2021-10-02, 10:34
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexkl87
Har du vart i en sån här källare? Det är en lång korridor med dörrar till varje uppgång och mellan dom är det förråd. Har bomben vart i ett förråd precis bredvid en dörr till en uppgång är det ju inte konstigt att den smäller in dörrarna till fjärde våningen i den uppgången.
Ja, jag har varit i många sådana källare!
Och, det kan jag med säkerhet säga, att ju fler kurvor, korridorer, dörrar där nere och mer otroligt att dörrar däruppe trycks in!
I såna fall skulle våning 1,2,3 vara totalt utblåsta.
Säger sig själv liksom.
Citera
2021-10-02, 10:36
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5344
Inte dömd men skäligen misstänkt.
Ändå hängs han ut med namn och bild.
Känns väl inge vidare?

I detta fall handlar det om att polisen och åklagare vet att gärningsmannen är Mark Lorentzon. 100%, "redan dömd". Och han är farlig, kan tänkas göra lite vad som helst. Har redan gjort hundratals människor bostadslösa och ett flertal svårt brännskadade.

(och är på kuppen lite av en Flashback-heroe)
Citera
2021-10-02, 10:37
Medlem
GhangBangTanjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madeinflen
Sorgligt. Vi ser en desperat son som drivs av kärlek och är hårt bunden till modern. Kan tyckas avvikande - eller är det omvända egentligen den avvikande?
Hade jag varit åldring hade jag valt kramar och närhet från mina älskade framför ev längre livstid.
Besöksförbuden var en empatistörd regel som fler borde satt sig över som Mark. Han har min fulla förståelse i denna fråga

Det är en tveeggad frågeställning. Han har gjort ett fruktansvärt brott. Samtidigt ser vi en nästan desperat människa som vill vara nära sin mamma och det ger oss sympatier av nästan gråtmild grad när han vill hoppa upp och bara ta hennes hand. Jag som också kände honom i tidiga tonåren och lite innan vet hur nära han var sin mamma. Å andra sidan har många andra drabbats ohyggligt i och med bomben med säkert långvarig trauma. Det finns alltså inget svart och vitt över hämdelsen. Alla är förlorare.
Citera
2021-10-02, 10:37
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Så kan man ju resonera om precis vem som helst, givet att man känner sympati på den nivå som du tydligen gör. Då kan man ju ursäkta vilka beteenden som helst med avslag från myndigheter, exfruars otrohet, invandringen, skolgårdsmobbing, trasiga leksaker eller vad som helst. Slutsatsen att den här personen "skadats" av det ena eller andra är väldigt långtgående, och du har garanterat inga belägg för det heller.
Och exakt hur blir det vårt gemensamma ANSVAR hur han beter sig?

Det är inte nödvändigtvis händelserna i sig - utan hur de hanterats av individen och omständigheter. Du och jag hade troligtvis klarat boendesituationen men i hans fall blev det överväldigande. Hyresvärden borde sett till personen och omständigheterna.
Förhoppningsvis har du samma förmåga till empati om du sätter dig in i annans situation.
Citera
2021-10-02, 10:38
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurkarn
Förstasidan på expressen hittar du väl själv?

Klippet 'med hans vän Lennart'.

Är ju bra att kunna underbygga lösa påståenden med källhänvisning.

Att du sett 'klippet' har inget egenvärde.
Citera
2021-10-02, 10:39
Medlem
Asynjans avatar
De bilder och klipp som visats på en tanig ML är inte dagsfärska. Han kan ha gått upp i vikt och fått längre hår som blekts av sommarsol om han hängt utomhus och inte i källaren hela sommaren.

En galning som ML är sannolikt inte långt borta, även om hans vän Lennart säger att han tror det.

(Vännens approach upplever jag som ngt märklig) https://www.expressen.se/tv/nyheter/gt/vannen-till-misstankte-bombmannen-kan-ha-givit-sig-av-langt-bort/

ML kommer nog ha lust att ställa till mer elände nu när han kommit igång och gjort värre saker än att klättra vid moderns fönster och kallat vårdhemmets chef för psykopat. Han vill nog hålla sig i närheten och se effekter.

