2021-10-01, 11:38
Avstängd
JajoNej666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fardtjansten
Han är inte psykiskt sjuk, rättshaverist är väl inte lika med psyksjuk ?

Men jag tror det är svårt att få till den smällen med begränsad ekonomi, och flykten stämmer inte.
Han sågs lämna huset tunn kläd ! ingen packning nämns det finner jag konstigt.
Han lämnade landet efter attacken är min gissning.
Citera
Medlem
fardtjanstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Man kan ju se skillnad på detonationsstället om det är en fast laddning (typ dynamit) som sprängts, eller om det är en gas som detonerat. Bensin har en ganska exakt område av luft/bensingas-blandning för att detonera vilket gör att det bara brinner om blandningen är fel. Men blandar man med andra vätskor så kan antändningsområdet blev betydligt bredare.

Det kan alltså ha varit en behållare med vätska som först antänts så att innehållet förgasats och att det sen blivit en kraftig rökgasexplosion. Det är inte säkert att det var med flit utan det kan ju ha varit tillverkning som gått snett. Av skadorna att döma är det inte frågan om 1 liter utan snarare runt 20 kg bensin i sprängkraft.
Någon boende borde väl reagerat på om en granne som endast äger en damcykel plötsligt börjar bära hem dunkar som troligen är bensindunkar!
Vilka jävla tokiga spekulationer
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Man kan ju se skillnad på detonationsstället om det är en fast laddning (typ dynamit) som sprängts, eller om det är en gas som detonerat. Bensin har en ganska exakt område av luft/bensingas-blandning för att detonera vilket gör att det bara brinner om blandningen är fel. Men blandar man med andra vätskor så kan antändningsområdet blev betydligt bredare.

Det kan alltså ha varit en behållare med vätska som först antänts så att innehållet förgasats och att det sen blivit en kraftig rökgasexplosion. Det är inte säkert att det var med flit utan det kan ju ha varit tillverkning som gått snett. Av skadorna att döma är det inte frågan om 1 liter utan snarare runt 20 kg bensin i sprängkraft.

Ja det behöver inte alls röra sig om sprängämnen ens. Det kan vara gasolflaskor eller bensindunkar som exploderar, kanske i kombination med rökgaser.
Nu verkar det dock som att han har pysslat med kemikalier och fyllt sitt källarförråd med något. Men det finns många sätt att åstadkomma en explosion.
Citera
2021-10-01, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niclas123456
Ni menar alltså att han trycker på en vind ? Sen i tisdags? Utan koppling till omvärlden ? Utan mat och vatten?

Antingen är han i ett förråd och trycker, men jag tror han är utanför Sverige redan, han går ut före sprängning. Spårvagn plankar alla,

Gick ett öresundståg kl 05.10 och ett kl 05.40

Vad väljer man stanna kvar i Gbg eller går på tåget till Köpenhamn? Även om man är fulländad psykopat ? Kolla biljetter osv är inte så noga.

Lika så med tåg till Stockholm.

Polisen har nog vid det här laget kartlagt kopplingar åt olika "vänner och ev orter" , så inte omöjligt att andra distrikt i landet är inkopplade och har uppsikt. Finns ju tex som det verkar personer i hufudstaden som har med ärendet om modern att göra, bland övriga parter i målet som kan ha en hotbild mot sig. Så många allternativ, dock tror jag att han trycker i götet..
Citera
2021-10-01, 11:41
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
dina frågeställningar o Aspie slutsats genererar ännu mer frågor, jag har försökt tänka både innanför- och utanför boxen - viktigt är att inte fastna på det uppenbara självklara
/... /
vad är det vi INTE ser i detta fall?

Tänker att man borde kunna knyta tillflyktsplats till personlighet.

- Har Gbg - polisen tillgång till en profiler?

Intelligent, fackidiot (vissa ämnen)
Överskrider samhällets regelverk (stöld, olaga intrång, osv).
Social inkompetens
Hemlös
Hämndlysten
Känner sig förfördelad
Tekniskt lagd
Planerar noga
Ger sig på auktoriteter (mail, förtal, stalking)
Stalkar även grannar
Parasiterande livsstil (hackade ev grannens wifi för att googla obskyra ämnen, mammas lgh)
Avvikande känsloliv, rutiner, beteende
Vet om att han är avvikande
Omogen
Hangups
Inget socialt liv

Undrar fortfarande, om polisen undersökt oansenliga kolonistugor i tex Slottsskogen.

