2021-10-02, 08:33
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är mycket man vill här i livet, men bevisbördan ligger på den som säljer in ett läkemedel.

Jag har inte sett några indikationer eller kvalitetsstudier på att vaccinet stoppar smittan på populationsnivå. Inte en enda. Tills jag ser bevis på att ett läkemedel har en egenskap utgår jag från motsatsen. För det är så man gör.
Varför då?

Du kan använda dig av befintliga siffror. Som sämst skyddar mRNA-vaccinerna runt 60% mot nya varianter. Du kan alltså börja med att räkna bort dem från de smittsamma.
Citera
2021-10-02, 08:56
Medlem
virvelbaggs avatar
Så mognadsbedömning är det rekomenderade för 17-15 år
Om drygt en vecka inleds vaccineringen av skolbarn mellan 12 och 15 år. Folkhälsomyndigheten vill att det sker i skolmiljön för att nå alla barn oavsett socioekonomisk bakgrund och för att undvika vaccinklyftor i gruppen.

En fråga som snabbt lyftes var om de kan få vaccinera sig utan föräldrarnas samtycke, precis som i åldersgruppen 16–17 år. Dessa ungdomar får genomgå en så kallad mognadsbedömning när ett godkännande av vårdnadshavarna inte finns.

– SKR har sett över det juridiska stödet till regioner och kommuner och konstaterar att det går att genomföra mognadsbedömningar ner till att från 15 års ålder i första hand tillämpa mognadsbedömning, säger Emma Spak, sektionschef på avdelningen för vård och omsorg på SKR.
och för de under 15....
– För de som är under 15 år, så kommer regionerna enligt gällande praxis ha föräldrarnas skriftliga samtycke som huvudingång. Sedan kan det alltid dyka upp enskilda fall där föräldrar och ungdomar tycker olika eller där det av andra skäl inte går att få ett föräldrasamtycke. Då kan det göras en mognadsbedömning men den är individuell.
Så om inte föräldrar vill ge sitt samtycke så är det ok med mognadsbedömning även för en 12 åring.

Men konstigt nog krävs det vårdnadshavares godkännande för all annan vaccination.
Vaccination får anses vara ett beslut av mer ingripande karaktär som går utanför den dagliga omsorgen. Det innebär att båda föräldrarnas samtycke krävs för att få vaccinera barnen.
https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/familj--barn/far-man-vaccinera-sina-barn-utan-bada-foraldrarnas-samtycke/
Citera
2021-10-02, 08:59
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Det är mycket man vill här i livet, men bevisbördan ligger på den som säljer in ett läkemedel.

Jag har inte sett några indikationer eller kvalitetsstudier på att vaccinet stoppar smittan på populationsnivå. Inte en enda. Tills jag ser bevis på att ett läkemedel har en egenskap utgår jag från motsatsen. För det är så man gör.

Var inte du en av de som påstod att långtidseffekter av Covid också var ett påhitt fram tills att det var bevisat?

https://arstechnica.com/science/2021/09/a-year-later-45-of-covid-patients-in-wuhan-still-have-symptoms/
Citera
2021-10-02, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Varför då?

Du kan använda dig av befintliga siffror. Som sämst skyddar mRNA-vaccinerna runt 60% mot nya varianter. Du kan alltså börja med att räkna bort dem från de smittsamma.
Och N95-mask har 95% skydd mot aerosoler. Säger inget på populationsnivå.

Det är inte ens mer än en teori att förkylningar sprids med nysningar och hostningar.

Det kan precis lika gärna vara en varningssignal till dina artfränder, att hålla sig borta. Och att coronavirusen sprids lika effektivt genom tal och utandning, redan i början av sjukdomsförloppet, innan dina spikeantikroppar ens märkt att du är sjuk.

Det här är det ingen som vet. Man bygger ett luftslott av antaganden, och ignorerar empiriska data.

Empiriska data säger att sjukdomen inte går att stoppa, varken med munskydd eller vaccin. Empiriska data pekar på att Europa kommer att drabbas av ett större utbrott igen, redan till jul.
Citera
2021-10-02, 09:04
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Och N95-mask har 95% skydd mot aerosoler. Säger inget på populationsnivå.

Det är inte ens mer än en teori att förkylningar sprids med nysningar och hostningar.

Det kan precis lika gärna vara en varningssignal till dina artfränder, att hålla sig borta. Och att coronavirusen sprids lika effektivt genom tal och utandning, redan i början av sjukdomsförloppet, innan dina spikeantikroppar ens märkt att du är sjuk.

