2021-10-02, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Klippet 'med hans vän Lennart'.

Är ju bra att kunna underbygga lösa påståenden med källhänvisning.

Att du sett 'klippet' har inget egenvärde.

Klippet låg på expressens förstasida, jag tänker inte skedmata en bortskämd millenial med direktlänkar, lite får du faktiskt anstränga dig själv, annars får du be din mamma att leta fram klippet åt dig.

Du kommer ju att bli lika hjälplös som Polacken när mamma inte längre kan hjälpa dig att klicka fram information på nätet.
Citera
2021-10-02, 10:50
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexkl87
Skillnaden är väl kanske att Mark inte körde rakt in i en folksamling för att döda så många som möjligt. Eller mördade någon i ett varuhus.
Utan han ville skada hyresvärden och inte människorna troligtvis.
Men ingen vet ju vad hans syfte var förutom han själv så det får vi se när/om dom fångar honom levande.

Det tror jag inte på. Det var ju bara ren tur att ingen omkom av bomben.
Citera
2021-10-02, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Det tror jag inte på. Det var ju bara ren tur att ingen omkom av bomben.
Ja det är det absolut.
Vi får se vad som kommer fram 🤷‍♀️
Citera
2021-10-02, 10:52
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Skillnaden är väl kanske att Mark inte körde rakt in i en folksamling för att döda så många som möjligt. Eller mördade någon i ett varuhus.
Utan han ville skada hyresvärden och inte människorna troligtvis.
Men ingen vet ju vad hans syfte var förutom han själv så det får vi se när/om dom fångar honom levande.

OK, så vår Flashbacks-hjälte Mark Lorentzon ville inte skada någon?

https://www.gp.se/image/policy:1.55920194:1632827577/LnHEiEHAuE1-P-px9tx9s7lpvI-jpg.jpg?f=Wide&w=1024&$p$f$w=4468c99

Verkar inte så trovärdigt, då borde han inte ha smällt av en smutsig bomb som utplånade ett helt bostadskomplex.
Citera
2021-10-02, 10:52
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Självklart hade det vart bättre om han ställt sig i ledet.
Så det är helt rätt att en sån här galning inte fått någon typ av psykhjälp? Jag kanske är naiv, men vad har vi psykvård för om inte för en sån här?

Det krävs betydligt mer än att vara rättshaverist/ha rättshaveristiska tendenser, för att bli tvångsvårdad (LPT) inom psykvården… Tiotusentals rättshaverister går ju ”lösa” i samhället, idag. (Jag vet, för jag hanterar dem dagligen)… 😆

Det är väl högst sannolikt att en eller flera personer och/eller organisationer, försökt erbjuda/motivera MGM till psykiatrisk vård, längs vägen. Men om man tackar nej, så finns det ju inte mycket att göra från samhällets sida liksom. Krävs som sagt ”extremer” för att du ska tvångsvårdas. Extremt öppet suicidal eller öppet våldsam mot andra, till exempel.

Det faktum att MGM ju har klarat av att ha middag med sina vänner i lugn och ro i kort anslutning till/innan bombdådet, tyder ju ganska väl på att han inte var ”LPT-mässig”. Åtminstone sannolikt inte på ett sätt som kunde märkas tydligt utåt.

Sådana här GM är svåra att komma åt innan brott, såsom vår lagstiftning ser ut… det är väl lite priset för vår frihet, om man ska uttrycka det enkelt. Att det då ibland dyker upp sådana här brott.
Senast redigerad av IcyHeart 2021-10-02 kl. 10:55.
Citera
2021-10-02, 10:56
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurkarn
Klippet låg på expressens förstasida, jag tänker inte skedmata en bortskämd millenial med direktlänkar

Varje bildad människa som någon gång har suttit i en skolbänk - vet värdet av att underbygga sina påståenden - och bristen på detsamma avseende subjektiva utsagor utan grund. Klippet med Lennart, från igår :

https://www.expressen.se/tv/nyheter/gt/vannen-till-misstankte-bombmannen-kan-ha-givit-sig-av-langt-bort/

Lennart upplever jag som glasklar, empatisk, trovärdig och intressant i sin analys.

Däremot tycker jag mig ana microuttryck (i ansiktet) - när han ska svara på frågan om var ML kan befinna sig:
Han värjer sig, ansiktet ändrar karaktär, från öppet till ansträngt och tillslutet.

