2021-10-01, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Det tror jag dessvärre är fel. För om det skulle handla om att han av misstag råkat överdimensionerat sin anordning hade han känt nån form av skuld och ånger och inte fortsatt med sina kommande planer.

Nu är det så att han inte nöjde sig med detta utan han hörde av sig och sa att han har placerat ut ytterligare bomber. Detta ger ett sken av att han faktiskt inte bryr sig om de boende och att han vill göra ännu mer skada på annat håll. Bland annat på en vårdcentral.

Så den tesen håller tyvärr inte. Vi har således att göra med en riktigt kall, beräknande fullblodspsykopat.

Han måste fångas in fort som fan.

Min gissning är att han hållit på och laddat källaren i månader, ända sedan allt började rasa. Jag gissar också att han inte visste hur stor effekt det skulle bli men när det smällde utav bara helvete så tänkte han bara, gött (han är ju göteborgare), där har ni, era jävlar
Citera
2021-10-01, 11:00
Medlem
okok1s avatar
Det har ju varit ett par lustiga figurer i USA som försvunnit in i skogen och levt där i flera år. Säkert någon form av psykiskt störning som gör att dessa människor klarar av ensamheten. Undra om han har gjort något liknande eller rent av tagit sitt liv?
Citera
2021-10-01, 11:01
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer
Min gissning är att han hållit på och laddat källaren i månader, ända sedan allt började rasa. Jag gissar också att han inte visste hur stor effekt det skulle bli men när det smällde utav bara helvete så tänkte han bara, gött (han är ju göteborgare), där har ni, era jävlar

Precis, så med andra ord skiter han i de boende eller andra oskyldiga.
Han är farlig
Citera
Medlem
Svennis7254s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Vilken sida ligger fup:en på?

FUPen inte finns tillgänglig förräns Åtal väckts. Finns en del gamla FUPar och Domar från tidigare saker i tråden.
Citera
Medlem
fardtjanstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Han kanske inte såg sig ha möjlighet transportera bomben till annat ställe?
Kanske han försökte ta upp den till lgh och den skulle smällt när kronofogden kom på besök men det sket sig i källaren? Vittnen säger ju att de sett honom med lite kläder lämna huset.
Om det nu är han som är GM, borde han inte då ha med sig lite saker inför planerad flykt?

Jag blåser hela huset i luften, sedan tar jag en promenad och så får jag se vad jag tar vägen, nej det stämmer inte.

En flyktplan där han redan har bunkrat upp för övernattning och fyllt på med mat, och morsans gamla tröja som snuttefilt till natten kanske är troligt.

Det fetmarkerade har jag gjort.
Citera
Medlem
Ingen som finner det rätt märkligt att media har riktat in sig HELT på EN tänkbar kandidat till dådet...?
Citera
2021-10-01, 11:02
Medlem
knoevrulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Är det gängrelaterade motivet helt borta ur bilden nu?
Att man plockar fram "den ensamma galna gärningsmannen" som gubben i lådan efter ett par hundra ouppklarade gäng & apklan-relaterade terrorattentat bara i år, tyder på det.

Ge det ett par dagar till för spänningens skull, regimen vet vad de håller på med.. .
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Jag forskade lite i skiten, för jag är mupp och nyfiken .
Det behövs få ingredienser för att koka ihop det, du hamnar inte på någon lista om du köper ingredienser till sprängämnet.
Det kostar inte skjortan.
Du behöver inte vara kemist för att sammanställa det.

Detonations hastigheten hos ämnet är nästa i klass med trotyl.

I snabb beräkning skulle det ta ca 50 dagar att framställa 16kg, 16 kg TPTD har en sprängkraft av ca 50 megajoule, där en MJ motsvarar ca en bil som väger ett ton och färdas i 160km/h.
(Nu är det cirka bara för att få ett hum)
Alldeles inte omöjligt att det kunde vara något liknande.

Ja läste lite om det och känns mycket troligt, "kokat gröt" förpackat i lämpliga behållare eller kanske kläder saker och plastat in. Kan köttet försökt användas som luktmaskering, som ju inte funkat så bra nu när "alla" grannar ska känt doft av kemikalier?
Med tanke på att det är instabilt har han nästan haft tur att det inte smällt tidigare eller sprängt sig själv..
Citera
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anpet23
Polisen söker nu efter den misstänkte , har sökt över ett dygn ......
Grannarna har reagerat redan i sommras att det kom en kemisk doft från lägenheten.
Nu vet jag att jag tjötat om det hemmagjorda sprängmedlet TPTD, men en komponent är saltsyra som just luktar fränt och kemiskt.
Det tar en stund att göra några kilo, jag tror jag räknade på 50dagar för 16kg.

Kan också vara att han gjort ammoniumnitrat, då använder man salpetersyra som inte heller luktar karamell.
Sen diesel på det, alla gruvarbetare och vita bombmäns bästa vän.
Breivik, Timothy McVeigh och liknande.

Har fruktansvärt svårt att se att denne gigant av personlighet skulle kunna dyka ner i Bergsjön och fråga random gäng-sprängare om han kan få köpa några kilo sprängdeg.

Å andra sidan är han så mycket Aspie att han skulle kunna göra det bara för att han inte skulle förstå att det är dumt att göra så.

Aspberger slutsats - Jag vill spränga någon, hur får jag tag på sprängmedel?
Vem spränger?
Gängen!
Sen frågar man alla med krulligt hår och mörk hudfärg, tillslut så.

”Barnflickan i Knutby lyckades ju krysta fram en revolver och hon var lika streetsmart som hans majestät konungen.
Senast redigerad av Ladida 2021-10-01 kl. 11:06.
Citera
2021-10-01, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Exakt! Det borde heta "Terrorism" och innehav av massförstörelsevapen och mordförsök minst.

Något massförstörelsevapen hade ju gärningsmannen inte tillgång till så det kan du stryka.
En vanlig bomb är inte massförstörelsevapen.
Citera
2021-10-01, 11:05
Medlem
Var fan gömmer sig skrället då?
Citera
2021-10-01, 11:06
Medlem
JdeKoofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Han kanske trodde han kunde undvika vräkning om han inte kunde bli delgiven på adressen?

Men sluta tjata om fel adress!! Det är hyfsat VANLIGT att folk står på fel lgh-nummer, eller till och med att lgh-numret är helt galet.

Vi upptäckte av en slump att vår dotter som bor i Göteborg hade en karl skriven i hennes lägenhet.

- Har du gått och blivit sambo?
- Va neej?
- Det står på ratsit att det bor en man hos dej.
- VA?!

Och det är inte helt enkelt att få rätt på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in