Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-04, 15:36
  #361
Medlem
SKetchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dianthus
[...]OH-HVG plockade till exempel upp 44 överlevande enligt JAIC, men enligt Estoniasamlingen och Kamedorapport 68 var siffran 37 stycken för den helikoptern. Sånt här gör att jag tappar trovärdigheten för utredningen- inte ens Socialstyrelsen och haverikommissionen lyckas synka sina siffror. Och i Kamedorapporten, sidan 46, står det dessutom angående OH-HVG, efter att man först plockat upp fyra överlevande:

”Ett flertal räddningsflottar inspekterades och totalt bärgades 33 överlevande (in-räknat 3 besättningsmedlemmar från Isabella?)...”.

Tre besättningsmedlemmar från Isabella är alltså eventuellt inräknade i de 37 överlevande? Som enligt JAIC dessutom ska vara 44 för den just den helikoptern?

Detta har redan bemötts. Från JAIC 7.5.5:
Citat:
Under de två följande dagarna var OH-HVG engagerad i sökande efter och bärgning av döda. I åtskilliga statistiska uppgifter som publicerats efter olyckan har antalet överlevande som räddats av OH-HVG angetts till 37 personer. Detta antal har också rapporterats av besättningen. I själva verket räddade helikoptern 44 personer. Detta har kontrollerats mot fartygens loggböcker och vid upp-samlingsplatsen i Nagu.

Besättningen på den första helikoptern räknade fel, vilket är förståeligt i situationen.
Besättningsmän är inte heller "överlevande" och inte inräknade.
Citera
2021-01-04, 16:13
  #362
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKetcher
Detta har redan bemötts. Från JAIC 7.5.5:


Besättningen på den första helikoptern räknade fel, vilket är förståeligt i situationen.
Besättningsmän är inte heller "överlevande" och inte inräknade.



Huruvida Isabellas besättningsmän är inräknade bland de överlevande ställer sig till och med Socialstyrelsen frågande till. Eftersom det satts ett frågetecken i rapporten angående dessa tre personer kan det alltså inte helt uteslutas att dessa felaktigt räknats med bland de överlevande. Hade det varit glasklart borde dessa ha räknats bort.

Angående OH-HVG; det är stor skillnad på 37 eller 44 personer, det är en differens på sju personer. I mina öron låter det mycket märkligt att besättningarna skulle ha så dålig koll på hur många de plockade upp. Det betyder ju även att alla andra listor från helikoptrarna/fartygen inte kan anses vara helt säkra. Med denna logik kan således fler personer än 137 ha överlevt.
Citera
2021-01-04, 18:45
  #363
Medlem
SKetchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dianthus
Huruvida Isabellas besättningsmän är inräknade bland de överlevande ställer sig till och med Socialstyrelsen frågande till. Eftersom det satts ett frågetecken i rapporten angående dessa tre personer kan det alltså inte helt uteslutas att dessa felaktigt räknats med bland de överlevande. Hade det varit glasklart borde dessa ha räknats bort.

Angående OH-HVG; det är stor skillnad på 37 eller 44 personer, det är en differens på sju personer. I mina öron låter det mycket märkligt att besättningarna skulle ha så dålig koll på hur många de plockade upp. Det betyder ju även att alla andra listor från helikoptrarna/fartygen inte kan anses vara helt säkra. Med denna logik kan således fler personer än 137 ha överlevt.

Med logik kan man också tolka att socialstyrelsen hade fel eftersom JAIC skriver att socialstyrelsen hade fel.
Citera
2021-01-04, 21:33
  #364
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKetcher
Med logik kan man också tolka att socialstyrelsen hade fel eftersom JAIC skriver att socialstyrelsen hade fel.


Socialstyrelsen plitar alltså ihop en rapport på den egna kammaren, uppenbarligen baserad på andra källor än de JAIC har, som samtidigt filar på den andra rapporten. Dessa två myndigheter tycks inte ha kommunicerat med varandra trots att det rör precis samma katastrof.

Socialstyrelsens rapport ges ut i mars 1997, två och ett halvt år efter olyckan. Siffrorna i den skiljer sig från JAIC:s, som blir klar i december 1997, vilket föranleder att JAIC måste ”förklara” Socialstyrelsens ”felaktiga” siffror i sin rapport.

Detta schabbel inbjuder verkligen inte till förtroende för att utredningen sköttes korrekt av inblandade myndigheter. Man lyckades inte ens presentera en samstämmig bild över hur räddningsarbetet genomfördes.
Citera
2021-01-04, 22:42
  #365
Medlem
SKetchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dianthus
Socialstyrelsen plitar alltså ihop en rapport på den egna kammaren, uppenbarligen baserad på andra källor än de JAIC har, som samtidigt filar på den andra rapporten. Dessa två myndigheter tycks inte ha kommunicerat med varandra trots att det rör precis samma katastrof.

Socialstyrelsens rapport ges ut i mars 1997, två och ett halvt år efter olyckan. Siffrorna i den skiljer sig från JAIC:s, som blir klar i december 1997, vilket föranleder att JAIC måste ”förklara” Socialstyrelsens ”felaktiga” siffror i sin rapport.

