2021-10-01, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Switchblades
Misstänkt hur? Jag såg ju för fan jäveln i samband med explosionen.

Det skall väl till en rättsprocess för att döma en brottsling först, antar jag, inte för att spela näsvis på nåt sätt men dom lagförande processerna lyser med sin frånvaro i rapporteringen här
Citera
2021-10-01, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Switchblades
Misstänkt hur? Jag såg ju för fan jäveln i samband med explosionen.
Vet du på ett ungefär hur lång han är och om det finns något kännetecken i hans tal. Tänker mest på ev brytning, ngt rullande R eller annat som kan vara utmärkande i talet. Åt vilket håll gick han när du sist såg honom ?
Senast redigerad av Tavelramskrok 2021-10-01 kl. 21:34.
Citera
2021-10-01, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franz.Biberkopf
Mark har planerat detta en längre tid. Han har helt enkelt lackat ur på samhället och hyresvärden.

Sprängningen var antagligen väldigt lyckad i hans ögon.

Klart som fan att han planerat var han ska ta vägen efter detonationen.

Han har inte tagit livet av sig!

Polisen kommer aldrig att hitta honom, man är fullt upptagna att följa upp all information som encrochat genererat.

Inte troligt med tanke på att han var luspank. Ska man kunna fly så måste man ha pengar.
Hade han haft pengar så kunde han ju ha betalat hyran.
Citera
2021-10-01, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Vet du på ett ungefär hur lång han är och om det finns något kännetecken i hans tal. Tänker mest på ev brytning eller kanske ngt rullande R. Åt vilket håll gick han när du sist såg honom ?

Han har inte haft brytning de gånger jag hälsat på honom/när han hälsat på mig av någon anledning?
Citera
2021-10-01, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Jag tycker att det borde ha framkommit info som tyder på det då.

Som jag tänker är det större chans att han har ett ställe att vara på, och att det inte är en kulvert eller en källare eller vind.

En orsak är att det har blivit svårare att leva på det sättet.

För 25 år sedan kunde man kanske fortfarande leva så. Där jag bodde fanns det fortfarande en fungerande toalett bredvid tvättstugorna där man kunde tvätta sig och hämta vatten. Men allt sådant har pluggats. Man måste också ha passerkort som inte ens fungerar på natten. Ska man röra sig där nattetid måste man därför ställa upp dörrar, och gärna då på ett sådant sätt att det inte syns att de är uppställda.

Nu kanske det låter som att jag har gjort några mysko saker, men det är inte värre än att ha tvättat på natten Man får blockera låskolvarna bara.

Däremot finns det fortfarande elurtag här och där som kanske fortfarande fungerar, men jag tror ändå inte att man klarar sig i källaren där många dagar, såvida man inte har förmåga att ta vatten från ledningarna till tvättmaskinerna.

För att sammanfatta mitt svammel; jag tror att det är större chans att han har en riktig plats att vara på och kanske hjälp av en kompis, och dessutom att han kanske inte längre lever.

Vi får hoppas att vi hittar honom snart.

Jag är ingen jurist men de som eventuellt hjälper honom ligger inte bra till efteråt. Varje kompis som hjälper honom gör sig skyldig till skyddande av brottsling. Väl?

Delar din förhoppning och hoppas framförallt att han är i livet. Och att inte hans försvinnande blir till ett långdraget olöst mysterium.
Citera
2021-10-01, 21:35
Medlem
Vad fick GM att bli så här? Nåt har ju gått riktigt käpprätt!
Citera
2021-10-01, 21:36
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashpipe
Han har säkert bunkrat upp och trycker i skogen nånstans. Bor i tält vid nån sjö. Verkar vara lite Unabombaren över honom. Eller Tingström för den delen.

Exakt min tro också. Detta är en psykopat, intelligent, men kufisk. Mark Lorentzon har någon sorts manisk dragning till sin mor Maria Lorentzon, och covid-19 (detta påhitt, enligt Mark) har utlöst detta extrema hat mot samhället och de som håller honom borta från sin mor.

Han bygger stegar och högar utanför hennes fönster på äldreboendet bara för att få se henne.

Så mitt tips är att hans tält inte är allt för långt borta. En schysst fotogenbrännare, några dunkar fotogen, burkmat och några dunkar vatten så kan man överleva i veckor i oktober. Inga problem. Har han dessutom en solcellsladdare till mobilen så kan han läsa Flashback också.
Citera
2021-10-01, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filiip
Han har inte haft brytning de gånger jag hälsat på honom/när han hälsat på mig av någon anledning?
Okey. Hur lång skulle du tro att han är?
Citera
2021-10-01, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är nog ganska många som hamnar i liknande situationer i dagens Sverige. Ingen bryr sig om en person som han. Lite udda, kan inte få jobb. Tvingas leva på socialbidrag som inte räcker ens att betala hyran.
Han ville nog göra rätt för sig men kunde inte.
Så skall han kastas ut på gatan.
Han är ett exempel på vad som händer i ett samhälle som Sverige där man satsar enormt på mångkultur och skattesänkningar för de rika. men struntar helt i vanliga svenskar som slås ut.
Till slut händer en sån här grej.

Japp
Jag har viss insyn i situationer som Mark drabbas av. Jag är allvarligt talat mer förvånad över att det inte händer sådana här händelser oftare. Visst läser man ibland att någon går bärsärk på ett socialkontor men baserat på hur marginaliserade vissa människor är borde det inträffa oftare.

Som sagt med insyn i denna världen kan jag säga att förtroendet för politiker & tjänstemän är försvinnande litet för de som drabbas av samhällets utveckling på ett personligt plan. Fler saker kommer att ske framöver
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Okey. Hur lång skulle du tro att han är?
Lite över 180 vad jag minns, han är längre än mig iaf och jag är 176
Citera
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Inte troligt med tanke på att han var luspank. Ska man kunna fly så måste man ha pengar.
Hade han haft pengar så kunde han ju ha betalat hyran.

Meh! Hyran kunde inte betalas för sedan april stod inte lägenheten på någon.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cellfort
Jag kan ändå förstå de som sympatiserar med Mark - och delvis känner även jag sympati. Sverige är ett förjävligt land som hatar sina trogna medborgare. De som sköter sig och har det tufft, blir det alltid tuffare för.

Istället för att låta denna mannen bo kvar i lägenheten som står i hans sjuka mammas namn, så vill de hellre låta nyanlända få hyreslägenheterna.

Han har inte möjlighet att hitta en ny hyreslägenhet p.g.a. de otroligt långa bostadsköerna. De som är utan kösystem brukar gå till unga studenter i första fall. Så vart ska Mark ta vägen?

Sverige verkar inte ha några problem med att ta in tusentals flyktingar varje år, men denna ensamma herre vars mamma snart kommer gå bort - och såldes förlora boendet - har de valt att kasta ut på gatan.

Jag hoppas innerligt att någon där ute erbjuder boende och skydd till Mark. Visserligen är det "skyddande av brottsling" men fuck systemet i Sverige, verkligen. Är glad att jag lämnat landet efter mig. Lider med andra som är i samma situation som Mark.

Mark har gjort uppror mot svenska staten. Tyvärr fick några andra oskyldiga familjer evakuera sina hem p.g.a. detta. Men det är enda sättet att stå upp mot staten. Det lär bli fler bombningar av dessa slag i framtiden av annat folk som fuckats av staten.

Algoritmer eller smartingar borde kunna upptäcka människor där risken för det här är större. Vi har haft ett antal "problem" med Mark under det senaste året, och här har vi en krissituation när han skulle vräkas.

Riktigt hur det skulle gå till vet jag dock inte, med tanke på olika lagar om sekretess och informationssparande.

Men även om han är knäpp känns det som att det här kunde ha lösts på ett bättre sätt, men det kräver kanske att olika myndigheter får andra befogenheter och att de anställda brinner för sina uppgifter... ja och att de kan tänka då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in