2021-10-01, 01:19
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Garanterat en enstöring, dom är farligast, en Breivik typ som tur är misslyckades. Troligen stack han mot Danmark eller Tyskland samma natt, vidare mot Polen.

Han är störande lik många skribenter på Flashback. Covidförnekare, egoist och med "rätt att hosta på mammas 90 åriga grannar utan ansiktsmask".
Citera
2021-10-01, 01:22
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
Fördomsfullt eller ej, så har jag fått uppfattningen att det inte finns någon vänkrets att tala om ...

Ja de fördomarna har jag också, men samtidigt sa väl ändå polisen att den husrannsakan som de de genomförde idag var riktad mot en lägenhet "där han brukade hänga" om jag minns rätt?

Edit: Kanske inte en lägenhet, kan vara annan typ av lokal. Citerar från Expressen:
På torsdagseftermiddagen utfördes en husrannsakan på en adress i Göteborg, kopplad till mannen som misstänks för explosionen.

– Det finns indikationer på att han brukar hänga här, sa Thomas Fuxborg, presstalesperson vid polisen i region Väst.
Citat:
Ursprungligen postat av pipatron
Det underliga är ju att han iaktogs gående iväg från byggnaden utan ytterkläder, efter eller iaf strax innan ha sprängt sitt eget hus. Låter inte som att han alls planerat för framtiden utan kanske helt enkelt gett upp och bestämt sig för att ta livet av sig. Dock krävs det nog lite förberedelse även för det, en frisk vuxen man kan inte bara hoppa ner i en kanal och hoppas på att drunkna, eller ens räkna med att dö genom att hoppa framför en spårvagn.

Ja, precis min tanke från det vittnesmålet. Alternativt att han hade en bil stående i närheten. Men själva gärningen blir på ett sätt mer begriplig om han gjorde den som en del av ett "avslut".
Senast redigerad av Venator 2021-10-01 kl. 01:27.
Citera
2021-10-01, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Haha, bra liknelse. GM är kritvit, uppvuxen i Göteborg, ateist, heter Mark Lorentzon.

Men här på Flashback är han invandrare, jude, vänster, transa och heter något annat. Det är så man döör
ja.minsann.
Men fotot på honom kan tolkas som han saknar fingrar på en hand.
Undrar var han befinner sig, kanske tagit sig till Malmö?
säkert släktingar i Skåne.
Han tar på sig en basker och strosar runt eller cyklar ?
Citera
2021-10-01, 01:30
Medlem
Venators avatar
Funderar vidare på självmordsspåret: Har det kommit fram vilken typ av narkotikaklassat läkemedel som hans mamma hade? Kan det vara preparat som är lämpliga för den som vill ta en dödlig överdos någorlunda enkelt?
Citera
2021-10-01, 01:33
Medlem
Jag tycker vi vet för litet om personen. Vi har ju inga tecken på att han har någon vana att tillverka bomber. OK han är hotfull och står för vad han tycker men vid förhör så erkänner han allt. ML bryr sig inte om att ens läsa det han står anklagad för. Det anser jag är märkligt han är uppstudsig men när det kommer till kritan så viker han ned sig direkt. Erkänner och står för vad han tycker. Det står inte rätt till och så otroligt klipsk tycker jag inte heller han verkar vara i sitt mailande till platschefen på vårdhemmet för sin mor. Då är frågan vad har denne man gjort i sitt liv? Har han verkligen tillverkat en bomb?. Någonstans i hans liv borde han väl i så fall hotat någon med vapen eller bomb.

Såsom jag ser det idag ser jag inga tecken på en bombmakare.
Citera
2021-10-01, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Funderar vidare på självmordsspåret: Har det kommit fram vilken typ av narkotikaklassat läkemedel som hans mamma hade? Kan det vara preparat som är lämpliga för den som vill ta en dödlig överdos någorlunda enkelt?