Antingen är han kvar i stan för mammas skull - eller också kan han tagit sig ut ur landet, ja.

Att polisen inte förutsåg Vårdcentral-besöket igår, om hans mamma har allmänläkaren där - är slött, med tanke på FUP:en. Inte säkert att man får ngn mer chans.

Signalement, interpol, gränsövergångar..
Man måste kunna hålla jämna steg Att inte bevaka Slottsskogen igår kväll - vare sig från luften eller gåendes/på fordon - är anmärkningsvärt.
Inte en käft där, då.

Undrar ff över kopplingen Chalmers, rederier. Om han jobbat/utbildat sig - vad exakt?
Senast redigerad av Xedome 2021-10-01 kl. 11:47.
Citera
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
dina frågeställningar o Aspie slutsats genererar ännu mer frågor, jag har försökt tänka både innanför- och utanför boxen - viktigt är att inte fastna på det uppenbara självklara
Tänk om internet/soc media/Flashback funnits på Palmemordets tid, då hade diskussionerna gått höga om t ex "33-åringen", hans farmors grannes obskyra mopedintresse skulle blivit synat liksom hans klasskamrat "jag anade redan då" uttalanden hade bidragit till folkets domstol

vad är det vi INTE ser i detta fall?
Varför är polisen så stensäkra?
Så här tidigt brukar man aldrig nästan vara så säker, även om det är en ensam gärningsman..

Jo, det vi inte ser är eventuellt något han kan ha skickat till kronofogden/polisen/någon annan.
Bilder på bomben, erkännande i brev/förklaring, telefonsamtal, video inspelning?

Kan någon haft en nyckelhåls kamera?

Så tror jag att det kan vara, eftersom det ser vi ju inte, men polisen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alexkl87
Och lämnat sin mamma på ålderdomshemmet där han hotat personalen för han inte fick komma in? En äkta mammas pojke.
Klart han inte lämnat henne själv. Isåfall hade han väl tagit med henne.
Han ligger väl och trycker i något förråd någonstans tills mammalängtan tar över.

Du misstar dig nog ganska mycket, hans mamma var hans ekonomiska säkerhet, det handlar inte om att älska sin mamma.

Så jag tror att han inte är i Göteborg
Citera
2021-10-01, 11:42
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Någon boende borde väl reagerat på om en granne som endast äger en damcykel plötsligt börjar bära hem dunkar som troligen är bensindunkar!

Folk reagerade, att det luktade konstigt och att han bar på grejor. Vi vet inte om detonationen har varit i lägenheten, eller om det har varit i ett källarförråd.

Han sågs ute på gården efter explosionen, gåendes lugnt därifrån och någon ska ha ropat "vad har du gjort!". Så jag tror inte det var en detonation av misstag, detta var planerat. Tänk på att han skulle ha vräkts senare samma dag...

Eftersom han då inte hade någon väska/packning med sig så tror jag han har förberett ett gömställe innan.
Citera
2021-10-01, 11:42
Medlem
Citat:

Det är ju inte så svårt att ta in grejer i ett hus om man vill. Man kan till exempel dölja det i en väska eller en påse. Sedan kan man ju göra det på natten när ingen ser.
Han verkar i alla fall ha lagrat något i källarförrådet. Men vad det var återstår att se.
Citera
2021-10-01, 11:44
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
Karln som efterlyses har alltså ett personnummer som redan vid födseln gör honom till svensk medborgare, trots att han är född i Gdansk.

Personligen struntar jag i var han är född, men jag har förstått att det är viktigt för andra här på FB.

Vid denna tid var det inte födelseorten som avgjorde medborgarskapet, utan det följde moderns medborgarskap. Senare har det ändrats så att det följer faderns om modern och fadern är gifta med varandra. Många länder har dock regler som gör att de barn som fadern erkänner också blir medborgare i landet och då kunde man få dubbelt medborgarskap.
Citera
2021-10-01, 11:44
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Om den psykiskt sjuka mannen inte fattar att han inte får hälsa på sin mamma pga. coronarestriktioner så fattar han heller inte hur man gör en bomb.
Det är helt olika saker, han anser att TROTS corona har han rätt att hälsa på sin mamma.
Det är inte att han har så låg nivå att han inte förstår smittan.
Citera
2021-10-01, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Kolla filmen Falling down med brilliant Michael Douglas, Vi kan alla hamna där
Bra ide. Jag ger dig kredit iaf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto