2021-10-02, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
Men vtf, källardörrarna kunde vara gjorda i tygtrasor liksom,
MEN, det är inte det som är poängen!
Om det sa boom i källaren så är det dom mest närliggande lägenheterna som far illa.
Slut på denna konversation.
Lägenhetsdörrarna är det jag skrev om, ditt stolpskott inte källardörrarna.
Men ok. Du vet att en bomb inte alls var i källaren som de redan sagt. Var menar du att den var då?
Har Mastermind-Mark har smugit in bomber i varenda lägenhet mitt i natten och synkat alla.
Jösses. 🙄
Citera
2021-10-02, 11:15
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duden83
Jo, men är ju en sak att ha en läcka och en annan att publicera namn och bild på en person som inte dömts.
Tidningen kan ju veta namnet och välja att inte publicera det.
Jag kommer inte på något annat fall där de publicerat namn och bild på någon icke-dömd person.

Det kan ju vara för att de bedömer han vara en risk för allmänheten.
Men det har de ju sagt att de inte anser det.. (vilket är märkligt också i och med att han just sprängde ett helt jävla hus med oskyldiga...)

Exakt.

Åklagaren hänvisade bland annat till svårigheten med att gå ut med namn och bild, då MGM är anhållen i sin frånvaro, baserat på den lägre misstankegraden (skäligen misstänkt).

Som jag förstod det, är det brottets karaktär, som nu ligger till grund för att man slutligen ändå går ut med namn och bild.

Blir väldigt problematiskt - om det visar sig vara gänget som polisen vittnade emot (där de ju beslagtog bl.a bomber) - som visar sig ha utfört dådet..
Citera
2021-10-02, 11:17
Avstängd
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Skillnaden ligger i att ML är vårt eget problem. Akilov, Ukbagabir, och alla andra tusentals mångkulturella förövare och mördare är ett importerat problem som aldrig skulle uppstått utan öppna gränser och en vanvettig politik.

Det hoppas jag verkligen att du inser.

inte ens det, mark lorentzon är ett taget namn. maciej gumkowski från gdansk. men visst, jag kan tillstå att det ankommer på sverige att spärra in psykdårar innan de begår vansinnesdåd, oavsett härkomst.

nu verkar det på hans kompis som om han kan ha flytt till hemlandet polen. det borde vara lätt nog att kolla mha övervakningskameror.
Citera
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Då har du selektivt minne.
Jag undrar, har du sett programmet Efterlyst någon gång?
Där förekommer det i princip i varenda program - och serien har sänts i trettio års tid.

Terroristen på Drottninggatan visades också med bild - för att ta ett känt fall i nutid.
Åmselemördarna klistrades på löpsedlarna dag efter dag tills de åkte fast.
Det finns fler exempel genom åren. Det är definitivt inget nytt att farliga efterlysta hamnar på löpsedlarna för att varna människor och för att få uppgifter om var personen kan vara.

Exakt så här är det ju. Vad konstigt att folk verkar plötsligt ha helt glömt bort programmet ”Efterlyst”, ett mycket bra exempel på att ”praxis” ofta har varit att visa bild och namn på farliga personer som polisen väldigt gärna vill få fatt i… även om de ju inte är dömda, i det läget.

Om jag inte missminner mig så stod det ju i tidningen även något om att denne misstänkte eventuellt hade uttalat något slags hot mot en vårdcentral (eller dylikt). Så polis och media känner väl att det är klokt att få fatt i den misstänkte så snart som möjligt, helt enkelt.
Citera
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexkl87
Mark är långt ifrån en hjälte. Han är inte ens med på hjälte-skalan.
Om du ser till hans historia så nej, då verkar det mer vara hyresvärden han är ute efter.
Hyresgästerna har vart med om något fruktansvärt. Det Mark har gjort är fruktansvärt. Det hjälper inte ens lite om han nu inte menade att skada oskyldiga, för det gjorde han. Det är inte det jag skriver.
Men det går inte att jämföra med Akilov som hade mord av så många som möjligt som mål.
Det tar inte bort att det är förjävligt med ett bombat hus. Men det är inte samma sak.

Jag tror nog inte han endast vill hämnas på hyresvärden. Denne man är vår tids nye ”Tingström” som även han drevs av ett megastarkt samhälls- och statshat. Detta gör dem så farliga för de skiter i om några oskyldiga skadas eller dör.
Om de inte tar fast honom snart så kommer en annan byggnad att bombas, han är långt ifrån frisk i kupan men han är heller ingen dumskalle. Jag tror att han ligger och trycker någonstans i väntan på att stormen ska bedarra, sen kör han sitt race igen för han har nämligen ingenting längre att förlora. Han drivs av ett enormt svart hat. Farligt, farligt.
Citera
2021-10-02, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alexkl87
Här finns en video på honom när han pratar med mamman genom klättring.
Där ser man även hans cykel och det är inte en damcykel 😅
https://www.expressen.se/tv/nyheter/bilderna-visar-mark-lorentzon-vid-mammans-aldreboende/

Oj-oj, ..jag tycker det visar på en människa med stort kontrollbehov.
Citera
2021-10-02, 11:21
Medlem
GhangBangTanjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madeinflen
Såg du tendenser till aggression och laglöshet i den åldern?
Vill tro att det var omständigheterna som präglat och drivit honom. Vad är din bild?

