2021-10-01, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Om du/ni har allwheeldrive - hur slits fram o bakdäck i förhållande till varandra

Har faktiskt inte tänkt på det, men då jag har för mig att kraftfördelningen är 70% bak och 30% fram så borde bakdäcken slitas mer vid snabba accelerationer. Vid många kraftiga svängar så borde dock framdäcken slitas mer tycker jag. Men har som sagt inte checkat, så det är bara spekulation. Jag han byta bil innan jag hann byta däck på vår förra elbil (lite medvetet ville jag inte bekosta nya däck till en bil som togs i inbyte).

Vår nuvarande bil M3 AWD LR (2021 MiU E3LD) är från juni i somras, och endast gått 700 mil på sina däck Michelin Pilot Sport 4 (Acoustic T0 235/45-18 98Y XL). Kan dock försöka att återkomma när jag slitit lite mer på de, om jag kommer ihåg det (påminn mig annars till våren).
Senast redigerad av mtflash 2021-10-01 kl. 19:44.
Citera
2021-10-01, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Har faktiskt inte tänkt på det, men då jag har för mig att kraftfördelningen är 70% bak och 30% fram så borde bakdäcken slitas mer vid snabba accelerationer. Vid många kraftiga svängar så borde dock framdäcken slitas mer tycker jag. Men har som sagt inte checkat, så det är bara spekulation. Jag han byta bil innan jag hann byta däck på vår förra elbil (lite medvetet ville jag inte bekosta nya däck till en bil som togs i inbyte).

Vår nuvarande bil M3 AWD LR (2021 MiU E3LD) är från juni i somras, och endast gått 700 mil på sina däck Michelin Pilot Sport 4 (Acoustic T0 235/45-18 98Y XL). Kan dock försöka att återkomma när jag slitit lite mer på de, om jag kommer ihåg det (påminn mig annars till våren).

Ho ho - hur mycket kostar ett tesladäck o hur djupa är dom - historiskt sommar 8.5 vinter 10-11 mm
men detta har minskat på senare år
Citera
2021-10-01, 20:09
Medlem
Kan tillägga att de elbilar av olika märken och modeller som finns till provkörning hos olika återförsäljare, där ryker däcken snabbt. Alla eller de flesta som testkör vill prova på accelerationen i en elbil och är den bara tvåhjulsdriven så slits däcken snabbt.

Minns att jag provkörde en Hyundai Kona electric för att par år sedan. Den har tror jag 205 hk framhjulsdriven. Provkörde den en dag för kanske 2 år sedan och det hade regnat en aning innan, men regnade inte när jag körde, men vägbanan var lite fuktig.

Stampade jag då gasen i botten från säg 20-30 km/h så spann däcken.

Ett tag innan dess hade jag provkört en Tesla Model 3 LR med betydligt mer kraft men fyrhjulsdriven och stampade också pedalen i botten på den på samma sätt, men den spann inte det minsta.
Citera
2021-10-01, 20:25
Medlem
Citat:
Ho ho - hur mycket kostar ett tesladäck

Vad de kostar beror på vilket däck. Samt hos vilken ÅF du köper däcken.

Citat:
o hur djupa är dom

Inte riktigt med på vilka uppgifter du tänker på, men full spec finns här när det gäller just mina däck som kom med min Tesla (finns ju massor av olika däck som olika Teslor kommer med).

https://www.michelin.se/auto/tyres/michelin-pilot-sport4
Senast redigerad av mtflash 2021-10-01 kl. 21:09.
Citera
2021-10-01, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Vad de kostar beror på vilket däck. Samt hos vilken ÅF du köper däcken.

Inte riktigt med på vilja uppgifter du tänker på, men full spec finns här när det gäller just mina däck (finns ju massor av olika däck som olika Teslor kommer med).

https://www.michelin.se/auto/tyres/michelin-pilot-sport4

Jag brukar betala 6-700 kr för nya o då talar vi premiumfabrikat typ 225/235 60 16
eller dito 70-16
Citera
2021-10-01, 21:11
Medlem
Citat:
Jag brukar betala 6-700 kr för nya o då talar vi premiumfabrikat typ 225/235 60 16
eller dito 70-16

Du kan köpa och sätta vilket fabrikat du vill på en Tesla, precis som på alla andra bilar.

Detta är endast de däck som kom från fabrik, med just min bilmodell, i just den konfiguration som jag beställt.
Citera
2021-10-02, 02:28
Medlem
Nu svarar jag utan att ha en Tesla, men det är för att en kostnad som däck sällan är specifikt för en bil. Mer handlar det om dimension och fälg om man räknar in fälgen i priset.

Jag körde i somras på en stor betongbit på vägen som förstörde mitt däck och fälg och blev ett försäkringsärende.

Ett däck plus fälg blev ca 4000 kr i kostnad att byta ut och då var däcken 18"

Ju större däck och fälg desto dyrare kan man säga.
Citera
2021-10-02, 04:03
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Hur funkar air cond i elbilar - är den remdriven kompressor som fossilbilar eller
är det annan lösning

Inga remmar.
Kompressorn är eldriven precis som i ett kylskåp.
Citera
2021-10-02, 04:33
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Hur dyrt eller billig är servicen på elbilar t ex Tesla, bortsett från elektronik.

