2021-10-01, 09:22
Medlem
***s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Han är väl inte polsk medborgare? Svensk medborgare sen minst 50 år tillbaka.

Förövrigt behövs väl inte pass för EU-medborgare
Mig veterligen tillåter såväl Polen som Sverige dubbelt medborgarskap. Och är han född i Polen har han iallafall haft medborgarskap där.

Och skillnaden mellan att vara polsk medborgare respelktive EU-medborgare är att då han troligen inte är vaccinerad så släpps han nog inte in i Polen om han inte är polsk medborgare.
https://www.gov.pl/web/coronavirus/temporary-limitations
Citera
2021-10-01, 09:23
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niclas123456
Två möjliga alternativ,
Det är riktigt jävla piss väder i Gbg tror inte han är kvar där, tror han är utomlands redan.

Alt 2, han trycker nånstans och förbereder ett dåd för ikväll.

Tror han är i Polen. När han insåg förödelsen fattade han att ha att jobb som daglönare i Polen på något jordbruk är nästa framtid.
Inga papper, kontanter i näven. Bo i ett uthus.

Men, han slipper 20 års fängelse. Anonymt och bra.
Citera
2021-10-01, 09:24
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Han ville ha hem sin mamma så att hennes pension skulle betala för boendet /hyresrätten. För hur annars var det tänkt att han skulle klara sig med 3000 i soc i månaden efter att hon och hennes pengar flyttade? Han verkar inte ha varit föremål för sjukpenning heller.

Om man får ekonomiskt bistånd får man förstås också till hyran, annars skulle alla av dem snabbt bli vräkta. Det är därför långt ifrån säkert att familjen tjänar på att hon flyttar hem.

Nu vet jag inte hur det ser ut i det här fallet, men vill man maxa mängden bistånd kan det ofta vara bäst ifall de som bor ihop skriver sig på olika adresser. Om morsan till exempel är berättigad till bostadstillägg kommer en stor del av det ryka ifall sonen också bor där. Nej, bättre då för M.L om han kan få skriva sig hos en kompis och låtsas betala hyra där. Då får familjen Lorentzson mer pengar på fickan.

Nu är det ju inte alls säkert att det har funnits några sådana bevekelsegrunder; alla tänker inte på pengar hela tiden.

Med det sagt är det kanske lite lustigt att det står i tingsrättspappren att han bara får 3000 kr. i månaden. Möjligen skriver de så schablonmässigt för en som får bistånd, och struntar i att räkna med saker som hyra, el och annat.
Citera
2021-10-01, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Jag förstår ändå inte. Tror du det är en konspiration finns det andra delar av forumet du kan dilla om detta.

Ja, hade fel där. Sällsynt att en ensam galning har denna förmåga. (Åklagarbombaren för 50 år sedan var dock ett tekniskt geni).
Ännu ett bevis hur sårbart detta stackars naiva samhälle är mot såna, och mot organiserad brottslighet.
En sån här sjuk jävel, men fintlig och uppenbarligen inte dum, kan gå under myndigheters radar fastän varningsklockorna ringt i flera år om honom.
Resursbrist på alla nivåer i Vilda Västerns Sverige. Tacka politikerna för det.
Senast redigerad av Stallbackshjonet 2021-10-01 kl. 09:34.
Citera
2021-10-01, 09:28
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Bränner man ner en liten lekstuga så kallas det Mordbrand men bombar man sönder ett helt jävla lägenhetskomplex så heter det "allmänfarlig ödeläggelse" lol alltså Sverige!

Det är samma straffsats för de här två brotten. Däremot skiljer sig rekvisiten en smula. Ställer man till ungefär samma skada med brand som verktyg är det fråga om mordbrand, använder man sprängämnen (eller en del andra illasinnade tilltag) kallas det allmänfarlig ödeläggelse.

Maxstraff för endera, 18 år eller "livstid".
Citera
2021-10-01, 09:28
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Tror han är i Polen. När han insåg förödelsen fattade han att ha att jobb som daglönare i Polen på något jordbruk är nästa framtid.
Inga papper, kontanter i näven. Bo i ett uthus.

Men, han slipper 20 års fängelse. Anonymt och bra.

ingen bil, körkort? sen ska han komma på färjan/flyget också. passera diverse gränser. nej, jag tror han trycker någonstans i gbg
Citera
2021-10-01, 09:30
Medlem
Spriteees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
ingen bil, körkort? sen ska han komma på färjan/flyget också. passera diverse gränser. nej, jag tror han trycker någonstans i gbg
Precis. Med varken pengar, bil eller vänner tror jag inte han har kommit långt.
Tror han är i området och gömmer sig i något garage eller skyddsrum. Finns extremt mycket utrymmen och gångar om man kan området bra.
Citera
2021-10-01, 09:32
Medlem
Citat:

Tror det är helt självklart att han trycker här någonstans. Han har säkert någon myndighetshatande kamrat han kan få tak över huvudet hos.
Citera
2021-10-01, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niclas123456
Du har uppenbart inte någon erfarenhet om hur smutsigt fastighetsaffärer är?

Det var något annat bolag som skrev 16 pers på en adress för att rösta igenom det som BRF.

Jag finner det inte osannolikt iaf,

Men om inte vart är han annars då? Du menar att polisen inte kan hitta en 55årig gubbe i Göteborg ?

Är det inte Ernst Rosén som äger fastigheten?
Ett fullt normalt, legitimt och gammalt fastighetsbolag. Ett av de större privata i Göteborg. Funnits i typ 70 år.

De spränger inte sina fastigheter, med människor i. Jag lovar

Vad det gäller 55-åriga gubbar finns det väl en hel del sådana i Göteborg. Är han ens i Göteborg? Vet du?
Citera
2021-10-01, 09:36
Medlem
ModerEvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knoevrull
Som sagt: "den ensamma galningen", snart förmodligen död och oskadliggjord, regimen Röfven och vänstermupparna kunde inte gett sig själva en bättre present.

Det säger du, sossarna har haft många år på sig att bygga upp den nedmonterade psykvården igen om de hade önskat. Alla politiker som har bidragit till att låta psykiskt sjuka människor ha dagvård med sporadiska kontakter, om ens det, har skuld i detta. Hoppas bara inte detta och andra händelser är glömda i september 2022.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Är det någon som ens sett någon information om bostaden och vilket skick den är i? Där finns ju förmodligen många ledtrådar ifall det är rätt gärningsman man söker eller inte.

Som du säger så kanske informationen om att man sett honom gå ut före explosionen är osann, det var ju trots allt väldigt tidigt på morgonen som det skedde och låter lite osannolikt att andra människor är ute och ser honom i just det ögonblicket. Inget vittne har trätt fram såvitt jag vet. Så kan finnas anledning tvivla på den uppgiften.

Möjligheten finns ju att han är drabbad precis som alla andra hyresgästerna och har sökt sig till någon annan plats att övernatta och så blir det karusell när polisen vill höra honom och inte hittar honom.

Det som gäller verkar vara att han setts efter explosionen. Det kan förstås ha en naturlig förklaring.

Men rimligtvis borde polisen ha mer än på fötterna än att MGM setts på platsen, för att kunna anhålla på sannolika skäl. Frågan är om man har konkreta bevis, undersökt dator etc. "Haveristiskt" eller mystiskt beteende är trots allt bara indicier.
Citera
Medlem
Lifeisnows avatar
Citat:
ML kanske hann lämna Sverige innan efterlysningen på honom gick ut..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in