Kanske är MGM kvar i Gbg, trots allt.
Senast redigerad av Xedome 2021-10-02 kl. 11:00.
Citera
2021-10-02, 10:57
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhangBangTanja
Det är en tveeggad frågeställning. Han har gjort ett fruktansvärt brott. Samtidigt ser vi en nästan desperat människa som vill vara nära sin mamma och det ger oss sympatier av nästan gråtmild grad när han vill hoppa upp och bara ta hennes hand. Jag som också kände honom i tidiga tonåren och lite innan vet hur nära han var sin mamma. Å andra sidan har många andra drabbats ohyggligt i och med bomben med säkert långvarig trauma. Det finns alltså inget svart och vitt över hämdelsen. Alla är förlorare.

Såg du tendenser till aggression och laglöshet i den åldern?
Vill tro att det var omständigheterna som präglat och drivit honom. Vad är din bild?
Citera
2021-10-02, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Du menar att han är psykopat för att Mark behövde följa reglerna för att förhindra smittspridningen av covid på hemmet?

Det är skrämmande många här på FB som verkar tycka det.

Regler som gäller för precis alla i hela Sverige gäller även för människor som har sugt fast så hårt i mammas tutte att dom går bananas.

Man kan/ska inte alls ta hänsyn till att det finns såna människor som Polacken, såna människor ska infångas av psykvården och tvångsvårdas

Man ska inte göra undantag för honom på mammans vårdboende
Man ska inte som fastighetsägare vara "snäll" och göra undantag så att såna människor får undantag och får behålla lägenheter dom inte har besittningsrätt i (som dom ändå inte kan betala hyran för)

Gör man undantag så belönar man ju defacto ett oacceptabelt beteende, och gör man det så följer andra efter och beter sig oacceptabelt för att få samma fördelar.
Citera
2021-10-02, 11:00
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhangBangTanja
Det är en tveeggad frågeställning. Han har gjort ett fruktansvärt brott. Samtidigt ser vi en nästan desperat människa som vill vara nära sin mamma och det ger oss sympatier av nästan gråtmild grad när han vill hoppa upp och bara ta hennes hand. Jag som också kände honom i tidiga tonåren och lite innan vet hur nära han var sin mamma. Å andra sidan har många andra drabbats ohyggligt i och med bomben med säkert långvarig trauma. Det finns alltså inget svart och vitt över hämdelsen. Alla är förlorare.
´
Jag tycker att du sammanfattar det bra. Det han gjort är hemskt, men det är svårt att inte känna viss sympati för en man som stängts av från kontakten med sin mamma och kämpat för att upprätthålla den så gott han kan.
Citera
2021-10-02, 11:01
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Du menar att han är psykopat för att Mark behövde följa reglerna för att förhindra smittspridningen av covid på hemmet?

Ligger absolut nära till hands att det upplevs så i ett fall som detta. Mark upplever ingen förståelse och tolkar honom som psykopat i sin värld där modern är målet och boendet hindret
Citera
2021-10-02, 11:02
Medlem
ViaGettys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Kanske är MGM kvar i Gbg, trots allt.
Flykten till Polen är redan bekräftad (se tidigare inlägg i tråden). Dessutom har en tidigare vän till MGM för pressen uppgivit att han befinner sig långt bort, i Polen.
Citera
2021-10-02, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
OK, så vår Flashbacks-hjälte Mark Lorentzon ville inte skada någon?

https://www.gp.se/image/policy:1.55920194:1632827577/LnHEiEHAuE1-P-px9tx9s7lpvI-jpg.jpg?f=Wide&w=1024&$p$f$w=4468c99

Verkar inte så trovärdigt, då borde han inte ha smällt av en smutsig bomb som utplånade ett helt bostadskomplex.

Mark är långt ifrån en hjälte. Han är inte ens med på hjälte-skalan.
Om du ser till hans historia så nej, då verkar det mer vara hyresvärden han är ute efter.
Hyresgästerna har vart med om något fruktansvärt. Det Mark har gjort är fruktansvärt. Det hjälper inte ens lite om han nu inte menade att skada oskyldiga, för det gjorde han. Det är inte det jag skriver.
Men det går inte att jämföra med Akilov som hade mord av så många som möjligt som mål.
Det tar inte bort att det är förjävligt med ett bombat hus. Men det är inte samma sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in