Inte vad jag sett, och jag har följt tråden. Det enda är ett stycke som Mark själv säger, återgivet i ett protokoll från beslutet om att mamman skall få en förvaltare:

Citat:
Mark Lorentzon har tagit Maria Lorentzons narkotikaklassade medicin eftersom de har varit igenom så mycket trauma tillsammans. Han hade så ont i ryggen att han höll på att falla i bitar och tog medicinen mot smärtan för att kunna gå och fungera. Det är inte fråga om några starka narkotika klassade tabletter och det har inte skadat Maria Lorentzon att han tagit tabletterna.

I samma protokoll finns dock inget mer ingående eller ens en hint om varför han ens tar upp detta. Måste nog grävas vidare i historiken, eller så har dessa synpunkter framförts muntligt av god man och diverse vårdgivare.
Citera
2021-10-01, 02:02
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Det underliga är ju att han iaktogs gående iväg från byggnaden utan ytterkläder, efter eller iaf strax innan ha sprängt sitt eget hus. Låter inte som att han alls planerat för framtiden utan kanske helt enkelt gett upp och bestämt sig för att ta livet av sig.
Jag tror tvärtom. Förberedelserna inför dådet (aktiviteterna noterade av grannen) påminner mig om Lee Harvey Oswald. Inget att förlora (skulle ju bli vräkt i tisdags) och minutiösa konstigheter i förrådet innan dådet, av uppgifterna som lämnats i tråden att döma.

Självmord svårgenomförbart m. mamma kvar.

Kan han preppa för en explosion av den här kalibern - kan han preppa för tillflyktsplats:
Biljetter, Stenafärjan, osv. alt. Ombyte, mat (jfr köttet i trappuppgången) och en tillfällig lokal - gärna med anslutning till antingen äldreboendet och/eller nära kollektivtrafik (för snabb reträtt).

Slottsskogskolonin kunde vara ngt, lite långt bort från mamma, bara. Isf en sjaskig, sällan använd, avsides stuga i närheten av flyktväg.
I själva Slottsskogen - var det som sagt varken span från fordon, helikoptrar, blåljus eller uniformer/civila på plats ikväll (..).

Polisen känns som gubbröra - inte Scotland Yard precis - hela tiden steget efter istället.

- Har de en profiler på Gbg-polisen..?? Eller är det bara mer snus, telefonkatalogen och mañana hos grabbarna grus?

Slottsskogens vårdcentral borde vara bevakat av polis innan han kom dit, givetvis.
Är mammans allmänläkare där - finns självklart en chans att han går dit (inte minst med tanke på det olaga intrånget tidigare).
Samma sak med äldreboendet: han frekventerar det ständigt - bevaka det diskret innan han dyker upp. Är det släckt i mammans rum o tomt, kanske han närmar sig, tex.

De få slutsatser man kan dra såhär långt av hans personlighet, för valet av gömställe :

Intelligens över genomsnittet
Saknar social kompetens
Överskrider samhällets regelverk
Inget kvar att förlora
Hemlös
Hämndlysten
Mån om mamma
Tekniskt lagd
Stjäl
Långsint
Hangups
Stalker
Autistisk / Asspberger?
Omogen och i beroendeställning t. mamma.

Sannolikheten för, att han sitter i en sjaskig kolonistuga som sällan besöks, med mat, ombyte & det allra nödvändigaste - torde vara betydligt större än att han ploppar upp i en lägenhet.

Djurstallarna i Slottis är stora, rejäla, men frekventeras av djurvårdare redan imorn bitti.
- Finns koloniområde knutet till Änggårdsbergen/alt. byggnad / skjul, avsides?

Att lägga in en extra pris snus & inte kommentera - håller inte. Signalement till allmänheten, bevaka gränsövergångar (hur det skötts vid statsministermord, vet vi iofs).

Parkeringshuset i Nilssonsberg är varmt, stort, men lätt att bli påkommen, kanske..?
Senast redigerad av Xedome 2021-10-01 kl. 02:13.
Citera
2021-10-01, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NukeTheWhales
Han lär ha lämnat landet. Förmodligen lämnade han landet redan några timmar efter attacken. Det är lättast att lämna landet innan han är lyst eller polisen ens börjat få en bild över vem som är GM. Så ju fortare man lämnar landet desto bättre.

Att ta sig till Polen eller Danmark från Göteborg är ju inga konstigheter. Så länge han håller sig inom Schengenområdet kan han flyga under radarn.