Bromsar slits så klart - hjullagar kan gå sönder/slitas ut - men vad mer kostar eller kan gå sönder?

Inga tändstift - få rörliga delar - inga oljebyten.

Hur är det med vattenkylning/kylare?

Tesla har vattenkylning/värmeväxlare. Den kan både kyla och värma. Motor och elektronik kyls med olja. Oljan värmer kylvätskan. Kylvätskan värmer batteriet. Om kylvvätskan ska kylas skickas det till en kylare. Kylvätskans flöde kan styras med 8 ventiler som alla sitter i en enhet, octavalve.

I länken till Teknikens Värld ovan så står att man inte behöver byta glykol på en elbil.
Det gäller inte för Tesla.

Citat:
Hur funkar växellådorna - är de enväxlade fram-back - är de steglösa modell DAF
eller hur är det.

Går de att renovera som vanliga automater (dvs finns delar)?

Elmotorn är konstant inkopplad till hjulen via en kugghjulsutväxling och differential.
Eftersom elmotorn är lika stark vid låga som höga varvtal så behöver inte utväxlingen ändras.
Differentialen är som på en vanlig bil och är till för att ytter- och innerhjul skall gå olika fort i en kurva.
Vid backning körs motorn baklänges.

Citat:
Hur är livslängden jfrt med motorn - har hört att Tesla utan vidare går 50,000 mil

Motor o batteri byts i hela stycken o förmodligen finns utbytes/fabriksrenoverat.

Något som skall skötas o drar pengar som fossilbilar inte har
Senast redigerad av PeterNoster 2021-10-02 kl. 04:43.
Citera
2021-10-02, 14:59
Moderator
Förtydligade rubriken
/Moderator
Citera
2021-10-02, 18:00
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Hur dyrt eller billig är servicen på elbilar t ex Tesla, bortsett från elektronik.

Bromsar slits så klart - hjullagar kan gå sönder/slitas ut - men vad mer kostar eller kan gå sönder?

Inga tändstift - få rörliga delar - inga oljebyten.

Hur är det med vattenkylning/kylare?

Hur funkar växellådorna - är de enväxlade fram-back - är de steglösa modell DAF
eller hur är det.

Går de att renovera som vanliga automater (dvs finns delar)?

Hur är livslängden jfrt med motorn - har hört att Tesla utan vidare går 50,000 mil

Motor o batteri byts i hela stycken o förmodligen finns utbytes/fabriksrenoverat.

Något som skall skötas o drar pengar som fossilbilar inte har

Servicekostnaderna och serviceintervallerna är olika för olika elbilar såklart.
Tex kräver Hyundai och Kias elbilar service varje 1.500e mil, för Renaults del gäller varje 3.000e mil, för Peugeot 2.500 mil etc.
Tesla utmärker sig här genom att inte kräva att service utförs för att behålla garantierna, de har dock ett rekommenderat serviceschema som innebär rengöring och smörjning av alla broms-ok var tolfte månad eller varje 2.000e mil, kupeluftfilter och kontroll/byte bromsvätska.

När bilarna blir några år gamla och har rullat 10-20.000 mil så kommer naturligtvis fler byten av vätskor och filter etc, tex byte av kylvätska, bromsvätska, växellåds-olja, AC-service, 12v startbatteri etc, vid olika miltal beroende på bilmodell.

Kylningen sker såklart med kylarvätska, men Tesla har även olje-kylning till motorn förutom kylvätska, hela 15 liter kylvätska har du i en Tesla model s medan en ZOE tex har 6 liter.

Batterierna brukar hålla bra, generellt ska man inte behöva bekymra sig över batteriets kapacitet de första 25-30.000 milen, även om man naturligtvis kan ha otur också.
Däremot håller generellt elmotorerna sämre, teslas äldre model s har stora bekymmer med defekta motorer, de höll knappt 10.000 mil, de nya lär vara bättre, men hur länge en elmotor håller vet man ju aldrig, min elmotor på min ZOE skar också vid 10.000 mil och andra elmotorer från tex continental har också haft kort livslängd, oftast blir det ett totalhaveri pga ett motorlager lager som ger upp eller sensorn/rotorn inne i motorn.

Reduktionslådorna brukar hålla bra, men även dessa kan såklart gå sönder, för att minska slitaget och öka livslängden kan man byta olja i lådan regelbundet.

Symptomen på en defekt låda eller elmotor är att bilen tjuter/skorrar när du kör.

Laddsystemen, växelriktare etc är också dyra grejor som kan gå sönder.

Chassikomponenter, fjädrar, stötdämpare etc tar också mer stryk på elbilar eftersom de är tyngre vilket naturligtvis ökar påfrestningarna.
På motorstarka elbilar slits även däcken hårt.

En annan sak man ska ha i åtanke när det gäller kostnaderna, är att elbilar är dyra att försäkra, ofta nästan dubbelt så dyra som en jämförbar bensinbil.

När det gäller milkostnad så kan man köra från väldigt billigt genom att ladda hemma, till väldigt dyr milkostnad om man laddar på offentliga laddstationer.
Citera
2021-10-02, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Inga remmar.
Kompressorn är eldriven precis som i ett kylskåp.

Det borde betyda NOLL servicekostnader på 10 år eftersom det är ett svetsat slutet
system utan packboxar o lager på sätt som remdrivna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in