Det här är det ingen som vet. Man bygger ett luftslott av antaganden, och ignorerar empiriska data.

Empiriska data säger att sjukdomen inte går att stoppa, varken med munskydd eller vaccin. Empiriska data pekar på att Europa kommer att drabbas av ett större utbrott igen, redan till jul.
Konstaterat är att +60% inte blir sjuka alls = ingen virusreplikation = ej smittsamma.

Konstaterat är att man ser kortare tid hos de som blir sjuka och generellt lägre viral load.

Varför tror du att man varnar för smitta även för de vaccinerade?

Är det för att de är lika smittsamma eller är det för att det finns en risk att någon kan smitta trots vaccination?
Citera
2021-10-02, 09:14
Medlem
Citat:
Konstaterat är att +60% inte blir sjuka alls = ingen virusreplikation = ej smittsamma.

Konstaterat är att man ser kortare tid hos de som blir sjuka och generellt lägre viral load.

Varför tror du att man varnar för smitta även för de vaccinerade?

Är det för att de är lika smittsamma eller är det för att det finns en risk att någon kan smitta trots vaccination?
Nej. Det är exakt samma viral load med deltavarianten oavsett symptom, vaccin, ålder, kön:

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.09.28.21264262v1

Man kanske är smittsam färre dagar eller liknande, men det är inget bevis för nytta på populationsnivå.
Citera
2021-10-02, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Var inte du en av de som påstod att långtidseffekter av Covid också var ett påhitt fram tills att det var bevisat?

https://arstechnica.com/science/2021/09/a-year-later-45-of-covid-patients-in-wuhan-still-have-symptoms/
Du länkar en artikel som säger att 45% av Wuhan har långtidscovid. Troligare att de bara deppiga för att deras hemstad är det nya Tjernobyl.

Jag har förstått det som att långtidscovid är helt vanlig post-viralt syndrom. Långtidssymptom som kan inträffa efter alla möjliga virusinfektioner, om man har oturen att drabbas. Och att prognosen är mycket god att bli helt återställd.
Citera
2021-10-02, 09:35
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Nej. Det är exakt samma viral load med deltavarianten oavsett symptom, vaccin, ålder, kön:

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.09.28.21264262v1

Man kanske är smittsam färre dagar eller liknande, men det är inget bevis för nytta på populationsnivå.
Hos de infekterade kanske.

Låt oss titta på de nyaste rönen:

Lower probability and shorter duration of infections after Covid-19 vaccine correlate with anti-SARS-CoV-2 circulating IgGs

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.09.24.21263978v2

COVID-19 vaccination reduces risk and duration of SARS-CoV-2 infection

https://www.news-medical.net/news/20210928/COVID-19-vaccination-reduces-risk-and-duration-of-SARS-CoV-2-infection.aspx

Longitudinal analysis of SARS-CoV-2 vaccine breakthrough infections reveal limited infectious virus shedding and restricted tissue distribution

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8423226/

Reduction in infectious SARS-CoV-2 shedding in vaccine breakthrough infections

https://www.news-medical.net/news/20210906/Reduction-in-infectious-SARS-CoV-2-shedding-in-vaccine-breakthrough-infections.aspx

Den sistnämnda mest intressant med tanke på bredden på studien. Lär bli peer-reviewed och publicerad med tiden skulle jag tro.

Men jag håller med. Som kunskapsläget är bör budskapet vara att man är lika smittsam som vaccinerad.

När man blir sjuk.
Citera
2021-10-02, 10:04
Medlem
Citat:
Hos de infekterade kanske.

Låt oss titta på de nyaste rönen:

Lower probability and shorter duration of infections after Covid-19 vaccine correlate with anti-SARS-CoV-2 circulating IgGs

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.09.24.21263978v2

COVID-19 vaccination reduces risk and duration of SARS-CoV-2 infection

https://www.news-medical.net/news/20210928/COVID-19-vaccination-reduces-risk-and-duration-of-SARS-CoV-2-infection.aspx

Longitudinal analysis of SARS-CoV-2 vaccine breakthrough infections reveal limited infectious virus shedding and restricted tissue distribution

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8423226/

Reduction in infectious SARS-CoV-2 shedding in vaccine breakthrough infections

https://www.news-medical.net/news/20210906/Reduction-in-infectious-SARS-CoV-2-shedding-in-vaccine-breakthrough-infections.aspx

Den sistnämnda mest intressant med tanke på bredden på studien. Lär bli peer-reviewed och publicerad med tiden skulle jag tro.