Han är sannolikt extremt farlig och beredd att mörda allt och alla som kommer i hans väg.
Nej. Han har säkert inte vaccinerat sig och kan därför inte resa hur som helst ur landet. Danmark är ganska tuffa, även vid transit så släpper de inte genom "svenskar" hur som helst.
Citera
2021-10-01, 02:10
Medlem
Citat:
Ok då blir det lättare att läsa på! Jag hittade detta lilla stycke från Wikipedia:

Det skulle ju förklara varför han plastade in alla kläder och till och med gamla skor nere i förrådet som en användare skrev tidigare.
TATP kan det verkligen vara. Grannarna hade ju klagat på konstig lukt och det var förfärlig sprängkraft.

Du tillverkar det enkelt på spisen med ingredienser du kan köpa i vanliga butiker. Det är aceton och väteperoxid liksom. Det räcker med en kastrull för att uppnå en sådan smäll. Grejen är att det är svårt transportera, men ska man spränga sitt eget hus är det perfekt egentligen.

Jag undrar om man egentligen inte bara kan blanda ihop aceton och väteperoxid i en kastrull och så sätta på plattan. Sedan bara gå från platsen och så smäller det. Kanske jag missförstått processen, någon som vet bättre kan brodera ut detta.
Citera
2021-10-01, 02:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Släpp de här konspirationsteorierna. Polisen och hans familj har inget med saken att göra. Att ML skrev sig på deras lägenhet beror antingen på ett misstag när han flyttade dit för ett år sedan, eller också var det någon slags fint för att fördröja delgivning och vräkning.

Polismannen JZ kan ha blivit hotad av kriminella som han har satt dit och vittnat mot eller ska vittna mot.
Kanske var det därför som hans fru och barnen under 18 år flyttade från honom till en annan gata i Annedal 2020-05-04, men de ändå är gifta fortfarande.
Och kanske var de kriminella som utförde explosionen, för att visa alla poliser vad som kan hända om de vittnar mot dem. Och kanske kommer de slå till snart igen, eftersom de tänker att polisen inte tar dem på allvar i och med att de nu misstänker ML för explosionen.

Och frågan kvarstår om JZ och hans döttrar fanns i huset vid explosionen?

Och att ML skulle bli vräkt just den dagen och att han kanske därför lämnade fastigheten innan explosionen, det kan man kalla tur för honom.
Och att han håller sig borta nu, det är ju också tur för honom med tanke på att han är efterlyst. Han inser kanske också att det ser illa ut för honom och är paranoid. Eller så har han kanske begått självmord eller flyttat ut i skogen pga vräkningen och vet därför inte vad som har hänt.
Det bevisar alltså inget.
Senast redigerad av eoku 2021-10-01 kl. 02:17.
Citera
2021-10-01, 02:25
Medlem
Först och främst har han ingenstans att bo.
Har i princip sprängt sin bostad.
Papsen är satt under bevakning.
Mamsen likaså.
En incel som han har ingenstans att ta vägen.
Lär hittas ganska fort om kända hemlösa informeras.
Eller om personal som jobbar med hemlösa informeras.
Ingen av normala hemlösa vill väl kopplas ihop med en kriminell?
Citera
2021-10-01, 02:37
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ok då blir det lättare att läsa på! Jag hittade detta lilla stycke från Wikipedia:

Det skulle ju förklara varför han plastade in alla kläder och till och med gamla skor nere i förrådet som en användare skrev tidigare.
Jag forskade lite i skiten, för jag är mupp och nyfiken .
Det behövs få ingredienser för att koka ihop det, du hamnar inte på någon lista om du köper ingredienser till sprängämnet.
Det kostar inte skjortan.
Du behöver inte vara kemist för att sammanställa det.

Detonations hastigheten hos ämnet är nästa i klass med trotyl.

I snabb beräkning skulle det ta ca 50 dagar att framställa 16kg, 16 kg TPTD har en sprängkraft av ca 50 megajoule, där en MJ motsvarar ca en bil som väger ett ton och färdas i 160km/h.
(Nu är det cirka bara för att få ett hum)
Alldeles inte omöjligt att det kunde vara något liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in