövats straffrättsligt. Det betyder att åklagaren även prövat om någon annan omständighet i målsägandens uppgifter kan utgöra brott. Åklagaren har inte funnit att så är fallet."

Hade de tolkat det som att han pressade henne på nakenbilder borde de rimligtvis tagit det vidare.

Dom var övertydliga så det inte skulle misstolkas.

Hanif har ek begått någon brottslig handling överhuvudtaget mot denna flicka.

Borde bli förtalsmål av detta
Citera
2021-10-02, 12:33
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Åklagaren bedömer om det rör sig om sexuell posering. Inte om bilden är av sexuell karaktär.

Flickan kan mycket väl upplevt bilden och situationen som ”sexuell”, och på den grunden anmält honom. Det går alltså inte att slå fast att anklagelserna var falska.

Vilken brottsrubricering anmälde hon honom för? (Det är en genuin fråga, jag känner inte till den detaljen.)
Citera
2021-10-02, 12:34
Medlem
RoppTorskMMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Man kan nog misstänka att en person som har ordet Torsk i sitt nick är patologiskt fixerad vid sex och prostution och jagar onda mörkermän 24/7. Vad säger du RoppTorskMM?

Absolut, det kan man tro. Vad det sen hör till den här diskussionen vettetusan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in