Citat:
Ursprungligen postat av
rcs
Förutom att mixedstafetterna har en del tveksamheter i upplägget så är de även en spark i skrevet på den klassiska tekniken.
Sant. Jag tog det som så självklart att vanliga mixed-stafetten skulle vara 2 sträckor klassisk och 2 fristil att jag missade den detaljen. Trist, hade ju blivit mer varierande om det var en sträcka klassisk herr, en klassisk dam, en fristil herr och en fristil dam.
Rent generellt har jag annars lite blandade känslor kring mixed-tävlingarna. Jag ogillar trenden i OS med att det ska forceras in i nästan varenda sport (som något påhittat bevis för att sporten är mer jämställd om man har det) när det är ganska få sporter där det faktiskt tillfört något. I många grenar har det istället bara bidragit till inflation av medaljer som det har låg prestige att vinna och där de bästa tävlande inte ens ställer upp.
Just i längdskidor tror jag dock att det skulle kunna ha potential att bli ganska bra om man bara får till ett vettigt upplägg. Vilket det å andra sidan är dåligt odds för med FIS som organisatör... Och ska det klämmas in på OS/VM i framtiden, vilket känns troligt om trenden håller i sig, så finns det ju en stor risk för att programmet antingen blir för tätt så att det blir lågprestige-lopp som de bästa väljer att hoppa över. Eller att andra lopp som skiathlon eller vanliga sprintstafetten kommer tas bort från programmet istället...