2021-10-01, 11:17
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Jag skrev tidigare att det nog är dynamit, hittad i en gammal sommarstuga eller liknande.
(Kryllar ju av sånt)

TATP ifall han meckat ihop det själv.

Typ så.

(Bara därför lär det vara något redigt exotiskt som han köpt på någon obskyr marknad på darkweb och fått skickat till sig i ett paket, med tändanordning och allt)

Jag tror han har snott det mesta från västlänksbygget. En 20-25 kilos säck skulle ge ungefär de skador som uppstått vid explosionen. Detonatorn har han nog gjort själv och det är det som luktat. Det är möjligt att man använder oblandad ammoniumnitrat i storsäck (500kg) och det märks då inte om nån knycker 10 kilo ur säcken..
Citera
2021-10-01, 11:18
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Han kan defintivt ha bokstavsdiagnoser, vara en enstöring, märklig och beroende av sin gamla mamma, men ändå vara mycket intelligent så att han kan få ihop saker?

Finns många sådana personer som är jättemärkliga, och lever ensamma utanför samhället men ändå kan vara betydligt mer än genomsnittintelligenta.

Denne Mark Lorentzon ger mig alla vibbar av en sådan person.
Självfallet, bara okunniga idioter tror att psykisk störning och bristande intelligens är samma sak.
Citera
2021-10-01, 11:19
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quentin5
Var fan gömmer sig skrället då?

Nånstans på Chalmers eller universitetets område?
Var han med i någon kårförening som disponerar någon lokal ute i skogen?
Jag tror man ska söka lite bland hans gamla studiekamrater efter tips.

Vore intressant att få bekräftat vilken utbildning MGM har. Är det någon som sitter på den informationen?
Senast redigerad av HowLongIsNow 2021-10-01 kl. 11:21.
Citera
Medlem
Citat:
Skulle tro syftet med sprängningen är kanske vad som åsyftas med terror.

-Jag sprängde för att sätta skräck i människor, så att den judisk, sionistiska-arab koalitionen ska få all makt i törnros dalen, darra!!

Eller:
-Jag var så less på hyresvärden som ville vräka mig att jag sprängde skiten.

Terrorism ska ha ett politiskt syfte, att skrämma allmänheten i en politisk riktning.
Citera
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Är den psykiskt störda mannen tillräckligt intelligent då så han inte spränger sig själv i småbitar? Det är väl inte kleti och pleti som sitter hemma och gör bomber utan att veta vad dom gör? (Till och med "normala" ungdomar satt ju förr hemma och gjorde nyårssmällare vilket resulterade i att dom skadad sig själva ganska rejält.)

Uppenbarligen - utifrån hans belägenhet vid tidpunkten för dådet, enl. grannar som vittnat om det, tom. här på fb.

Innan den här tråden förstördes av SD:s offerkoftor.

Uppdatera dig. Tjata inte om saker vi redan vet.
Senast redigerad av Xedome 2021-10-01 kl. 11:24.
Citera
2021-10-01, 11:22
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Jag tror han har snott det mesta från västlänksbygget. En 20-25 kilos säck skulle ge ungefär de skador som uppstått vid explosionen. Detonatorn har han nog gjort själv och det är det som luktat. Det är möjligt att man använder oblandad ammoniumnitrat i storsäck (500kg) och det märks då inte om nån knycker 10 kilo ur säcken..

https://www.expressen.se/gt/skriket-efter-smallen-vad-har-du-gjort/
Polisen tror inte att bomben i Göteborg var gjord av dynamit., skriver GP.
I stället är hypotesen att det kan vara en blandning av olika vätskor som ligger bakom dådet.
– Om man blandar exempelvis bensin med andra vätskor, i fel proportioner, kan man nå upp till en enorm sprängkraft, säger en polisman till GP.
– Det är mycket möjligt att det är gaser eller förgasad vätska som exploderat.