Bara att hoppas att inga fler oskyldiga drabbas innan han blir haffad.
Citera
2021-10-02, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
Och, det kan jag med säkerhet säga, att ju fler kurvor, korridorer, dörrar där nere och mer otroligt att dörrar däruppe trycks in!
Säger sig själv liksom.
I mitt hus som var exakt likadant var det en lång korridor. Inga kurvor utan bara rakt. Och dörr till trapphusen. Inte säkert att det är likadant då jag inte vart inne i källaren det gäller, men då resten av husen var likadana så är det hyfsat troligt.
Men absolut, de första våningarna borde vara totalt urblåsta och skadorna på människor borde vara mycket fler på dom som borde närmst.
Citera
2021-10-02, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
Säger sig själv liksom.

Nu kan det ju ha ändrats sen dess, men dörrarna verkar inte vara säkerhetsdörrar utan vanliga i typ papp. Tål absolut ingenting.
Citera
2021-10-02, 10:42
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Antagligen inte. I synnerhet inte om det varit kriminella gäng eller islamister som legat bakom dådet. Men nu är det uppenbart en psykiskt förvirrad ensam man med en svårt sjuk/handikappad mamma. Så i rimlighetens namn kan det vara befogat med lite sympati i det här fallet. Så mycket resurser Sverige lagt på invandrare varav en stor del går till kraftigt ökad brottslighet. Hade vi tänkt mer på de som hör hemma här istället hade kanske psykvården haft resurser till uppsökande verksamhet när folk ballar ur på det sätt denna man uppenbarligen har gjort under en tid tillbaka.

Du skulle kunna säga samma sak om Rakhmat Akilov eller om ikeamördaren och eritreanen Abraham Ukbagabir som blev nekad asyl sju gånger. Fast dessa tycker ingen synd om. Vissa som ger sig på oskyldiga är det synd om och andra inte. Undrar varför?
Citera
2021-10-02, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Du skulle kunna säga samma sak om Rakhmat Akilov eller om ikeamördaren och eritreanen Abraham Ukbagabir som blev nekad asyl sju gånger. Fast dessa tycker ingen synd om. Vissa som ger sig på oskyldiga är det synd om och andra inte. Undrar varför?

Skillnaden är väl kanske att Mark inte körde rakt in i en folksamling för att döda så många som möjligt. Eller mördade någon i ett varuhus.
Utan han ville skada hyresvärden och inte människorna troligtvis.
Men ingen vet ju vad hans syfte var förutom han själv så det får vi se när/om dom fångar honom levande.
Citera
2021-10-02, 10:47
Medlem
ViaGettys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Tidslinje Mark 2020 Maj-2021 Sept.

01 maj - 2020 Modern flyttas till Äldreboendet
13 aug – 2020 Ofredande mot verksamhetschefen
11 nov – 2020 Stöld El giganten
1 nov – 2020 Moderns skulder uppgår till 107.186 kr
2 dec - 2020 Olaga intrång K-läkarna AB
1 apr - 2021 Moderns skuld uppgår nu till 200.000 kr
därav flera obetalda hyror.

27 maj 2021 Utses en förvaltare med advokat bakgrund.
(överförmyndare och god man fungerade inte)

16 Juni 2021 Tingsrätten beslut gällande ovanstående
Brottsrubriceringar.

28 sept 2021 Beslut verkställning avhysning lägenhet KFM
(vilket således aldrig blev av)

30 sept 2021 ML anhålls i sin frånvaro som skäligen misstänkt.

Skäligen misstänkt är den lägre graden av misstanke. Det innebär att det finns konkreta omständigheter som med viss styrka talar för att personen har begått den gärning som misstanken avser.

En liten hint om hur senast 1,5 år har sett ut för ML.
Detta är cirka vad som är känt men mer kan finnas.
Värt att tillägga är att han den 28 september 2021 smällde av dynamitgubbe i en fastighet i Annedal.
Citera
2021-10-02, 10:47
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madeinflen
Det som utmärker en psykopat; bristen på empati! Regelverk är en sak - mänskliga aspekten annan. Förståelsen inför Marks och moderna relation. Känslorna. Ev diagnoser.

Du menar att han är psykopat för att Mark behövde följa reglerna för att förhindra smittspridningen av covid på hemmet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in