2021-10-02, 11:24
Medlem
ViaGettys avatar
Vad vet vi om den person som i utredningen benämns Lennart och som vittnat om MGM:s hänsynslösa beteende samt resa till Polen? Har Lennarts identitet kunnat fastslås närmare? Fullständigt namn? Boatadsadress.
Citera
2021-10-02, 11:25
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Och alla de andra tusentals farliga efterlysta som inte är vita, hur ofta ses de i media på samma sätt som ML? Media använder tillfället för att sprida propaganda, och det är enormt genomskinligt.

Det har varit mängder med icke-vita misstänkta efterlysta på tex just Efterlyst. Så det handlar inte om det. Din rasistpropsganda kan du väl ta i I & I istället, så j-a tröttsamt att se den i varenda tråd du är i… 🙄

Det här handlar enkom om att personen anses farlig. Mkt farlig. Om det stämmer att denne MGM utfört detta storskaliga bombdåd, så är han ju en av de absolut mest farliga GM vi nånsin haft i Sverige! Så det är en ren självklarhet, att man visar namn och bild då. Denne MGM (om det är rätt man), kunde lika gärna blivit värre än Akilov, om bomben hade slagit lite mer ”rätt”. Ren tur att folk överlevde.
Citera
2021-10-02, 11:25
Medlem
duden83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Då har du selektivt minne.
Jag undrar, har du sett programmet Efterlyst någon gång?
Där förekommer det i princip i varenda program - och serien har sänts i trettio års tid.

Terroristen på Drottninggatan visades också med bild - för att ta ett känt fall i nutid.
Åmselemördarna klistrades på löpsedlarna dag efter dag tills de åkte fast.
Det finns fler exempel genom åren. Det är definitivt inget nytt att farliga efterlysta hamnar på löpsedlarna för att varna människor och för att få uppgifter om var personen kan vara.

Nja, selektivt minne har man om man inte minns något speciellt utifrån nån parameter.
Jag minns inte att det skulle vara så alls.
Men jag ser extremt sällan på Efterlyst också visserligen så du kanske har rätt. Vad vet jag.

Men har du en länk till en sådant fall? (icke dömd person som visas med namn och bild på efterlyst) så länka gärna. Jag har inte lyckats hittade detta med drottningsgatan i Efterlyst.

Men när jag sökte efter efterlyst fall så såg jag endast ut "blurrade" ansikten.
Men det var visserligen inte våldsbrott tror jag:
https://youtu.be/9kypSae6j2Q?t=4

Men som sagt.
Källa på det? länk?
Citera
2021-10-02, 11:26
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
"Var utanför boendet hela dagarna...klättrade in till mamman på nätterna", det låter inte så lite incestuöst i mina öron...
Citera
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Jag tycker det är fascinerande att så många här på Flashback känner sympati med en jagad brottsling som sprängt ett helt lägenhetskomplex. Och det var ren tur att ingen strök med, fast ett flertal har fått svåra brännskador för livet.

Kanske beror det på att han är den typiske Flashbackaren. Vit bitter övre medelålders man, förnekar covid-19 och skriver nedsättande om invandrare från Afghanistan och annorstädes. Så blir man populär på Flashback.
Nej, det beror nog på att vi är normalt skapta och med förmågan att se och förstå att en händelse kan innehålla flera olika perspektiv.
Citera
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madeinflen
Ligger absolut nära till hands att det upplevs så i ett fall som detta. Mark upplever ingen förståelse och tolkar honom som psykopat i sin värld där modern är målet och boendet hindret

Jo att Mark känner så är det ingen tvekan om. Frågan jag ställer mig är om det finns någon "objektiv" sanning i påståendet. Om jag hade en anhörig på hemmet skulle jag istället blivit upprörd om en sådan som Mark fått sin vilja igenom utan konsekvenser. Reglerna infördes för att hålla smittan nere, det var ett stort problem att människor dog p.g.a att covid fick härja fritt. Mark behövde precis som alla andra följa reglerna. Finns absolut ingenting som pekar på att chefen Magnus förtjänar epitetet psykopat.
Citera
2021-10-02, 11:28
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duden83
Nja, selektivt minne har man om man inte minns något speciellt utifrån nån parameter.
Jag minns inte att det skulle vara så alls.
Men jag ser extremt sällan på Efterlyst också visserligen så du kanske har rätt. Vad vet jag.

Men har du en länk till en sådant fall? (icke dömd person som visas med namn och bild på efterlyst) så länka gärna. Jag har inte lyckats hittade detta med drottningsgatan i Efterlyst.

Men när jag sökte efter efterlyst fall så såg jag endast ut "blurrade" ansikten.
Men det var visserligen inte våldsbrott tror jag:
https://youtu.be/9kypSae6j2Q?t=4

Men som sagt.
Källa på det? länk?
Efterlyst brukar blurra efter att personerna åkt fast.

Här har du ett exempel från mars i år - och Aftonbladet.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/LnW7Rx/shkelqim-berisha-24-internationellt-efterlyst-for-ran
Citera
Medlem
ViaGettys avatar
Kan för övrigt bekräfta att MGM:s mamma Ma*ia Lo*entzon är inlagd på Annedals äldreboende i ett angränsande kvarter.
Citera
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhangBangTanja
Jag har skrivit det förut i tråden. Mark var en tystlåten och mjuk person. Väldigt omtyckt och han gillade aldrig att man retades med andra utan kom till deras försvar. Vi var ett gäng ungar på just den innergården där huset sprängdes. Man cyklade mycket, lekte som alla barn/ungdomar gör. Fanns inget speciellt med honom. Just förutom att han alltid lyssnade och drog till mamma. Definitivt klokaste killen i gänget, mer än typ av boknörd. Det fanns en serietidningskiosk i närheten (där Le Pain ligger idag) och man hängde mycket där på dagarna under sommaren. Han kunde mycket om dess innehåll och rekommenderade vad man skulle läsa och vilka blaskor man skulle byta till. Det som var lite mer utmärkande var hans extremt blåa ögon med en nästan läskig blick ibland. Men det är väl något jag tänker på idag mer än då. Och hans cykel, den fick man aldrig åka eller röra, han var en fantastisk cyklist och hade den med sig överallt. Annars en helt vanlig tjomme som var en morsgris (kallades så på den tiden). Vi trodde att han skulle bli en professor eller liknande. Tragiskt för killen och jag sänder en lika stor tanke till de boende som blev drabbade.

Tack för ett svar som ger en fin bild av honom. Högkänsligheten och intelligens inkombination med oförmåga att uttrycka sig konstruktivt, känslomässigt beroende (osjälvständig personlighetsstörning) leder ofta till ångest och depressioner. Jag ser helt och hålet att omständigheterna utlöst en desperation. Minns du om någon fader/ släktingar fanns med i bilden eller de var helt själva?
Citera
2021-10-02, 11:30
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurkarn

Gör man undantag så belönar man ju defacto ett oacceptabelt beteende, och gör man det så följer andra efter och beter sig oacceptabelt för att få samma fördelar.

Precis, men vi som tycker så är antagligen psykopater
Citera
2021-10-02, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViaGetty
Kan för övrigt bekräfta att MGM:s mamma Ma*ia Lo*entzon är inlagd på Annedals äldreboende i ett angränsande kvarter.
Hyfsat avklarat redan.
Citera
2021-10-02, 11:32
Medlem
ViaGettys avatar
Det har tidigare spekulerats i om MGM skall ha använt flera dynamitgubbar som sprängts synkroniserat på flera platser i fastigheten. Är den hypotesen avskriven?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in