2021-10-01, 14:32
Medlem
-VECKA 39 Smittade och döda- (FHM rapporterade 28 sep- 1 okt)

Totalt= 4248 smittade(-177, -4.0%) & 47 döda(+1) = 90 smittade/död(-6)
snitt= 606 smittade/dag(-90)
snitt= 6.71 döda/dag(+0.14)

*TREND sommar & höst 2021*
vecka 27 = 1660 smittade
vecka 28 = 1747 (..+87, +5,2%)
vecka 29 = 2512 (..+765, +44%)
vecka 30 = 3241 (..+729, +29%)
vecka 31 = 4498 (..+1257, +39%)
vecka 32 = 5609 (..+1111, +25%)
vecka 33 = 6437 (..+828, +15%)
vecka 34 = 6829 (..+392, +6,1%)
vecka 35 = 7112 (..+283, +4,1%)
vecka 36 = 7492 (..+380, +5,3%)
vecka 37 = 6965 (..-527, -7.0%)
vecka 38 = 4425 (..-2540, -36%)
vecka 39 = 4248 (..-177, -4.0%)

-LÄGET JUST NU-
https://www.bildtagg.se/file/igm96vpnmwkfxybnhx8krbd
Citera
2021-10-01, 14:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Här finns officiella siffror per åldersgrupp fram till 23/9: https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/uppfoljning-av-vaccination/vaccinationstackning/

Ja okej siffrorna från crush covid verkar inte ha uppdaterats på ett tag. Tack för länken.
Citera
2021-10-01, 15:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Det beror troligen på att en tredje dos inte fått klartecken vad gäller biverkningar. Jag tror inte att en tredje dos är utvärderad och klar säkerhetsmässigt än.

Tycker man borde titta på omvärlden. Man vet att skyddet avtar och att det är väldigt lågt efter 6 månader. Man vet att sjukdomen är farlig. Man vet att övriga länder ger en tredje dos. Hur mycket mer info behöver man egentligen , innan man kan gå till beslut?
Citera
2021-10-01, 15:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tycker man borde titta på omvärlden. Man vet att skyddet avtar och att det är väldigt lågt efter 6 månader. Man vet att sjukdomen är farlig. Man vet att övriga länder ger en tredje dos. Hur mycket mer info behöver man egentligen , innan man kan gå till beslut?

Jag känner ingen som har blivit riktigt allvarligt sjuk som är under 60 år. En bekant som är låmgtidssjukskriven, men hon är i klimakteriet och hennes besvär är i mångt och mycket likadana som rena klimakteriebesvär. Jag vill inte förminska, men jag känner jättemånga som har haft covid och deras symptom skulle man vanligtvis aldrig vaccinera mot.
Citera
2021-10-01, 15:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
IMBILDEN nu börjar du hetsa upp dig igen. Du måste lära dig hantera Coronaångesten lite bättre.

"Enligt tillgänglig statistik har 1,15 miljoner i Sverige varit smittade. Det är bara drygt 10%"

Kom igen nu du vet att dom sista antikroppsmätningarna innan vaccinationen visade redan då på uppåt 25%

"Det dör över 100 tusen personer varje år i Sverige"

Detta vet du också är direkt felaktigt.

"Så sannolikt har redan cirka 20 tusen personer avlidit i Sverige, efter att de smittats av Covid19"

Det finns absolut ingenting som indikerar att detta stämmer och det vet du.

"Vi hade en överdödlighet på 8-10 tusen år 2020"

Du vet mycket väl att den låg på drygt 7000 personer.

Alla vet att du tycker Covid19 är direkt livsfarlig men du kan väl hålla dig till sanningsenliga siffror när du argumenterar annars är det svårt att ta det du skriver på allvar.

Om du menar att smittspridningssiffrorna innehåller ett mörkertal, borde du också inse att dödstalen innehåller ett mörkertal, för alla som dör testas inte.

Så här skriver SCB rörande hur många som dör i Sverige. https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/doda-i-sverige/
Vad är väsentligt fel menar du?

