Citat:
Ursprungligen postat av
alexkl87
Självklart hade det vart bättre om han ställt sig i ledet.
Så det är helt rätt att en sån här galning inte fått någon typ av psykhjälp? Jag kanske är naiv, men vad har vi psykvård för om inte för en sån här?
Det krävs
betydligt mer än att vara rättshaverist/ha rättshaveristiska tendenser, för att bli tvångsvårdad (LPT) inom psykvården… Tiotusentals rättshaverister går ju ”lösa” i samhället, idag. (Jag vet, för jag hanterar dem dagligen)… 😆
Det är väl högst sannolikt att en eller flera personer och/eller organisationer, försökt erbjuda/motivera MGM till psykiatrisk vård, längs vägen. Men om man tackar nej, så finns det ju inte mycket att göra från samhällets sida liksom. Krävs som sagt ”extremer” för att du ska tvångsvårdas. Extremt öppet suicidal eller öppet våldsam mot andra, till exempel.
Det faktum att MGM ju har klarat av att ha middag med sina vänner i lugn och ro i kort anslutning till/innan bombdådet, tyder ju ganska väl på att han inte var ”LPT-mässig”. Åtminstone sannolikt inte på ett sätt som kunde märkas tydligt utåt.
Sådana här GM är svåra att komma åt innan brott, såsom vår lagstiftning ser ut… det är väl lite priset för vår frihet, om man ska uttrycka det enkelt. Att det då ibland dyker upp sådana här brott.