Flashback bygger pepparkakshus!
2021-10-01, 17:06
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
Hur rankar ni denna film i jämförelse med andra Craigs bond-filmer?
Fjärde bäst. Quantum of solace är sämre.
Citera
2021-10-01, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Läste någonstans att detta är den längsta Bond-filmen någonsin. Några har ju varit en bra bit över två timmar. Hur lång är denna egentligen?

2h 43min!
Citera
2021-10-01, 19:39
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tank77
2h 43min!

Vem orkar ta sig igenom det?
Citera
2021-10-01, 21:58
Medlem
Jag gillar Craig i rollen, han är klart bäst efter Sean Connery.
Däremot stör det mig att producenterna inte har läst böckerna: En ny agent kan inte överta numret 007. I böckerna nämns att M har tillgång till tre dubbelnollagenter: 007, 008 och 0011. När en agent dödades (eller mindre troligt drog sig tillbaka) användes inte det numret mer. En liten detalj, visst, men den visar att producenterna tydligen inte bryr sig om sin rollfigur tillräckligt för att orka läsa de rätt korta böckerna.

Det är möjligt att jag ser den ändå, för Craigs skull.
Citera
2021-10-01, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niskalaukaus
Såg den idag kan väl få 3 av 10.
Trotts att man är en gammal gubbe så är jag inte alls så känslig för detta woke som många andra är. Men skulle det råka bli en kvinna som ska vara Bond så måste ju verkligen finnas någon bättre än Lashana Lynch hon var ju komplett oduglig i actionscenerna.
Det är ju ändå rätt löjligt att man måste vara så woke. Gör filmer på Modesty Blaise i stället, så får man en kvinnlig superstjärna som är bossen i sitt team. Det är klart, hon är ju inte svart. Hetero dessutom. Tänkte inte på det...
Citera
2021-10-02, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentat57
Det är ju ändå rätt löjligt att man måste vara så woke. Gör filmer på Modesty Blaise i stället, så får man en kvinnlig superstjärna som är bossen i sitt team. Det är klart, hon är ju inte svart. Hetero dessutom. Tänkte inte på det...
Modestys bakgrund är att hon är statslöst flyktingbarn, förmodligen född antingen i något Balkanland eller i Turkiet, och lever som hårdhudad yrkeskriminell gängledare i Nordafrika. Garvin är också en i ligan och lika kriminell han - sedan byter de sida, men det är en annan sak. Inte särskilt aptitligt egentligen för folk som diggar kolonialism, lag och ordning och ser "den vita rasen" som självskrivet överlägsen.

Peter O'Donnell har berättat i intervjuer att inspirationen till figuren kom från minnet av en flyktingflicka han mötte någonstans i Mellanöstern under andra världskriget. Naturligtvis är Modesty en ikon i sin egen rätt, men det är ingen tvekan om att O'Donnells ganska utförliga beskrivning av hennes bakgrund också var en markering mot den vardagliga rasismen och ras-stereotyperna i England på 1960-talet.

Det finns för övrigt en rätt underhållande film om Modestys äventyr från mitten av 60-talet, regisserad av Joseph Losey av alla människor. Den är färgstark och mycket självironiskt "camp", om man säger så.
Citera
2021-10-02, 02:07
Medlem
Niskalaukauss avatar
Citat:

Det var som när det var snack om att det var Idris Elba som skulle ta över som Bond polaren fick tuppjuck jag hade inte kunnat brytt mig mindre.
Eller som när Sharon Duncan-Brewster spelar rollen som Liet Kynes i Dune. Såg på kommentarerna och har nu oxå läst boken att den figuren i boken är en man. Det gör mig inget alls o jag blir inte heller kränkt av att dem har en kvinna i den rollen.

Däremot när den här kvinnan klagar på för få kvinnor i den finska filmen Okänd Soldat.
Så gör jag inget annat än skakar på huvudet som tur är så får hon ju fram att hon inte menar i frontlinjen. Men den boken är ju skriven av Väinö Linna som själv var med i kriget.
Senast redigerad av Niskalaukaus 2021-10-02 kl. 02:25.
Citera
2021-10-02, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niskalaukaus
Det var som när det var snack om att det var Idris Elba som skulle ta över som Bond polaren fick tuppjuck jag hade inte kunnat brytt mig mindre.
Eller som när Sharon Duncan-Brewster spelar rollen som Liet Kynes i Dune. Såg på kommentarerna och har nu oxå läst boken att den figuren i boken är en man. Det gör mig inget alls o jag blir inte heller kränkt av att dem har en kvinna i den rollen.

Däremot när den här kvinnan klagar på för få kvinnor i den finska filmen Okänd Soldat.
Så gör jag inget annat än skakar på huvudet som tur är så får hon ju fram att hon inte menar i frontlinjen. Men den boken är ju skriven av Väinö Linna som själv var med i kriget.
Onekligen är det så att en del hardcore-Bond-fans är riktigt anala på hur hjälten och allt omkring honom ska se ut. Själv har jag svårt att förstå hur man kan vara så investerad på "kanon" i en filmserie som har sextio år på nacken och som självklart har sett en del av både toppar och dalar. Det är litet som att kräva att Stålmannen, oavsett medium, måste tala och agera precis som han gjorde när serien var ny på 30-talet.
Citera
2021-10-02, 07:57
Bannlyst
Aldrig att jag ser denna.
Citera
2021-10-02, 08:05
Medlem
LepraHunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Onekligen är det så att en del hardcore-Bond-fans är riktigt anala på hur hjälten och allt omkring honom ska se ut. Själv har jag svårt att förstå hur man kan vara så investerad på "kanon" i en filmserie som har sextio år på nacken och som självklart har sett en del av både toppar och dalar. Det är litet som att kräva att Stålmannen, oavsett medium, måste tala och agera precis som han gjorde när serien var ny på 30-talet.
Men någon gräns får det väl ändå vara? Om alla regler kastas genom fönstret blir det helt ointressant, jag sitter inte på nålar och hoppas på att t.ex ”Snuten i Hollywood” får en reboot med en vit kvinna i huvudrollen. Ska det vara så svårt att skapa en egen karaktär istället för att kannibalisera på gamla succéer för egna politiska nycker?
Citera
2021-10-02, 08:57
Medlem
cerns avatar
Citat:
Jag gillar Craig i rollen, han är klart bäst efter Sean Connery.
Däremot stör det mig att producenterna inte har läst böckerna: En ny agent kan inte överta numret 007. I böckerna nämns att M har tillgång till tre dubbelnollagenter: 007, 008 och 0011. När en agent dödades (eller mindre troligt drog sig tillbaka) användes inte det numret mer. En liten detalj, visst, men den visar att producenterna tydligen inte bryr sig om sin rollfigur tillräckligt för att orka läsa de rätt korta böckerna.

Det är möjligt att jag ser den ändå, för Craigs skull.
Men är det spikat nu att en svart brud kommer ta över numret 007 och heta Jane Bond?

I sådan fall säger jag: RIP till dessa filmer. Synd att PK-feminism rörelsen ska ha sina skitiga fingrar i alla syltburkarna.
Citera
2021-10-02, 09:43
Medlem
Xanyos avatar
Har inte sett denna Bond filmen ännu men hört en massa väldigt blandade recensioner om den mestadels negativt. Och näste Bond ska tydligen vara svart efter Daniel Craig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in