Sverige har avrundat 15 tusen officiella dödsfall i covid19. Med 33% mörkertal vad gäller dödstalen ligger vi runt 20 tusen döda och det är inte alls orealistiskt. Exakt hur många det är vet ingen, men att det förekommer - det vet vi.
https://sverigesradio.se/artikel/7453965

Vad gäller överdödlighet är det egentligen en ganska ointressant siffra oavsett om den visar 5 tusen eller 10 tusen. Den stora anledningen till det, är att den säger inget om man inte håller övriga faktorer lika och under en sådan här pandemi har övriga faktorer varit långt ifrån lika. Vad hade hänt om vi inte haft uppmaningen att jobba hemma? Vi vet att vi haft extremt lite dödsfall från influensa och vinterkräksjuka etc. Det går inte att säga att överdödligheten enbart mäter dödstalen i Covid19. Inte när du samtidigt tar bort ett par tusen dödsfall i influensa , 500 vinerkräksjuka, 200 mindre offer i trafiken pga lägre trafik etc etc. Dessutom är det så stora tal vi pratar om rörande människor som dör helt naturligt att allt på så vis kamoufleras, men det följer väl coronaförnekarnas agenda fullständigt så jag förstår att mätetalet gärna används av den här gruppen.
Det känns ungefär lika begåvat som om någon under 2022 skulle hävda att gängskjutningar på öppen gata inte utgör något problem, för det finns ingen överdödlighet jmf med år 2021. Eller påstå att det inte dog 550 svenskar på Estonia år 1994, eftersom det var fler människor som dog totalt år 1993 (om det nu var så). Resonemang likt dessa leder liksom ingen vart. Det är bara totalt fördummande och antiintellektuellt.
Citera
2021-10-01, 15:45
Medlem
Citat:
Så här skriver SCB rörande hur många som dör i Sverige. https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/doda-i-sverige/
I just det här fallet var det väl inte så illa, det är dock illustrativt att även när det inte finns nån större anledning att bre på så görs det. För att citera första meningen i länken:
Citat:
Under 2000-talet har ungefär 92 000 personer dött varje år, med en topp år 2020 då drygt 98 000 avled

Aldrig några misstag/slarvfel/överdrifter som inte går i linje med vad inläggets drivna tes förstås. Hade du dragit till med cirkus 100000 hade nog få orkat bry sig, det är bara så uppenbart och tradigt (jmf rubrikmakare i slaskpressen). Svårt att se annat än att det antingen är utstuderat eller enfaldigt.
Senast redigerad av Korkenzieher 2021-10-01 kl. 16:44. Anledning: Fumlat på tangenterna
Citera
2021-10-01, 15:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korkenzieher
I just det här fallet var det väl inte så illa, det är dock illustrativt att även när det inte finns nån större anledning att bre på så görs det. För att citera första meningen i länken:

Aldrig några misstag/slarvfel/överdrifter som inte går i linje med vad inläggets drivna tes förstås. Hade du dragit till med cirkus 100000 hade nog få orkat bry sig, det är bara så uppenbart och tradigt (jmf rubtikmakare i slaskpressen). Svårt att se annat än att det antingen är utstuderat eller enfaldigt.

Jag tycker det är ganska enfaldigt när man säger att jag har fel när jag skriver att cirka 100 tusen personer dör varje år i Sverige, när det "bara" dör 92 tusen. Då vill man leda diskussionen någon annanstans och varför vill man då det? Ungefär som när jag skriver att 15 tusen har dött, då hävdar någon istället någon att jag har totalt fel, eftersom det "bara" är 14.852 personer som har dött. Samtidigt har diskussionen aldrig handlat om det och det är inte relevant för debatten.
Citera
2021-10-01, 15:58
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Om du menar att smittspridningssiffrorna innehåller ett mörkertal, borde du också inse att dödstalen innehåller ett mörkertal, för alla som dör testas inte.

Sverige har avrundat 15 tusen officiella dödsfall i covid19. Med 33% mörkertal vad gäller dödstalen ligger vi runt 20 tusen döda och det är inte alls orealistiskt. Exakt hur många det är vet ingen, men att det förekommer - det vet vi.
https://sverigesradio.se/artikel/7453965

Vad gäller överdödlighet är det egentligen en ganska ointressant siffra oavsett om den visar 5 tusen eller 10 tusen. Den stora anledningen till det, är att den säger inget om man inte håller övriga faktorer lika och under en sådan här pandemi har övriga faktorer varit långt ifrån lika. Vad hade hänt om vi inte haft uppmaningen att jobba hemma? Vi vet att vi haft extremt lite dödsfall från influensa och vinterkräksjuka etc. Det går inte att säga att överdödligheten enbart mäter dödstalen i Covid19. Inte när du samtidigt tar bort ett par tusen dödsfall i influensa , 500 vinerkräksjuka, 200 mindre offer i trafiken pga lägre trafik etc etc. Dessutom är det så stora tal vi pratar om rörande människor som dör helt naturligt att allt på så vis kamoufleras, men det följer väl coronaförnekarnas agenda fullständigt så jag förstår att mätetalet gärna används av den här gruppen.
Det känns ungefär lika begåvat som om någon under 2022 skulle hävda att gängskjutningar på öppen gata inte utgör något problem, för det finns ingen överdödlighet jmf med år 2021. Eller påstå att det inte dog 550 svenskar på Estonia år 1994, eftersom det var fler människor som dog totalt år 1993 (om det nu var så). Resonemang likt dessa leder liksom ingen vart. Det är bara totalt fördummande och antiintellektuellt.

