Citat:
Ursprungligen postat av
SisterJones
Hur dyrt eller billig är servicen på elbilar t ex Tesla, bortsett från elektronik.
Bromsar slits så klart - hjullagar kan gå sönder/slitas ut - men vad mer kostar eller kan gå sönder?
Inga tändstift - få rörliga delar - inga oljebyten.
Hur är det med vattenkylning/kylare?
Hur funkar växellådorna - är de enväxlade fram-back - är de steglösa modell DAF
eller hur är det.
Går de att renovera som vanliga automater (dvs finns delar)?
Hur är livslängden jfrt med motorn - har hört att Tesla utan vidare går 50,000 mil
Motor o batteri byts i hela stycken o förmodligen finns utbytes/fabriksrenoverat.
Något som skall skötas o drar pengar som fossilbilar inte har
Växellåda behöver du inte fundera på - finns ingen.
Det som jag råkat ut för är att AC´n slutade fungera på min VW efter endast 800 mil. Gick så klart på garanti. Men det visar också att det finns en del mekaniska delar som är samma som på en fossilbil och kräver därför en viss service/översyn.
När det kommer till bromsarna så använder jag dem betydligt mindre på den här bilen än tidigare bensin/dieselbilar. Det blir helt enkelt mer motorbromsande. Och då får man dessutom lite påfyllning av batteriet.
I bilen finns kyl- och värmesystem för att hålla optimal temperatur på batteriet. Det innebär vätskor och pumpar som behöver kontroll och översyn. Så helt servicefria är inte elbilarna, men behöver inte heller in på någon service efter 1500 mil.