Men jag håller med. Som kunskapsläget är bör budskapet vara att man är lika smittsam som vaccinerad.

När man blir sjuk.
Ska kolla dina länkar ikväll, men vill nämna att studien i Kalifornien i hög grad gjordes på helt asymptomatiska. Ett antal av de fullvaccinerade hade mycket höga virusnivåer, trots att de var helt symptomfria.

Jag köper att en ovaccinerade kan ha större klinisk risk för att sprida smitta, men var blir nettoeffekten på populationsnivå? Den kan bli väldigt liten. Det är meningen att vaccin ska ge en exponentiell effekt. Typ att varje vaccinerad person borde minska smittan med 150%, och inte med 60%. Det kan man knappast påstå att man ser nu.

Dessutom borde de vaccinerade skyddas av att de främst umgås med likasinnade, också vaccinerade personer. Om både du, din fru och dina nära kontakter är vaccinerade så borde din risk minska långt mycket mer än vaccinets verkningsgrad.

Att det finns sociala och socioekonomiska skillnader, som ger indirekt skydd mot smitta, tror jag också gör att man långt överskattat vaccinets förmåga att hindra smitta på individnivå.
Citera
2021-10-02, 10:09
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ska kolla dina länkar ikväll, men vill nämna att studien i Kalifornien i hög grad gjordes på helt asymptomatiska. Ett antal av de fullvaccinerade hade mycket höga virusnivåer, trots att de var helt symptomfria.

Jag köper att en ovaccinerade kan ha större klinisk risk för att sprida smitta, men var blir nettoeffekten på populationsnivå? Den kan bli väldigt liten. Det är meningen att vaccin ska ge en exponentiell effekt. Typ att varje vaccinerad person borde minska smittan med 150%, och inte med 60%. Det kan man knappast påstå att man ser nu.

Dessutom borde de vaccinerade skyddas av att de främst umgås med likasinnade, också vaccinerade personer. Om både du, din fru och dina nära kontakter är vaccinerade så borde din risk minska långt mycket mer än vaccinets verkningsgrad.

Att det finns sociala och socioekonomiska skillnader, som ger indirekt skydd mot smitta, tror jag också gör att man långt överskattat vaccinets förmåga att hindra smitta på individnivå.
Det är du som kommer med tvärsäkra uttalanden. Det är det jag kommenterar här. Jag ska göra några uttalanden här så får du kommentera dem vid något tillfälle.

Utifrån vad vi vet och tror idag:

Det föreligger en betydligt större risk för ett COVID-utbrott bland en grupp ovaccinerade är bland en grupp vaccinerade. Att smitta sprids vidare alltså inom gruppen.

Det utgör en betydande risk att låta ovaccinerade arbeta med dem i riskgrupper särskilt de allra äldsta.
Citera
2021-10-02, 10:10
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Du länkar en artikel som säger att 45% av Wuhan har långtidscovid. Troligare att de bara deppiga för att deras hemstad är det nya Tjernobyl.

Jag har förstått det som att långtidscovid är helt vanlig post-viralt syndrom. Långtidssymptom som kan inträffa efter alla möjliga virusinfektioner, om man har oturen att drabbas. Och att prognosen är mycket god att bli helt återställd.

Det är inte alls lika vanligt med långtidssymtom för influensa som det är för covid och vi har ingen långtidsforskning för covid. Nada, zip zero. Alla åsikter som framförs om vaccinens långtidseffekter är patetiska i sammanhanget eftersom vi vet precis vad vaccinen innehåller och vad de teoretiska långtidseffekterna av vaccinen är men vi har absolut ingen som helst aning om långtidseffekterna av viruset.
Citera
2021-10-02, 10:22
Avslutad
Vart i Gbg kan man testa sig Idag lördag och få svar idag eller imorgon? Gällande eventuell pågående infektion. Någon som kan vägleda rätt? Orkar inte sitta på 1177 och gå igenom alla vårdcentraler och se vem som eventuellt har helgöppet och gör tester på helger.

Hittar privatkliniker som gör antigentest mot betalning men dom vill ju inte att man kommer med symtom. Och funkar ens dessa tester om man har symtom?
Hjälp uppskattas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in