– Ingenting i händelseförloppet talar för att det är en mer traditionell bomb som detonerat. Utan det här är något annat.
Det kan röra sig om gas eller en blandning av olika vätskor.
– – Om man blandar exempelvis bensin med andra vätskor, i fel proportioner, kan man nå upp till en enorm sprängkraft, säger en polisman till GP.
– Det är mycket möjligt att det är gaser eller förgasad vätska som exploderat.
Citera
2021-10-01, 11:22
Medlem
Hvorfor tok han navnet Lorentzen?
Hva er linken?

Leste han hadde jobbet med rederier og shopping i Norge. Meget kjent skipsreder familie her som heter Lorentzen.
Citera
2021-10-01, 11:23
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieMahogney
Ingen som lyckats få fram en bild på MGM?
Det finns både i media och i tråden sedan över 24h minst. Bildgoogla mark lorentzon.
Citera
2021-10-01, 11:24
Medlem
Citat:
Nu vet jag att jag tjötat om det hemmagjorda sprängmedlet TPTD, men en komponent är saltsyra som just luktar fränt och kemiskt.
Det tar en stund att göra några kilo, jag tror jag räknade på 50dagar för 16kg.

Kan också vara att han gjort ammoniumnitrat, då använder man salpetersyra som inte heller luktar karamell.
Sen diesel på det, alla gruvarbetare och vita bombmäns bästa vän.
Breivik, Timothy McVeigh och liknande.

Har fruktansvärt svårt att se att denne gigant av personlighet skulle kunna dyka ner i Bergsjön och fråga random gäng-sprängare om han kan få köpa några kilo sprängdeg.

Å andra sidan är han så mycket Aspie att han skulle kunna göra det bara för att han inte skulle förstå att det är dumt att göra så.

Aspberger slutsats - Jag vill spränga någon, hur får jag tag på sprängmedel?
Vem spränger?
Gängen!
Sen frågar man alla med krulligt hår och mörk hudfärg, tillslut så.

”Barnflickan i Knutby lyckades ju krysta fram en revolver och hon var lika streetsmart som hans majestät konungen.

dina frågeställningar o Aspie slutsats genererar ännu mer frågor, jag har försökt tänka både innanför- och utanför boxen - viktigt är att inte fastna på det uppenbara självklara
Tänk om internet/soc media/Flashback funnits på Palmemordets tid, då hade diskussionerna gått höga om t ex "33-åringen", hans farmors grannes obskyra mopedintresse skulle blivit synat liksom hans klasskamrat "jag anade redan då" uttalanden hade bidragit till folkets domstol

vad är det vi INTE ser i detta fall?
Citera
2021-10-01, 11:24
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Om hen nu har planerat "smällen" i månader har hen nog planerat flykt och gömsle lika noggrant i månader. Hen har kanske klädd som kvinna liftat med en tradare till Polen? För att man är rättshaverist behöver man inte vara korkad.

Jag vet inte att han skulle ha någon anknytning till Polen och det är oklart om han ens behärskar språket. Eftersom han är så beroende av sin gamla mamma så är det mycket troligare att han trycker någonstans i Göteborg.

Frågan är vem som skulle våga gömma honom, Mark Lorentzon har ju inte rört sig i "kriminella kretsat" vad jag har förstått. Bara varit underlig.
Citera
2021-10-01, 11:25
Medlem
JdeKoofs avatar
Citat:
Jag svarade hypotetiskt på en fråga, bajsa inte på dig.
Men jag antar att pellejönsen stått skriven på mamma, varför plötsligt en dag efter 55 år göra en adressändring och skriva FEL lägenhets nr?

Det känns ju absolut trovärdigt.

Jag, som via mitt jobb vet att detta med lgh-nummer kan vara lite hejkon-bejkon tycker att det skräpar ner tråden. Han hade väl bara bott där i ett år? Inte säkert ändå att det är han som gjort fel.

Har för mig att det i Glimåkra enligt lgh-numren finns (fanns?) ett hus med 60 våningar i.
Citera
2021-10-01, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polpa79
Hvorfor tok han navnet Lorentzen?
Hva er linken?

Leste han hadde jobbet med rederier og shopping i Norge. Meget kjent skipsreder familie her som heter Lorentzen.

Lorentzon är det. Lorentzen är den norska stavningen med e. Det kan ha varit för att hans pappa hette Lorentz.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in