2021-10-02, 09:07
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Nu verkar det ju tyvärr onekligen som att denne MGM defakto tagit ett helt eget beslut om att spränga ett stort lägenhetshus i bitar och du envisas med att försvara denna handling med hänvisning till att vårt samhälle inte ”hjälpte honom i tid”????
Hur i helvete rent ut sagt kan du ens försöka försvara en handling som denna?
Hur i hela friden menar du att myndigheter skulle kunna ”fånga upp” och förutse att det finns galningar som är redo att utföra dylika dåd?
Denna Mark är en oerhört sjuk människa som förhoppningsvis blir inspärrad för gott framöver och min förhoppning är att någon kastar bort nyckeln till cellen….

Försvarar inte. Ser en desperat människa som borde blivit sedd. Självmordsstatistiken borde också läggas i samma betraktelse. Samma problematik, samma uppgivenhet. Vår tids ytlighet och falska godhet har förblindat oss inför lidande som är nära.
Jag tror, som sagt, inte han förstod vidden av sprängningen.
Citera
2021-10-02, 09:08
Medlem
Varför skulle man inte tro på vittnet menar du?
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Ja, nu agerar man helt och hållet efter detta vittnesmål. Men framtiden får komma med svaret.
Citera
2021-10-02, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Änggårdsbergen är en av troliga platser. Tror du dom har hjärna nog att söka där? Man undrar med dagens kår.

Mitt intryck är att polisen i Gbg är rätt skärpta. Sedan har de ju mycket olika saker att ägna sig åt och det är säkert ofta svårt att fokusera. Men koncentrerar de en massa resurser på uppgiften lär de lösa det här. Och jag tror nog de tänker på Änggårdsbergen som en möjlighet. Eller så har de info som vi inte känner till som gör att de hellre letar någon annanstans.
Citera
2021-10-02, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Det har ändå drabbat hyresvärden, som han varit i fejd med. Om du läst vad jag kommenterade hade du förstått vad jag menar.

Ja fast det hade vart mer logiskt att bomba hyresvärdens kontor. Det hade ju skadat dom mer än ett hyreshus.
De får troligtvis ut både förlorade intäkter (hyra) och pengar för att renovera på försäkringen. Så det har inte skadat dom egentligen mer än merjobb.
Citera
2021-10-02, 09:14
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexkl87
Fast det var ingen som hindrade honom att besöka henne! Men hann följde inte reglerna med handsprit, munskydd, avstånd och plexiglas mellan.
Inte ens när han följt efter personalen och vrålat blev han hindrad, utan en vakt följde honom bara upp och ner.

Är du säker på att så var fallet under hela perioden? Att besök möjliggjordes.
Han låter onekligen sjuk annars - om han utan att blivit avhyst agerade aggressivt.
Konsekvenserna av att psykiskt sjuka människor lämnas åt sig själva om de inte har starka anhöriga eller självinsikt och styrka att kämpa.
Citera
2021-10-02, 09:17
Medlem
Är beredd att hålla med dig. Empatin i vårt samhälle har minskat drastiskt. Exempelvis kunde väl hyresvärden ha överlåtit kontraktet på sonen. Han har stått sin mamma väldigt nära, hon har fått en kraftig stroke och bor på ett hem i närheten. Han ville bo nära henne. Hade de på hyresbolaget haft mer empati hade man väl tagit hänsyn till det. Detta att han struntat i de sista hyrorna är sannolikt en hämnd för att de bestämt att slänga ut honom.
Citat:
Ursprungligen postat av madeinflen
Försvarar inte. Ser en desperat människa som borde blivit sedd. Självmordsstatistiken borde också läggas i samma betraktelse. Samma problematik, samma uppgivenhet. Vår tids ytlighet och falska godhet har förblindat oss inför lidande som är nära.
Jag tror, som sagt, inte han förstod vidden av sprängningen.
Citera
2021-10-02, 09:19
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Tack ska nog åka om några timmar.

Han gillar ju båtar enligt hans vän. Så kanske gömmer han sig i en båt/husbåt?

tror jag inte. enligt det senaste jag hört så bör du bege dig till rymdtorget med omgivningar och leta där. eller om det var opaltorget. någon av dom iaf.
Citera
2021-10-02, 09:19
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Han låter onekligen sjuk annars - om han utan att blivit avhyst agerade aggressivt.
Konsekvenserna av att psykiskt sjuka människor lämnas åt sig själva om de inte har starka anhöriga eller självinsikt och styrka att kämpa.

Svenskarnas falska godhet. Man vurmade över afghaner och körde elbil i stället. Denna stackare lämnades åt sitt eget öde. Ut skulle han också när mamma blev sjuk. Värden tänkte väl hyra ut lägenheten till ockerhyra åt ett företag. Alltfler människor i marginalen är pressade. En del har styrka att ge igen.
Citera
2021-10-02, 09:20
Medlem
Ska man använda logik bör man ha faktan klar för sig. Förmodligen har den bomb han anordnat varit av den arten att det har tagit en längre tid att tillvetka den. Grannarnas vittnesmål tyder på det. Så det har sannolikt underlättat att göra det där han bor.
Citat:
Ja fast det hade vart mer logiskt att bomba hyresvärdens kontor. Det hade ju skadat dom mer än ett hyreshus.
De får troligtvis ut både förlorade intäkter (hyra) och pengar för att renovera på försäkringen. Så det har inte skadat dom egentligen mer än merjobb.
Citera
2021-10-02, 09:20
Medlem
Citat:

Om man läser mailen han skickat och svaren från chefen på hemmet så verkar det som att han fått träffa henne. Han har ju även klättrat upp på fasaden och pratat med mamman. Senast häromdagen satt han och gosade med mamsen i parken utanför med några vänner. Polisen verkar ha kommit och avhyst honom någon gång men då har han vart stökig.
Citera
2021-10-02, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Ska man använda logik bör man ha faktan klar för sig. Förmodligen har den bomb han anordnat varit av den arten att det har tagit en längre tid att tillvetka den. Grannarnas vittnesmål tyder på det. Så det har sannolikt underlättat att göra det där han bor.
Helt sant. Den verkar vart otymplig.
Citera
2021-10-02, 09:25
Medlem
Ja, troligen har det varit en sådan typ av bomb han har fått inrikta sig på. Det är ju ganska svårt att komma över en del ämnen nu mera som annars kan användas till bombmakeri.
Citat:
Helt sant. Den verkar vart otymplig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in