2021-10-02, 09:39
Medlem
Var var polisen när kåken exploderade ?

M*rk Lorentzon "flyttade in" hos polisen 2020-09-30
Jo*chim Z*gai flyttade själv in 2020-02-03. Märkligt att de under ett helt år inte ändrat M*rks folkbokföring om det var fel. JZ är ju polis och med deras befogenheter borde det varit ändrat för länge sen. Testa och skriv er hemma hos en polis och se hur länge ni kan stå kvar

Om det skulle vara ANFO som använts så skulle det behövas ca minst 30 kg , konstigt polisen inte gått ut med vad som använts. De tar prov på väggar osv och ser direkt vad som orsakat förödelsen
Citera
2021-10-02, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madeinflen
Tack. Fast jag tror att faktiska besöksförbud iaf under en period kan ha framkallat stämningen och hans beteende. Så nedrans ointelligent av boendet och myndigheterna att inte förstå hans starka behov av att ”skydda” modern och fortsätta deras tajta relation. Han har också genomgått ett trauma när modern blivit plötsligt sjuk och tillvaron förändrats så drastiskt

Ja, det verkar ju som att han var extremt fäst vid sin mamma. Med tanke på att han frågade henne om han fick åka till sin väns sommarstuga och äta middag och sen ringde och frågade henne om han fick stanna längre. (Fast om hon nu inte kan prata vet jag inte hur han ringde. Lite oklart)
De borde förstått på hemmet att det inte är friskt beteende och att han behöver hjälp.
Citera
2021-10-02, 09:40
Medlem
Xanyos avatar
Och vem är nu denna misstänkta GM Mark Lorentzon?
Någon bakgrund på honom, tidigare domar & brott? Motivering till denna sprängning?
Citera
2021-10-02, 09:41
Medlem
Eller så är det du som är ett typiskt fb-troll som inte klarar av att ha två tankar i huvudet samtidigt.... 😁 Det kan vara synd om två drabbade parter samtidigt. Men den tanken har förstås aldrig slagit dig i din enögda föreställningsvärld.
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Man märker hur Flashbacks sympatier börjar luta åt bombmannen Mark Lorentzon. Inte alls oväntat i och för sig, han ären typisk "flashbackist". En äldre bitter vit man.

Snubben är Sveriges mest förödande bombman genom tiderna och gör hundratals människor hemlösa och ett antal med svåra brännskador för livet, men beskrivs nu på Flashback som "hade styrka att ge igen" mot samhället.

Skulle samma sak ha skrivits om Abdullah Achmed vore bombmannen?
Citera
2021-10-02, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xanyo
Någon bakgrund på honom, tidigare domar & brott? Motivering till denna sprängning?

Läs tråden. Allt finns det svar på ca 5000 gånger.
Citera
2021-10-02, 09:45
Medlem
Expressen har idag publicerat en filmsnutt där MGM klättrar på möbler för att se sin mamma. Han är barfota och med bar överkropp. När han klättrat ned igen så tar han på sig tröjan. Mycket underligt beteende , både att klättra och att klä av sig före han klättrade upp.
Citera
2021-10-02, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pipatron
Utöver att han själv skrivit det, har en tidigare vän och hyresvärd spontant berättat att han jobbade med det utomlands. Detta är inte alls konstigt, och Chalmers har ett helt program för detta: Internationell logistik 180 hp (teknologie kandidatexamen).

På jobbet anlitar vi företag som enbart jobbar med detta - att se till att containrar och varor hamnar på rätt ställe genom att pussla ihop olika båtar och hamnar.

Han sitter alltså inte i Monaco och säljer lyxkryssare utan han sitter på ett kontor i någon större internationell hamn och bokar transporter.

Jo, jag vet vad jobbet innebär, jag ifrågasatte bara om han någonsin hade jobbat.

Att han själv påstår det och att han har sagt det till en vän/hyresvärd som säger det igen gör ju inte att det blir sant, det kan ju fortfarande vara ett sätt att täcka en lucka i hans liv som beror på annat.

