2021-10-01, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Det enkla svaret är att Mark Lorentzon uppvisar alla drag som gör en typisk Flashbackare (rättshaverist, isolerad, små-rasistisk, covid-19-förnekare, medelålders gubbe som tycker bättre förr).

Just därför håller jag det för otroligt att han inte är reggad på Sveriges största forum för sådana kufar.
Han uppvisar drag för nån som röstar på Vänsterpartiet.

Fattig, arbetslös, lever på soc, stäl saker i butiker, missbrukat droger, invandrare, rättshaverist, beroende av alla andra.
Senast redigerad av -2 2021-10-01 kl. 22:47.
Citera
2021-10-01, 22:29
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Lite starkt ordval kanske, nu handlar det om psykisk ohälsa och med dettaså får man ta vissa saker i beaktande pga rådande omständigheter.

Kan väl vara så att han tagit livet av sig nu när (om) han kommer underfull med vad han ställt till med så.

Ironiskt nog kom jag att tänka på en man med liknande "förutsättningar" som jag jobbade med för kanske 15 år sen. En ensam man med något knepigt liv så, utan far sen liten, fullt beroende av sin mor och ja det var Stig Helmer stuk rakt av så. Han är väl 70 där nu någonstans, när hans morsa dog för kanske 10 år sen så blev han ännu mer knepig på jobbet. Psykisk ohälsa works in misterious ways...

Må så vara men psykisk ohälsa rättfärdigar inte att spränga ett hus och utsätta hundratals för fara. Något han hade kapacitet att planera och utföra. Då är man ett egoistiskt as. Milt uttryckt.
Citera
2021-10-01, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panzertax
Med en sådan fanatisk koppling till sin mamma så finns det inte på världskartan att han skulle varken ta självmord eller fly landet. Såg intervjun med den där L och fick nästan känslan av att det är där han finns. Hon sin kompis L. Eller hos någon annan kompis. Aldrig i livet att han rör sig långt ifrån sin mamma. Hade jag varit polisen hade jag kört ut tanten på en fotbollsplan och väntat.

Vilken intervju?? VAR??? Länk??
Citera
2021-10-01, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Jag tror också att han är död, finns tecken som tyder på det

Han bad ju vännerna följa med till mamman och då var han uppriven och grät. Väl hos modern satte han på en skiva av en opera (som förmodligen betydde mycket för honom och modern) och han satt med huvudet mot sin mors kind. Vännen Lennart hade aldrig sett honom så förut. Jag tror det var ett farväl till modern.
Han betalade också en skuld till en annan vän och gav honom en kram
Oroväckande uppgifter, verkligen! Det bästa vore om han gick till Polisen! Både för modern och honom! Dessutom får han, om han är skyldig, tak över huvudet och mat i magen. Modern och vännerna kommer att få besöka honom. Dessutom blir det intervjuer, så småningom, om hur han tänkte!
Citera
2021-10-01, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Vilken intervju?? VAR??? Länk??

https://www.expressen.se/gt/krim/mannens-tarar-for--mamman-dagar-fore-bombdadet/
Citera
2021-10-01, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Må så vara men psykisk ohälsa rättfärdigar inte att spränga ett hus och utsätta hundratals för fara. Något han hade kapacitet att planera och utföra. Då är man ett egoistiskt as. Milt uttryckt.

Nej. inget rättfärdigar att spränga ett hus i bitar men han bryr sig inte men det som fortfarande förvånar mig mig är att han borde ju fattat konsekvenserna och därför sprängt sig sig själv i småbitar! Till och med självmordbombare från MENA fattar bättre än att överleva en sån sak!
Citera
2021-10-01, 22:37
Medlem
Scientologys avatar
Göra upp räkningen

Citat:
Jag tror också att han är död, finns tecken som tyder på det

Han bad ju vännerna följa med till mamman och då var han uppriven och grät. Väl hos modern satte han på en skiva av en opera (som förmodligen betydde mycket för honom och modern) och han satt med huvudet mot sin mors kind. Vännen Lennart hade aldrig sett honom så förut. Jag tror det var ett farväl till modern.
Han betalade också en skuld till en annan vän och gav honom en kram

Det finns en viss logik i att göra upp räkningen. Hyresvärden ska betala .. för att mamma missar sin lägenhet. Men den stora räkningen ligger i att mamma inte får sina behov tillgodosedda enligt Mark. Därför finns det också en viss logik att ge sig på de som behandlar Mamma som dement enligt Mark.