17 april 2020, när din älskade artikel skrevs som hävdar att det missas dödsfall på äldreboenden, hade vi 1444 dödsfall (källa: platz.se). Om vi räknar på ditt 33% mörkertal så tillkommer alltså knappa 500 döda. Jag kan tycka att det låter högt, men det kan vara rimligt (och då gör jag den felaktiga slutsatsen att ALLA döda var döda på äldreboende). Min fråga till dig är; storskalig testning av boende inom äldreomsorgen kom igång ett par veckor senare, i början av maj. Håller du fast vid att mörkertalet på döda ska anses vara 33% efter maj 2020?

Jag har frågat dig förr och gav dig då ett mörkertal på 1000 döda och frågade efter de andra 4000
Du svarade att du hade läst att det var 2-3000
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Sen fortsatte du dock med att skriva att du tror att mörkertalet var 6000. Inte under hela pandemin utan i mars/april 2020. Det är ett mörkertal på hundratals procent.

Inser du hur jävla dum du är, det går inte att ens förklara...
Citera
2021-10-01, 16:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
17 april 2020, när din älskade artikel skrevs som hävdar att det missas dödsfall på äldreboenden, hade vi 1444 dödsfall (källa: platz.se). Om vi räknar på ditt 33% mörkertal så tillkommer alltså knappa 500 döda. Jag kan tycka att det låter högt, men det kan vara rimligt (och då gör jag den felaktiga slutsatsen att ALLA döda var döda på äldreboende). Min fråga till dig är; storskalig testning av boende inom äldreomsorgen kom igång ett par veckor senare, i början av maj. Håller du fast vid att mörkertalet på döda ska anses vara 33% efter maj 2020?

Jag har frågat dig förr och gav dig då ett mörkertal på 1000 döda och frågade efter de andra 4000
Du svarade att du hade läst att det var 2-3000
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Sen fortsatte du dock med att skriva att du tror att mörkertalet var 6000. Inte under hela pandemin utan i mars/april 2020. Det är ett mörkertal på hundratals procent.

Inser du hur jävla dum du är, det går inte att ens förklara...

DUM??!!?! Det är väl klart att mörkertalet ifråga om ANTAL ökar undan för undan, vartefter pandemin pågår. Vad är så konstigt med det? Vad är det du inte förstår?
Citera
2021-10-01, 16:07
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
DUM??!!?! Det är väl klart att mörkertalet ifråga om ANTAL ökar undan för undan, vartefter pandemin pågår. Vad är så konstigt med det? Vad är det du inte förstår?

Du anser alltså att mörkertalet ska vara 33 % sett över hela pandemin? Ingenting har förändrats sedan start (och din länkade artikel) som kan ha medfört att mörkertalet minskat?
Citera
2021-10-01, 16:12
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Jag tycker det är ganska enfaldigt när man säger att jag har fel när jag skriver att cirka 100 tusen personer dör varje år i Sverige, när det "bara" dör 92 tusen. Då vill man leda diskussionen någon annanstans och varför vill man då det? Ungefär som när jag skriver att 15 tusen har dött, då hävdar någon istället någon att jag har totalt fel, eftersom det "bara" är 14.852 personer som har dött. Samtidigt har diskussionen aldrig handlat om det och det är inte relevant för debatten.

Det är skillnad på att avrunda och att överdriva. När du skriver att det dör över (vad du skrev, inte cirka) 100000 varje år är det uppenbart felaktigt eftersom det aldrig har skett, med ett undantag och det var 1918.

Citat:
Det dör över 100 tusen personer varje år i Sverige. Sedan är väl just de sjukdomar du nämner sällan särskilt dödliga, men det är ju en helt annan historia. Nej, det är fortfarande bara en minoritet som smittats av coronaviruset i Sverige.
Citera
2021-10-01, 16:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Du anser alltså att mörkertalet ska vara 33 % sett över hela pandemin? Ingenting har förändrats sedan start (och din länkade artikel) som kan ha medfört att mörkertalet minskat?

Det finns massor av saker som förändras under en lång pandemi. Jag förundras dock hur vissa inte tror på mörkertal vad gäller döda, samtidigt som man tror på 1000 procents mörkertal vad gäller smittade. De siffror som vissa använder gör gällande att fler varit smittade än vad det finns invånare i Sverige. Klart jag ifrågasätter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in