Jag menar om han verkligen hade jobbat som det utomlands några år, varför har an aldrig jobbat i Sverige?
Citera
2021-10-02, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madeinflen
Och denna falska godhet gör allt fler arga. Skillnaden är att de flesta inte agerar på den mer än verbalt. Mark saknade den spärren. Det finns fler som han och en självransakan och analys är alltid viktig i ett samhälle. Värdarna får faktiskt representera en mänsklig aspekt och göra bedömning. Jag är iaf för en Lex Mark efter detta där värdarna börjar se människan i fall som detta.
OM det nu var den uthängda ex.polska SYNDABOCKEN IN SPE som placerade ut laddningen; NÄR händer det i så fall igen, nånstans, att en "olycksbroder" kommer på att köra en copy cat??
Sverige är fin fint - på att producera galna monster😳😳
Citera
2021-10-02, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xanyo

Men kort då.
Han har snott en projektor tidigare i år. Han är inte dömd än. Han fick dåligt samvete och gick dit för att lämna tillbaka den.
Han har jobbat utomlands, kom hem till Sverige 2010 för att ta hand om sin mamma som fick stroke.
Han skulle vräkas av kronofogden samma dag som sprängningen så det är väl motiv.
Citera
2021-10-02, 09:47
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexkl87
Ja fast det hade vart mer logiskt att bomba hyresvärdens kontor. Det hade ju skadat dom mer än ett hyreshus.
De får troligtvis ut både förlorade intäkter (hyra) och pengar för att renovera på försäkringen. Så det har inte skadat dom egentligen mer än merjobb.
Bomben verkar ha varit stor? Sa inte polisen att det nog inte var en traditionell bomb? Han kanske inte kunde flytta den till lgh ens än mindre till hyresvärden eller kronofogden.

Att han skulle sprängt sig själv är logiskt på ett sätt, han var vid vägs ände men lämna sin mor? Han verkar ju besatt av sin morsa.
Citera
2021-10-02, 09:48
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Det är lite oklart. Enligt mailen verkar det som han fått träffa henne och skyddsstoppet bara varade en kort stund. Men enligt denna personalen var det helt stopp.
Så det kan ju vart så att det var längre än jag trodde.
https://www.expressen.se/nyheter/tidigare-anstalld-vi--fick-porta-lorentzon--fran-aldreboendet/

Misstänker att faktiskt besöksförbud funnits med i bilden. Och det kan vem som helst förstå inte var rimligt i fall som detta där så starkt band fanns dem emellan. Också en kulturell aspekt. Banden/ oskrivna regler mellan mödrar och deras barn är generellt starkare i andra kulturer om jag är krass. Inte alla kan förlika sig med att den anhöriga lämnas helt i samhällets händer som vi svenskar tenderar hantera.
Jag är mer förvånad över alla som underordnade sig detta sjuka besöksförbud än Mark i detta fall. Både hyresvärden, äldreboendet och polisen har här missat en mänsklig aspekt som borde väga tyngre.
Citera
2021-10-02, 09:49
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ja, det verkar ju som att han var extremt fäst vid sin mamma. Med tanke på att han frågade henne om han fick åka till sin väns sommarstuga och äta middag och sen ringde och frågade henne om han fick stanna längre. (Fast om hon nu inte kan prata vet jag inte hur han ringde. Lite oklart)
De borde förstått på hemmet att det inte är friskt beteende och att han behöver hjälp.

Det förstod de nog. Problemet med typen som Mark verkar vara är att de skjuter sig själva i foten med sitt rättshaveristiska beteende. Hans kontakt med mamman hade antagligen kunnat vara bra mycket stabilare om han accepterat och följt de regler som hemmet hade. Han har helt enkelt gjort sig totalt omöjlig. Jag kan inte se någonstans att hemmet har gjort något fel egentligen utifrån det som framkommit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in