Varför skulle hyresvärden med grannarna få det tyngsta straffet och de som vanvårdar hans älskade skatt komma undan? (försöker sätta mig in i resonemanget) Om Mark kan så fortsätter han att "göra upp räkningen" tror jag. Varför stoppa nu?
Han skämtar inte och är inte rolig, det vet vi redan i detta ärendet. Han verkar vilja göra upp räkningen och inte bara pynta kring granen.
Senast redigerad av Scientology 2021-10-01 kl. 22:45.
Citera
2021-10-01, 22:38
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tror precis samma som du och har misstänkt detta hela tiden.

Vart han än skall ta vägen efteråt och vad han än skall göra måste han ha pengar. Mycket pengar men detta har inte ML. Ju längre tiden går desto större är möjligheten att han har begått självmord. Kanske på ett sådant att han aldrig återfinns?
Dådet är givetvis fruktansvärt men ändå lämnar det en sorgsen känsla över en uppgiven och trasig människas öde. Modern verkar ha betytt allt för honom. När han åkte till sina vänner under helgen frågade han modern om lov och bad om förlåtelse att han inte besökt henne för att säga god natt.
Tycker jag har läst att ML sagt att modern inte hade långt kvar i livet. Tror allt rasade samman iom att lägenheten skulle återgå till fastighetsägaren, delvis för att den är så starkt förknippad med modern + att han blev satt på bar backe
Citera
2021-10-01, 22:38
Avslutad
Han verkar vara en hederlig karl som betalade en skuld till en gammal vän.
Det finns för få av den sortens människor.
Citera
2021-10-01, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scientology
Det finns en viss logik i att göra upp räkningen. Hyresvärden ska betala .. för att mamma missar sin lägenhet. Men den stora räkningen ligger i att mamma inte får sina behov tillgodosedda enligt Mark. Därför finns det också en viss logik att ge sig på de som behandlar Maria som dement enligt Mark.

Varför skulle hyresvärden med grannarna få det tyngsta straffet och de som vanvårdar hans älskade skatt komma undan? (försöker sätta mig in i resonemanget) Om Mark kan så fortsätter han att "göra upp räkningen" tror jag. Varför stoppa nu?

Han blev avhyst från sin mammas lägenhet. Han hade blivit anmäld av grannar för att han betedde sig underligt. Att ge sig på hemmet där hon bodde var nog ingen bra ide om han älskade henne. Dessutom så var det säkert enklast att tända på i sitt eget hus där han hade grejer i källaren.
Citera
2021-10-01, 22:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Enbart förlorare.

Citat:
Dådet är givetvis fruktansvärt men ändå lämnar det en sorgsen känsla över en uppgiven och trasig människas öde. Modern verkar ha betytt allt för honom. När han åkte till sina vänner under helgen frågade han modern om lov och bad om förlåtelse att han inte besökt henne för att säga god natt.
Tycker jag har läst att ML sagt att modern inte hade långt kvar i livet. Tror allt rasade samman iom att lägenheten skulle återgå till fastighetsägaren, delvis för att den är så starkt förknippad med modern + att han blev satt på bar backe

Jag tror att du mycket väl kan ha rätt i detta.

I det här fallet finns det verkligen inga som helst vinnare. Enbart förlorare fast på olika sätt.
Citera
2021-10-01, 22:46
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Sprängningen är en hämnd mot samhället och fastighetsbolaget.
Sin egen död vill han nog bestämma över själv, på en plats som betyder något för honom,det är min teori. Havet kan vara en sån plats. Finns ju många småbåtar som ännu inte är upptagna, han kan ju ligga och titta på stjärnhimlen ett tag innan han bestämmer sig

Så kan det absolut vara. Själva sprängningen är en hämnd mot samhället som du skriver, mot covid-19 ("som inte är något"), mot de som håller hans älskade mor "inspärrad", mot samhällsförändringar, mot "Afghaner" och "Djiboutianer" som han själv tar upp i sina mail. Det är en sprängning riktad mot alla de samhällsförändringar som han, som vit medelålders man, upplever sig hotad av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in