2021-10-02, 08:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Finns väl inget som säger att Ebba snubblar mer än andra?

Hon klantar ju till det typ jämt inför varje säsong, och sen under säsongen så trasslar hon in sig i allt och alla och faller i princip i varje lopp.
Citera
2021-10-02, 08:41
Bannlyst
Hur är det egentligen, om nu Stina Nilsson skulle missa att bli uttagen till OS i Peking, skulle hon kunna köra sprinten i längd istället?

Har Stina en friplats för OS-guldet 2018?

Vore ju coolt…
Citera
2021-10-02, 08:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Hon klantar ju till det typ jämt inför varje säsong, och sen under säsongen så trasslar hon in sig i allt och alla och faller i princip i varje lopp.

Jo, lite sanning ligger det i detta uttalande…

Vurpor vi minns från förra säsongen - Rukas jaktstart, Linn Svahn skogstokig! - Faluns 10km klassiskt, Ebba vurpar mot slutet i tätklungan… - VM:s 30km, Ebba vurpar i nedförsbacke och drar med sig Frida som gör att Heidi Weng kör över Fridas arm…

Men, vi älskar Ebba iallafall!

Linn Svahn har lovat att träna/öva Ebba i backkörning…
Citera
2021-10-02, 08:51
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErrkaP
Hur är det egentligen, om nu Stina Nilsson skulle missa att bli uttagen till OS i Peking, skulle hon kunna köra sprinten i längd istället?

Har Stina en friplats för OS-guldet 2018?

Vore ju coolt…

Inga friplatser i OS.

Stina har väl ingen FIS-licens längre och inga FIS-poäng så tveksamt att hon ens skulle kunna bli uttagen.
Citera
2021-10-02, 08:52
Avslutad
Citat:
Jo, lite sanning ligger det i detta uttalande…

Vurpor vi minns från förra säsongen - Rukas jaktstart, Linn Svahn skogstokig! - Faluns 10km klassiskt, Ebba vurpar mot slutet i tätklungan… - VM:s 30km, Ebba vurpar i nedförsbacke och drar med sig Frida som gör att Heidi Weng kör över Fridas arm…

Men, vi älskar Ebba iallafall!

Linn Svahn har lovat att träna/öva Ebba i backkörning…

Det är ju lätt att tycka om Ebba för att hon är så naivt entusiastisk med gäll hurtig stämma.

Men...

Har jäkligt svårt för hennes extremt bristande taktiska förmåga som drabbar henne själv men också övriga i landslaget.

Får vi se någon taktiskt ändring från hennes sida i år eller kommer hon agera hare åt norskorna i vanlig ordning?
Citera
2021-10-02, 08:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Inga friplatser i OS.

Stina har väl ingen FIS-licens längre och inga FIS-poäng så tveksamt att hon ens skulle kunna bli uttagen.

Ok - är detta nytt?
Körde inte Petter Northug på friplatser i OS 2018?

Edit:

Tar tillbaka detta…

Var det inte som regerande världsmästare Petter körde VM i Lahtis 2017 (sprint/50km), alltså, friplats?
Senast redigerad av ErrkaP 2021-10-02 kl. 09:04.
Citera
2021-10-02, 09:02
Medlem
Citat:
Jag är en hård motståndare till mixade lag i skidåkning…

Då är du inte ensam och med det här idiotiska upplägget lutar det åt totalt fiasko.
Citera
2021-10-02, 09:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Då är du inte ensam och med det här idiotiska upplägget lutar det åt totalt fiasko.

Tänker mest på ”B-nationerna” och deras möjlighet att konkurrera, typ Slovenien Kina Tjeckien Frankrike osv osv…
Citera
2021-10-02, 09:24
Medlem
Alkibiadess avatar
Jag tycker det är bra med mixedstafetter. Nu har mindre nationer som inte har tillräckligt med bra åkare för de traditionella stafetterna något att satsa mot.
Citera
2021-10-02, 09:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag tycker det är bra med mixedstafetter. Nu har mindre nationer som inte har tillräckligt med bra åkare för de traditionella stafetterna något att satsa mot.

Good point!

Men, jag ogillar ALLTID mixade tävlingar i alla idrotter…
Citera
2021-10-02, 09:31
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
FIS har hållt höstmöte. Ang. mixed-stafetterna i Falun föreslogs följande:

• Endast ett lag per nation ska tillåtas starta. Gäller både vanliga mixed-stafetten och mixed-sprinten.

• Kvalificiering till mixed-sprintfinalen sker genom att alla tävlande kör ett varv individuellt på tid och de 20 lagen med bäst sammanlagd tid går till final.

• I finalen sker eliminering av de två sista lagen efter varv 2, 4, 6, 8, 10.
Lär väl inte bli 20 lag som ens startar om det bara ska vara ett lag per nation? Hur har de tänkt här? Trist speciellt för Sverige som arrangörsland att inte få ställa upp med fler lag Det är ju ändå bara testtävlingar där inga poäng delas ut så förstår inte vitsen med denna begränsningen.

Sen har man gjort en (luddig) uppdatering ang. overtaking rule:

• Den tävlande som leder får välja linje men måste ta hänsyn till övriga tävlande.

• Om de tävlande är sida vid sida blir det ett delat ansvar.

Hänvisas till uppdatering i regelboken för detaljer men den versionen verkar man inte publicerat ännu. I övrigt var det inte mycket konkret som avhandlades vad jag kan se: https://www.fis-ski.com/en/cross-country/cross-country-news-multimedia/news/2021-22/fis-cross-country-autumn-meetings-update
Man minns ju med fasa elimineringarna i lag EM i friidrott en gång i tiden. Och hur jävla många varv ska de köra?
Citera
2021-10-02, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Förutom att mixedstafetterna har en del tveksamheter i upplägget så är de även en spark i skrevet på den klassiska tekniken.
Sant. Jag tog det som så självklart att vanliga mixed-stafetten skulle vara 2 sträckor klassisk och 2 fristil att jag missade den detaljen. Trist, hade ju blivit mer varierande om det var en sträcka klassisk herr, en klassisk dam, en fristil herr och en fristil dam.

Rent generellt har jag annars lite blandade känslor kring mixed-tävlingarna. Jag ogillar trenden i OS med att det ska forceras in i nästan varenda sport (som något påhittat bevis för att sporten är mer jämställd om man har det) när det är ganska få sporter där det faktiskt tillfört något. I många grenar har det istället bara bidragit till inflation av medaljer som det har låg prestige att vinna och där de bästa tävlande inte ens ställer upp.

Just i längdskidor tror jag dock att det skulle kunna ha potential att bli ganska bra om man bara får till ett vettigt upplägg. Vilket det å andra sidan är dåligt odds för med FIS som organisatör... Och ska det klämmas in på OS/VM i framtiden, vilket känns troligt om trenden håller i sig, så finns det ju en stor risk för att programmet antingen blir för tätt så att det blir lågprestige-lopp som de bästa väljer att hoppa över. Eller att andra lopp som skiathlon eller vanliga sprintstafetten kommer tas bort från programmet istället...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in