Jag har skrivit det förut i tråden. Mark var en tystlåten och mjuk person. Väldigt omtyckt och han gillade aldrig att man retades med andra utan kom till deras försvar. Vi var ett gäng ungar på just den innergården där huset sprängdes. Man cyklade mycket, lekte som alla barn/ungdomar gör. Fanns inget speciellt med honom. Just förutom att han alltid lyssnade och drog till mamma. Definitivt klokaste killen i gänget, mer än typ av boknörd. Det fanns en serietidningskiosk i närheten (där Le Pain ligger idag) och man hängde mycket där på dagarna under sommaren. Han kunde mycket om dess innehåll och rekommenderade vad man skulle läsa och vilka blaskor man skulle byta till. Det som var lite mer utmärkande var hans extremt blåa ögon med en nästan läskig blick ibland. Men det är väl något jag tänker på idag mer än då. Och hans cykel, den fick man aldrig åka eller röra, han var en fantastisk cyklist och hade den med sig överallt. Annars en helt vanlig tjomme som var en morsgris (kallades så på den tiden). Vi trodde att han skulle bli en professor eller liknande. Tragiskt för killen och jag sänder en lika stor tanke till de boende som blev drabbade.
Citera
2021-10-02, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Jag tror nog inte han endast vill hämnas på hyresvärden. Denne man är vår tids nye ”Tingström” som även han drevs av ett megastarkt samhälls- och statshat. Detta gör dem så farliga för de skiter i om några oskyldiga skadas eller dör.
Om de inte tar fast honom snart så kommer en annan byggnad att bombas, han är långt ifrån frisk i kupan men han är heller ingen dumskalle. Jag tror att han ligger och trycker någonstans i väntan på att stormen ska bedarra, sen kör han sitt race igen för han har nämligen ingenting längre att förlora. Han drivs av ett enormt svart hat. Farligt, farligt.

Jag håller med. Jag tror också att han snart kommer smyga fram och göra något. Han inser väl att han inte kommer kunna leva som innan och träffa mamma i parken varje dag och det verkar ju vara det enda karln levde för. Då är han ju livsfarlig.
Citera
2021-10-02, 11:22
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViaGetty
Tack för att du länkar. Vissa här klarar inte avattsöka själva.

OnTopic: misstänker du att vännen lägger ut ett villospår när han säger att han är långt bort?

Tyckte bara att Lennarts mimik ändrades i samma stund som han skulle svara på var hans vän befinner sig. Vilket inte är konstigt. Tänker att det kan peka på att han ev. vet. ngt om MGM:s belägenhet fn. Och möjligen med avsikt (medvetet/omedvetet) leder spåren bort ifrån honom så långt han kan.

Uppfattar vännen som övertygande och trovärdig, dessförinnan.

Om Lennart är sliten, har bidrag från soc. eller sitter i flanellbyxor är ointressant. Han verkar både ha empati och något innanför pannbenet alldeles oavsett.
Senast redigerad av Xedome 2021-10-02 kl. 11:25.
Citera
2021-10-02, 11:23
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
´
Jag tycker att du sammanfattar det bra. Det han gjort är hemskt, men det är svårt att inte känna viss sympati för en man som stängts av från kontakten med sin mamma och kämpat för att upprätthålla den så gott han kan.

Jag tycker det är fascinerande att så många här på Flashback känner sympati med en jagad brottsling som sprängt ett helt lägenhetskomplex. Och det var ren tur att ingen strök med, fast ett flertal har fått svåra brännskador för livet.

Kanske beror det på att han är den typiske Flashbackaren. Vit bitter övre medelålders man, förnekar covid-19 och skriver nedsättande om invandrare från Afghanistan och annorstädes. Så blir man populär på Flashback.
Citera
2021-10-02, 11:24
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Mark Lorentzon är inte misstänkt, han är gärningsmannen. Totalt allt pekar mot honom, Expressen var först med att publicera namn och bild men jag misstänker att det är på alla media inklusive SVT imorgon om han inte är fast då.

Tre alternativ finns för hans befinnande just nu (i sannolikhetsordning):
- Trycker någonstans i Göteborg, eller i området runt
- Död genom självmord
- Lyckats ta sig utomlands
När du har lyckats få rätt namn på den misstänkte, så vilseleder du med att påstå att han inte är misstänkt men är gärningsmannen. Det förhåller sig precis tvärtom.

1) Han är på sannolika skäl misstänkt för Grov allmänfarlig ödeläggelse.
2) Det finns ingen dömd gärningsman ännu. Du får som alla andra vänta tills han (eller möjligen någon annan) är dömd.
Citera
2021-10-02, 11:24
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Exakt så här är det ju. Vad konstigt att folk verkar plötsligt ha helt glömt bort programmet ”Efterlyst”, ett mycket bra exempel på att ”praxis” ofta har varit att visa bild och namn på farliga personer som polisen väldigt gärna vill få fatt i… även om de ju inte är dömda, i det läget.

Om jag inte missminner mig så stod det ju i tidningen även något om att denne misstänkte eventuellt hade uttalat något slags hot mot en vårdcentral (eller dylikt). Så polis och media känner väl att det är klokt att få fatt i den misstänkte så snart som möjligt, helt enkelt.
Ja, det här är ju en människa som visats sig ha ett mycket stort våldskapital och mycket låg hänsyn till människor som inte är inblandade i behandlingen av honom och hans mamma.
Det finns flera möjliga mål, vårdcentral, boendet, hyresvärden, kronofogden och polisen, som ligger nära till hands. Är hans känsla av oförrätt och hat riktat mot hela samhället/alla så kan han ju dessutom slå till precis var som helst.
Han kanske är nöjd nu och känner att han utfört sin mission - men det vet man ju inte. Det man vet är att han har kapacitet för att orsaka skada och förödelse och att ingen hänsyn finns till "oskyldiga".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in