Detta schabbel inbjuder verkligen inte till förtroende för att utredningen sköttes korrekt av inblandade myndigheter. Man lyckades inte ens presentera en samstämmig bild över hur räddningsarbetet genomfördes.

Nej, de lär ha använt samma källa vilket är första helikoptern som räknade fel. JAIC krossverifierade med med båten och samlingsplatsen, medan KAMEDO inte gjorde det eftersom det är en katastrofmedicin och inte en teknisk rapport.

I grund och botten är det den finska besättningen på första helikoptern som räknade fel, vilket fångades upp i slutrapporten.
Citera
2021-03-01, 10:55
  #366
Medlem
Ny artikel om Avo Piht:

https://www.ohtuleht.ee/1027273/vand...-piht-paasteti

Med anledning av denna korta dokumentär från finska YLE. Tyvärr ingen svensk text:

https://arenan.yle.fi/1-50653022
Citera
2021-09-30, 19:33
  #367
Medlem
Hegamons avatar
Avo Piht befälhavare och sjökapten på M/S Estonia. Han skulle kunnat givits en ny identitet. Jag har sett bilderna på en misstänkt Avo insvept i en räddningsfilt. Jag tycker otvivelaktigt det ser ut som just Avo Pith. För vem är det annars?

En skyddad identitet till mannen hade säkert besparat han och hans familj mycket elände. Måhända hade Avo militära kunskaper som ej fick avslöjas. Allt enligt östeuropeisk tappning.
Citera
2021-09-30, 21:23
  #368
Medlem
Skaraborg2s avatar
Skyddad identitet?

Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Avo Piht befälhavare och sjökapten på M/S Estonia. Han skulle kunnat givits en ny identitet. Jag har sett bilderna på en misstänkt Avo insvept i en räddningsfilt. Jag tycker otvivelaktigt det ser ut som just Avo Pith. För vem är det annars?

En skyddad identitet till mannen hade säkert besparat han och hans familj mycket elände. Måhända hade Avo militära kunskaper som ej fick avslöjas. Allt enligt östeuropeisk tappning.

Har också sett dessa foton och tycker precis som du att det ser ut som Avo Piht.

Han kan mycket väl ha erhållit en skyddad identitet och kan då ha fått flytta till ett annat land.
Citera
2021-10-01, 02:58
  #369
Medlem
Corona-Chans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Har också sett dessa foton och tycker precis som du att det ser ut som Avo Piht.

Han kan mycket väl ha erhållit en skyddad identitet och kan då ha fått flytta till ett annat land.
Om han har fått det och lever sitt liv i hemlighet någonstans, vad gjorde dom då med flickorna som räddades ur samma båt? Blev dom mördade? Fångna i ett FEMA läger i usa?

Skulle dom verkligen tillåta Avo att leva och gå fri?
Risken finns ju att han kliver fram och börjar prata när som helst, speciellt nu på senare dar när det inte är så mycket kvar av livet och nya dyk görs vid vraket.
Citera
2021-10-01, 14:09
  #370
Medlem
farfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Har också sett dessa foton och tycker precis som du att det ser ut som Avo Piht.

Han kan mycket väl ha erhållit en skyddad identitet och kan då ha fått flytta till ett annat land.

(tillfälligt lånat konto)

Vet man om Avos fru sett bilderna på den mystiska mannen i ambulansen på finska Utö som liknar Avo?

Enl artikel nedan skrev Avos fru en bok där hon nystade i makens försvinnande, är det någon som läst boken? Det hade varit otroligt om hon skrivit en bok, men inte sett bilder på mannen som liknade hennes make.

https://www.ohtuleht.ee/1027273/vand...-piht-paasteti
Citera
2021-10-01, 14:32
  #371
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad hände med tvillingsystrarna?

Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Chan
Om han har fått det och lever sitt liv i hemlighet någonstans, vad gjorde dom då med flickorna som räddades ur samma båt? Blev dom mördade? Fångna i ett FEMA läger i usa?

Skulle dom verkligen tillåta Avo att leva och gå fri?
Risken finns ju att han kliver fram och börjar prata när som helst, speciellt nu på senare dar när det inte är så mycket kvar av livet och nya dyk görs vid vraket.

Ja vad hände med tvillingsystrarna!

Jag har tänkt mycket på vad som hände dem och om Avo Piht tilläts att leva vidare? Jag vet faktiskt inte vad jag skall tro efter 27 år. Det sannolikaste är väl att de alla tre inte finns i livet längre?
Citera
2021-10-02, 09:46
  #372
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja vad hände med tvillingsystrarna!

Jag har tänkt mycket på vad som hände dem och om Avo Piht tilläts att leva vidare? Jag vet faktiskt inte vad jag skall tro efter 27 år. Det sannolikaste är väl att de alla tre inte finns i livet längre?

Ett klipp som uppges visa systrarna när de lämnar ambulansen:

https://sobranna.postimees.ee/735185...Hv5_VtNWSjxl9Y

Tillägg: här ser man det från en annan vinkel:

https://m.youtube.com/watch?v=dG7qyrN9iFY
__________________
Senast redigerad av Dianthus 2021-10-02 kl. 10:05.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback